שלוש שמורות טבע בגליל בתהליכי אישור

שלוש שמורות טבע בגליל בתהליכי אישור

בימים האחרונים, הגיעו שלוש שמורות טבע בגליל לשלב הפקדת תוכניות השמורות להתנגדויות הציבור. זהו שלב מתקדם לקראת אישור השמורות במוסדות התכנון, והכרזתן הרשמית במשרד הפנים. שלוש השמורות הן: שמורת הר הקוץ - ליד עילבון ומסד בגליל התחתון המזרחי. שטחי חורש טבעי. שמורת הר מירון - הרחבה 4 (נחל שמאי) - בין כפר שמאי ונחל עמוד (גליל עליון מזרחי). אזור חורש טבעי המתחבר לשמורת הטבע המוכרזת בהר מירון. גן לאומי תל קדש הרחבה - שטחים סביב תל קדש שהוכרז כגן לאומי לפני כארבע שנים. אתרי עתיקות ושטחי מרעה. בנוסף, וזו חדשה פחות משמחת - הופקדה גם תוכנית למערך כניסה בתשלום לנחל עמוד מכיוון הר מסרבים (ליד מירון). חבל שהנהלת רשות הטבע והגנים לא מקיימת דיון אמיתי עם הציבור לגבי הפיכת שמורות וגנים לאתרים בתשלום, כמו במקרה הזה. שמורות נוספות בצפון נמצאות לקראת הפקדה במהלך 2003 (ואולי 2004), ובין היתר החורש הטבעי היפהפה של שמורת מצד אבירים (גליל עליון מערבי), חורש ואתרי עתיקות בשמורת נחל חרובים הרחבה (דרום הכרמל), פלג מים זורם בשמורת נחל הקיבוצים (בקעת בית-שאן) ורצועת חוף ים ורכס כורכר בשמורת חוף וים גלים (בין עתלית וחיפה). במרכז ובדרום, יש הרבה פחות מה לספר, והשמורה הבולטת בדרך להפקדה היא שמורת גבעות גד, בגבולו הדרומי של החורש הים-תיכוני באזור מושב אמציה שבדרום השפלה.
 
לא רק

ראשית, הדרך הכי טובה לדעת גבולות של שמורות טבע וגנים לאומיים היא לפי מפת סימון שבילים המעודכנת ביותר. זהו גם המקור שלי לגבולות המתוארים באתרי. שנית, לגבי השמורה: השמורה המוכרזת (1500 דונם) כוללת רק את החצי הצפוני של "המכתש". השמורה המוצעת (כ-2700 דונם), כוללת את החצי הדרומי של "המכתש" ועוד גוש מדרום לכביש לנחביר, המתחבר בקצהו המערבי לשמורת מכרות בארי. סה"כ, יחד עם מכרות בארי, כ-4500 דונם בשני גושים כמעט מחוברים - שמורת טבע בהחלט רצינית, ולדעתי ייתכן שהשטח אף יגדל בעתיד, כי היא לא כוללת את כל הגושים הטבעיים, ובפרט יש שטחים טבעיים בתווך בין שני הגושים שמאפשרים שמורה אחת בלי חיץ בין חלקיה.
 
אושרה הרחבה לשמורת עדולם

הבוקר פורסם בעיתונות (במודעות הקטנות של תכנון ובנייה), אישורה של הרחבה לשמורת עדולם שבשפלת יהודה. ההרחבה, בשטח של כ-1100 דונם, כוללת שטחי חורש טבעי ובהם חורבת מדרס, גבעת סלד וגבעת שמה, ומגדילה את השמורה מ-5400 דונם ל-6500 דונם. זהו שלב אחד לפני הכרזתה הרשמית של שמורת טבע ע"י שר הפנים.
 
השמורה תהיה בלב פארק מערות עדולם

מסביב לשמורה המתוכננת יוזמת הקק"ל הקמה של פארק בשטח של כ-60 אלף דונם. גבולות השמורה יהיו כביש 35 (בית גוברין - תרקומיה), הקו הירוק, כביש 38 (בית גוברין - צומת האלה) וכביש צומת האלה - רוגלית. העיקר בפארק יהיה טיפוח אתרי עתיקות וטיפוח החורש הטיבעי. השלב הראשון כבר נעשה: מידי שבוע יש כבר טיולים לאתרים מרכזיים בפארק (טיולי ג'יפים, טיולים רגליים, טיולי משפחות וכו'), הכביש המרכזי, שמוביל לחוות כרמים, שופר והתחיל הגיזום של עצי החורש, כדי לפתוח את השטח. בועדות התכנון, מריצים את התוכניות, למרות שיש לחצים גדולים של צה"ל. תוכנית הפארק תשלב שמירה על הקיים עם פיתוח תיירותי מושכל ומתן אפשרות לחקלאים לעבד את שדותיהם והמטעים שלהם. הפארק הזה, בצירוף פארק בריטניה, פארק התנ"ך ויער חרובית, יוצרים רצף ירוק של כ-200 אלף דונם, שמתחיל בגבול ונגמר בכפר מנחם. בתוך רצף הפארקים האלה משובצים גנים לאומיים (תל עזקה, מערות לוזית כו') ושמורות טבע (שמורת עדולם ואחרות). אולי מכל זה תצמח לנו בועה אקולוגית משמעותית. צריך רק להרחיק את המטמנות של שדות מיכה ובית גוברין.
 
יפה

תודה על המידע האמת שהגבולות של השטח הירוק אמורים להיות רחבים יותר, בעיקר דרומה. קודם כל, רשות הטבע והגנים הכינה תוכנית לשמורה ביוספרית (זה המינוח ולא "בועה אקולוגית") בדרום השפלה, על פני 615 אלף דונם. המתנגד העיקרי הוא מינהל מקרקעי ישראל בטענה שהדבר יוריד את ערך הקרקע באזור (המידע שלי על גודל השטח הוא מלפני מס' שנים ואולי חלו שינויים). שמורה ביוספרית אינה מעמד תכנוני מוכר, כך שהיא תורכב מרצף של שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות קק"ל ושטחים חקלאיים. בתוך השטח שציינת עצמו, יש שתי הצעות לשמורות טבע נוספות - שמורת שוכה (עשרת אלפים דונם, בין גבעת ישעיהו ועמק האלה) ושמורת שלוחות אבישור (בין פארק בריטניה ובית גוברין). בצמוד לגן הלאומי בית גוברין (הגובל בשמורת עדולם), כבר מופיעה במפה הרחבה המחברת אותו לגן הלאומי תל לכיש. מדרום לבית גוברין, קיימת הצעה בשלבים ראשוניים של שמורת גבעות מראשה בשטח האש עד אמציה (40 אלף דונם). מערבית לאמציה, שמורת גבעות גד בשלבי תכנון מתקדמים (15 אלף דונם). בין שמורת גבעות גד לאזור שומריה, נמצאת בשלבי תכנון ראשוניים שמורת גבעות גומר (עשרות אלפי דונמים), בשטחי האש של צה"ל. מה שקצת מקלקל, הוא תוכנית היישובים החדשים לאורך הקו הירוק + כביש ארצי חדש מאזור שומריה בואכה בית גוברין, שייצרו חיץ בין השטחים הטבעיים בתחומי הקו הירוק והמשכם ממזרח לו.
 
למעלה