שלום לכולם! (+שאלה)

שלום לכולם! (+שאלה)

ראשית, תתחדשו על הפורום. שנית, אציג את עצי ברשתוכם: שמי דויד, סטודנט ללימודים קלאסיים, ואחד הקורסים הכלליים שלי, הוא "גרמנית ספרותית למתחילים". כבר עבר סמסטר, שהיה יחסית קל, אבל עכשיו יש לי בעיה: אני לא כל כך מתמצא במערכת הפועל בזמן עבר, ה-Perfectum. מתי פועל מקבל את הפועל haben ומתי את הפועל sein בנטיית הפרפקטום? למשל: צריך להיות ist gegangen או hat gegangen? תודה מראש, דאנטה
 

gering

New member
בצורה כללית

אין חוק הגיוני אלא יש לכל פועל שיוך ספציפי אבל אפשר להגיד שכשהפועל מעיד על תנועה (לדוגמא gehen) אז זה עם sein אבל גם bleiben שהוא הפועל שהכי לא מעיד על תנועה הולך עם sein (וגם sterben שבהחלט לא מעיד על תנועה)
 

python 4

New member
מעניין ביותר,

אין לי מושג איך מטים פעלים בגרמנית לעבר, אבל מה שתיארת זה בדיוק מה שקורה גם בצרפתית - פעלים שמעידים על תנועה מוטים בעזרת etre ורוב הפעלים מוטים ע"י avoir, שני אלה הם המקבילים הצרפתיים ל- sein ו- haben, בהתאמה. או, ההתרגשות.
 

python 4

New member
זה כבר יותר ברור,

כי הגרמנית מאוד קרובה להולנדית. אבל לצרפתית? נראה לי ששתי השפות קיבלו את זה מלטינית, אבל אני לא אסתכן בניחוש, ואעלה שאלה זו בפורום בלשנות!
 
גרמנית דומה יותר ליוונית עתיקה

אני לומד לאטינית ויוונית עתיקה, והטיית הפעלים בשפות אלו די מסובכת. הגרמנית, למיטב ידיעתי, לא דומה ללאטינית בשום דבר פרט ליחסות. ללאטינית יש גזע פועל שונה מאשר גזע הפועל בהווה. כך גם ביוונית (הרומאים הרי אימצו את הדיקדוק היווני בחלקו). למשל, הפעלים הבאים: video=אני רואה (גזע הפועל VIDE בהווה) vidi=ראיתי (גזע הפועל VI(I)D בעבר. התארכות ה-i הראשונה). amo=אני אוהב (גזע הפועל AMA בהווה) amavi=אני אהבתי (גזע הפועל AMAV בעבר). כאמור, העבר הגרמני לא בנוי כך. הפועל הלאטיני לא "לוקח" איתו את have או את am,is,are
 

ananass

New member
יש שני סוגי עבר

הפרפקט - שמשתמש בפועל עזר haben ו-sein והפרטריטום שנראה לי דומה להטייה היוונית שהראית - לדוגמא ich sehe ---> ich sah
 

python 4

New member
תודה על ההסבר!

אתה צריך להצטרף לחבר בלשנות.. שאלתי גם שם ובנתיים אתה הראשון שידעת על המקור הלטיני. אני התחלתי ללמוד לטינית לא מזמן, ועוד לא הגעתי לעבר (ההווה קשה מספיק..)
 

shirely

New member
גם באיטלקית

גם באיטלקית זה ככה בדיוק עם essere או avere...
 
למעלה