שיעור שבועי -תולדות

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך

mgb

New member
למה נשים לא יכולות..

בס"ד שלום לך! אקדים הקדמה חשובה לצורך שאלתך, ברשותך: יסוד ושורש היהדות הוא קיום מצוות התורה. יישום המצוות הנקרא "הלכה" הוא המרכיב החיוני שמאפיין את עם ישראל לדורותיו. שרשרת קבלת התורה הוא החוסן האימוני לאמיתות התורה והוא גם הנותן את הכוח לחכמי כל דור לפסוק הלכות, באשר אין הלכות ששורשן לא נעוץ בתורה מסיני.. כך לגבי המשנה, הגמרא, ספרו של הרמב"ם השו"ע ועד פוסקי דורינו. קביעות ההלכה שידוע לא רק כמערכת חוקים המחייבים כל יהודי כמו ההלכות שבשו"ע, אלא הפך להיות מושג של חוק יציב ללא כל אפשרות לשינוי. עד כדי שכשרצו חז"ל לציין יציבות הלכה לאורך כל הדורות אמרו בהזדמנות: בראשית פרק לג, פסוק ד וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ, וַיִּפֹּל עַל-צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ; וַיִּבְכּוּ. ורש"י פירש על פי חז"ל: וישקהו - נקוד עליו ויש חולקין בדבר הזה בברייתא דספרי יש שדרשו נקודה זו לומר שלא נשקו בכל לבו (ב"ר) אמר רבי שמעון בן יוחאי: הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב אלא שנכמרו רחמיו באותה שעה ונשקו בכל לבו (ב"ר)" הנה כי-כן, רואים שציון הלכה בא כאן לא על מנת לפסוק הלכה מסויימת אלא להדגש כי קביעה זו של שנאת עשו לא תשתנה לעולם, ואינני סבור שיש לתת דוגמאות מההיסטוריה של עמ"י לכך.. כעת לשאלתך ההלכה שאוסרת נשים ללמוד נובעת מחכמי הגמ' והובאה הלכה למעשה בספר "משנה תורה" לרמב"ם וכן בשו"ע. לא אכנס לתת ציונים מי רב גדול או רב קטן אבל ברור ששינוי הלכה זו, כמו יתר ההלכות, אין בכוח אף רב לשנות!! המצטט או המפרסם "פסק-הלכה" כביכול ויהא זה בשם גדול או גאון או אדמו"ר שבימינו הותר לימוד תורה לנשים כורת את הענף שהוא יושב עליו!! והתואר רב או גדול או אדמו"ר מאבד את סגולתו מיידית!! שורש היתר זה ברור לכולם (ואף המביאים אותו כ"ראיה הלכתית") הוא התאמה לשינוי במעמדה של האשה היהודית. כלומר, כיום הנשים חכמות יותר, משכילות יותר, בעלות מישרה וקריירה ויש לשדרג את ההלכה(ח"ו) למצבן היום.. שדרוג זה מעבר לרפורמה מסוכנת לאשה הפרטית, הוא מסוכן לאין-ערוך בהיבט של עמ"י כאומה!! יסודות השידרוג אינו נעוץ כלל ברצון אמיתי ומקורי של האישה היהודיה, אלא כבכל תחום של התאמה למודרניזציה, באופנת פריז ולונדון וארה"ב... המדיות המשפיעות על דעת הקהל חדרו במודע ושלא במודע גם לטרקלין היהודי.. הרצון לאפשר לאשה יהודיה ללמוד גמרא הוא בפירוש רצון פמיניסטי טהור!! (קשה קצת לבטא "טהור" על מושג זה.. אבל הכוונה ברורה..) טוב תעשינה הנשים המשכילות אם תשמע לעצת החכם באדם שסיכם את אופיה, תפקידה, מעמדה וסגולתה של האישה היהודיה בפסוקי "אשת חיל". יש מספיק תחומי למידה שנשים מותרות והצגת שאשה המשוללת מללמוד הגמרא בהתבכיינות ומסכנות ממש איננה במקומה!! אסיים בציטוט שני פסוקים מכלל הפרק: "רבות בנות עשו חיל ואת (האשת חיל..)עלית על כולנה" "תנו לה מפרי ידיה ויהללו בשערים מעשיה" בברכה
 

Scarlight

New member
עדיין לא ברור לי

סלח לי, אך באמת איני מבין: מה מונע מאישה ללמוד כגבר? מדוע קיים בהלכה יחס שכזה אל הנשים?
 

mgb

New member
מה מונע אשה ללמוד - זכותה כאשה!

בס"ד שלום לך, הנני מעתיק לפניך תשובה לשאלה דומה שנשאלתי כבר (08-11-2005)! להבנת התשובה ממליץ לעיין בכל שרשור תשובה בנושא. בבקשה: "א. בנושא "בינה יתרה" מוכרחני להעיר שמנסיון החיים הדבר ניכר הרבה יותר מציטוט פסוקים או להבדיל מאמרי-מחקר בנושא. אולי הדבר יעלה חיוך אבל למי שהזדמן לו עצמו או אצל אחרים לראות תינוק בוכה.. ככה..כמה דקות טובות..זה הולך כך: האב: "..אני כבר משתגע..מה הוא רוצה??" האם: "זה בסדר הוא צמא..!! מייד אתן לו לשתות" (האם משקה את התינוק ומיודעינו הקטן חוזר לחייך..) האב: "מה?? מהיכן ידעת זאת??" האם: "הממממ..לא יודעת.. ככה הבנתי.." וכו' וכו' ב. איך אסור? ובכן כך נאמר בתורה, בפרשת "שמע" ו"והיה אם שמוע": "..ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם.." קבלו חז"ל: "בניכם" ולא "בנותיכם" בעומק ובהסבר הדבר יש להבין: לא באנו לעולם להנאה גרידא. אכן הרמח"ל כותב בפירוש שה' ברא את העולם להתענג אבל.."על ה'". בכל מקרה הנאה מהעולם הזה חייבת להיות כפי מה שהורשנו וזה ברור ופשוט. (גם אם אני חייל אין זה מתיר לי להיכנס לאגפים סודיים או לבסיסים שאיני מורשה להם..) נגזר מהיסוד הנ"ל. שבאנו לעולם לתפקיד מסויים. כאשר תוצאות תפקיד זה מעניקים היום ולעתיד לבוא טובה נצחית והנאה מקירבה לבורא. ה' ברא את האיש והאישה שונים בהרבה מובנים ולא רק במבנה פיסיולוגי שונה. מבנה הנפש כמו תפקידי האישה שונים מהאיש. האיש "שר החוץ" והאישה "שרת הפנים". היא מופקדת על חינוך וגידול הילדים ואופיה ומהות נפשה מותאם לתפקיד נשגב זה! אמר אחד האמוראים: "מעולם לא קראתי לאשתי אשתי..אלא ביתי" האיש לא ניחון בבינה יתרה כי תפקידו לרכוש בינה זו ע"י לימוד התורה. לכן גם לא נצטוותה האישה על לימוד תורה כי בטיבעה הינה בעלת בינה. (ברור שאין בידנו לוצר את הטעם הא-לוקי. אלא כפי מיעוט הבנתנו אנו מורשים ומסוגלים להבין) ציין כב' במאמר מוסגר שאילולי למדה האישה גמרא, היתה מגיעה להשגות גבוהות. ובכן, בהחלט יתכן הדבר..אבל מי אמר שהדבר חיובי?? חייל שיפקד מיחידתו וישרת וולונטרית בחיל אחר או ביחידה אחרת ולו בהצטיינות יתקבל הדבר בעיני מפקדיו??? "שוער ששירר חייב מיתה!"-"איש על מחנהו ואיש על דגלו!" עודף בינה אינו מטיב עם האישה ואינו נצרך לה לתפקידה, זאת יודע הקב"ה. בברכה חמה!
 

mgb

New member
לא כל השרשור

בס"ד מתקן את הודעתי: אין צורך לקרוא את כל השרשור אלא רק את שתי ההודעות שכותרתן: 1) "נשים ולימוד גמרא" 2) "תשובות בס"ד:" (אותה כבר העתקתי בעורך בהודעה הקודמת) קבל נא את התנצלותי!
 

שיבולית

New member
תודה ../images/Emo13.gif

בשיעור הראשון לצערי הרב לא הצלחתי להשתתף (תקלות רציניות במחשב הביתי שלי), מקווה מאוד שאוכל להשתתף בשיעור הקרוב. (הולכת לחפש סיכום של השיעור הראשון...)
 
למעלה