תשובה לצדיק וחכם!
בס"ד למה "בוועםהארץ" אתה צדיק וחכם!! אגב "בוועםהארץ" נשמע גם: "ברוב עם" (הדרת מלך).. טוב, ניגש לשאלתך: בעקרון צדקת בשאלתך, יש לנו את התורה שבכתב ואת התורה שבעל פה. על שתי התורות אמר כבר אחד מגדולי ישראל, רב סעדיה גאון זי"ע: "..אין אומתנו אומה אלא בתורותיה". כוונתו לשתי תורות -זו שבכתב וזו שבעל-פה! משה קבל במעמד הר סיני את התורה שבכתב ואיתה ישב 40 יום ו-49 לילה ללמוד מפי ה' את פירוש התורה. את הפירוש הזה לימד לתלמידו יהושע ויהושוע לימד את 70 זקני העם(זקנים במובן חכמים ולא בגלל גילם..) וכך לימדו הזקנים את שאר שבטי ישראל וכל אחד לימד את בניו. דור אחר דור עד ימינו ועד ביאת משיח מהרה! מה כלול בפירוש הזה? הפירוש כולל את כל דיני תרי"ג(613) המצוות. לכל מצווה יש את הפירוש מה היא, מתי מקיימים, מי מחוייב בה וכך הלאה! מסורת זו עברה כאמור במהלך כל הדורות במדוייק מרב לתלמיד ומאב לבן. אבל בכל דור היו גדולי הדור שהיו אחראים על השלימות והדיוק של המסורת שמועברת לדור הבא. לרוב היו אלה זוג חכמים כמו למשל: "הלל ושמאי". כשיצאנו לגלות, בעוה"ר, התפזר העם לכל פינה בגלובוס. הרבה פוגרומים. הרג ביזה ונסיונות עברו על העם. בתקופת המשנה עוד למד העם את הפירוש בעל-פה. אבל ראה הנשיא רבי יהודה שמצב זה לא ימשך לאורך זמן. פירוש התורה עלול להישתכח מהעם. עמד וכתב את הפירוש זהו הנקרא : "משנה". הערה" אמנם אסור היה לכתוב את התורה שבעל פה, אבל מצא רבי יהודה היתר מהפסוק(תהילים, קי"ט, קכ"ו): "עת לעשות לה', הפרו תורתך". כלומר יש עת-זמן שלמען ה', מותר להפר מצווה התורה. ברבות הזמן סוף בית שני הצרות לא רק שלא פחתו אלא גברו אז ירדה הרמה הרוחנית יותר עד שאת הפירוש-המשנה כבר לא היו כולם מבינים. עמדו חכמים והסבירו את המשנה וזו: הגמרא או התלמוד. חכמי הגמרא נקראו "אמוראים" מי שריכז את התלמוד בכתב היו הזוג האחרון של האמוראים: "רבינא ורב אשי" זה היה בבבל (עיקר ,של היום) אבל בישראל ישב ר' יוחנן (האמורא, להבדיל מרבי יוחנן בן זכאי שהיה תנא!)וכתב את "התלמוד הארצישראלי" או כפי שיותר מקובל וידוע "התלמוד הירושלמי". את המשך מהלך הדורות נמשיך אי"ה, בלנ"ד בהזדמנות הראשונה!! בברכה ותודה רבה על השאלה!