בוא נלמד איך להכין מעבר צבעים

../images/Emo63.gifבוא נלמד איך להכין מעבר צבעים

לכבוד הפורום החדש, ולכל מי שעדיין לא התנסתה בטכניקה של מעבר צבעים, הנה הסבר מצולם. לפני הכל, הידעתם שהמינוח ל"מעבר צבעים" באנגלית הוא סקינר-בלנד?
Skinner Blend, על מה למה? על שמה של ג'ודית סקינר Judith Skinner
טוב, נתחיל יש כל מיני שיטות למעברי צבעים ולקבלת תוצאות שונות ומרהיבות, אבל... צריך להתחיל איפושהו.... הרעיון של מעבר צבעים הוא למעשה קבלת משטח עם מעבר צבעים מגוון אחד אל גוון אחר, כאשר במעבר עצמו נוצרים עוד גוונים, כתוצאה מהעירבוב. לכן, חשוב לקחת את זה בחשבון כאשר בוחרים 2 גוונים, כדי שלא יווצר גוון ביניים לא רצוי. מי שלא ממש בטוח "איזה גוון יווצר", אפשר לקחת שוונץ מכל צבע, לערבב אותו ולראות מה יצא, אם התוצאה אהובה עליכם. מן הסתם, מומלץ להשמש עם מכונת פסטה שמאוד מקלה על התהליך. אני מכינה את הסוג הזה – "מזוית אל זוית", בגלל אופן החיבור של שני המשולשים ליריעה אחת. בעיקרון, יש גם כל מיני שיטות להכין את המעבר הבסיסי – כך אני עושה אותו:
 
../images/Emo87.gifשלב א – הכנת הצבעים

משתמשים עם 2 צבעים שונים. הכמות היא לטעמכם כמובן, תלוי למה מיועד המעבר וכ'ו. אני ממליצה על 3 פסים מכל צבע (בחבילה של הפימו יש חלוקה לפסים) נלוש כל צבע בנפרד כדי לרכך אותו. ניצור מכל צבע חבית בגובה של כ-3.5 ס"מ. איך עושים? מגוש הפימו ניצור כדור, את הכדור נגלגל על משטח העבודה ליצירת נקניק שמן וקצר. נעמיד אותו על צידו ונלחץ עד לקבלת משטח ישר ושוב נגלגל ושוב נעמידו על הצד השני ונלחץ וכך שוב ושוב עד שנקבל חבית. ומכל חבית ניצור קופסא שטוחה עם זויות ישרות. איך עושים? לוחצים על הבטן של החבית ושומרים שהיא לא תגבה ( בגלל הלחץ), וע"י לחיצות על משטח העבודה "נרבע" את הפימו עד לתוצאה הרצויה. עם נוצרה צורת מלבן זה מצויין גם כן. כמה שנקפיד שצורת הקופסא תהיה דקה יותר, נקבל את התוצאה הרצויה מהר יותר. אם נכניס למכונת הפסטה גוש עבה מידי, לא רך, תצא לנו בשלב הבא יריעה לא-ברורה בצורתה.
 
../images/Emo77.gifשלב ב – הכנת היריעות המרובעות

עובי 1 במכונת הפסטה מעבירים כל "קופסא" לחוד כאשר חשוב להקפיד שהחלק הרחב יכנס ראשון. רצוי להקפיד לאחוז את היריעה בזמן הכנסתה למכונה. עכשיו קיבלנו מלבן מכל צבע נעביר את הפסטה לעובי 3 ושוב נעביר כל יריעה לחוד, כאשר החלק הרחב נכנס למכונה. התוצאה הרצויה היא ריבוע. ולכן, אם עדיין הצורה מלבנית, נעביר את העובי למספר 4 ושוב נעביר כל יריעה לחוד כאשר החלק הרחב נכנס למכונה ראשון. עכשיו קיבלנו 2 יריעות מרובעות.
 
../images/Emo218.gifשלב ג – חיבור ליריעה אחת

כל יריעה נקפל למשולש . המלצה - אם המשולש לא יוצא "מושלם" עדיף להתעלם, מאשר לחתוך מהחומר. נאחד את שני המשולשים לריבוע. נניח את המשולשים אחד על השני, כמו בתמונה, על צד של הצלע הרחבה כ – 1-2 מ"מ, ונהדק טוב טוב. כאן נוצר מצב שכל הקטע המרכזי ביריעה שנוצרה עבה יותר, וזה יגרום ליריעה להתעוות בזמן המעבר במכונה, לכן אני ממליצה להעביר בעדינות מערוך כדי לשטח את האזור הזה.
 
../images/Emo100.gifשלב ד – התחלת מעבר הצבעים

מכונת הפסטה בעובי 1 חשוב! מחליטים מאיזה צד מתחילים, כל צד הוא טוב בטכניקה הזו של המעבר ("מזוית אל זוית"). לאחר שהחלטנו, לא משנים את הכוון! אני ממליצה להכניס את הצד הצר יותר, בגלל שנוצרת התרחבות של היריעה. אוחזים ביריעה עד שהיא נכנסת כולה למכונה, או בקיצור – לא לעזוב/להפיל את יריעה. לשים לב איזה צד יצא ראשון - זה הצד שמתקפל כלפי מעלה, כלומר לצלע שיצאה אחרונה מהמכונה. מקפלים, משטחים ומהדקים, כדי להוציא בועות אויר. עוד אפשרות לזכור מה לקפל – צבע מתקפל לאותו צבע, כלומר – הצבע לבן מתקפל לעצמו והצבע הטורקיז מתקפל לעצמו. טיפ – תמיד החלק המקופל יכנס ראשון למכונה.
 
../images/Emo83.gifשלב ה – מעבר הצבעים

שוב חוזרים על השלב הזה בדיוק ובפעם השניה או השלישית של התהליך ניתן להגדיל את העובי בפסטה ל-3 או 4. לאחר מס' פעמים יווצרו כל מיני גונים וצורות, לא להבהל בבקשה, הכל בסדר! לפעמים קורה שהשוליים נקרעים, אז מידי פעם להדק אותם אל היריעה. הנה המעבר לאחר כעשר פעמים.
 
../images/Emo20.gifשלב ו - סיום מעבר הצבעים

מתי זה נגמר? שאלה טובה
מתי שהמעבר נאה לכם, מושלם לטעמכם או הומוגני מספיק, ללא רבב. או בקיצור – כ-20 פעם במכונה וגם תלוי בכמות החומר, מכיון בכמויות קטנות יותר, זה קורה מהר יותר ולהיפך. והנה קיבלנו מעבר מושלם!
 
|שוקולדשלב ז – הכנת ה"לאפה" (לשון)

כעת אנחנו רוצים להפוך את היריעה ללשון מאוד ארוכה ודקה שמעבר הצבעים יעבור מקצה אחד אל השני. הופכים את היריעה למלבן ע"י קיפולים. אני מניחה את היריעה על משטח העבודה כאשר מעבר הצבעים נראה, כביכול, ממני החוצה. שימו לב, ברוב המקרים, תמיד צד אחד של היריעה יהיה ישר, כי הוא הצד שיצא קודם מהמכונה. מודדים את הרוחב, או לפי העין, מחלקים ל3 חלקים ע"י סימון קל, ומקפלים קאת הצד העגלגל פנימה, מהדקים ומשטחים קלות ואז מקפלים את החלק השני ושוב מהדקים ומשטחים. המלצה – לעבור על היריעה עם מערוך כדי לשטח מעט וכדי להפוך אותה אחידה בעובי.
 
../images/Emo27.gifשלב ח – הארכת הלשון

בפסטה – עובי 1 אני אוהבת להכניס ראשון את החלק שיהיה אחר כך ה"פנים" של המעבר. אוחזים את הלשון לכל אורך התהליך. במידה ונעזוב היא טיפול הצידה ותצא לנו "בננה". חוזרים על התהליך בעובי דק יותר 5 בפסטה ולאחוז את הלשון בתהליך עד תומו.
 
../images/Emo60.gifשלב ט – גילגול הלשון

ניתן ליישר את תחילת הלשון. מתחילים לגלגל. חשוב להקפיד להדק את תחילת הקיפול כדי להימנע מחור שיכול להווצר באמצע הגליל. אפשר להדק גם את השוליים כל כמה זמן, כדי לקבל תוצאה נקייה. לאחר שסיימנו ניתן ליישר את הקצה. טיפ – שימו לב, התוצאה האמיתית לא נמצאת בשני הקצוות של הגליל מכיון שזה הבלאי, אז לא להבהל
 
../images/Emo210.gifשלב י - סיום

עכשיו כל מה שנותר זה לגלגל קלות את הגליל להידוק סופי .... והנה המעבר מוכן ומזומן לבנית גליל מילפיורי או כל דבר אחר שחפצה נפשכם תהנו ובהצלחה!
 
תודה רונית ../images/Emo13.gif

אתמול ראיתי את הגליל בית שעשית. כנראה לא קיבלת את תגובתי. אז אני חוזרת עליה. הבית פשוט מדהים. איך עושים דבר כל כך מדוייק ומלא בפרטים
 
רונית ../images/Emo140.gif../images/Emo24.gif אין כמוך .אמנם זוכרת שהעלית זאת אך את מרעננת לי הזכרון . אתמול מישהי שאלה על מעבר צבעים מ-3 צבעים וחיפשתי את ההסבר שלך למעבר בפרוייקט מוזאיקה ולא מצאתיו כדי להעלות בשבילה.אז העליתי מעבר של 4 צבעים.אשמח עם תעלי אותו .
 
רונית, יופי של הסבר. תודה../images/Emo140.gif

את יודעת אולי, איך אני יכולה לשמור את ההסבר שלך?
 
למעלה