שיעור ראשון: מבוא לפעלים

yuval k

New member
../images/Emo63.gif שיעור ראשון: מבוא לפעלים

לחצו כאן למעבר למאמר
כמו קודם, אנא פרסמו כל תגובה או שאלה כאן (ולא כתגובה למאמר). כמו כן, אם מישהו מוצא אי-דיוקים כלשהם, אשמח אם יפנה את תשומת ליבי לכך. למטרת שאלות והבהרות (או סתם דיבורים), אשתדל להיות זמין בצ'אט הפורום החל מסביבות השעה 20:00. בעניין תרגול: כדי להפוך את הלמידה למהנה יותר, יש כמה רעיונות: 1. תרגול בצ'אט - אפשר בסגנון תחרות (למשל, אני כותב פועל מוטה מאוצר המילים בעברית, והראשון שכותב את הצורה נכון בלטינית מקבל נקודה. אפשר גם בכיוון ההפוך). 2. כתיבת משפטים ב"עברוֹמית" - לכתוב משפטים בעברית ולשלב בהם פעלים (בצורה הנכונה) בלטינית. 3. תרגול רגיל - אני אכתוב רשימה של מילים בלטינית ומילים בעברית, אותן יהיה צריך לתרגם לשפה השנייה (או משחק התאמה בין המילים). אם יש לכם רעיונות נוספים, אנא כתבו אותם כתגובה. אני אהיה זמין בצ'אט, כאמור, כך שיהיה אפשר לדבר על אופן התרגול. בהצלחה
 
גוף ראשון,שם מבצע הפעולה

האם בגוף ראשון,נניח בהטיה שניה,יש להוסיף את שם מבצע הפעולה לפני הפועל? כלומר,האם המשפט "אני "amo את דנה הוא נכון,או שמע הוא חייב להיות amo" דנה"?
 
הכל עניין של הדגשה

בעיקרון בלטינית אין צורך להוסיף את שמות הגוף המובלעים ממילא בפועל אך כשמוסיפים אותם יש לכך משמעות של הדגשה אני אוהב את דנה לעומת *אני* אוהב את דנה (אני ולא שרף :))
 

yuval k

New member
../images/Emo45.gif

גם בעברית קיים אותו הדבר (למרות שכשמוסיפים כינוי גוף לפועל שכבר רומז עליו זה הרבה פחות חזק מבלטינית).
 

Eldad S

New member
../images/Emo45.gif מצוין!

תודה רבה! עד כמה חשוב להכיר את הווקאלים שמקבלים את סימן ההארכה, למשל, ō- לציון הטיית גוף ראשון? נדמה לי שלא הופיעה אצלך ō בכל הדוגמאות של הטיית גוף ראשון בהווה. מלבד זאת, אני מניח שלטינית באינטרנט בדרך כלל לא תופיע עם סימני ההארכה. האם זה חשוב כדי למנוע טעויות ובלבול עם מילים אחרות? (אם כן, אפשר לקבל דוגמה?).
 

yuval k

New member
בד"כ זה לא משנה

אין צורה אחרת שמקבלת את אותה סיומת עם אורך אות אחר, ולכן אין צורך לציין את ההארכה. אני לומד (בערך) לטינית בביה"ס וגם שם מתעלמים כמעט לגמרי מסימני ההארכה - אפילו במקומות שזה יוצר בלבול (ואז אני לפעמים מציין). חשיבות אורך האות היא בעיקר להגייה, אך קיימות כמה אפשרויות לבלבול במקרים אחרים: 1. צורות הווה ועתיד, סביל, בהטיה שלישית של פעלים, נבדלות רק באורך האות e‏ (duceris בהווה ו-ducēris בעתיד); 2. קיימות מילים בעלות אותן איות אך עם אורך אותיות שונה; 3. קיימים כמה מקרים בהם אורך אות הניקוד יכול לעזור למצוא את היחסה בה נתון שם העצם (בהטיה הראשונה, סיומת האבלטיב ביחיד היא ā, להבדיל מ-a לנומ'; בהטיה הרביעית, הסיומת לגניטיב ביחיד וכן לנומ'/אק' ברבים היא ūs, להבדיל מ-us לנומ'). עם זאת, בכל המקרים הנ"ל, ההקשר עוזר להבנה.
 

Eldad S

New member
תודה על התשובה

המפורטת, יובל. השכלתי. ספציפית, נעשיתי מודע יותר לנושא של "סיומת האבלטיב ביחיד היא ā, להבדיל מ-a לנומ'"; סתם לדוגמה, ab amicitia (אני מבין ש-ab מצריכה אבלטיב). למדתי את הסיומות מזמן, מספר לימוד אנגלי ללטינית, אבל אני לא זוכר את אלה שאינן נומינטיב והן בכל זאת a או ב-us (מה שלפעמים מקשה עלי למצוא את הנושא במשפט לטיני). אנסה להטמיע את הדוגמאות שהזכרת. טוב, יש עוד זמן עד ההטיה הרביעית
 

L Verus

New member
אורך תנועות

חשוב מאד בשירה. המשקלים הלטיניים (והיוניים) מבוססים על רצפים של תנועות קצרות וארוכות. מי שלא ניחן בחוש קצב טבעי יכול להעזר מאד בידע תאורטי על אורכי התנועות.
 
למעלה