שלום לכל הגולשים

maozeitan

New member
שלום לכל הגולשים

אני מעתיק לכם את ההסבר שכתבתי על הזמן שנקרא בספרדית ההוה של הסובחונטיבו presente de subjuntivo שאותו כתבתי כהודעה פרטית לשיר 17 ואני מקווה שתקראו אותו ושהוא יהיה לכם מובן ההסבר מיועד בעיקר לאותם גולשים שחזרו מאמריקה הלטינית ולא יודעים בדיוק מתי ואיך ומה הם השימושים של הזמן הנ"ל ולכן מצאתי לנכון לכתוב הסבר מקיף בכמה חלקים והנה החלק הראשון בשיעור זה נסקור את השימוש בזמן הנקרא presente de subjuntivo ונעמוד על שלל המקרים בהם חובה על הדובר להשתמש בהם תחילה נגדיר מתי נעשה השימוש ואח"כ יבוא הסבר נרחב על כל בזמן ההוה של הסובחונטיבו חובה להשתמש במקרים הבאים 1. כאשר לפנינו VERBO DE INFLUENCIA ובמשפט ישנם שני נושאים. 2. כאשר לפנינו VERBO DE SENTIMIENTO ובמשפט ישנם שני נושאים. 3. כאשר לפנינו VERBOS DE CABEZA בפורמה שלילית. 4. כאשר לפנינו הפעלים SER/ESTAR/PARECER + Elemento de valoracion 5. כאשר לפנינו המילה QUE ואחריה אנחנו רוצים להביע משאלה. 6. כאשר לפנינו המילה puede (ser) que. 7. כאשר לפנינו המילה cuando ואחריה משמעות עתיד. 8. כאשר לפנינו ORACIONES DE RELATIVO 9. בשאלות המפורסמות hay alguien que? 10. אחרי ביטויים שונים כגון OJALA, ANTES DE QUE,PARA QUE,DESPUES DE QUE ועוד.. כדי להבהיר את הדברים נסקור עכשיו סעיף סעיף ונלמד מה משמעותו ומהם השימושים הנרחבים של הסובחונטיבו. בשיעור זה אסקור רק את הסעיפים הראשונים ואם תמצא עניין בהסבר אני מבטיח לכתוב לך את שאר הסעיפים בהודעה הבאה. VERBOS DE INFLUENCIA ----------------------------------- כאשר לפנינו משפט בעל פועל השפעה ובמשפט שני נושאים כגון אני ואתה, אתה והם, הוא והיא או כל קומבינציה אחרת חובה עלינו להשתמש בסובחונטיבו פעלי ההשפעה בספרדית נחלקים לשש קבוצות שונות והם verbos de deseo, verbos de órdenes, verbos de permiso, verbos de consejo, verbos de petición,verbos de prohibición כדי לעשות קצת סדר בדברים אתן לך מכל קבוצה את הפעלים ההעיקריים שלה ואח"כ אתן דוגמאות verbos de deseo necesitar, desear, querer, esperar verbos de órdenes Ordenar, mandar, exigir verbos de permiso Permitir, aceptar, consenti, dejar verbos de petición pedir, rogar, suplicar verbos de prohibición prohibir, impedir אם כן, כמו שכבר הסברתי כאשר יופיע אחד מהפעלים האלה במשפט ובו שני נושאים יהיה חייב לבוא הפועל שלאחר הפסוקית (QUE) בצורת הסובחונטיבו לדוגמא Lola quiere QUE su hija ESTUDIE periodismo הופעל quiere הוא כמובן בא מהפועל querer שהוא מן הסתם VERBO DE INFLUENCIA המשתייך לקבוצה הנקראת verbos de deseo במשפט שלפנינו שני נושאים Lola והבת שלה לאחר הפועל QUE תבוא הפסוקית במשפט וכמו שהסברתי הפועל שלאחר הפסוקית יבוא כמובן בזמן הסובחונטיבו ESTUDIAR בזמן הסובחונטיבו הוא ESTUDIE. הדוגמא הזאת היא כמובן נכונה לגבי כל שאר הפעלים שהזכרתי ואשר משתייכים ל VERBO DE INFLUENCIA נעבור לנושא הבא הנקרא VERBOS DE SENTIMIENTO VERBOS DE SENTIMIENTOS --------------------------------------- כאשר לפנינו פעלי רגשות והמשפט מכיל "שני נושאים" יבוא השימוש בזמן הנקרא ההוה של הסובחונטיבו. פעלי הרגשות הם: gustar, extrañar, molesta,sorprender,fastidiar poner triste/nervioso/ de buen humor/mal humor dar pena/miedo/lastima/pánico/pereza/igual דבר חשוב מאד לזכור הוא שפעלי הרגשות תמיד אבל תמיד יבואו בגוף שלישי יחיד ! לדוגמא במשפט me molesta muchisimo que mis vecinos PONGAN la tele muy alta por las noches כמו שניתן לראות המשפט מכיל "שני נושאים" אני והשכנים ולכן ME MOLESTA יבוא הפועל MOLESTAR בגוף שלישי יחיד והפועל אחרי הפסוקית QUE יבוא בזמן הסובחונטיבו יש לזכור שהפועל PONER הוא יוצא דופן והטייתו בזמן הסובחונטיבו גם כן כזאת הטייתו של הפועל היא Ponga, pongas,ponga, pongamos,pongáis, PONGAN מדוע אם כן רשמתי "שני נושאים" עם מרכאות כפולות??? משום שבמציאות בפעלי הרגשות אין שני נושאים במשפט והשימוש במילה שני נושאים היא רק כדי להקל על הלומד. אם ניקח את המשפט שרשמתי וננתח אותו לנושא נשוא מושא וכו' נגלה שבעצם אין במשפט המכיל פעלי רגשות שני נושאים המשפט שרשמתי הוא me molesta אז me זה כמובן מושא עקיף complemento indirecto משום שאם זה היה הוא אז זה היה LE molesta ולא LO ולכן המושא הוא עקיף molesta הוא כמובן הפועל nucleo verbal הפסוקית היא פסוקית נושא המכילה בתוכה תיאור אופן muy alta וכמובן תיאור זמן por la noche הפועל PONER הוא ה nucleo verbal הנשוא ו Mis vecinos הם הנושא אך me molesta איננו נחשב נושא אך אני מחשיב אותו כך כדי להקל על הלומד. VERBOS DE CABEZA ---------------------------- פעלי הראש נקראים כך משום שמן הסתם כל הפעולות שאנו מבצעים בעזרת הפעלים האלה נמצאות בחלק של הראש. וכאשר יבוא פועל הראש בשלילה חייב יהיה לבוא השימוש בסובחונטיבו גם אם אין שני נושאים במשפט !!!!! וזה חשוב מאד לדעת גם אם יש רק נושא אחד במשפט תבוא צורת הסובחונטיבו פעלי הראש נחלקים לשלוש קבוצות והן verbos de lengua, verbos de pensamiento, verbos de precepción verbos de lengua ------------------------ decir, comentar,explicar,informar,comunicar,avisar..... verbos de pensamientos ---------------------------------- pensar,suponer,creer,opinar,imaginar,recordar..... verbos de precepción ----------------------------- oir, ver, notar,observar,escuchar, sentir אז כמו שכבר הזכרתי רק כאשר יבוא אחד מהפעלים האלה בשלילה יבוא הסובחונטיבו. נתחיל במשפט חיובי, אנו יודעים שאם יבוא הפועל בצורה החיובית לא יבוא הפועל בסובחונטיבו אלא ב INDECATIVO creo que VOY A APROBAR este examen אם אגיד בדיוק את אותו משפט בשלילה? מה יקרה?? הפועל APRBOAR חייב יהיה לבוא בצורת הסובחונטיבו ! אפילו שיש רק נושא אחד במשפט וזה אני NO creo que APRUEBE este examen שיר מקווה שההסבר הזה מובן לך עד עכשיו רשמתי רק 3 סעיפים כדי לא לעייף אותך ובכלל אני לא יודע אם הנושא אכן מעניין אותך אם כן תכתוב לי ואני ארשום לך שיעור נוסף לגבי ההוה של הסובחונטיבו כולל הסבר נרחב על הזמן preterito perfecto de subjuntivo מקווה מאד שעזרתי לך מעוז
 

maozeitan

New member
חלק שני של ההוה של הסובחונטיבו

אני מעלה את הסבר מספר 2 שבו אסקור את סעיפים ארבע חמש ושש מההסבר הקודם מקווה שתאהבו את הדרך שבה אני מסביר את הנושא ושתקראו תהנו ותבינו אשמח מאד לתגובות מצדכם (מאחר ולהסבר שלי על פעלי SE אף אחד לא הגיב) אני מקווה שהפעם תיהיה יותר הענות. בשיעור זה אסקור את סעיפים ארבע חמש ושש מהרשימה הקודמת והם: 4. כאשר לפנינו הפעלים SER/ESTAR/PARECER + Elemento de valoracion 5. כאשר לפנינו המילה QUE ואחריה אנחנו רוצים להביע משאלה. 6. כאשר לפנינו המילה puede (ser) que. FORMAS IMPERSONALES SER / ESTAR / PARECER usamos la forma impersonal para expresar un punto de vista / una opinion sobre algo o alguien תחילה אתחיל לטפל בפועל SER ואח"כ בשאר SER ----- כאשר יש לפנינו SER תמיד אבל תמיד ב 3ª persona singular ואחריו elemento de valoracion + que חייב יהיה לבוא סובחונטיבו מהם הוא אם כן אותו אלמנט של valoracion? התשובה היא מאד פשוטה, מתי שאין וודאות ! דוגמא לאלמנטים של VALORACION posible, normal,raro,mejor,lógico,bueno,malo,interesante,maravilloso,fantástico,importante una tonteria,una lata,necesario דוגמא למשפט אשר מכיל את הנוסחה ser +Elemento de valoracion+que+ SUBJUNTIVO es necesario que ESTUDIÉIS un poco כמו ששמתם לב המשפט מכיר una opinon של הדובר יש את הפועל SER בגוף שלישי (ES תמיד תמיד תמיד !!!) יש אלמנט של VALORACION שהוא necesario (האחרון ברשימת הדוגמאות) יש את ה QUE ואז הפועל ESTUDIAR לגוף VOSOTROS מוטה לסובחונטיבו דוגמא נוספת של משפט המביע דעה Esta lloviendo mucho, ES MEJOR que NOS QUEDEMOS en casa esta tarde מדוע אם כן סובחונטיבו? משום שיש את הפועל SER בגוף שלישי ES יש elemento de valoracion אשר הוא MEJOR (הרביעי ברשימת הדוגמאות) ויש את ה que ואחריו הפועל quedarse מוטה לסובחונטיבו בגוף נוכחים. מתי אם כן יופיע MODO DE INDICATIVO?, מתי שיש ELEMENTO DE SGURIDAD ! מתי שיש וודאות לא יבוא סובחונטיבו ! Ser + Elemento de seguridad + que + INDICATIVO מהו אם כן אותו elemento de seguridad ? הנה רשימה קצרה: verdad, seguro, obvio, indudable, evidente, cierto דוגמא: es SEGURO que Manolo LLEGARÁ en el tren de las 10.30 במשפט מופיע הפועל SER בגוף שלישי ES (כמו תמיד !) ולאחר מכן מופיע elemento de seguridad ולכן אחרי ה que יופיע הפועל llegar בזמן עתיד של modo de indicativo ! שימו לב !!! 'דבר שחשוב מאד מאד לדעת la negacion se construye en SUBJUNTIVO שזה במילים פשוטות אומר שאם ישנו ser+elemento de seguridad+que אבל ב forma negativa יבוא סובחונטיבו וזה חשוב מאד מאד לדעת אז אם אמרנו שבמשפט הבא יהיה indicativo es SEGURO que Manolo LLEGARÁ en el tren de las 10.30 מה יקרה אם אני אגיד את המשפט בשלילה? התוצאה תגרור שהפועל LLEGAR יהיה בזמן הסובחונטיבו ! NO es seguro que Manolo LLEGUE en el tren de las 10.30 הבנתם? אם יש elemento de seguridad בפורמה שלילית יבוא סובחונטיבו ! PARECER ------------- אם יש לנו parece que כאשר תמיד parecer יהיה בגוף שלישי 3ª persona singular יבוא modo de indicativo לדוגמא: parece hoy que ricardo TIENE ganas de trabajar עד כאן פשוט לא??? מה יקרה אם אגיד את המשפט בצורה שלילית? התשובה היא שחייב לבוא סובחונטיבו ! אז אם יש לפנינו parece que + indicativo ואם לפנינו משפט של no parece que + subjuntivo ניקח את אותו משפט ונגיד אותו בשלילה ולכן זה יהיה: NO parece que ricardo hoy TENGA ganas de trabajar כאשר לפנינו parece + elemento de valoracion + que חייב לבוא סובחונטיבו parece PROBABLE que LLUEVA la próxima semana לפנינו הפועל PARECER בגוף שלישי יחיד (תמיד תמיד) PROBABLE זהו elemento de valoracion (מופיע 11 ברשימה שנתתי למעלה של elemento de valoracion) ואחרי ה que יופיע הפועל LLOVER בזמן הסובחונטיבו כאשר לפנינו parece + Elemento de seguridad +que + INDICATIVO ניקח את אותו משפט אך במקום elemento de valoración ניתן לו elemento de seguridad בשביל להראות כיצד משתנה ה subjuntivo ל indicativo לדוגמא: parece seguro que LLOVERÁ la próxima semana שימו לב !!! la negacion se construye en subjuntivo כאשר לפנינו משפט של parece que עם elemento de seguridad דוגמא: NO parece SEGURO que LLUEVA la próxima semana המשפט הוא בשלילה ולמרות שיש elemento de seguridad יבוא סובחונטיבו משום שאין וודאות !!! ESTAR --------- כאשר לפנינו הפועל ESTAR בגוף שלישי יחיד ואחריו elemento de valoracion ואחריו que יבוא סובחונטיבו ESTA + elemento de valoracion + que +subjuntivo לפועל ESTAR ה elementos de valoracion הכי שימושיים הם בד"כ bien /mal אלה ההכי שימושיים ונפוצים לדוגמא esta BIEN que HAGAS deporte לפנינו משפט המביע דעה יש את הפועל estar בגוף שלישי יחיד, יש elemento de valoracion שהוא BIEN ויש hagas שזהו הפועל hacer בזמן הסובחונטיבו כאשר לפנינו estar + elemento de seguridad + que + INDICATIVO לפועל ESTAR ה elementos de seguridad הכי שימושיים הם בד"כ claro, visto, probado, demostrado esta CLARO que SON muy felices juntos שימו לב !!! גם כאן la negacion se construye en SUBJUNTIVO אם נקח את אותו משפט וגיד אותו בשלילה יבוא סובחונטיבו !!! No esta CLARO que SEAN muy felices juntos EL DESEO ------------- para expresar deseo en español utilizamos QUE + presente de subjuntivo בשביל להביע משאלה או תקווה אנו משתמשים ב QUE ואז סובחונטיבו לדוגמא que seáis felices לפנינו המילה que ואז seáis שזהו הפועל SER בגוף vosotros משאלות נפוצות נוספות שאנו שומעים ברחוב הרבה הן: que TENGAS suerte que TENGAS buen dia וכדומה. puede (ser) que -------------------- כאשר לפנינו puede (ser) que חייב לבוא סובחונטיבו puede ser que es una expresión impersonal (no independiente) que se usa para expresar la probabilidad , la duda. ולכן בגלל שיש ספקות כאשר אנחנו אומרים puede (ser) que חייב לבוא סובחונטיבו לדוגמא: puede (ser) que ESTE enfermo זהו בינתיים ההסבר להיום, אני מקווה שהוא מובן ואם תרצו שאני אמשיך לכתוב את שאר הסעיפים אז פשוט תבקשו או בתיבת מסרים או ע"ג הפורום עצמו. מקווה שעזרתי והבהרתי חלק מהנקודות.
 

Shir17

New member
מממ מעוז ...

נראה לי , אל תתפוס אותי במילה אבל נראה לי , שהמוצ'ילר הממוצע לא ממש נכנס לסובחונטיבו ... קצת מתקדם מדי הייתי אומר ...
 

maozeitan

New member
אתה יודע למה זה?

אני אסביר לך... משיחה שהיתה לי עם אחד המוצ'ילרים ואני לא אזכיר שמות, הוא טען שהסובחונטיבו איננו בשימוש באמריקה הליטינית ובארגנטינה בפרט ולכן לא צריך ללמוד אותו. אז אתה מבין עם מי יש לך עסק? זה לא עניין של מתקדם או לא זה עניין שהם בטוחים שלא צריך את זה בכלל.
 

Shir17

New member
טוב תשמע ...

בגדול אם אתה לא מבין ואתה לא לומד אין לך מושג מה ההבדלים בין הזמנים. רוב המוצ'ילרים לא יודע הרבה יותר מ PUEDO , CUANDO, CUANTO, וכו'...
 
זה לא שהם בטוחים שלא צריך,

זה כמו ללמוד מתי משתמשים ב- present perfect לפני שלומדים מה זה dog. זה מהדברים שמתעמקים בהם קצת אחרי שלומדים דברים יותר יומיומיים ופשוטים. בדיוק כמו שלא תלמד מישהו.. אני יודעת מה, טעמי מקרא, לפני שהוא יודע לקרוא את מיץ פטל. נראה לי שהבנת :)
 

Shir17

New member
אמרתי :)

דוגמא ממש רעה סול ... באמת אני מתפלא עלייך ...
 
זה כמו

ללמוד לתקן מחשב בלי לדעת איפה מדליקים אותו. כמו לבנות כיסא בלי לדעת לתקוע מסמר. כמו להגיע לארגנטינה בלי לדעת שהיא לא בספרד. כמו ללמוד מכניקה בלי לדעת גאומטריה. כמו לעשות מוס בלי לדעת להפריד ביצים. כמו לחשוב שתנצח את מכבי ת"א לפני שתנצח את עירוני נתיבות. אח"כ אני אחשוב על עוד.
 

Shir17

New member
משתפר משתפר ...

אבל זה עדיין לא זה ... תנסי יותר חזק אני בטוח שתצליחי יש לך את האיכויות לזה.
 

כרוני

New member
באסה

 

maozeitan

New member
כרוני אתה נשמע כועס או מאוכזב !

כנראה שאתה צריך עוד 8 חודשים ביבשת כדי להשתפר, רק אל תבוא אלי בטענות.
 

כרוני

New member
אני מרוצה מאוד מרמת הספרדית שלי

אחרי השהות שלי ביבשת. לכל אדם יש תקנה, ויום אחד תלמד שלא צריך ללמוד 4 שנים בספרד כדי ללמוד שפה. אז נכון שאני לא עובר דלה אינטרמדיו (או מה שזה שאתה מתגאה בו) או לא יכול לתת הסברים על סובחונטיבו, (וכן לא השתמשתי בו פעם אחת בכל השהות שלי), אבל אני בהחלט מרוצה ממה שיש. (לא שאני אתנגד לעוד חופשה ביבשת....) תזכיר לי להעביר לך פעם שיעור על יחס עלות-תועלת.....
 

maozeitan

New member
והנה כבר היום השתמשת בו

no le PIDAS peras al olmo pidas זה הפועל PEDIR בזמן ההוה של הסובחונטיבו רק פשוט במשפט הזה הוא בזמן ה imperativo negativo הציווי השלילי. אכן אתה יכול להיות מרוצה מרמת הספרדית שלך, רק לא ברור מדוע אתה הגבת לתגובה שלי בקשר לאותו גולש אשר טוען שזמן הסובחונטיבו איננו קיים בארגנטינה מדוע הרגשת צורך עז להגן עליו? (האם על ראש הגנב בוער הכובע?)
 
למעלה