שאלה מצויינת
שלא אחת התחבטתי בה שהייתי בגילך (מה? עוד "החומה" והפינק-פלויד כיכבו אז בכלל ...) ועד היום הסוגייה הזו עולה באוקזיונים כאלה ואחרים. תראה, לא אבוש אבל אודה שאכן קיים גבול דק מאוד בין חינוך לבין שטיפת מוח ועל כל הורה/מחנך להיזהר שלא לעבור אותו כי זה קל . מחנך/הורה טוב יודע היכן הגבול והוא לעולם, לעולם לא יחצה אותו (חלילה וחס) . איך? ע"י הרחקת דעות קדומות ואינטרסים אישיים מחינוך הילד. אגב זו גם הסיבה שאסור למורה לחשוף את דעותיו הפוליטיות לתלמידיו . אבל העניין לא מתחיל ומסתיים בדעות פוליטיות אלא החינוך הוא יותר מורכב משיתוף עימך בדעותיי הפוליטיות. חינוך לטעמי מורכב מהוראה , טיפוח ומשמעת . אין מה לעשות לטעמי, האדם הוא תוצר של החינוך כדי ליצור "תוצר" מוסרי . כן לטעמי עלינו לחנך את האדם להיות מוסרי . לאמן אותו, לתת לו את הכלים הנכונים כדי להגיע לתובנות משלו לגבי האחריות כלפי האחר . אבל זאת לעולם לא עושים בדמגוגייה או בהטפות מוסר. לא רק. שלושת מרכיבי החינוך שמניתי צריכים להיות שם . הבוגר אמור להשתלב בחברה אבל לעולם שלא יהיה כמו אוטומט או חסר חשיבה עצמאית ועצמית ואת זה על המחנך לטפח . כלומר ערכים שהקנו לך בביה"ס. ערכים שאותה מורה ראתה לנכון לחשוף אותם אליהם תמיד עומד מאחוריהם רציונאל. על המורה לחשוף את הרציונאל ולתת לתלמיד לבחור. נכון, נושאים שבגדר חובה , להסביר שכאן אין שיקולי בחירה אבל גם להסביר את הרציונאל שעומד מאחורי הצמדה לחובה . (ויש רציונאל בהצמדה לחובה עם אלמנט של כפייה והוא אינו קשור לגחמות של מורים או מע' או שליטים) . אנסה להדגים לך במשהו פשוט , במטאפורה פשוטה . מקווה שתעשה את היישום: אני אקח פטיש ומסמר ואלמד אותך איך לעשות בהם שימוש
נכון . כי אתה וודאי יודע שאפשר לעשות בהם שימושים לרעה . (ועוד איך ) מה קובע מה השימוש הנכון? הוהו , זה כבר לדיון אחר אבל כבעלת סמכות , אני אלמד אותך שמפטיש ומסמרים
בונים דברים ולא הורסים . אני גם אנתב אותך כך שתגדיל את המיומנות שלך בפטיש והמסמר ותהיה מומחה בתחום , לבניית דברים עד כדי כך שתתעלה מעליי ותלמד לבנות דברים יצירתיים
ייחודיים לך ושונים משלי . לעולם לא אכפה עלייך לבנות בעזרת הפטיש והמסמר את הדגמים שאני אוהבת , אלא אחשוף אותך
לשיטות בנייה עד שאתה תהייה מאסטר בבנייה ותשלוט בפטיש והמסמר. (שנייה תהיה עימי עוד קצת ) בסוף האימון, בסוף הלימוד אתה כאמור יודע הכל מכל וכל בבנייה ולא בהרס ויודע להשתמש רק לטובה בכלים שעלולים להיות גם קטלניים ורצחניים (אני גם אחשוף אותך לשימושם ההרסני ברמת המידע אבל לא ברמת היישום ) . בסוף הלימוד, אני כמובן מקווה שתבנה את בית חלומותייך היפה בתבל . אבל אתה בוחר לך לבנות כל חייך משהו שלטעמי הוא זניח, מכוער וחסר תכלית וטעם שממש לא פיללתי שכך יצא ממך. אבל אתה , מסביר לי את
בחירתך ומודע לאפשרויות שחשפתי אותך אליהן אבל בחרת ללכת בדרך אחרת עם הידע הנכון לשימוש בכלים. אכבד בחירתך . למה? כי אני יודעת מעל כל צל של ספק כי אתה יודע לעשות שימוש
נכון בכלים, (על אך שנניח לצורך העניין הזה, שהצדק עימי ואכן הבחירה שלך בסופו של דבר תתגלה כטעות ) . לגבי איזה שימוש ומתי . זה כבר תלוי בך. אם הייתי עושה לך שטיפת מוח. הייתי אמנם מלמדת אותך את שימושי הפטיש והמסמר אבל למטרה מאוד צרה ללא חשיפה לכל האפשרויות הנכונות ומתעלת אותך לשימוש מאוד ספציפי של הפטיש והמסמר תוך כדי הפעלת שיטותיי שתעשה את בית החלומות היפה בתבל כי כך אני רוצה . יתכן והתוצאה הייתה מרהיבה אבל יכולותייך היו מוגבלות וצרות ויתרה מזה, לא ממש היית מבין בשביל מי ובשביל מה וכל חייך היית עושה את אותו הדבר בדיוק שאני תיעלתי אותך אליו. לא היית מתפתח , לא היית עולה עליי ביצירותייך . לא יכולת לבחור עצמאית את דרכך השונה ובטח לא לממש את הפוטנציאל שלך . וזה משהו , יקירי, ששום מחנך טוב לא יעיז אפילו לחשוב עליו . לא יעיז בסיוטיו הגדולים לחשוב לעולל כך לתלמיד שלו . (חלילה וחס) מורה או מחנך שעושים זאת , חוטאים בגדול למלאכת החינוך וחוטאים במידה רבה לעצמם. אני מקווה שהבנת את המטאפורה שלי , קצת נסחפתי
(לא ממש התכוונתי לפטיש ומסמר אבל זה די קרוב...) .