תוספות חדשות לחוק לימוד חובה

זהבה נ

New member
ביטוח תלמידם במוסדות החינוך

בעבר פנתה לכאן אם שאלה מה לעשות כאשר בנה נפגע במסגרת הגן. הנה אני מביאה לכאן את עקרי התירקון לחוק בנושא שקובע מי יהיה מבוטח במערכת החינוך: להלן התיקון לחוק לימוד חובה (תיקון מס' 20), התשנ"ד-1994* תיקון סעיף 6 1.בסעיף 6 לחוק לימוד חובה, התש"ט-1949(1), אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: "(ד1) מי שזכאי לחינוך חינם לפי סעיף זה יהיה מבוטח בביטוח תאונות אישיות, באמצעות רשות החינוך המקומית שבתחום שיפוטה נמצא מוסד החינוך שבו הוא לומד; התשלומים שייגבו מהמבוטחים בעד הביטוח ייקבעו על ידי השר במסגרת התשלומים לפי סעיף קטן (ד)." אמנון רובינשטיין יצחק רבין (ז"ל) שר החינוך, התרבות והספורט ראש הממשלה שבח וייס עזר ויצמן יושב ראש הכנסת נשיא המדינה * נתקבל בכנסת ביום כ' בתמוז התשנ"ד (29 ביולי 1994); הצעת החוק ודברי הסבר פורסמו בהצעות חוק 2254, מיום י"ט בתמוז התשנ"ד (2 במרס 1994), עמ' 330.(1) ס"ח התש"ט, עמ' 287; התשנ"ב, עמ' 79. בשנה שעברה עמד סכום הביטוח על בערך כ- 30 ש"ח לשנה לתלמיד וזה משתנה בכל שנה ואמור להתפרסם בקרוב עם פרסום כל תשלומי חובה על הההורים.
 

זהבה נ

New member
תשלום לימודי חוץ - לרשות אחרת

עוד תיקון לחקיקה כאשר תלמיד לומד ברשות מקומית אחרת לזו שהוא מתגורר בה חייבת הרשות לשלם אגרת לימודי חוץ לרשות הקולטת תלמיד זה., הנושא עוגן בחקיקה ומיושם כבר שנים רבות בחינוך המיוחד. שמו לב שכל תיקוני החקיקה השונים הנם כתוספת לחוק לימוד חובה. להלן התיקון לחוק: חוק לימוד חובה (תיקון מס' 25), התשס"ב-2002* הוספת סעיף 7 א' 1.בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949(1) (להלן - החוק העיקרי), אחרי סעיף 7 יבוא:"תשלומים בעבור תלמידים הלומדיםברשות חינוךמקומית אחרת חינם (בסעיף זה - הרשות השולחת), השולחת, בהתאם להוראות סעיף זה, את הילד או הנער למוסד חינוך מתאים" (1) רשות חינוך מקומית, אשר לא קיים בתחומה מוסד חינוך מתאים בעבור ילד או נער המתגורר בתחומה והוא זכאי לחינוך 7א. (א) * נתקבל בכנסת ביום כ"ב בתמוז התשס"ב (2 ביולי 2002); הצעת החוק ודברי הסבר פורסמו בהצעות חוק 3098, מיום כ"ח באדר התשס"ב (12 במרס 2002), עמ' 403.(1) ס"ח התש"ט, עמ' 287. הנמצא בתחום שיפוטה של רשות חינוך מקומית אחרת (בסעיף זה - הרשות הקולטת), תשלם את סכום ההשתתפות כאמור בסעיף קטן (ב) (בסעיף זה - סכום ההשתתפות) בשל אותו ילד או נער.(2) הרשות השולחת תשלם את סכום ההשתתפות, לפי הוראות סעיף זה, לרשות הקולטת או לבעל מוסד החינוך המתאים שאליו נשלח הילד או הנער, לפי קביעת הרשות הקולטת.(3) רשות שולחת, השולחת ילד או נער, כאמור בפסקה (1), למוסד חינוך מתאים ברשות קולטת, תשלח אותו למוסד כאמור הסמוך ביותר למקום מגוריו, אלא אם כן קבע השר או מי שהוא הסמיך לכך, בהסכמת הרשות השולחת, ובהתחשב, בין השאר, בהסדרי התחבורה הציבורית, כי ילד או נער יישלח למוסד חינוך מתאים אחר.(4) השר, בהתייעצות עם מרכז השלטון המקומי ובאישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, יתקין, בכפוף להוראות סעיף קטן (ג), תקנות לענין מוסד חינוך מתאים לצורך סעיף זה; התקנת התקנות תיעשה בהתחשב גם בסוגי מוסדות חינוך, במיקומם ובאזורי מגורים של ילדים או נערים. (ב) השר, בהתייעצות עם מרכז השלטון המקומי ובאישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, יקבע את סכום ההשתתפות, ורשאי הוא לקבוע סכומי השתתפות שונים; קביעה לפי סעיף קטן זה תיעשה, בין השאר, בהתחשב בקיום השתתפות של הרשות השולחת בהוצאות חינוכו של ילד או נער אילו היה לומד במוסד חינוך מתאים בתחומה וכן בסוגי מוסדות חינוך.(ג) הוראות סעיף זה יחולו על מוסדות החינוך המפורטים להלן: (1) מוסדות חינוך רשמיים;(2) מוסדות חינוך מוכרים לחינוך על יסודי;(3) מוסדות חינוך של תאגיד מרכז החינוך העצמאי;(4) מוסדות חינוך של תאגיד מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל." אישור תקנות ראשונות 2.תקנות ראשונות לפי סעיף 7א(א) ו-7א(ב) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, יובאו לאישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת בתוך ארבעה חודשים מיום פרסומו של חוק זה. 3.תחילתו של חוק זה בתום שבעה חודשים מיום פרסומו. לימור לבנת אריאל שרון שרת החינוך ראש הממשלה אברהם בורג משה קצב יושב ראש הכנסת נשיא המדינה נוסח החוק כלשונו מספר החוקים.
 

זהבה נ

New member
איסור הרחקת תלמיד בשל השגיו וחובת

הדיווח של מנהל בית ספר. תיקון נוסף לחוק לימוד חובה (תיקון מס' 23), התשס"א-2001* הוספת סעיפים12א ו-12ב 1.בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949(1), אחרי סעיף 12 יבוא:"חובת דיווח של מנהל מוסד חינוך" 12א. (א) מנהל מוסד חינוך ידווח, על פי כללים שקבע השר, למי שהשר הסמיכו לענין זה מבין עובדי משרדו, ולמנהל מחלקת חינוך ברשות המקומית שבתחומה מצוי מוסד החינוך, על אלה: (1) תלמיד הרשום במוסד החינוך שאינו לומד באופן סדיר כאמור בסעיף 4(ז);(2) תלמיד שהיה רשום במוסד החינוך בשנת הלימודים החולפת, ולא נרשם לשנת הלימודים הקרובה באותו מוסד חינוך. (ב) בסעיף זה - "מנהל מחלקת חינוך" - כהגדרתו בחוק הרשויות המקומיות (מנהל מחלקת חינוך), התשס"א-2001(2); "תלמיד" - מי שזכאי לחינוך חינם לפי סעיף 6. "איסור הרחקה לצמיתות בשל הישגים לימודיים" 12ב. לא יורחק תלמיד, כהגדרתו בסעיף 12א, לצמיתות, ממוסד חינוך בשל הישגיו הלימודיים אלא בהתאם לכללים שקבע השר; אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהוראות חוק זכויות התלמיד, התשס"א-2000(3 תחילה: 2.תחילתו של חוק זה בתום שישה חודשים מיום פרסומו. * נתקבל בכנסת ביום ה' באב התשס"א (25 ביולי 2001); הצעת החוק ודברי הסבר פורסמו בהצעות חוק 3024, מיום כ"ה בתמוז התשס"א (16 ביולי 2001), עמ' 751.(1) ס"ח התש"ט, עמ' 287; התשנ"ו, עמ' 163. לימור לבנת אריאל שרון שרת החינוך ראש הממשלה אברהם בורג משה קצב יושב ראש הכנסת נשיא המדינה (2) ס"ח התשס"א, עמ' 203.(3) ס"ח התשס"א, עמ' 42, ת"ט, עמ' 401.
 

זהבה נ

New member
ייעוד כספי תשלומים הנגבים מהורים

חוק לימוד חובה (תיקון מס' 26), התשס"ד-2004* 1.בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949(1) (להלן - החוק העיקרי), אחרי סעיף 6 יבוא: "ייעוד כספי תשלומים" 6א. (א) תשלומים כאמור בסעיף 6(ד) ו-(ד1) וכן כל תשלום אחר שהתקבל, במישרין או בעקיפין, ממי שזכאי לחינוך חינם לפי סעיף 6 הלומד במוסד חינוך רשמי או במוסד חינוך אחר שאוצר המדינה נושא בשכר הלימוד בו לפי סעיף 6(ג), בין אם הוא תשלום חובה ובין אם הוא תשלום שאינו חובה (בסעיף זה - תשלומים), ישמשו רק למטרות שלשמן נועדו. * התקבל בכנסת ביום ט' באדר התשס"ד (2 במרס 2004); הצעת החוק ודברי הסבר פורסמו בהצעות חוק הכנסת - 29, מיום ל' בחשון התשס"ד (25 בנובמבר 2003); עמ' 6.(1) ס"ח התש"ט, עמ' 287; התשס"ב, עמ' 475.J ב) רשות החינוך המקומית או בעל מוסד חינוך יחזיקו את כספי התשלומים בחשבון בנק נפרד (בסעיף זה - חשבון הבנק) המיועד אך ורק למטרה זו; בסעיף זה, "חשבון בנק נפרד" - חשבון בנק נפרד לכל מוסד חינוך שבו ינוהלו כספי התשלומים שהתקבלו בעד תלמידי אותו מוסד.(ג) כספים אשר נותרו בחשבון הבנק בסופה של כל שנת לימודים, יוחזרו לתלמידים שמהם נגבו, או ינוכו מהתשלום שעליהם לשלם בשנת הלימודים שלאחריה, במועד ובאופן שיקבע השר, באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת.(ד) השר, באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, יקבע הוראות לביצוע סעיף זה לרבות בדבר ניהול חשבון הבנק ודרכי הביקורת על ניהולו, וכן בדבר מתן זכות עיון ודיווח להורים ולועד ההורים במוסד החינוך, לענין כספי התשלומים וניהולם." 2.תחילתו של סעיף 6א כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה בתחילת שנת הלימודים התשס"ה. תחילה 3.השר יביא תקנות ראשונות כאמור בסעיף 6א(ג) ו-(ד) לחוק העיקרי כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה לאישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת בתוך שלושה חודשים מיום פרסומו של חוק זה. לימור לבנת אריאל שרון שרת החינוך והתרבות ראש הממשלה ראובן ריבלין משה קצב נשיא המדינהיושב ראש הכנסת תקנות ראשונות
 

זהבה נ

New member
תוספות חדשות לחוק לימוד חובה

בשנים האחרונות חלו שינויים ותוספות לחוק לימוד חובה. מצאתי לנכון לעדכן כאן את חברי הפורום והאורחים לקראת פתיחת שנת הלימודים בשינויי החקיקה האחרונים שכבר מיושמים מתוקף החוק בשטח וחשוב שהורים ילמדו עליהם. הצטוטים לקוחים מתוך ספר החוקים.
 

זהבה נ

New member
תיקון סעיף 7 פרק ד' שילוב תלמידים

בחינוך הרגיל, פרק השילוב שונה השתנה באופן משמעותי מאוד ובעקבות שינוי זה היו גם עתירות לבג"ץ שמחיבות היום את משרד החינוך להערך בשנה זו להשקיע מיטב המשאבים לנושא. התיקון הוא לחוק חינוך מיוחד פרק שילוב. חוק חינוך מיוחד (תיקון מס' 7), התשס"ג-2002* תיקון סעיף 1 1.בחוק חינוך מיוחד, התשמ"ח-1988(1) (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 1, במקום ההגדרה "ילד בעל צרכים מיוחדים" יבוא: ""ילד בעל צרכים מיוחדים" - אדם בגיל שלוש עד עשרים ואחת, עם לקות משמעותית, שבשלה מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת והוא נזקק לחינוך מיוחד; "לקות" - לקות גופנית, שכלית, נפשית, רגשית-התנהגותית, חושית, קוגניטיבית או שפתית או לקויות התפתחותיות כוללניות;". תיקון סעיף 7 2.בסעיף 7 לחוק העיקרי - (1) סעיף קטן (ג) - בטל; (2) בסעיף קטן (ה), אחרי "מספר הזכאים לחינוך מיוחד" יבוא "ולתוספת הוראה ולימוד וכן לשירותים מיוחדים לפי פרק ד'1". הוספת פרק ד'1 3.אחרי פרק ד' לחוק העיקרי יבוא: "פרק ד'1: שילוב ילד בעל צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל הגדרות 20א. בפרק זה - "תלמיד משולב" - ילד בעל צרכים מיוחדים, הזכאי לחינוך חינם לפי סעיף 6(א) לחוק לימוד חובה, התש"ט-1949(2), אשר ועדת שילוב, כאמור בסעיף 20ד, החליטה על זכאותו לתוספת של הוראה ולימוד ולשירותים מיוחדים לפי פרק זה במוסד חינוך רגיל; "מוסד חינוך רגיל" - מוסד חינוך מוכר שאינו מוסד לחינוך מיוחד; "עובד חינוך" - מי שעוסק בהוראה או בחינוך במוסד חינוך; "שירותים מיוחדים" - עזרים מסייעים, שירותי סיוע, שירותים פסיכולוגיים, שירותים פארא-רפואיים וכל שירות אחר שהשר קבע בצו, בהתייעצות עם שר הבריאות או עם שר העבודה והרווחה, לפי הענין; "תכנית השילוב" - התכנית שקבע השר לפי סעיף 20ג. זכאות ילד בעל צרכים מיוחדים במסגרת החינוך הרגיל: 20ב. תלמיד משולב זכאי, במסגרת לימודיו במוסד חינוך רגיל, לתוספת של הוראה ולימוד וכן לשירותים מיוחדים לפי הוראות פרק זה (בפרק זה - הזכאות). תכנית שילוב: 20ג. השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע תכנית לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במוסדות חינוך רגילים; התכנית תכלול גם את אופן הקצאת המשאבים למוסדות החינוך הרגילים. ועדת שילוב: 20ד. (א) במוסד חינוך רגיל תפעל ועדת שילוב שתפקידה לקבוע את הזכאות של תלמיד במוסד החינוך הרגיל שהוא ילד בעל צרכים מיוחדים בהתאם לתכנית השילוב (בפרק זה - ועדת שילוב). * התקבל בכנסת ביום ח' בכסלו התשס"ג (13 בנובמבר 2002); הצעת החוק ודברי הסבר פורסמו בהצעות חוק 3057, מיום כ"ה בכסלו התשס"ב (10 בדצמבר 2001), עמ' 167. (1) ס"ח התשמ"ח, עמ' 114; התש"ס, עמ' 243. (2) ס"ח התש"ט, עמ' 287. עד כה רראיתי שפורסמו הנחיות למנהלים ליישום פרק השילוב, בהמשך אני אעדכן מהשטח בנעשה וכיצד פועל היישום. מי שילדו מיושם בתוכנית שילוב מוזמן לכאן להביע את התרשמותו בנושא ונשמח אם יביע דעתו כיצד נאה לו היישום בשטח, אבל חייבים לתת לנושא לפחות 100 ימי חסד. בפרט לאור השינוי שנערך בראש האגף לחינוך מיוחד שיצאה לשבתון ומחליפה אותה בתפקיד ראש האגף לחינוך מיוחד הגב' כרמלה איגל, נאחל לה מכאן בהצלחה בתפקידה החדש והחשוב, הגב' איגל היתה עד כה הממונה על נושא ועדות השמה וערר.
 
למעלה