איך אתם חוגגים להם בר/בת מצווה?

shnift

New member
חברות וחברים, אנא עיזרו לי

שלום לכם, אני מכינה עבודת מחקר כלכלית בנושא אירועים משפחתיים ביהדות. בין היתר נושא בר המצווה כלול בפרויקט. אנא, אם תוכלו לסייע לי במספר תשובות לשאלות. א. כיצד עורכים את מסיבת בר המצווה במדינתכם? ב. בכמה כסף אתם קונים זוג תפילין? ג. מי קונה לילד את התפילין? ד. האם נוהגים לערוך אצלכם גם בת מצווה? ה. האשכנזים שבכם נוהגים להתעטף בציצית בבר מצווה? תודה מכל הלב לכל העונים. אפשר לשלוח לי הודעות גם לתיבה האישית.
 

ציפי ג

New member
במדינתנו או במשפחתנו?

א. אנו עומדים לערוך את העליה לתורה, עם בני משפחתנו הקרובים ביותר, במלון בצפון. באמצע השבוע נערוך קבלת פנים מצומצמת לבני הדודים שלנו. לא יהיו זיקוקים נגנים דיג'יי וכו'. ב. התפילין עלו לנו כ-2800 ש"ח. ג. אנחנו קנינו את התפילין, וחמי השתתף בעלות כמיטב יכולתו. ד. אין לי בנות כך שטרם חגגנו בת מצווה ואני מסופקת אם נחגוג, אבל לי כילדה חגגו בארוע משפחתי צנוע, כרצוני. ה. האשכנזים שבינינו, וכך גם הספרדים נוהגים להתעטף בציצית (היינו טלית קטן) מגיל 3. לעומת זאת בטלית, נהוג שהספרדים ויקים מתעטפים מגיל 13. כהנים מכל העדות מגיל 13, ואשכנזים סתם נוהגים להתעטף עם החתונה. אני ממוצא יקה בת כהן, כך שאחי התעטפו בטלית בגיל 13 משתי סיבות. בני שהוא לא כהן, לא יתעטף בטלית. עוד חזון למועד לחתונתו.
 
יש לי רק בנות אבל כשאחי עלה לתורה

אחי הגדול עלה לתורה לפני כ- 17 שנים בבית כנסת קטנטן ולשם הגיעו רק אבא, שני סבים ודוד. בבית לעומת זאת, נערכה מסיבה משפחתית מורחבת שאליה הגיעו כל בני המשפחה. אחי הקטן חגג 13 לפני 5 שנים ועד כמה שזכור לי הוא לא עלה לתורה. אנחנו חילוניים ולא הולכים לבית כנסת ולאבי זאת נראתה צביעות לא ללכת לבית כנסת כל החיים ורק בבר מצווה להגיע לשם. אין לי מושג כמה עולה זוג תפילין והמחיר שקראתי כאן נשמע לי שערורייתי בהתחשב בעובדה שמדובר בפריט הקשור לדת. דת לא צריכה להיות מכומתת בכסף. מי שמוכר בסכומים כאלה חפצי קודש ממסחר בדת ולדעתי זה מגעיל. במשפחה המורחבת שלנו נהוג לעשות הן לבנים והן לבנות מסיבות ראוותניות בגיל בר/בת מצווה. לגבי התעטפות בטלית - כמו התפילין, לא יודעת, מאחר ואנחנו חילוניים.
 

ציפי ג

New member
את יודעת

מה עלות חומר הגלם של תפילין וכמה זמן עוסק סופר סת"ם בזוג אחד מהודר? אולי אם היית יודעת זה היה נראה לך פחות שערוריתי. אני מזדעזעת מעלות של די. ג'יי במסיבות. אבל האמת אני לא יודעת כמה עולים כל המכשירים שיש לו. דבר אחד אני יודעת בודאות. הזמן המוקדש לכתיבת תפילין עולה פי כמה מהזמן שמשקיע הדי. ג'י במסיבה. בני בילה אצל סופר הסת"ם למעלה מארבע שעות, בהן הוא עסק איתו רק באטימת התפילין. בערך זמן ממוצע של מסיבת בר מצווה אחת. אז כל אחד עושה את השיקול שלו לגבי מה הוא יוציא את הכסף. אני לא אוציא על די. ג'יי, אלא על תפילין. אחר לא יוציא על תפילין אלא על די.ג'יי. שלישי יוציא גם וגם. ורביעי לא יוציא אגורה. זה ענין של סדר עדיפויות. אנחנו יודעים מרגע שנולד לנו בן, שצפויות לנו כמה תחנות כספיות עתירות הוצאה. הברית היא הראשונה שבהן. לאחריה מגיעה בר המצווה. ואח"כ כ- 8 שנות לימוד בישיבה שעולות לערך 1000 ש"ח לילד לחודש. אנחנו תפילה שהקב"ה ימלא כל מחסורינו כך שילדינו יהיו תלמידי חכמים ויעלו מעלה מעלה במעלות התורה. ובכך יהיה שכרנו למאמץ הגדול שאנחנו משקיעים היום.
 
אני גם לא מתכוונת לחגוג להן באולם

גם אני כמוך חושבת שעלות של די.ג'יי. היא שערורייתית ואני כן יודעת כמה עולים המכשירים של די.ג'יי. אני גם יודעת טוב מאוד מהי עבודתו של סופר סת"ם, כמה זמן לוקח לכתוב את הקלף, מהי עלותו הכספית והרוחנית של אותו קלף. אבל אני עדיין חושבת שכאשר מדובר על מעשים לשם שמיים (תפילה בבית כנסת, התעטפות בטלית, הנחת תפילין) כל אלו לא אמורים להיות כרוכים בתשלום או תמורה כלשהי. כתבתי שאני באה ממשפחה חילונית ושאני חילונית בעצמי אבל זה נכון רק לפי ההגדרה הציבורית. אני מאמינה בכח עליון שנשגב מבינתי ויראת שמים. כשאני במצוקה נפשית או רוצה להודות על מזלי הטוב אני פונה בתפילה חרישית למרומים ואני לא צריכה בשביל זה בית כנסת או רב שיגידו לי איך ומה להתפלל. לדעתי איש דתי מאמין אמיתי הוא זה שעושה הכל לשם שמים ולא מצפה לכל תמורה ויודע שהתמורה תבוא לו בזכות אמונתו באל. וכמו שכתבת בעצמך: "אנחנו תפילה שהקב"ה ימלא כל מחסורינו כך שילדינו יהיו תלמידי חכמים ויעלו מעלה מעלה במעלות התורה. ובכך יהיה שכרנו למאמץ הגדול שאנחנו משקיעים היום."
 
אבל גם סופר סת"ם צריך להתפרנס

למה את מצפה מאדם שיעשה את עבודתו לשם שמים? ואיך הוא ישלם במכולת?
 
את צודקת בהחלט ../images/Emo45.gif

צריך להתפרנס כדי שיהיה ממה לשלם במכולת. אני אומרת את דעתי האישית בלבד וזה בסדר גמור לא להסכים איתי: יש משרד הדתות שאחראי על כל מה שקשור ונוגע לדת. יש אנשים שמשתכרים כשכירים בעבודת הקודש שהם עושים הן כרבנים, הן כדיינים בבתי הדין הרבניים וכך גם אפשר לעשות עם סופרי סת"ם שכותבים ספרי תורה, תפילין ומזוזות (שהלא אלו ראשי התיבות של סת"ם, לא כך?) או.קיי. אז נאמר שספרי תורה שנכתבים באופן מיוחד כמו שאני רואה בהרבה מקומות, הם נעשים מתרומות וצדקה שחברי הקהילה תורמים, אבל במקרה של כתיבת תפילין ומזוזות מן הראוי שיתוקצב על ידי משרד הדתות וסופר הסת"ם יהיה עובד מדינה במשרד הדתות, במועצה הדתית המקומית. כך גם יוזיל את עלויות תשמישי הקדושה בצורה כזאת שמשפחה שמעוניינת שבנה בר המצווה יעלה לתורה, לא תצטרך לחשוב איפה לקצץ על מנת לרכוש את התפילין. ידוע לי על עמותות וגורמים שונים שנותנים במתנה לבר המצווה את התפילין. בסופו של עניין, אני מסכימה איתך שגם סופר סת"ם, שטורח ועובד קשה על כל אות בקלף התפילין מרוויח ביושר את פרנסתו.
 

ציפי ג

New member
רבני ערים

לא מקבלים משכורות מזה חודשים ארוכים, בשל חסימת צינור המימון על ידי שרי שינוי. מקוואות כמעט לא מתוחזקים מאותה סיבה. ואת חושבת שיוסיפו עוד פונקציות ציבוריות? בימים שבהם מקצצים מהבריאות , חינוך , בטחון וכו'?
 
../images/Emo67.gif../images/Emo122.gif לא באה לפתוח ויכוח../images/Emo140.gif

אני מסכימה איתך שהמצב על הפנים והמועצות הדתיות הן לא היחידות שנפגעות מסתימת הצינורות על ידי גורמים שונים בממשלה. אני מדברת במישור התיאורטי שהיה רצוי שכך יהיה. בינתיים, במצב הקיים, יהיה טוב לכל עובדי המדינה ולכל הציבור בכלל להיות עצמאים כדי להרוויח את לחמם ביושר. אני נאלצתי לעזוב משרה טובה מאוד כשכירה למרות שהיתה לי תחבורה נוחה למקום העבודה וגם שעות סבירות והמשכורת שהובטחה לי היתה מעולה. אבל מה לעשות שהחברה בה עבדתי היתה תלויה בכספי הלקוחות שלא הגיעו כדי לשלם לנו משכורות. המשכורות התעכבו והתאחרו כל חודש. העובדים הממורמרים כעסו והתלוננו אבל רובם נשארו. אבל רובם היו רווקים או עם ילדים בוגרים. אני לא יכולתי לעמוד במעמסה של עיכוב המשכורת בשלושה שבועות בכל פעם ולכן אחרי חודשיים וחצי עזבתי וכיום אני מקדישה את מירב המאמצים והזמן שלי לעבודה מהבית וגם התחלתי בפעילות התנדבותית בשכונה שלי.
 

mirisss

New member
../images/Emo9.gifבת מצווה

מכיוון שיש לי שלוש בנות ובן אז אצלי זה התחיל כבר לפניי שנתיים עם בת מצווה, לביתי הגדולה ימית. אני גרה בבית קרקע עם גינה גדולה, עשיתי לה בחצר ביום שישי בערב לכל השכבה, הבאתי תקליטן עם המון הפקטים, עשינו מנגל לילדים, קבבים, המבורגרים, נקנקניות, בנוסף היו סלטים, וציפס, אח"כ נתתי חטיפים, פופקורן, ועוגה. המסיבה הייתה עד השעה 0100 והיה באמת יפה, באותה השנה היתה לי ברית/ה לתאומים, ולכן חשבתי שלעשות עוד פעם ארוע משפחתי זה יהיה נטל כלכלי על האורחים, לכן בהחלטה משותפת עם ימית (היא העדיפה לשיכבה) כך שיכולתי לחגוג לקטנים עם המשפחה. כך שיצא שכולם יצאו מרוצים. לי כמובן הייתה אח"כ עבודה כל הלילה וגם לבעלי בועז בלנקות ולסדר הכל אבל היה כדאי.
 
למעלה