תגידו, מישהו הורס בשיטטיות את מעלות הנגב?

noki4

New member
תגידו, מישהו הורס בשיטטיות את מעלות הנגב?

את מעלה זיק יישרו את מעלה מחמל יישרו (אבל היה מלא פודרה בחג האחרון) מעלה עוזי,,, כמו דרך פתח תקווה המדרגה במרזבה ,,, כאילו מישהו דחף את הקיר והותיר מקום לעבור, אפשר פשוט ללחוץ על הגז ולנסוע העשוש כמו העשוש כל טיול הוא משתנה בחג הזה הוא היה בינוני, כלומר עביר לכל היפניות הגדולות , קצת קשה לג'ימיני קשה מאד לסופה בינוני לקאיה ספורטג' ישנה ולאיסוזו רודיאו,(בעשוש להיצמד לצד שמאל) מעלה כיפה קשה לג'ימיני קשה מאד לסופה,בינוני ליפניות(למי שלא אוהב לנעול אחורי רוחבי-אני) קצת קשה לרודיאו קשה לספורטאג', האמת שאת מעלה כיפה כל רכב שעובר לאט וללא נעילות ניתקע וחופר בור חדש ועמוק ומקשה על הבאים אחריו מה שכן הרחיבו גם אותו ואין צורך לעלות על האבן הגדולה, מי שמגיע ללא נעילה טוב יעשה אם יקח תנופה, כמו שעשה הרודיאו וגם אני עם טויוטה 99 אבל כאמור אני לא אוהב לנעול, אני מעדיף לנסוע על המומנט של ה"מוגבל החלקה" מה שפעם ראשונה שמתי לב , מכיוון שהתרבו בקבוצה הלנדקרוזרים החדשים יחסית (ממודל 2005 ומעלה) רבותי הדבר הזה מתקתק את מעלה כיפה ואת העשוש כאילו הם היו כביש החוף , באיטיות וללא מאמץ, הנעילות האוטומטיות הללו עושות את העבודה, אסור להתרגש על הגז פשוט לנסוע לאט וזה עובר. המשך טיולים מהנים.
 

NormanD

New member
יופי של "סקירה"

בקבוצה שלך היו כל כלי הרכב שהזכרת? בכמה ימים הסתכם הסיור הזה? ועוד שאלה, הייתי תמיד תחת הרושם שסופה הוא רכב ללא חת, ותמיד יעשה מה שכל רכב 4X4 אחר יעשה בקלות. הפתעת אותי בכך שג'ימיני ואחרים עבירים יותר מהסופה. האם קשור ברכב או בנהג , מה דעתך? ועוד שאלה (מאחד שנוסע על רכב "אוטומטי") מדוע אתה לא אוהב לנעול אם יש לך אפשרות? ולמה הכוונה מוגבל החלקה? שבת שלום.
 
נעילת דיפרנציאלים

ברשותך נורמן , ארחיב קצת בנושא (לטובת גולשים אחרים). נעילת הדיפרנציאלים , היא "פטנט" "שכאילו" בא לבטל את הדיפרנציאל ומעביר את הכוח (סיבובי המנוע) ישירות לצירים היוצאים מהדיפרנציאל.-בדיפרנציאלים רוחבים אלה צירי הגלגלים, בדיפרנציאל מרכזי(שמורכב אחרי תיבת ההילוכים), הכוח (סיבובי המנוע) עובר לגלי ההינע שמסובבים את הדיפרנציאלים הרוחביים. הפעלת הנעילה מתבססת על הזזת גלגלי השיניים בתוך הדיפרנציאל. אנו נתרכז בדיפרנציאלים הרוחביים ! העקרון של הדיפרנציאל הוא חלוקת הסיבובים לגלגלים לפי העומס המוטל עליהם (בדרכים משובשות או בסיבובים). הצורך בנעילת הדיפרנציאל, נובע מכך שבדרך משובשת , ברגע שאחד הגלגלים נתקל בהתנגדות גדולה (מדרגה/בור/דיונה וכו...). כל סיבובי המנוע (הכוח) עוברים לגלגל עם ההתנגדות החלשה, הוא מסתובב מהר(במקום) והרכב "ניתקע". כשאנו נועלים את דיפרנציאל. הכוח עובר במידה שווה לשני הגלגלים ולכן הגלגל התקוע "חייב" לעבור את המכשול שגרם לו להיתקע והרכב נחלץ. לנעילת הדיפרנציאל יש גם חסרונות ! קיימים 3 סוגים של נעילת דיפרנציאל. הראשון נעילה מכנית שבשליטת הנהג (הפעלה חשמלית,אויר דחוס או לחץ שמן הידראולי). נעילה שנייה היא נעילה אוטומטית העובדת לפי עיקרון ה"ראצ'ט"(המפתח לפתיחה / סגירה מהירה של ברגים ע"י המכונאי.) הסוג השלישי הוא "דיפרנציאל מוגבל החלקה" .העיקרון הוא שברגע שהרכב בנסיעה ,הדיפרנציאל "כאילו נעול" בעזרת "מצמד פנימי" אבל ברגע שהרכב מתחיל את הנסיעה(נאמר בגלל מכשול) המצמד הנ"ל לא עובד , ו"הולכת" אפקטיביות הנעילה- זאת הסיבה מדוע לרכבים עם "נעילה כזאת" מומלץ לקחת "שוונג" לפני שמתחילים עליה מעלה דרדרתי. לדיפרנציאל מוגבל החלקה אין שום אפקט בשטח טכני המחייב עצירות רבות.
 

NormanD

New member
תודה, אני מכיר את עקרון הפעולה הבסיסי

ואת הצורך בנעילות כדי לשפר את העבירות. בקורס נהיגת שטח שלקחתי זה הנושא שדיסקסו עליו הכי הרבה. עדיין לא הבנתי מדוע נעילות הם משהו שלילי. כמובן שיש להם חסרונות במהירות של 120 קמ"ש על כביש 6. אבל בנושא שאנו עוסקים בו, בשטח ובעיקר שטח טכני וחולות, אני רואה את הנעילות רק בפן חיובי. ואם הן קיימות אז להשתמש בהן ככל שצריך וניתן. זו דעתי הצנועה. שבוע טוב.
 
כפי שכתבתי- הרחבתי גם לטובת אחרים.

אף אחד לא טען שנעילות זה דבר שלילי ! החסרונות של נעילת דיפרנציאל באות לידי ביטוי בעת סיבוב הרכב (לאו דווקא בכביש 6) . חיסרון נוסף הוא "פוטנציאל" הגזירה של גלגלי שיניים/ ציריות בעת מעברים טכניים בגלל ההתנגדות הגדולה (אני לא מתייחס לרכבים יעודיים),יצא לי לראות בשטח רכב רגיל ש"ניטחן" לו הדיפרנציאל הקדמי ,בגלל נעילה. בכל מקרה , אני מקווה שאחרים שלא מכירים את הנושא , קצת התוועדו אליו.
 

noki4

New member
לנורמן ולכולם שלום

האמת שישבתי אתמול בבוקר וכתבתי משהו ארוך ארוך וברגע ששלחתי, הכל נעלם, אז אני מקווה שאני אצליח לזרום עכשיו כמו שזרמתי אתמול. הטיול היה של 3 ימים, מעלה עוזי לא ניכלל בטיולזה הוא היה בטיול אחר לפני כשנה אך הזכרתי אותו מכייון שגם הוא "שופר". יש לי מין ספקולציה כזו שמלבד זה שקצ"א משפר מעלות לצרכיו אז גם יבואני הרכב מבקשים מקצ"א לשפר מעלות כדי שיוכלו למכור רכבי שטח רכים
לגבי הסופה , קודם כל כשאני כותב סופה אני מתכוון גם ל CJ או לכל גיפ שדומה לה מכיוון שאיני יודע להבחין בינהם. הסופה הספציפית הזו הייתה איתי בשני טיולים, היא אינה משופרת והנהג בעל נסיון, גם בטיול הקודם היו בעיות איתה, בטיול אחר לפני כמה שנים היתה סופה קצת משופרת עם נהג לא משופר והיו הרבה בעיות. לפני כמה שנים כשעברנו את ורדית עברה אחרינו שיירה אחרת עם יפניות וסופה שנראתה מאד משופרת, כל היפניות עברו ורק אותה סופה הסתערה והסתערה באלימות על המעבר עד שהחליטו לגרור אותה למעלה. הסופה אכן רכב עשוי ללא חת מכיוון שקשה לשבור אותו, אילו הייתי מסתער בעצמה כזו על הוורדית עם הטויוטה שלי, למרות שהיא מודל 99 ועדיין עשויה מברזל, בטוח שהייתי שובר משהו. לגבי הג'ימיני, יש לו יתרון בזה שהוא קל , ברגע שהוא מצליב יכול מישהו מבחוץ לנדנד אותו ואז הוא יוצא מההצלבה. לגבי נעילות אני לא אוהב לנעול משתי סיבות, אחת כאשר אתה נועל אזי בזמן ההצלבה כל כח המנוע לוחץ רק על צד אחד של הדיפרנציאל וגם רק על צד אחד של הציריה ואז קיימת אפשרות סבירה לשבור משהו במיוחד אם יש לנהג רגל כבדה על הגז, סיבה שניה היא הפחד מהטייית יתר של ההגה על קרקע קצת קשה כאשר שני הגלגלים נוגעים בקרקע ואז ישנה אפשרות נוספת לשבור/לגזור משהו. צריך תמידל לזכור שלא לשלב 4X4 או נעילות בזמן העליה עצמה כלומר לא בזמן המאמץ של הרכב מכיוון שאז השיניים של ה4X4 או הנעילה לא יכנסו במלואן למקומן , יקבלו את העצמה של התנגדות המעלה למנוע וישברו. לכן יש לשלב לפני מעלה , אם לא הייתה ברירה ואנו משלבים בתוך המעלה ,יש לחזור אחורה כעשרה ס"מ או קצת יותר (אחרי ששילבנו)כדי שהשיניים יכנסו למקומן. לגבי דיפרנציאל מוגבל החלקה, הוא פועל ממהירות מסוימת בכל רכב מהירות אחרת , צריך לדעת מהנסיון הוא מעביר כח לגלגל שנוגע בקרקע בעת ההצלבה , בואו נגיד לא כח מלא כמ נעילה אבל משהו בסביבות 30 %, בוא נגיד שהוא פועל במהירות של החל מ4 קמ"ש עד 7 תלוי בסוג הרכב כשאני מתקרב למעלה שאני יודע שאני עומד להסתמך על אפקט מוגבלות ההחלקה, אני לא בא בשוונג גדול ושובר משהו, אני מעריך את מבנה המעלה ,מחליט באיזו מהירות אני הולך לעלות לפחות את הקטע הראשון שלו ומתקרב למעלה במהירות זו , עם גאז קבוע, לא מגביר לחץ על הגאז ולא מוריד, אם ארד מתחת ל4 קמ"ש יתבטל אפקט מוגבלות ההחלקה, ברור שאת מהירויות הגישה יש ללמוד מהנסיון ולא להסתמך על מה שאני כותב. יש לזכור להחליף שמן בדפרנציאל מוגבל החלקה כל שנתיים לפחות , עדיף בתדירות יותר גבוהה כי הוא מאבד מיכולת ההצמדה שלו במהלך השימוש,(בדיפרנציאלים שעובדים על עיקרון הצמדת שמן, שזה למעלשה רוב רכבי השטח, יש גם דפרנציאלים אלקטרוניים שזה סיפר אחר שאני לא מכיר אותו.) מקווה שעניתי על הכל שבוע טוב לכולם. בתקווה שהפעם לא ימחק מה שכתבתי.
 

NormanD

New member
לדוד ונוקי - תודה. ההסברים חשובים ומאירים

יחד עם זאת, רכב שמאפשר במכלולי הבסיס שלו נעילות (מכניות/אלקטרוניות, לא משנה) בנוי לכך, כלומר צריך להיות סופר מוכשר לשבור ציריה. הרכב מעביר כח לצד אחד של דיפרנציאל אבל בהחלט "לוקח" בחשבון את הצד האחר, מבחינת עצמת מומנט הפיתול שהוא יכול לעבור או העומס, הן בחומרים והן בתכנון מוקדם והרכבה. הפתעת אותי עם הסופה/CJ , יצא צנצנת..... ואגב, הטויוטה שלך, בהנחה שמדובר בפרדו, אל תדאג, גם אם תזרוק אותה מגובה היא לא תשנה צורה. יש לשותף שלי רכב כזה עם אותו שנתון ואני נדהם מיכולות העבירות שלו וכן העוצמה. הטויוטה החדשה (משנת 2004 ואילך) לא מתקרבת אליו בשטח. יום טוב.
 

ש01

New member
לרוב היפניות נעילה חשמלית אחורית

דבר המקנה להן יתרון כלשהו. מעבר לכך, כבעל סופה ללא נעילות, 4L עדיין לא איכזב מעולם, לא קרה שלא עליתי היכן שרציתי, ותמיד לאט וללא נזקים (פרט, אולי בבוץ של הגולן לפני שבוע, אבל זה כבר סיפור אחר...). בכלל, בטיול בשטח כדאי תמיד להיות משולב 4X4 ע"מ שלא יקרה המצב שאתה צריך אך לא תפית זאת ועכשיו אתה בבעיה.
 

kobiz99

New member
רוב המעלות בארצנו הם יצירת דרך שרות

לקצא כבלי חשמל תקשורת מים וכיו"ב מכיוון שכך החברות הנוגעות בדבר אחת לכמה שנים דואגות לישר שאם לא יישרו רכביהם לא יעברו.
 
למעלה