תנו לי טיפ

פרסאוס

New member
תנו לי טיפ

לפני שאני בכלל מתחיל, תרשו לי להקדים תרופה למתחכם ולומר שאני מודע היטב לדיון בכלבי אשמורת, ושלא דעתם של mr. Brown White or Pink היא זו שמעניינת אותי, אלא דעתכם. ===================== אתם במסעדה ומגיע החשבון. אתם משאירים תשר? ולמה? (כן או לא) העיניין שמטריד אותי, שזהו מנהג אמריקאי שנתאזרח כאן (אבל את נהגי המוניות כמעט ולא מתשרים) וסיבתו נסתרת מן העין. ממתי אדם מקבל תוספת של 10 - 12% על ביצוע העבודה?... גם אני שלפעמים נאלץ להרחיק טוס במתן שרות ללקוחות מעבר לעבר, לא מקבל 10% נוספים... ולא הייתי מתנגד. אז למה? האם זו בגלל שזו עבודה קשה? סוכן בית או פועל ביניין הם עבודות קשות בהרבה, ואותן לא מתשרים. האם זה בגלל שזו עבודה מול קהל? את המאבטחים לא מתשרים, וגם לא את נציגי המכירות של סלקום. האם זה בגלל שזו עבודה דלה במזומנים? ראה עבודות קודמות. אז?... מה היא הסיבה הנעלמת? וכמה אנשים מתשרים את מלצרי החתונות? ואני לא מתכוון למתחתנים. ולמעלה מזה מעלה אחת: כלל בעל הבית (כאילו שאתם יכולים להתווכח) את מחיר השרות (לפי דעתו) במחיר הארוחה. אתם מתשרים בנוסף? ושוב למה?... נא לשים לב, שאני לא מדבר על בקשיש, שזהו המינוח הנכון ל"החלקת" סכום מכובד לידיו של מלצר במסעדה סואנת ע"מ לקבל מקום ראוי (או לשם השוואה לשומר במועדון לצורך דומה). מקומו של הבקשיש ידוע ומוכר. זהו עניין התשר שמועלה פה.
 

ליידילי

New member
לא בטוחה שבא לי להכנס

בשעה זו, לכל המשמעויות וההשלכות של השאלה שהעלית, ושל התשובות לה. אבל אולי כמה מלים לפתיחה. ונראה לאן נגיע. (ובהזדמנות אחרת תסביר לי מיהם האדון חום והאד/גב' ורוד. ומה זה "כלבי אשמורת".) ובטרם אשכח אזכיר לך שפספסת בשאלתך את הספר והחופפת...והפניסט, (ולמה כאשר הספר עצמו "משחק" את כל התפקידים הנ"ל עודו מקבל "טיפ"???) ובנוסף אזכיר את הסבלים והמובילים.... וחוצמזה אתקן אותך ואומר, שמדובר ב"ענין" שהקדים בהרבה את הולדת אמריקה. הנוהג הזה מקורו ב"נהגי המוניות הקדמונים" הרכבים... אשר, כאשר ה"נוסעים" ביקשו שהרכב ימתין להם שלשלו לידיו "דמי שתיה" - על מנת שיוכל להכנס לפאב הקרוב, ולחמם את גרונו הניחר, עד שהם יסיימו עניניהם. הבקשיש הינו ענין אחר לגמרי...(ומן הסתם אין צורך שאפרט). את תשובתי כתבתי, אלא שהחלטתי להמתין ולשמוע דעת אחרים קודם...
 

פרסאוס

New member
וגם אנשי שליחויות!

ולא התייחסתי לשורש המנהג, אלא מאיפה הוא שהגיע אלינו. ומה לגבי סבלים... שאלה טובה! האם זו אותה נקודה?
 

ליידילי

New member
מדובר

בסימן קריאה ! לדעתי. ויש סיכוי לקבל את השלמת האינפו שבקשתי? (ולדעתי הנוהג הגיע אלינו מאירופה דווקא, ויותר מכל ע"י הבריטים...).
 

פרסאוס

New member
טרנטינו, קוונטין

לפני ספרות זולה המדובר, עוד שהיה זבן פגש את הרווי קייטל והציע לו את התסריט לסרט הנ"ל (כלבי אשמורת בעברית, Reservoir Dogs באנגלית). וכמובן שאת הסרט עצמו אי אפשר להעלות, אבל תאור קצר, ואפילו תמונה בהחלט אפשרי.
 
כלבי אשמורת - סרט מעולהההה../images/Emo3.gif

ולגבי מנהג הטיפים - חושבת שזהו מנהג זר השאוב מתרבות השפע שמבחינה בין מעמדות מובדלים היטב זה מזה, בעלי קודים של נורמות חברתיות מדוקדקות. כל מקצועות השירותים - זוכים לטיפ מצד המעמד הגבוה יותר, לכאורה, שלו גם יכולת כלכלית רבה יותר, by definition. המעמד הגבוה, אגב, נקבע כגבוה יותר ויותר ככל שהוא מתקרב לאצולה, למלוכה, לכל השכבה האליטיסטית שאינה מושגת לשאר בני המעמדות האחרים בחברה, הואיל והיא מועברת בתורשה ברוב המקרים, או לפחות על פי קריטריונים ידועים וקבועים מראש, שכמעט בלתי ניתנים לחצייה, או אפילו כיפוף... ובארץ, מקובל לדעתי לתת טיפ למלצרות, משום שזהו אחד הענפים שאינם מקבלים שכר בסיס ברוב המסעדות. מכל מקום - נושא נחמד למחקר סוציולוגי!
 

ליידילי

New member
../images/Emo128.gif הסיבה הנעלמה.../images/Emo128.gif

שמחה כעת שחיכיתי עם דעותי ותגובותי, ותוהה, האם אמנם התכוונת, -ואלו אכן התשובות שקבלת, לשאלות של: כמה ומתי ואיך ולמי, (ולמה לא לי) או שאכן התכוונת ל"סיבה הנעלמה". ולדעתי אכן יש סיבה כזו, והיא כרוכה בכך שלבעלי הממון והכוח, יש מניעים למנוע תגמול כספי ראוי על עבודה. אם לנסות לענות בקצרה, מדובר לדעתי ב"חרב פיפיות" ערמומית, ובשיתוף פעולה פסול של "בעלי כוח כלכלי", (גם אם הוא זמני יחסי ופעוט), שנועד להותיר את בעלי ההכנסות הנמוכות, במקומם, (מעמד הפועלים וקרוביו), ולדכאם. כאשר אנשי המעמד הנמוך נותנים תשר, מתוך תחושה שגויה של "סולידריות", הם תורמים בלא יודעין לדיכוי שלהם עצמם. הטיפ הנהוג, מחזק את התלות של עובדים (ועובדות כמובן) בבעלי השררה. ומעניק לבעלי השררה חן וחסד של "נדיבים" בעלות של כלום. הפעולה הנכונה והסולידרית, הינה להאבק לתגמול ראוי על עבודה. ולא לתת מתת יד ומתת חסד. אשר בעיני הינן, בנוסף לכל, גם משפילות.
 
לא לצהל !

נכון. אבל אז אני רואה את הסטודנט הזה שרוכב על אופנע....ומיד נותן. לא עומד בזה. לעומת הסטודנט, כל פעם שצהל מתרים שירותרום - אני משכנע את כל העולם לא לתת. שנוררים.....כנראה עד שהבן שלי יתגייס -) ויש לי עוד עיקרון. אחרון. אם היא מחייכת ונחמדה או שיש לה חזה גדול. כגודל החזה גודל הטיפ. לתפארת מדינת ישראל. דניאל
 

עיניים

New member
../images/Emo141.gif חחחח,,, דניאל,,,,,

כל סנטימטר נוסף בהיקף החזה של המלצרית, פירושו - פחות 10 שקלים אצלך בכיס, שפירושו - עוד 10 שקלים בכיסו של בעל הבית (אותם אינם צריך לשלם לה, למלצרית),,,,, כי הבעיה עם הישראלים היא - שהם לא זקוקים לחור גדול כדי לפרוץ דרכו. מספיקה להם פירצה קטנה - ו-הופ,,, הם בפנים,,,, במה דברים אמורים? מאז שנכנס הנוהג להשאיר תשר למלצר ששרת אותך, הבינו בעלי המסעדות שפה המקום לחסוך עוד כמה עשרות אלפי שקלים לחודש: הידעת שאין משלמים למלצרים משכורת? תנאי עבודתם בנויים על משכורת מינימום, העומדת היום על 18 ש"ח (בערך)ברוטו לשעה. על שמונה שעות עבודה (משמרת אחת) - מתחייב בעל המסעדה למלצר שיצא מיום עבודה עם 144 שקלים לפחות. ההסכם הוא כזה: אם אסף המלצר טיפים בסכום של 144 שקלים או יותר - הסכום כולו שייך למלצר. אם לא הצליח לאסוף את 144 השקלים בטיפים - בעל המסעדה מתחייב להשלים לו את ההפרש החסר ל-144 השקלים המגיעים לו כמשכורת מינימום על פי חוק. עכשיו - הבנת את זה, דניאל? פלוס כמה סנטימטרים = מינוס אצלך בכיס = פלוס אצל בעל המסעדה בקופה,,,,
 

ליידילי

New member
מ.ש.ל ושאלה

אם מלצר/ית, אוסף יותר מאשר ה144 ש"ח הנ"ל - הכל שלו? ותודה על המידע. נראה שדברייך מאששים את שלי. (וזה ממש חידוש).
 
טעות בהבנת הנקרא וגם במשוואה

כבר בהודעה הקודמת הסכמתי איתכן וכתבתי שאני מודע לכך אך כשאני רואה סטודנט אני נותן. לגבי המשוואה. פה אני קורא לסיפור נוסטלגי שלי שיבוא ויספר את עצמו. לפני הצבא עבדתי כנער פיקולו בפאב. פאב תל אביבי מוכר. כל המלצרים עבדו על קופה משותפת ובסוף היום חילקנו בצורה מדורגת. כולם השתתפו? לא. הייתה אחת קראו אותה מיכאלה אבל אנחנו קראנו לה מיקי. מיקי לא רצתה להשתתף. אמרה שהיא מעדיפה לנהל לעצמה את העיניינים. מיקי הזו היתה באה במכנס קצר וגופיה. גופיה שנותנת לצופה לראות יותר מלא לראות. ובכלל אפשר היה לראות גם מבלי שתראה שיש מה לראות. מיקי ידעה טוב טוב מדוע היא שומרת לעצמה את הקופה. היא ידעה לאסוף כסף כמו שהצוענים של פעם היו אוספים. למעשה הצוענים של פעם היו גונבים. היא היתה מרויחה. ביושר. אני לא אספר את כל הסיפור המרגש על מיקי. ותאמינו לי יש מה לספר. אם יהיה לי זמן אני אלך לפורום סקס אחר ואספר. אז למה סיפרתי את כל זה. ספרתי כדי לומר לך מה שמיקי אמרה לי. המלצרות הזו זה רעיון גאוני. אם הבעלים היה נותן לי משכורת ברוטו - אני הייתי הולכת להיות עוזרת באיזה סניף בנק. פה אני עצמאית. לטוב ולרע. ויודעת לנצל את זה - ואפילו לא משלמת מס. יצא לי לפגוש אותה כמה פעמים. אז היא למדה תעשיה וניהול. אחר כך פגשתי אותה כמנהלת חטיבה בחברת ענק. היום היא סמנכ"ל שיווק באחת מחברות הביטוח. בקיצור אם יש לה עוד כמה סנטימטר - אני נותן עוד - והיא מסיימת את הלימודים. דניאל על סטודנטים.
 

ליידילי

New member
הסכמתך

התקבלה בכל הכבוד הראוי. רק פרסאוס נאלם. אבל הוא אולי מבלה/עובד אוסף או מחלק. בטוח שלו היו הדברים תלויים בו, היה פה. ומה שכן, דנדג, מה לדעתך ניתן לעשות כדי להתגבר על הדיכוי? (חוצמתרומה לסטודנטיות).
 

ליידילי

New member
ועוד משהו בעניין ../images/Emo128.gifהסיבה הנעלמה |X

לא הגבת לתהייה שלי לגבי מהות שאלתך "פילוסופית" גדולה, או תכליתית ופחות גדולה. והותרת אותי בתהייתי.
 

פרסאוס

New member
פילוסופית.

אני בדעתי שלי משתמש הלכה למעשה. לא מטפטפ אם המחיר כולל למעט מקרים של שרות יוצא דופן (ע"ע שירו של יהורם גאון, החובש). ואם לא תלוי בשרות גם, אבל מודה שאני נותן בד"כ...
 

עיניים

New member
../images/Emo141.gif אם את אומרת,,,,,,,

את כנראה יודעת, כי היות ואני מתקשה להבין את הודעותייך - לא הבנתי כלל מה שכתבת,,,, לשם מה להתפלסף במשפטים מורכבים כאשר אפשר לומר דברים בפשטות? אז מה שנותר הוא רק לאשר את שאלתך - כן. מעבר למינימום המגיע להם על פי חוק, אותו חייב בעל המסעדה לדאוג שיהיה בכיסם - כל שקל מעבר לזה - שלהם. ודניאל עוזר להן להיות סמנכ"ליות שיווק.
 

ליידילי

New member
צר לי שלא הבנת

או, שבעצם, אולי, אם את אומרת שאת מתקשה להבין את הודעותי, פרושו שבסופו של מאמץ את מצליחה? מידית אעתר לבקשתך ואומר את הדברים בפשטות. (אנסה לפחות). * לבעלי ממון שררה וכוח יש איטרס לדכא את כל מי שלא כלול במעגל שלהם. * בשל כך, נעשים מאמצים למנוע תגמול הולם לעבודה ראויה. * הדוגמה שפירטת, מוכיחה את הניצול והדיכוי. * מתן טיפ מהווה שיתוף הפעולה עם המנצלים. תוך קיבוע המצב הקיים. והערה קטנה: תבחרי ב"כי" או ב"היות". אין צורך בצרוף שתיהן. (אפרופו דיבור פשוט).
 

אטיוד5

Active member
לא זוכר כיצד חום ולבן טיפּטפּו ...

את המלצר. בקשר לטיפ - יצא חוק לא מזמן שהמחיר שמציגים לך חייב לכלול שירות. כלומר, זה חלק מהעלות של בעל המסעדה, ולכן עליו לגבות. כלומר, יש פה נסיון לחיב את בעל המסעדה לשלם למלצרים כראוי. כי מה היה לנו קודם? מלצרים עבדו בחצי חינם ואפילו, לפעמים, בחינם לגמרי, בהסתמך על זה שיקבלו טיפים. אני לא יודע עד כמה החוק הזה נאכף. לי לא אכפת אם אני משלם את מחיר עבודת המלצר למסעדן או למלצר. אבל אני רוצה להיות בטוח שאכן אני משלם את החלק הזה. לכן אני תמיד שואל אם המחיר כולל שירות. אם כן - אני לא משלם טיפ. במקרה הזה אני פוחד שאולי המלצר יוצא ניזוק, אבל זה לא עסק שלי. אם לא - אני משלם למלצר ישירות. מה שיותר מטריד אותי בעיניין הטיפ - אי הנעימות הקשורה בעצם הצגת השאלה אם המחיר כולל שירות. יוצא כאילו אני מתקמצן לשלם טיפ, או רוצה להמנע מהתשלום הזה, או כמו שציינתי קודם - "דופק" את המלצר אם אני לא משלם לו את הטיפ באופן ישיר. יש גם עיניין של - האם הטיפ מגיע למלצר? כלומר, ממנים אותי שופט להחליט אם המלצר ביצע את עבודתו על הצד הטוב. אבל אני סה"כ באתי לסעוד. לא באתי לשפוט. גם לא נעים.
 
למעלה