../images/Emo63.gifפרשת צו-שבת זכור../images/Emo63.gif
תורה מביאה לידי … תחיית המתים אמר רבי פנחס בן יאיר תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה לידי נקיות, נקיות מביאה לידי פרישות, פרישות מביאה לידי טהרה, טהרה מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי ענוה, ענוה מביאה לידי יראת חטא יראת חטא מביאה לידי חסידות, חסידות מביאה לידי רוח הקודש, רוח הקודש מביאה לידי תחיית המתים וכו': (עבודה זרה דף כ/ב) אין צו אלא לשון זירוז מיד ולדורת. דברי רש"י אלו הנלקחים מתוך המדרש ספרא ידועים היטב, ונשמעים כקביעה שרירותית הבאה ללמדנו כלל בלשון הקודש. והמלבי"ם בפירושו מוכיח שהדברים מבוססים אכן על כללי הדקדוק של לשון הקודש. היות ואנו מוצאים מקראות רבים אשר לא כתוב בהם לשון ציווי אלא לשון אמירה או דיבור ובכל זאת מדובר בהם במצוה הנתנת לישראל, נשאלת השאלה על ההבדל במהות המצוה כשהיא באה בלשון "צו". ומוכיח שכאשר הדברים דורשים תגובה מהירה – היינו לשון זירוז, דיבור או אמירה לא מספיקים. ומבחינת משקל הפעלים, ציווי בא בין הווה לעתיד – היינו מיד ולדורות. זה תמצית דבריו. על יסוד דבריו אלו של המלבי"ם נשאלת השאלה: למה המתין רש"י עד עתה כדי ללמדנו פרק זה בדקדוק לשון הקודש? הרי, על אף שהצורה "צו" מופיעה כאן בפעם הראשונה במקרא, הביטויים "ככל אשר צוה אותו", "כאשר צוה אותו" מופיעים הם פעמים רבות בספר בראשית ובספר שמות. אבל זהו דוקא הענין, שביטויים אלו לשון עבר הם ולא לשון ציווי. שהכוונה אינה על משמעות המילה אלא על הרכב המשמעות וצורתה הדקדוקית שהיא עצמה לשון ציווי. ואפשר לומר שמלשון "צו" אנו לומדים את הבחינה של הזירוז עצמו, כי גם "אמור" או "דבר" לשון ציווי הם. וממה שכתוב "את-אהרון" לומדים אנו "מיד" וממה שכתוב "את-בניו" לומדים אנו "ולדורות". והוסיף רבי שמעון: ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש בו חסרון כיס. כבר דננו באחד העלונים הקודמים בענין חסרון כיס שיש כאן לכהנים מן הבחינה של ה"לאמר" הכתוב בפסוק. שאילו היה כתוב "ואמרת אליהם" היה מדובר במה שמשה צריך לומר לכהנים. אבל ממה שכתוב "לאמר" משמע כי מדובר על כך שהציווי הוא שהכהנים צריכים לומר זאת לישראל שתורת העולה היינו לימוד תורת העולה יכולה לבא במקום העולה ואם כן יהיה כתוצאה מכך חסרון כיס לכהנים שלא יביאו ישראל קורבנות. נביא כאן מימד נוסף על האמור שם. עולת התמיד היא באה מכספי מחצית השקל והיא קורבן ציבור. היא מהווה את עיקר עבודת הקורבנות, מלבד קורבן חטאת או שלמים או כדומה שהיה היחיד מביא על שגגתו או בנסיבות שונות. ואיך יבוא מכאן חסרון כיס לאהרון ולבניו? לכן הפשט שפרשו הוא שבקורבנות אחרים מגיע מבשרם לכהנים אבל העולה נשרפת כליל ואינו מגיע מבשרה כלום אלא רק העור של הבהמה. אבל ה"צו" חל גם על תורת המנחה (פסוק ז') ועל תורת החטאת (פסוק י"ז) ותורת האשם (פרק ז, א) ותורת זבח השלמים (שם, י"א), שבכולם כתוב לשון "תורה" היינו בחינת הלימוד של המצוה וכפי שאמר רבי יצחק (מנחות דף קי/א) מאי דכתיב (ויקרא ו') זאת תורת החטאת וזאת תורת האשם כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם: ואם אהרון ובניו מצווים ללמד את העם שיכולים להיפטר מן הקורבנות על ידי הלימוד הרי זה להם חסרון כיס גדול וצריך זירוז. אמנם קשה: למה לדרוש זאת מאהרן ומבניו? שמשה רבנו בעצמו ילמד זאת! אבל יש לתרץ שאם אהרן ובניו שהם נוגעים בדבר מלמדים זאת, הרי בטוח שהעם ידע שאותו הלימוד יש לו הערך של הקורבנות עצמם. אבל דברי רבי יצחק נאמרים במצב שאין בו בית המקדש כפי שמוכח מתחילת הסוגיא: "ורבי יוחנן אמר אלו תלמידי חכמים העסוקין בהלכות עבודה מעלה עליהם הכתוב כאילו נבנה מקדש בימיהם". וכל הסוגיא באה לנחם את ישראל ולומר להם שאף על פי שנחרב המקדש, העיסוק בתורת הקורבנות ממלא את מקום הקורבנות עצמם. וזאת למדנו מפרשתנו. אבל כשבית המקדש בנוי על תילו אין לנו שום אפשרות לבטל את עבודת הקורבנות כדי להחליפה ע"י לימוד כל שהוא. וודאי שאין חיסרון כיס מגיע לכהנים מהלימוד אלא מחורבן הבית וחזרה הקושיא למקומה. ונ"ל לדרוש מהברייתא דרבי פינחס בן יאיר שהתורה מביאה לידי זהירות והזהירות מביאה לידי זריזות וכו'. שכוונת רבותינו היא שבלימוד תורת העולה ותורת האשם והחטאת וכו' לא מדובר בדרך הקרבתם בלבד אלא על סיבת הקרבתם ועל כל הבחינות השונות של פרטי הקרבתם שכל אחד בא כנגד בחינת כפרה ידועה שהיא עצמה באה כנגד בחינה ידועה בחטא עצמו. והתורה מביאה לידי זהירות שלא לבוא לידי שגגה במצוות לא תעשה ומהסור מרע יבוא זירוז בעשה טוב במצוות עשה. ועל ידי זה יושלם הכסא שכתוב כי יד על כס י"ה שאין השם שלם ואין הכסא שלם עד היום ההו"א שבו יהיה ד' אחד ושמו אחד ולכן ביותר צריך זירוז במקום שיש בו חיסרון כס מלשון כסא. ובזאת שהכהנים שתפקידם הוא בכפרה, היינו בדיעבד, מלמדים איך להימנע מלבוא לידי עבירה, היינו בהתנהגות לכתחילה, בבחינת כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו, בחינת פיו ופיה, יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה כדברי הגר"א על תחילת שיר השירים, ישקני מנשיקות פיהו דווקא, הרי שהם מלמדים את העם את הדרך לנצח את המוות כי אין מיתה בלא חטא ועל ידי זה בילע המוות לנצח ומחה ד' אלקים דמעה מעל כל פנים בב"א. שבת שלום
תורה מביאה לידי … תחיית המתים אמר רבי פנחס בן יאיר תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה לידי נקיות, נקיות מביאה לידי פרישות, פרישות מביאה לידי טהרה, טהרה מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי ענוה, ענוה מביאה לידי יראת חטא יראת חטא מביאה לידי חסידות, חסידות מביאה לידי רוח הקודש, רוח הקודש מביאה לידי תחיית המתים וכו': (עבודה זרה דף כ/ב) אין צו אלא לשון זירוז מיד ולדורת. דברי רש"י אלו הנלקחים מתוך המדרש ספרא ידועים היטב, ונשמעים כקביעה שרירותית הבאה ללמדנו כלל בלשון הקודש. והמלבי"ם בפירושו מוכיח שהדברים מבוססים אכן על כללי הדקדוק של לשון הקודש. היות ואנו מוצאים מקראות רבים אשר לא כתוב בהם לשון ציווי אלא לשון אמירה או דיבור ובכל זאת מדובר בהם במצוה הנתנת לישראל, נשאלת השאלה על ההבדל במהות המצוה כשהיא באה בלשון "צו". ומוכיח שכאשר הדברים דורשים תגובה מהירה – היינו לשון זירוז, דיבור או אמירה לא מספיקים. ומבחינת משקל הפעלים, ציווי בא בין הווה לעתיד – היינו מיד ולדורות. זה תמצית דבריו. על יסוד דבריו אלו של המלבי"ם נשאלת השאלה: למה המתין רש"י עד עתה כדי ללמדנו פרק זה בדקדוק לשון הקודש? הרי, על אף שהצורה "צו" מופיעה כאן בפעם הראשונה במקרא, הביטויים "ככל אשר צוה אותו", "כאשר צוה אותו" מופיעים הם פעמים רבות בספר בראשית ובספר שמות. אבל זהו דוקא הענין, שביטויים אלו לשון עבר הם ולא לשון ציווי. שהכוונה אינה על משמעות המילה אלא על הרכב המשמעות וצורתה הדקדוקית שהיא עצמה לשון ציווי. ואפשר לומר שמלשון "צו" אנו לומדים את הבחינה של הזירוז עצמו, כי גם "אמור" או "דבר" לשון ציווי הם. וממה שכתוב "את-אהרון" לומדים אנו "מיד" וממה שכתוב "את-בניו" לומדים אנו "ולדורות". והוסיף רבי שמעון: ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש בו חסרון כיס. כבר דננו באחד העלונים הקודמים בענין חסרון כיס שיש כאן לכהנים מן הבחינה של ה"לאמר" הכתוב בפסוק. שאילו היה כתוב "ואמרת אליהם" היה מדובר במה שמשה צריך לומר לכהנים. אבל ממה שכתוב "לאמר" משמע כי מדובר על כך שהציווי הוא שהכהנים צריכים לומר זאת לישראל שתורת העולה היינו לימוד תורת העולה יכולה לבא במקום העולה ואם כן יהיה כתוצאה מכך חסרון כיס לכהנים שלא יביאו ישראל קורבנות. נביא כאן מימד נוסף על האמור שם. עולת התמיד היא באה מכספי מחצית השקל והיא קורבן ציבור. היא מהווה את עיקר עבודת הקורבנות, מלבד קורבן חטאת או שלמים או כדומה שהיה היחיד מביא על שגגתו או בנסיבות שונות. ואיך יבוא מכאן חסרון כיס לאהרון ולבניו? לכן הפשט שפרשו הוא שבקורבנות אחרים מגיע מבשרם לכהנים אבל העולה נשרפת כליל ואינו מגיע מבשרה כלום אלא רק העור של הבהמה. אבל ה"צו" חל גם על תורת המנחה (פסוק ז') ועל תורת החטאת (פסוק י"ז) ותורת האשם (פרק ז, א) ותורת זבח השלמים (שם, י"א), שבכולם כתוב לשון "תורה" היינו בחינת הלימוד של המצוה וכפי שאמר רבי יצחק (מנחות דף קי/א) מאי דכתיב (ויקרא ו') זאת תורת החטאת וזאת תורת האשם כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם: ואם אהרון ובניו מצווים ללמד את העם שיכולים להיפטר מן הקורבנות על ידי הלימוד הרי זה להם חסרון כיס גדול וצריך זירוז. אמנם קשה: למה לדרוש זאת מאהרן ומבניו? שמשה רבנו בעצמו ילמד זאת! אבל יש לתרץ שאם אהרן ובניו שהם נוגעים בדבר מלמדים זאת, הרי בטוח שהעם ידע שאותו הלימוד יש לו הערך של הקורבנות עצמם. אבל דברי רבי יצחק נאמרים במצב שאין בו בית המקדש כפי שמוכח מתחילת הסוגיא: "ורבי יוחנן אמר אלו תלמידי חכמים העסוקין בהלכות עבודה מעלה עליהם הכתוב כאילו נבנה מקדש בימיהם". וכל הסוגיא באה לנחם את ישראל ולומר להם שאף על פי שנחרב המקדש, העיסוק בתורת הקורבנות ממלא את מקום הקורבנות עצמם. וזאת למדנו מפרשתנו. אבל כשבית המקדש בנוי על תילו אין לנו שום אפשרות לבטל את עבודת הקורבנות כדי להחליפה ע"י לימוד כל שהוא. וודאי שאין חיסרון כיס מגיע לכהנים מהלימוד אלא מחורבן הבית וחזרה הקושיא למקומה. ונ"ל לדרוש מהברייתא דרבי פינחס בן יאיר שהתורה מביאה לידי זהירות והזהירות מביאה לידי זריזות וכו'. שכוונת רבותינו היא שבלימוד תורת העולה ותורת האשם והחטאת וכו' לא מדובר בדרך הקרבתם בלבד אלא על סיבת הקרבתם ועל כל הבחינות השונות של פרטי הקרבתם שכל אחד בא כנגד בחינת כפרה ידועה שהיא עצמה באה כנגד בחינה ידועה בחטא עצמו. והתורה מביאה לידי זהירות שלא לבוא לידי שגגה במצוות לא תעשה ומהסור מרע יבוא זירוז בעשה טוב במצוות עשה. ועל ידי זה יושלם הכסא שכתוב כי יד על כס י"ה שאין השם שלם ואין הכסא שלם עד היום ההו"א שבו יהיה ד' אחד ושמו אחד ולכן ביותר צריך זירוז במקום שיש בו חיסרון כס מלשון כסא. ובזאת שהכהנים שתפקידם הוא בכפרה, היינו בדיעבד, מלמדים איך להימנע מלבוא לידי עבירה, היינו בהתנהגות לכתחילה, בבחינת כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו, בחינת פיו ופיה, יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה כדברי הגר"א על תחילת שיר השירים, ישקני מנשיקות פיהו דווקא, הרי שהם מלמדים את העם את הדרך לנצח את המוות כי אין מיתה בלא חטא ועל ידי זה בילע המוות לנצח ומחה ד' אלקים דמעה מעל כל פנים בב"א. שבת שלום