שלום רב, סוגייה מעניינת לפניכם.

blackforelock

New member
שלום רב, סוגייה מעניינת לפניכם.

סוגיה זו קשורה במקצת לנושאים שהועולו כאן בפורום. בימים אלה סיימתי את לימודיי התיכוניים ואני מתכונן לשירות צבאי. המנהלת שלי בבית ספר שמה דגש משמעותי לאהבת המולדת ולשירות משמעותי במצבא, שירות קרבי. היא דנה איתנו רבות על נושאים אלה, והפצירה בנו לשאול את עצמנו שאלות הקשורות לאהבת הארץ, שירות קרבי, במטרה שנתמודד עם שאלות אלו. רצוי לציין שאני כבר את דעותיי גיבשתי ואני שלם עם הדרך שבה בחרתי ללכת, אך עלתה לי שאלה מעניינת בראש: מהו ההבדל בין חינוך לבין שטיפת מוח, איפה עובר הגבול והאם לא כל חינוך הוא סוג של שטיפת מוח?
 
שאלה מצויינת

שלא אחת התחבטתי בה שהייתי בגילך (מה? עוד "החומה" והפינק-פלויד כיכבו אז בכלל ...) ועד היום הסוגייה הזו עולה באוקזיונים כאלה ואחרים. תראה, לא אבוש אבל אודה שאכן קיים גבול דק מאוד בין חינוך לבין שטיפת מוח ועל כל הורה/מחנך להיזהר שלא לעבור אותו כי זה קל . מחנך/הורה טוב יודע היכן הגבול והוא לעולם, לעולם לא יחצה אותו (חלילה וחס) . איך? ע"י הרחקת דעות קדומות ואינטרסים אישיים מחינוך הילד. אגב זו גם הסיבה שאסור למורה לחשוף את דעותיו הפוליטיות לתלמידיו . אבל העניין לא מתחיל ומסתיים בדעות פוליטיות אלא החינוך הוא יותר מורכב משיתוף עימך בדעותיי הפוליטיות. חינוך לטעמי מורכב מהוראה , טיפוח ומשמעת . אין מה לעשות לטעמי, האדם הוא תוצר של החינוך כדי ליצור "תוצר" מוסרי . כן לטעמי עלינו לחנך את האדם להיות מוסרי . לאמן אותו, לתת לו את הכלים הנכונים כדי להגיע לתובנות משלו לגבי האחריות כלפי האחר . אבל זאת לעולם לא עושים בדמגוגייה או בהטפות מוסר. לא רק. שלושת מרכיבי החינוך שמניתי צריכים להיות שם . הבוגר אמור להשתלב בחברה אבל לעולם שלא יהיה כמו אוטומט או חסר חשיבה עצמאית ועצמית ואת זה על המחנך לטפח . כלומר ערכים שהקנו לך בביה"ס. ערכים שאותה מורה ראתה לנכון לחשוף אותם אליהם תמיד עומד מאחוריהם רציונאל. על המורה לחשוף את הרציונאל ולתת לתלמיד לבחור. נכון, נושאים שבגדר חובה , להסביר שכאן אין שיקולי בחירה אבל גם להסביר את הרציונאל שעומד מאחורי הצמדה לחובה . (ויש רציונאל בהצמדה לחובה עם אלמנט של כפייה והוא אינו קשור לגחמות של מורים או מע' או שליטים) . אנסה להדגים לך במשהו פשוט , במטאפורה פשוטה . מקווה שתעשה את היישום: אני אקח פטיש ומסמר ואלמד אותך איך לעשות בהם שימוש נכון . כי אתה וודאי יודע שאפשר לעשות בהם שימושים לרעה . (ועוד איך ) מה קובע מה השימוש הנכון? הוהו , זה כבר לדיון אחר אבל כבעלת סמכות , אני אלמד אותך שמפטיש ומסמרים בונים דברים ולא הורסים . אני גם אנתב אותך כך שתגדיל את המיומנות שלך בפטיש והמסמר ותהיה מומחה בתחום , לבניית דברים עד כדי כך שתתעלה מעליי ותלמד לבנות דברים יצירתיים ייחודיים לך ושונים משלי . לעולם לא אכפה עלייך לבנות בעזרת הפטיש והמסמר את הדגמים שאני אוהבת , אלא אחשוף אותך לשיטות בנייה עד שאתה תהייה מאסטר בבנייה ותשלוט בפטיש והמסמר. (שנייה תהיה עימי עוד קצת ) בסוף האימון, בסוף הלימוד אתה כאמור יודע הכל מכל וכל בבנייה ולא בהרס ויודע להשתמש רק לטובה בכלים שעלולים להיות גם קטלניים ורצחניים (אני גם אחשוף אותך לשימושם ההרסני ברמת המידע אבל לא ברמת היישום ) . בסוף הלימוד, אני כמובן מקווה שתבנה את בית חלומותייך היפה בתבל . אבל אתה בוחר לך לבנות כל חייך משהו שלטעמי הוא זניח, מכוער וחסר תכלית וטעם שממש לא פיללתי שכך יצא ממך. אבל אתה , מסביר לי את בחירתך ומודע לאפשרויות שחשפתי אותך אליהן אבל בחרת ללכת בדרך אחרת עם הידע הנכון לשימוש בכלים. אכבד בחירתך . למה? כי אני יודעת מעל כל צל של ספק כי אתה יודע לעשות שימוש נכון בכלים, (על אך שנניח לצורך העניין הזה, שהצדק עימי ואכן הבחירה שלך בסופו של דבר תתגלה כטעות ) . לגבי איזה שימוש ומתי . זה כבר תלוי בך. אם הייתי עושה לך שטיפת מוח. הייתי אמנם מלמדת אותך את שימושי הפטיש והמסמר אבל למטרה מאוד צרה ללא חשיפה לכל האפשרויות הנכונות ומתעלת אותך לשימוש מאוד ספציפי של הפטיש והמסמר תוך כדי הפעלת שיטותיי שתעשה את בית החלומות היפה בתבל כי כך אני רוצה . יתכן והתוצאה הייתה מרהיבה אבל יכולותייך היו מוגבלות וצרות ויתרה מזה, לא ממש היית מבין בשביל מי ובשביל מה וכל חייך היית עושה את אותו הדבר בדיוק שאני תיעלתי אותך אליו. לא היית מתפתח , לא היית עולה עליי ביצירותייך . לא יכולת לבחור עצמאית את דרכך השונה ובטח לא לממש את הפוטנציאל שלך . וזה משהו , יקירי, ששום מחנך טוב לא יעיז אפילו לחשוב עליו . לא יעיז בסיוטיו הגדולים לחשוב לעולל כך לתלמיד שלו . (חלילה וחס) מורה או מחנך שעושים זאת , חוטאים בגדול למלאכת החינוך וחוטאים במידה רבה לעצמם. אני מקווה שהבנת את המטאפורה שלי , קצת נסחפתי
(לא ממש התכוונתי לפטיש ומסמר אבל זה די קרוב...) .
 

וירלומי

New member
אי אפשר להפריד פוליטיקה מחינוך

<אני אנסה לכתוב בלי להכניס את דעתי הפוליטית חינוכית הא אצליח? האם אפשר?> אידאולוגיה ותאוריות תמיד תשתחל לתוך כל מערך חינוכי. בצורה מודעת וגלויה או לא. ההורים מקבלי ההחלטות והמורעם קובעים את מהמטרות של החינוך נקבעת על ידי מערכת ערכים מסוימת . איך מחליטים:מה חשוב? מה נכון? מה צריך? אם לא על סמך הערכים הידיעות והדעות הקודמות . הרציונל האישי של כל אדם הוא שונה ואם נרצה או לא הוא מועבר בחינוך . חינוך הוא בדרך כלל סוג של שטיפת מוח אך האם היא מכוונת האם היא מודעת והכי חשוב האם היא תאפשר בחירה - אלו השאלות החשובות. חשיפת הרציונל היא דרך טובה להעלות למודעות שיש ואידאולוגיה , אבל כל עוד אין אפשרות בחירה זה לא ממש מספיק על מנת ליצור אדם המודע לבחירותיו. וזו המטרה שלי כמו גם שלך וזו מטרה שמביע אידיאוליוגיה גם שהיא נכונה בעיננו<לא הצלחתי>. אנו חלוקות דר הדרך לא המטרה. ובאזשר להסתרת הדעות הפוליטיות של המורים התלמידים בדרך כלל מודעים לדעות של המורים . זה שאסור להם לחשוף אותם לא אומר שהם יכולים לעשות זאת הערה פה הערה שם. תגובות לדברים שקורים, מידת ההתלהבות שבה נאמרים דברים מסוימים. מי שחושב שאפשר להסתיר מראה זילזול בתלמידים . מורה למתמטיקה אולי יצליח על ידי המנעות אבל במקצועות כמו פילוסופיה , אזרחות, ספרות והיסטוריה וכמובן חינוך קשה עד בלתי אפשרי להסתיר.
 
רצוי שכן.

וכאן אנחנו צריכים להגדיר מהי פוליטיקה כי יש הטוענים שהכל פוליטיקה (גם בין גבר לאישה
, סטייל מרקס) . הרעיון הוא לא להעביר את דעותיי הפוליטיות (שמאלניות או ימניות ) לתלמידיי בצורה גלויה ובטח לא בהטפה. אם הם מצליחים להבין מתוך הליכתי, התנהגותי, שפת גופי שאני ימנית או שמאלנית - שאפו . אבל לא חושבת שמורה אמור לשדר דיעה אישית בנושא . הוא אמור להעלות סוגיות פוליטיות וזה יותר ממבורך (בנושאים אקטואליים שבאמת בוערים לדור הצעיר) אבל הוא אמור להיות המחנך הסוקרטי - היינו המכוון ללא הדיעות הקדומות , הניטראלי . אבל להציג את כל מגוון הדיעות לכאן ולכאן מבלי לנקוט עמדה (נקיטת עמדה שיעשה מול חבריו בסלון בערב ) . מוזר שהזכרת את מקצועות הרוח - כי דווקא שם ניתן ורצוי לייצור דיונים סוקרטיים נטולי דיעות קדומות. חינוך הוא לא שטיפת מוח וכמו שציינתי, אכן קיים גבול מאוד דק ולעיתים שטיפת המוח מסתתרת מאחורי המילה המקודשת הזו - חינוך. מי שלא יודע להבדיל בין חינוך לשטיפת מוח , רצוי מאוד שלא ייכנס למערכת החינוך.
 

alonfr22

New member
לדעתי האישית

אין סיבה שמורה לא יביע עמדות פוליטיות מובהקות ומלבד שיתקיימו הדברים הבאים 1.המורה יכבד כל דעה פוליטית המנוגדת לזו שהשמיע 2.אין לשכנע תלמיד לשנות את עמדותיו או לטעון כי עמדה זו אינה צודקת או מוצדקת 3.הויכוח יעשה בטעם טוב בלי התנגחויות ותוך כיבוד כל דעה וללא כל ניסיון להשתיק דעות לרבות קיצוניות למעט מקרים ממש קיצוניים שמהווים חריגה מהטעם הטוב כמו איומים עידוד לאלימות או לפגיעה גופנית או נפשית השפלת השונה והאחר וגם אז המורה יציין כי דברים כאלה לא ראויים להאמר במעמד כזה ובלי פגיעה אישית בתלמיד האומר את דבריו 4. המורה לא יפלה לטובה או לרעה תלמיד בעל עמדות כאלה ואחרות מדובר בסך הכל בויכוח פוליטי וכזה הוא ישאר לאחר הדיון כולם חוזרים למעמד המקורי וללא כל עדיפות לשמאלני ימני שמרני ליברלי מסורתי כופר לחלוטין הדבר אסור שישפיע על הציונים או על הערכה כזאת או אחרת כלפי תלמיד וההערכה תושפע מאופן ואופי הלימודים הציונים ומידת ההשקעה בלבד ולא משיקולים פוליטיים
 
והיא מתוקה כדבש.

אבל אתה שוכח דבר אחד: המורה הוא בעל הסמכות ותתפלא יש הרבה תלמידים שמושפעים ממורים (תתפלא, תתפלא) וחינוך הוא דבר העלול להפוך להיות כוחני. יש כוח עצום בחינוך וכמו שטענתי שקיים הבדל דק בין שטיפת מוח לחינוך - לא כל מורה ובטח לא תלמיד יכולים להבחין בגבול הדק הזה. לא משנה עד כמה ליבראלית אני אהיה , לא מעוניינת שתלמיד או תלמידה שלי שמאוד מכבדים אותי ורואים בי דוגמא אישית , ייאמצו את דיעותיי הפוליטיות ולו בגלל אישיותי ולא בגלל שהם חושבים שהדיעות הנ"ל אכן נכונות. המורה, כאדם , צריך להיות מנוטרל . הוא צריך לחנך ל... לא להשפיע ל... מה שכן, אכבד כל דיעה פוליטית של תלמיד כזה או אחר למעט דיעות גזעניות הגובלות באי כיבוד כבוד האדם כולל אימרות נאצה.
 

alonfr22

New member
בואי נעשה את זה פשוט

למורה ניתנת סמכות כדי להשליט סדר ומשמעת כפי שהדבר מוענק לבעלי תפקידים רבים ואחרים כי בסופו של דבר הסדר נועד לקיים מסגרת סדירה ולא כדי להאדיר את אנוכיותו של בעל השררה וכן מורה שיודע להשתמש בסמכויותיו כדי להשליט סדר ולא כדי להראות יש לי כח אז אני מחפש רק להעניש רק זה מעצים את האגו שלי מורה צריך לדעת מתי לעבור לסדר היום מתי להוציא תלמיד החוצה מתי להזמין את ההורים ורצוי שיהיה יחס פרופוציונלי בין המקרה לעונש תוך שמירה קפדנית על זכויותיו של התלמיד במדינות מתקדמות זאת הנחייה שנאכפת בקפידה בידי רשויות החינוך ודרך אגב כבר טענתי כתלמיד לשעבר שצריך שיתוף פעולה בין משרד החינוך לארגוני המורים באחד משעות החינוך הזכורות לטוב כדי ליצור מעין קוד אתי מחייב למורים ואני מציין כי לא הרגשתי נדפק בשל העמדה הנ"ל נכון הגיע הזמן שגם במערכת החינוך הישראלית תיפסק הגישה של אנחנו והם הם הסוהרים אנחנו אסירים הם רק מחפשים אותנו ולכן עלינו להתחכם ולשחק במעין שוטרים וגנבים בלתי פוסק ואת זה רק הדרגים הגבוהים יכולים לעשות ליצור מעין דו קיום המושתת על משמעת אבל על כבוד הדדי על החובה לכבד חוקים אבל לקבל יחס אנושי ולקבל הזדמנות נאותה להסביר גם את מעידותיו במקום לחפש תירוצים ושקרים ירודים כדי שרק "יעזבו אותי לנפשי" כמי שגדל במערכת החינוך הישראלית אני מכיר היטב את המסורבלות והאטימות של המערכת שעובדת לפי סטנדרטים מיושנים ביותר לדעתי עכשיו לעניינינו המורה יבהיר לפני כל דיון בעל אופי פוליטי חברתי אקטואלי כי מדובר בדיון ומותר לכל תלמיד להביע דעתו ללא כל חשש והערכתו לתלמיד לא תושפע לשבט או לחסד מעמדותיו בנושא זה או אחר כאשר המורה יקבע קווים אדומים לדוגמא הערות גזעניות פגיעה ברגשות הנוכחים השתלחויות אלימות המורה ידרוש שהדיון יתנהל בצורה מכובדת אין להתפרץ בדברי התלמיד המדבר בכל מקרה שכזה יבהיר המורה כי החובה לכבד דברים גם אם אינם לרוחם של תלמיד זה או אחר וכי כל תלמיד ירצה שדבריו ישמעו באופן זהה במידה והתופעה תימשך יחליט המורה כיצד להמשיך ובכל מקרה המורה ידבר בטון לא מאיים אלא מבהיר דבר שלהערכתי יגרור שיתוף פעולה יש מומלץ להקנות ערכים אלה כבר בכיתות הנמוכות אבל כאמור אין למי מאיתנו שליטה על כך רצוי בכל מקרה להבהיר לתלמידים את הנהלים לפני שמתחילים בדיון בכל מקרה של הפרה יוכל המורה לנזוף בתלמיד המפר דגש לגבי הקוים האדומים שציינתי ויוכל להורות לו להשתמש במילים חלופיות במקרה של מילים גסות גזענות השתלחות ולעדן מעט את דבריו וכך ילמד התלמיד כללים טובים לנהל דיון גם בעתיד במקרה של פגיעה קשה או גזענות המכוונת אישית כנגד מי מהנוכחים ידרש התלמיד להתנצל אישית בפני הנפגע או מי שדבר הגזענות היה מכוון כלפיו תלמיד שיחזור על דברים מסוגים אלה מס' פעמים ידרש כעונש חינוכי להכין עבודה או הרצאה בפני הכיתה על הנזקים שתופעות מסוגים אלה עלולות לגרום תוך שימוש ככל שניתן ממקרים אמיתיים בכל מקרה תלמיד עליו לדעת שמורה סמכויותיו הן מקצועיות נטו ואסור שיחרגו לנטיות אישיות והעדפה לפי גזע לאום עמדות פוליטיות יחס לדת יחס למיעוטים שיוך עדתי ובכל מקרה יש לאסור על מורה להחצין העדפות אישיות לדוגמא לעודד תלמיד לשנות את שמו או שם משפחתו לפרוץ בצחוק כאשר לתלמיד יש שם או שם משפחה מוזר או מזכיר דברים שגורמים לצחוק ובכל מקרה כזה לדוגמא פרץ בצחוק עקב שמו של תלמיד יתנצל המורה ויראה שלמרות שהוא בעל סמכות הוא בראש ובראשונה בן אדם ומה לעשות גם הוא שוגה לפעמים הדבר רק יגרום לתלמידים לקחת גם הם אחריות על מעשיהם ולא להתחמק או לנסות ולהטיל אותה על מישהו אחר או סתם לחפש תירוצים אינפנטיליים אלא להודות במעשה במידת הצורך להתנצל ורק אם ממש צריך גם להיענש וכך יפנים התלמיד שהעונש לא הוענק לו בגלל שהמורה מגעיל מתעסק בקטנות חייב להעניש אלא על מעשה שפשוט מאוד לא הולם את בית הספר והתלמיד ילמד מכך שלפעמים הבאות אין לעשות כן כאשר המורה ישים דגש על ההיבט החינוכי ולא רק על ההרתאה אבל לצורך כל הדברים האלה נדרשת תוכנית רב שנתית תוך שיתוף פעולה מצד ארגוני המורים משרד החינוך הארגון לזכויות הילד והטמעה בקרב מורים לא רק על המשכורת אלא על המחויבות האישית שיש לכל מורה ומורה להוות דוגמה אישית ומופת לתלמידים אגב למרות שאת חלקי במערכת החינוך סיימתי מזמן אני מתעדכן גם באמצעות אנשים שיש לי קשר עימם שכנים משפחה ועוד וגם אני נכנס לפורמים בנושא גם באתרים בינלאומים תוך כדי דגשים על תלמידים בהווה שמספרים כיצד במדינתם זכויות התלמיד אינן רק סיסמא אלא חובה שכל מורה נדרש ומצווה לקיים כתנאי להמשך תפקודו כמורה ובעיקר גם לי ביום אחד לא חשוב מתי יהיו לי נציגים במערכת אני מקווה שהם יהנו ממערכת חינוך איכותית יעילה טובה מתחשבת ומכבדת אותם והם יכבדו אותה לא פחות למרות שגם לי היו פה ושם מורים ראויים להערכה אני יכול להגיד בפה מלא ואני לא מדבר על אלה שלא מועילים ולא מזיקים שיש מורים שעושים נזק למערכת החינוך ומכתימים את תדמית המורים וגורמים לעוול להרבה מורים מוכשרים ואיכותיים שרק משום שיש להם קביעות הם נוטים לזלזל במחויבות שלהם כמורים שוב פעם אני עושה הכל למנוע הכללות מיותרות וגם מבין הותיקים יש טובים יותר ופחות
 

וירלומי

New member
שינוי עמדה כתוצאה מהערכה

כשאת מעריכה משיהו בגלל אישיותו ,בניגוד נגיד למעמדו, את תשקלי את דעותיו בצורה אחרת. מובן שאם תסכימי עם דעותיו זה לא יהיה רק בגלל האישיות אבל בהחלט יהיה לכך משקל . ואין רע בזה לך ולתלמידייך.
 

וירלומי

New member
הבהרה

אין בזה רע שהתלמידים יכירו את דעותייך, בייחוד בתיכון ובחטיבת הביניים מאחר והם בכל מקרה לא יקבלו אותם אוטומטית , אבל אם הם יעריכו את האישיות שלך ואת היחס שלך אליהם הם יתנו משקל לדעות שלך גם אם יחליטו ההפך. הם לא יעשו זאת בגלל שאת המורה אלה מכיוון שהם מעריכים אותך. בדיוק כפי שאת נותנת משקל לדעותיו של אדם שאת מעריכה .
 
אוקיי

נכון. אבל כמו שציינתי - לא מעוניינת שאיזה תלמיד שלי יאמץ את דעותיי הפוליטיות ולו רק בגלל שהוא מעריך אותי או אוהב אותי עד קץ הימים... דיעה פוליטית של אדם כזה או אחר לא צריכה להיות מנת חלקו רק בגלל רצונו להתקרב לדמות נערצת או הרצון להיות כמו מורו ורבו. לצערי התופעה הזו קיימת ולא אוכל להכחיש ולומר שאנו מושפעים מאישים כאלה ואחרים שסביר להניח היו כאבני דרך לדיעותינו הפוליטיות . אודה ולא אבוש שאף אני עיצבתי את עקרונותיי ודעותיי הפוליטיות מאישים מכובדים יותר ומכובדים פחות שהיוו אבני מפתח בתחומים כאלה ואחרים. עיצוב - זו מילת המפתח ולא השפעה . חינוך ולא שטיפת מוח . אם גרמתי לתלמיד כזה או אחר בגין מי שאני , ללא קשר לדעותיי הפוליטיות ומבחירה אישית שלו , לעצב לו את דרך חייו ודיעותיו משלו- שאפו. אבל לא הייתי רוצה שדעותיו תהיינה זהות לשלי - אלא שתהיינה זהות לשלו :) . בכל אופן , אני לא מציגה את דעותיי הפוליטיות מול תלמידיי ולא רק בגין האיסור אני תומכת ברציונאל העומד מאחורי ההתנגדות הזו וציינתי זאת בשירשוריי הקודמים .
 

susony

New member
בוא נגיד את זה ככה

מערכת החינוך עובדת על שטיפת מוח, סביר להניח שגם ההורים שלך עובדים על שטיפת מוח, כי הם לא מכירים משהו אחר חינוך, זו הדרך שבא מחנכים את הילד לקחת אחריות למעשיו, מלמדים אותו את המשמעות של החיים שלו. לא אומרים לו מה לעשות, לא אומרים לו מה זה טוב ומה זה רע, האמת שזה לא ממש רלוונטי, אין באמת טוב או רע, יש מה שאתה בוחר לעשות. זה שאתה אוהב את הארץ, זה לא טוב או רע, זה מה שבחרתי, ואתה מודע (או שלא) לדברים החיוביים והדברים הפחות חיוביים שבזה. זה שאתה בוחר לשרת בשירות קרבי, זה לא טוב או רע זה מה שבחרתי מתוך ראית עולם מסויימת. בבית ספר למשל לא יגידו לך את זה, פשוט יגידו לך לאהוב את הארץ ולשרת אותה. בהצלחה אביב
 

לילך 101

New member
החכם - זה שיודע לשאול../images/Emo189.gif

האדם הוא יצור חברתי אשר זקוק לתחושת השייכות יותר מכל, אהבת המולדת, נופיה והקשר לארץ הם חלק מהצרכים הבסיסיים שהאדם זקוק להם, ועל כך חונכת. אל דאגה שטיפת מוח לא עברת, עצם השאלה מעידה על כך! זהו חינוך - ללמוד ולהפנים ערכים ואף לתהות ולברר אותם היה גא בחינוך שקיבלת הינך אדם בעל ערכים וזהות היודע לשאול!!! כה לחי
 
למעלה