תובענה ייצוגית על הפרת דיני הגנת הצרכן

Myrath1

New member
תובענה ייצוגית על הפרת דיני הגנת הצרכן

עו"ד האוזנר שלום,

נמכר לי מוצר בשווי אלפי שקלים. במכירת המוצר, ובעיקר בשלב קיום תעודת האחריות, נעשו הפרות של דיני החוזים ובעיקר של הוראות הגנת הצרכן.

ביכולתי להגיש תביעה קטנה להחזר כספי, עגמת נפש ופיצויים עונשיים, ואולם מדובר במקרה זה בחברה שמוכרת המון מוצרים מאותה הקטגוריה, ומפרה באופן שיטתי, ברור וגס את הוראות החוק (ובעיקר חוק הגנת הצרכן והתקנות הנלוות לו).

האם אוכל להגיש תביעה קטנה ובכל זאת לזכות בפיצויים גם בתביעה הייצוגית? האם עליי לתבוע בתביעה הקטנה אך ורק את החזר המוצר - ואת סעד הפיצויים/עגמת הנפש להשאיר לתובענה הייצוגית?
האם יש דרך שבה אוכל לטעון את כל הטענות בתובענה הייצוגית?

תודה מראש,

דן.
 
הפרת חוק הגנת הצרכן

דן, כדי לענות לשאלה לפרטיה באופן מעמיק, צריך פרטים נוספים שלימדו, עד כמה הנושא מצדיק תובענה ייצוגית. למשל: מהו היסוד להניח, כדבריך, שיש מספר גדול מספיק של נפגעים מאותה הפרה כדי להצדיק תובענה ייצוגית? ומאידך, באם התביעה היא לסכום גבוה יחסית, בית המשפט הדן בתובענה ייצוגית עלול לומר, שהמקרה מצדיק תובענה אישית ולא ייצוגית.
ולשאלה השניה: ברגע שהגשת בקשה לאשר את התובענה כייצוגית, הרי תחילה מתבררת הבקשה הזו, ולא דנים בנפרד בתובענה האישית שלך. אם התובענה מואשרת, כל העניין מתברר במסגרת הייצוגית. ואם היא איננה מאושרת, לרוב בית המשפט אמור להחליט אם לדחות גם את התביעה האישית, או לאפשר לך להגיש בנפרד את התביעה הקטנה. אם הדחיה מתייחסת לנימוקים הרלוונטיים גם לתביעה הקטנה, אף היא תידחה באותו המעמד.
גם סעד הפיצויים ועוגמת הנפש מתבררים במסגרת התובענה הייצוגית. לכן, אם אלו גבוהים מספיק, הרי שגם לך לא יהיה כדאי להגיש דווקא תבוענה שתתברר כייצוגית. ואולם, בהרבה מקרים התובעים סבורים שהפיצוי המגיע הוא גבוה, והם מתבדים בהמשך. כך שכדאי שעורך דין המתמצא בתחום יתן דעתו לכל ההיבטים של העניין. כי אתה מעלה נושא חשוב, שהתשובות לגביו יכולות להשתנות לפי פרטי העניין.
אני מצטער על האיחור בתשובה עקב שהותי בחו"ל.
בברכה
 
למעלה