סקר חדש הצביעו והשפיעו

22ק ו ס ם

New member
כמובן

על מנת לקבוע שהתנהגות מסוימת היא רעה או טובה, מישהו חיצוני צריך לעמוד בתור שופט. רצח על כבוד המשפחה נחשב מקובל בחברות מסוימות אבל נתפס כברברי על ידי אחרים. בחברות שונות ובתקופות היסטוריות שונות, יהיו נורמות שונות של טוב או רע. האם יש רע אבסולוטי שכולם יסכימו עליו? קשה להשיב על השאלה הזו כי תמיד אפשר למצוא הצדקות גם להתנהגויות האכזריות ביותר. אני מאמין שרוב האנשים מתנהגים בצורה שתמקסם את הכשירות הכוללת שלהם, לו יכלו להתנהג בצורה חופשית לחלוטין. כלומר הם ידאגו קודם כל לעצמם ואחר כך לבני משפחה קרובים וכן הלאה. אני לא חושב שאפשר להכניס את ההתנהגות שלהם תחת טוב או רע וזה דבר סובייקטיבי. אגב, באותה מידה, אפשר לפרש הרבה מאוד התנהגויות שנראות לנו טובות או זולתניות ככאלו שנועדו קודם כל לשרת אותך ורק אחר כך אחרים.
 

EdisonGirl

New member
../images/Emo45.gif מסכימה..

מה שגורם, אגב, להרבה אנשים חושבים להגיע למסקנה שבעצם אין דבר כזה אלטרואיסטיות לשמה, מכיוון שגם אם אני פועלת לטובת האחר- אם לא הייתי משיגה מכך תועלת כלשהי, מספקת איזשהו אינטרס פרטי או לפחות נהנית (שגם זה סוג של אינטרס, מן הסתם..
), יתכן מאוד שלא הייתי עושה את הדבר. מצד שני, יתכן שאלטרואיסטיות היא בעצם ההנאה מלעזור לאדם אחר ללא גמול? כי אחרי הכל, זה יחסי..
 

22ק ו ס ם

New member
יש מחקרים בנושא שמראים

שאלטרואיסטיות נותנת רווחים ל"מעניק" בכל מיני צורות. למשל, אחת הדרכים למשוך אנשים לתרום דם היא לתת להם ביטוח דם וככה הם מרגישים טוב עם עצמם. אבל זה הרבה יותר מכך: מחקרים על תרומות מצאו שאפילו אם התורמים אנונימיים יש להם כל מיני רווחים עקיפים. הרבה פעמים יש שמועות בנוגע לתרומות ואז הסטטוס שלך עולה (האנונימיות תורמת לפעמים בצורה הפוכה כי מכיוון שאף אחד לא יודע כמה את תורמת, השמועות לפעמים מנפחות את התרומה).
 
לא כל התנהגות אלטרואיסטית

מניבה רווחים. ניתן להסביר מצבים של הקרבה למען הצאצאים במונחים אבולוציונים, אך כיצד ניתן להסביר את התנהגותם של חסידי אומות עולם בזמן השואה? הם לא השיגו שום רווח ורק סיכנו את חייהם לטובת אנשים שאפילו אינם בני עמם. (ניתן כמובן לומר שמצפונם העיק עליהם, ולכן האלטורואיזם שלהם למעשה הוא סוג של הקלה... אבל בכל זאת, רווח זה קטן לאין שיעור מהסיכונים). אני חושבת שכן קיימת אלטרואיסטיות, ושאנשים אלטרואיסטים הם תוצר של שילוב של תכונות מולדות (גנטיקה) וחינוך מאוד מסוים.
 

22ק ו ס ם

New member
שאלה טובה

אבל חסידי אומות העולם היו מיעוט שבמיעוט. כמה מהם יש? מאות? אלפים? לעומת עשרות מיליונים שלא עשו דבר? לפי דעתי זה מוכיח שברוב המקרים התנהגות כזו תהיה נדירה ביותר ותנבע מגורמים אחרים מאשר התנהגויות אלטרואיסטיות שציינתי קודם. אין ספק שזה שילוב של גנטיקה וחינוך ואנשים שלמדו לתת מגיל צעיר יתנו יותר בגיל מבוגר. אבל אין לי גם ספק שיש התנהגויות אלטרואיסטיות הרבה יותר "ספונטאניות" שלא דורשות חינוך מיוחד.
 
מסכימה שהתנהגות זו נדירה

אך היא קיימת, ולכן שווה לחקור אותה באופן מעמיק יותר. בכל אופן אני שמה לב בסביבתי הקרובה שיש אנשים יותר אלטרואיסטיים ופחות. אני גם שמה לב שזה בד"כ עניין משפחתי. אגב, הוריי הנם אנשים מאוד אוהבי אדם ובע"ח, נדיבים ו"נותנים את נשמתם", והחינוך שלנו היה בהתאם. אני שמה לב שגם אחיי ואחיותיי מרבים להתנהג באופן "אלטרואיסטי" ועוסקים במקצועות "אלטרואיסטיים". אני רואה התנהגויות כאלה גם אצל משפחתי המורחבת. אני לא אתפלא אם קיים גן "אלטרואיסטי". יתכן וגם התנסויות מסוימות, מלחמות, משברים או מוות של אהוב מעודדים אנשים מסוימים להתנהגויות "אלטרואיסטיות".
 

22ק ו ס ם

New member
מסכים איתך שצריך לחקור

דווקא בגלל שהיא נדירה מאוד מעניין לראות מה הגורמים שמובילים אליה ואיך אולי אפשר לעודד אנשים להיות אלטרואיסטיים. יש הרבה שונות בין אנשים שחלק ממנה מקורה בחינוך וחלק בגנים. קשה לדעת למה לשייך אותה אצלך במשפחה אבל זה מעניין לחקור.
 
אבל ההנאה שלך היא סוג של גמול...

מדוע האבולוציה גרמה לנו להנות (לפעמים) מעזרה לאחרים זו כבר שאלה אחרת.
 

22ק ו ס ם

New member
הנאה היא כנראה תוצר לוואי

סביר להניח שהרבה מהתחושות הנעימות שאנחנו חשים קשורים הם התוצאה של משהו נעים או טוב שעובר עלינו. המוח "מפרש" אותם כמשהו טוב בצורה של הפרשת הורמונים מסוימים ואנחנו רוצים לחזור על אותה פעולה שוב ושוב.
 
יודעת ומכירה

השאלה היא לא כיצד המערכת פועלת, אלא מדוע מצבים אלה ואחרים גורמים לתחושת הנאה- שאלה אבולוציונית, לא פיזיולוגית- עדיין לא החלטתי איזה סוג של שאלות מעניין אותי יותר
 

22ק ו ס ם

New member
זה גורם להנאה מכיוון שזה

מגדיל את הכשירות הכוללת שלך. תחי דוגמא פשוטה כמו סקס, די ברור למה היא גורמת להנאה (ברמה הפשטנית מבלי להיכנס לדקויות). אנשים רוצים את זה בשביל להתרבות. משחק עם חברים שבו את מנצחת גורם לך להנאה מרובה, לעומת הפסד שגורם למפח נפש (מחקרים מצאו שאצל ספורטאים מקצועיים גברים, רמת הטסטוסטרון יורדת לאחר הפסד ועולה אחרי ניצחון).
 
סקס ונצחון

הן דוגמאות פשוטות יחסית- ברור לי איך הן מגדילות את הכשירות של הפרט. אלטרואיזם מסובך קצת יותר- במיוחד אם מדובר בעזרה לזרים ולא קרובי משפחה.
 

22ק ו ס ם

New member
ברור, ולכן המודלים יותר מורכבים

צריך לקחת בחשבון יותר משתנים וסביר שיש גם גורמים אחרים שמעורבים.
 
על ציפורים פסיכופטיות וחוק ההכבדה

קראתי פעם מאמר (אולי של ה-זהבי, אולי לא, לא זוכרת), על זנבנים- סוג ציפור, שלכאורה מתנהגת בצורה אלטרואיסטית אך האמת די רחוקה מכך... הפרטים השליטים בעיקר, מבצעים שלל פעולות אלטרואיסטיות, כמו האכלת פרטים אחרים בלהקה (גם אם האחרונים לא ממש מעוניינים).. חשוב להם כל-כך להיות אלטרואיסטים, עד שהם מדכאים כל נסיון של פרט אחר להיות אלטרואיסט- בעיקר אם זהו פרט הקרוב למעמדם ונחשב לאיום. זוהי דוגמא נחמדה ופחות מוכרת מזו של הטווס ל"חוק ההכבדה" (מצטערת על האנשת-היתר שהולכת להיות עכשיו>>) - הזנבנים ה"בכירים" מראים שהם כל-כך אלטרואיסטים, כדי לפרסם את עצמם- כדי שכולם יידעו שהם יכולים להרשות לעצמם לבזבז זמן ומרץ על פעולות אלטרואיסטיות ועזרה לאחרים- הרי הם כל-כך חזקים ומוצלחים..
 

22ק ו ס ם

New member
כן, זה אכן זהבי

למעשה רעיון ההכבדה בצורה קצת שונה הוצע הרבה לפניו. בסוף המאה ה19, הסוציולוג ובלן טבע את המונח של "צריכה ראוותנית" (conspicuous consumption). התחרות החריפה, בעיקר של זכרים גורמים לתופעות כמו שתארת. אצל בני אדם את יכולה לראות איך עשירים קונים ריהוט או אמנות חסרת ערך אבל מאוד יקרה רק כדי להראות עד כמה הם עשירים. גברים בעיקר, יוציאו סכומי כסף גדולים על בחורות כדי לפרסם עצמם, בחברות ציידים לקטים, ציידים יצודו יותר ממה שהם צריכים בשביל עצמם ובשביל משפחתם רק כדי להראות את עליונותם והדוגמאות רבות.
 

EdisonGirl

New member
נכון

האפשרות שהצעתי היא שכאשר הגמול הוא הנאה- מצב זה נחשב אלטרואיסטיות. הרי לא כולם נהנים לעזור לאחרים.. את המונח הזה טבעו בני-האדם, אנחנו, כדי להגדיר מצב יחסי של דאגה כנה לזולת. זה לא אומר שבאופן מוחלט באמת קיימת כזו, כמובן.
 

EdisonGirl

New member
ואגב, סורי שאני מבלבלת לכם במוח../images/Emo13.gif

אני נהנית מכל הזדמנות שיש לי להתפלסף.. והגיעה כזו, אז..
 

22ק ו ס ם

New member
קצת פשטני אתה לא חושב?

הרי לפי שיתטך, האנשים יהיו העתק מדויק של הוריהם או הסביבה וזה ממש לא ככה בפועל.
 
למעלה