שיעור שבועי -תולדות

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך

mgb

New member
../images/Emo27.gifשיעור שבועי -תולדות../images/Emo37.gif

בס"ד שלום לכולם! נושא השיעור השבוע יהיה: "חיוב סומא במצוות" בפרשה מצאנו את ברכת יצחק ליעקב בהיותו סומא כמש"כ(בראשית מ"ח, י'): "ועיני יצחק כבדו מזוקן, לא יוכל לראות.." ולכן נרחיב ב"ה על נושא זה. להלן מראה מקומות לשיעור: 1) גמ' בבא קמא פ"ז ע"א (מחלוקת רבנן ור' יהודה בחיוב סומא במצוות) 2) שו"ת חת"ס ח"ב אה"ע ס' צב חילוק בין סומא לגמרי לכהו עיניו) 3) ברכי יוסף חו"מ סי' ה' (כנ"ל) 4) שו"ת שבות יעקב ח"א סי' קכ"ו(כנ"ל) 5) שו"ת שם אריה יו"ד סי' א'(כנ"ל) 6) שו"ת רעק"א ס' קס"ט שם מה"ת ס' קנ"ג בהגהות לשו"ע יו"ד סי' סע' ט'(בחילוק שבין מצוות עשה ללאוין) 7) גמ' שבת כ"ג ע"א(בעניין "לא תסור") 8) נוב"י מה"ת ס' קי"ב(כנ"ל) 9) ריטב"א והרא"ש קידושין ל"א(בפטור סומא לגמרי אף ממצוות לאוין) 10) גמ' מגילה כ"ד ע"א(בדעת התוס' שחייבו סומא שאל"כ "לא יהא נוהג בו דת יהודי כלל") 11) ס' "המכריע" לר"י הזקן ס' ע"ח ובמנ"ח מצווה ב'(בדעתו שפטור מכל המצוות אף ממצוות לאוין) 12) ממנחת חינוך מצווה ב' (לעניין מה כן חייב סומא) 13) שאילת יעב"ץ ח"א סי' ע"ה (בחילוק שבין סומא מלידה או שנסתמא ) שימו לב! קרוב לודאי שננסה השבוע את השיעור ב מסנג'ר . המעוניינים בהשתתפות בשיעור נא שילחו את כתובת ה-אימייל שלכם על מנת שאאשר אותה לחיבור למסנג'ר, כך גם תהיה בקרה מזהות המשתתפים. למי שישנה בעיה טכנית בהתקנת ו\או הפעלת המסנג'ר, מוזמן לפנות לכתובת הבאה "פורום מסרים מיידיים". או אלי במסרים אישיים בלבד!! בברכה
 
חוזרת על הבקשה משבוע שעבר

אם אפשר לצרף את המקורות ו/או קישורים אליהם. יותר קל להתכונן מראש ולעקוב בזמן אמת כאשר רואים מול העיניים. תודה מראש !
 
כבוד הרב מ.ג.ב.

שאלה קטנה... בעניין השעורים האלה, הרי משתתפות בו גם בנות (אנלא בא בקטע של שובניסטיות... פשוט לעניין ההלכה...) והרי אתה מביא את המ"מ עם גמרות, וכבר אמרו חז"ל `כל המלמד ביתו גמ` כאילו מלמדה תיפלות` (אנלא בטוח שזאת הלשון המדוייקת אבל זהו העקרון...) מה אתה אומר על זה? לפי ראות עיניך ישנה בעיה בזה? (מצד ההלכה!!!)
 
אני לא חושב שזה נקרא

גם כשאומרים וורט על פרשת השבוע בשולחן שבת ומובאת בו גמרא אז האמא והאחיות שומעות . אז זה נקרא תיפלות? לא חושב... כנראה שמדובר בלימוד שונה... אבל כמובן שאני לא פוסק ולא יודע את ההלכה המפורשת בזה. אבל ככה חשבתי...
 

mgb

New member
שיעורי תורה (גם) לנשים

בס"ד לר' אליה ! תודה רבה על ההערה\הארה, אך ברצוני להבהיר! נושא השיעור השבועי הוא במפורש על פרשת השבוע ואין בעיה הלכתית בכך! להבנת נקודה מסויימת בפרשה מהיבטים אני מצטט דברי חז"ל מבלי להתפלפל בדבריהם אלא מציג אותם כפי שהם ! אינני נכנס לסוגיות תלמודיות שזה הדבר האסור אלא מביא דעות רבותינו על הנושא, כי אין השיעור מכוון לדיון תלמודי כלל! שיעורים מעין אלה ניתנים במקומות רבים גם מרבנים מפורסמים ולא שמענו שאוסרים זאת ! רק לשם דוגמא, ראה למשל את שיעורו של הגאון הצדיק רבי בן-ציון מוצאפי שליט"א הנמצאות בשיעורו גם נשים בעזרת נשים במוסיוף ואין כב' הרב שליט"א נמנע להזכיר מדברי רבותינו מדרשים, "ראשונים" ו"אחרונים". דורינו דור תשובה, על מנת להראות את יופיה וחכמתה של תורתנו הקדושה אני מנסה למסוך בשיעור מדברי חכמינו מכל הדורות, "ראשונים" ו"אחרונים", וכולי תקווה שקרן התורה ירום! בברכת התורה
 
ר` מ.ג.ב.

אמנם נכונים הם דבריך לעניין השיעורים שרבנים מוסרים, אבל הם בשונה מכאן, לא נותנים מראה מקומות לעיין בהם... אבל אם אתה אומר, אני סומך על דעתך...
 

פלגיה

New member
ואני רוצה לומר את מה שלמדתי ממורי

ורבי - הרב קופרמן: "נשים לא צריכות ללמוד גמרא, אבל הם צריכות לדעת גמרות". לא ייתכן שבתקופה זו בה נשים הן משכילות בכל התחומים שהם, דווקא מקורות היהדות יהיו סגורים בפניהן.
 

mgb

New member
תגובה לגב' פלגיה

בס"ד אין הלכה לנשים משני סוגי דורות.. ההלכה קבועה לדורות ואין אף רב שיכול להתיר ו\או לשנות זאת!! בברכה
 

פלגיה

New member
רק שלגבי לימוד גמרא, זאת לא הלכה

זאת אמרה בגמרא שלא נפסקה להלכה. (לא נאמר "אסור ללמד ביתו גמרא" אלא שאין בכך טעם) אני יכולה להביא מקורות נוספים לחיזוק דעתי (דעתי התיאורטית יש לומר, כי הפעם היחדה בה למדתי דף גמרא היתה כשהסברתי לבעלי כמה דפים מתמטיים במיוחד במסכת סוכה)
 

mgb

New member
לא נפסק להלכה?

בס"ד והרי כב' "חסידת" הרמב"ם, הנה: ס' אהבה, הל' ת"ת פרא א' הלכה א': טז אישה שלמדה תורה, יש לה שכר; אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטווית, וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו, אין שכרו כשכר המצווה שעשה אלא פחות ממנו. ואף על פי שיש לה שכר, ציוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה: מפני שרוב הנשים, אין דעתן מכוונת להתלמד, והן מוציאין דברי תורה לדברי הבאי, לפי ענייות דעתן. יז אמרו חכמים, כל המלמד את בתו תורה, כאילו לימדה תפלות. במה דברים אמורים, בתורה שבעל פה. אבל תורה שבכתב, לא ילמד אותה לכתחילה; ואם לימדה, אינו כמלמדה תפלות. ומה זה? לא הלכה?? בברכה
 

פלגיה

New member
תודה

אין לו סבלנות לקרוא הכל. אני מראה לו הודעות מעניינות. ובנושא לימוד גמרא לנשים - יש לו מה לומר.
 

פלגיה

New member
אני יכולה להאריך ולפרט בלי סוף

אבל האמת שכבר נמאס לי לדון ולדוש בזה. אני רק אביא תשובה שכתב בעניין הרב בן ציון פירר: "אם בדורות חכמי התלמוד היה לימוד התורה על ידי נשים שכרו יוצא בהפסדו, הרי ברור שבדורותינו האחרונים לימוד תורה על ידי נשים הפסדו יוצא בשכרו, וזה משני טעמים: א. היום אין השאלה אם תלמד הבת תורה או גם תורה לא תלמד. היום השאלה היא אם תלמד הבת תורה או שתלמד דברים אחרים שאינם של תורה. כי בולמוס הרדיפה אחר עץ הדעת אחזה בכל בני האדם - אנשים כנשים, ומי האיש אשר יקום ויעצור זרם אדיר זה? רבי אליעזר אמר: כל המלמד את ביתו תורה מלמדה תיפלות - באה הגמרא והוסיפה את המילה "כאילו". הבת בימינו, אם אין היא לומדת תורה, הרי היא לומדת במקום זה תיפלות ממש. וברור שאם יש לנו לבחור בין תפלות ממש ובין "כאילו מלמדה תיפלות" יש לבחור בשני. - - - ב. בין אם הדבר לרוחנו או לא, עובדה היא שאת מקום ה"מלמד" ירשה המורה. מורה זאת מוסרת את התורה לידי הבנים והבנות שבבית הספר היסודי. ואם לא נלמד את הבת תורה בבית הספר, הרי שהמורה החופשית תירש את מקומה של המורה הדתית, והיא תמסור לבנים בבית הספר היסודי את התורה המזויפת מתוכה - - - זה הוא כנראה שיקול דעתם של גדולי התורה בשני הדורות האחרונים שהתייחסו בחיוב ללימוד התורה לבנות - לא רק תורה שבכתב אלא גם תורה שבעל פה כמו משנה דינים ועוד" הערות שלי לסיום: 1. הדילוגים במהלך הציטוט הם פרי עצלותי בלבד, אבל אינם משנים את רוח הדברים, שכן דילגתי על דברים שנראו בעיני חזרה על מה שכבר נאמר. 2 . אין כאן התייחסות מפורשת לגמרא (שצריך דיון בפני עצמו". לכן גם הפניתי את התשובה הזאת לאמרתך " ההלכה קבועה לדורות ואין אף רב שיכול להתיר ו\או לשנות זאת" והראיתי שכאן יש שינוי בהלכה של הדורות הראשונים, מפני שינוי המציאות (מעין "עת לעשות לה' הפרו תורתך") 3. לא דיברתי על פמיניזם דלוח של "אני אלמד גמרא כפי שגברים לומדים גמרא" אלא לצורך "לדעת גמרות" - כלומר להכיר חלק נכבד ממקורות ההלכה שהם גם מקורות התרבות והמורשת היהודיים.
 

שיבולית

New member
גם הרבי מליובאוויטש אמר-

שבדורנו כשנשים לומדות מקצועות חול רבים יש לחזק את הלימוד התורני, גם ע"י גמרא...
 

שוחר1

New member
כל הכבוד פלגיה

אימי ז"ל אהבה תורה, וכל יום מימיה חייה, עד שחלתה, הייתה לומדת פרשת השבוע ועוד. אביה היה אב בית דין, והוא זה שלימד אותה תורה במשפחתה של אימי רבנים רבים, ולא רק שלא מיחו בידיה, אלא תמיד הביאו לדוגמא ומשל את צדיקותה, טוב ליבה, צניעותה, מעשי החסד שלה, ותמיד , אבל ממש תמיד הדגישו את אהבת התורה שבה. את ודאי יודעת כי בדברי חז"ל, שלא נקבעו להלכות, יתכנו גישות שונות, ואני בטוח שיש סימוכין גם לכך שנשים ילמדו תורה, והלוואי והרבה. הן יהיו אימהות הרבה יותר טובות, ואסור לגברים לפחד מכך. נשים תמשיכו ללמוד תורה וללמד, כל הכבוד
 

mgb

New member
הצהרה והבהרה בנושא !

בס"ד שימו לב גבירותי ורבותי! אין לי בעיה לדון תיאורטית אם יש או אין זכות לנשים ללמוד תורה. אבל... שיעורים בסוגיות הגמרא לפחות אני לא התכוונתי ואין לי כוונה למסור בעתיד לנשים. ברשותכם אבהיר את דבריי: אין לי ספק שכאן ישנן שתי גישות שלא רק בלימוד גמרא חלוקות אלא גם בשאר שטחי היהדות. ישנה גישה מיושנת וישנה גישה מודרנית. אני נמצא במיגזר ה"ישן" הצמוד להלכה ולדעת התורה כפי שהיה נהוג בכל הדורות. הדיעה השניה המודרנית איננה מקובלת עלי כפי שעוד שטחי חיים במסגרת היהדות שהגישה המודרנית מכתיבה, אינם מקובלים עלי. למרות דעתי זאת, קראתי שוב בקשב את הסברות השונות למה כן יכולות הנשים ללמוד ואם לומר את האמת, מעבר לכך שאף אם היו משכנעות לא הייתי משנה עמדתי אבל, צר, אפילו לשכנע לא הצליחו!! באופן כללי כשאני קורא את ההיתרים נזכר במדרש מסויים(מ"ר איכה): (מצטט מהזכרון) מעשה באחד שהיה מהלך בתוך שדה כבושה. שאל אותו תינוק מדוע הוא מהלך בתוך שדה של אחר. השיב לו וכי לא דרך היא? ענה לו אותו תינוק: "ליסטים כמוך כבשוה..." כלומר השביל בשדה נוצר ע"י רומסי רגלים שקדמו לאיש זה. אבל זה מתיר לו כבר ללכת בה?? כעת, לגבי השיעור השבועי ברצוני להדגיש: השיעור הוא בדרך כלל נושא הקשור לפרשה או מועד אקטואלי במעגל השנה, אלא שאני מרחיב אותו ומציג דיעות חכמינו בנושא ללא דיון או פלפול כדרך המתנצחים בסוגיית גמרא! השיעור מיועד ומותאם לכלל החברים והאורחים. הנושא והמתכונת נבחרו לאחר בירור והתייעצות כך שיתאים לכל החפץ בכך! חלילה איני דוחה את ציבור הנשים היקר לדון במדרשי חז"ל או נושא השקפתי או מספרי המוסר ואף אם יש שלומדות נושא מסויים בתושב"ע ונתקלות בשאלה זו או אחרת על מאמר חז"ל בתלמוד, ודאי שתזכה לתשובה. בברכה ובציפיה להבנה ולשיתוף פעולה
 

Scarlight

New member
לא ברור לי

אתה אומר ששמעת את הדעות מדוע נשים יכולות ללמוד גמרא ולא השתכנעת. למה בעצם נשים לא יכולות ללמוד?
 
למעלה