שלום, אשמח לפירוש על הקטע הבא

gdisrael

New member
שלום, אשמח לפירוש על הקטע הבא

(לא קישור לספרים, וכדומה .. אין זה עוזר לי). "ואמר רבי יצחק מאי דכתיב אל תתן ה' מאויי רשע זממו אל תפק ירומו סלה אמר יעקב לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם אל תתן לעשו הרשע תאות לבו זממו אל תפק זו דף ו/ב גרממיא של אדום שאלמלי הן יוצאין מחריבין כל העולם כולו ואמר רבי חמא בר חנינא תלת מאה קטירי תגא איכא בגרממיא של אדום ותלת מאה ושיתין וחמשה מרזבני איכא ברומי ובכל יומא נפקי הני לאפי הני ומקטיל חד מינייהו ומיטרדי לאוקמי מלכא" מגילה, דף ו\א,ב "רבונו של עולם אל תתן לעשו הרשע תאות לבו זממו אל תפק זו גרממיא של אדום שאלמלי הן יוצאין מחריבין כל העולם" פה אני לא מבין מה הכוונה. הפירוש הינו כך. רבונו של עולם, אל תתן לעשו (רומי) הרשע תאוות לבו, זממו אל תפק - זו גרממיא של אדום, שאלמלי הן, (שיצאו ונלחמו ברומי, בעשו, ומנעו שיצא ויחריב את העולם) יוצאין מחריבין את כל העולם". או הפירוש כך. רבנו של עולם, אל תתן לעשו (אדום) הרשע תאוות לבו, זממו אל תפק - זו גרממיא של אדום (עשו הרשע) שאלמלי הן - כאן יש 2 אפשרויות. 1) שאלמלי יעקב אמר זאת, רבון עולמים לא היה מפק זממו, וגרממיא של אדום היו מחריבים העולם. 2) שאלמלי רומי (הן), אשר נלחמו בהם, היו יוצאים ומחריבין את העולם. יוצאין ומחריבין את כל העולם". מחכה לתשובה. בתודה מראש, גיא
 

gdisrael

New member
השאלה

אם "זממו אל תפק" הכוונה לגרממיא של אדום, שאם ה' היה מפק אותה, כזמם האנקה (פירוש רש"י) - דהיינו, מוציאה מהתמונה, ולא הייתה נלחמת ברומי, ולא הייתה מונעת את חורבן העולם בידה (בידי רומי). או שהכוונה, ב"זממו אל תפק" לרומי, שאם ה' היה מפק אותה, כזמם האנקה (פירוש רש"י), דהיינו, מוציאה מהתמונה, לא הייתה נלחמת בגרממיא של אדום (עשו), ולא הייתה מונעת את חורבן העולם בידה (בידי גרממיא).
 

I S A A K

New member
הגאון,מווילנה שחי לפני מאות שנים

אומר,שלמעשה =גרממיא=זו גרמניה ,,חל טעות דפוס בהדפסה של הגמרא,מגרמניה,,לגרממיה
 
רבי יעקב עמדין זצ"ל

בס"ד בהגהותיו על הש"ס כותב שם כך: "כמדומה, רוצה לומר גרמניא, היא אשכנז שלנו", וכאמור זה נכתב שנים רבות מאד לפני השואה.
 
למעלה