בהמשך לשרשור על הרכבת לאילת...

מצב
הנושא נעול.

ונפלון

New member
בהמשך לשרשור על הרכבת לאילת...

בהמשך לשרשור על הרכבת לאילת...
אני חושב שזה מצדיק שרשור חדש, על איך אתם רואים את מסילות הרכבת לדרום הארץ? המצב היום: מסילה יחידה לב"ש עמוסה עד אפס מקום, שתי תחנות רכבת מוצלחות בבאר שבע (צפון ומרכז, תחנת ב"ש מרכז היא מהתחנות הפופולאריות והמוצלחות של הרכבת), תחנה מרוחקת באשקלון אבל נגישה פחות או יותר, מסילת מטענים עד לנחל צין, ותחנת רכבת "דימונה - בחוץ" העומדת שוממה ובצדק. בתוכניות יש היום את ההכפלה המתנהלת בעצלתיים בקטע נען-ב"ש (קיבינימאט, כמה זמן לוקח להכפיל מסילה של 70 ק"מ?!), ותוכנית בהקפאה לבנות מסילה בין אשקלון דרך שדרות, נתיבות ואופקים לכוון ב"ש. רכבת לירוחם, מצפה רמון אפילו לא בתוכנית, ומסילה לאילת קיימת רק באוויר. אני עכשיו אכתוב מה אני רואה בעתיד של הנגב, ושכל אחד יוסיף את החזון שלו למסילות בדרום: בשבוע שעבר ביקרתי בחבל אשכול, ולבושתי אני חייב לציין שזאת הפעם הראשונה מזה שנים רבות שאני מבקר באזור. הקרבה היחסית של האזור לת"א מחד גיסא, פחות משעה נסיעה, וחוסר הפיתוח שקיים בו היום גם בגלל הקאסמים וגם בגלל שזה די חור מאידך גיסא, גרמו לי להבין שלדעתי קו הרכבת אשקלון - ב"ש יהיה חבל הצלה של ממש לחבל אשכול, ויהפוך את שדרות, נתיבות ואופקים מחורים מוכי אבטלה לאזורים שאפשר יהיה להפוך אותם לפרוורי שינה של ממש (גם של ב"ש וגם של מוקדי תעסוקה בשפלה, ואפילו של גוש דן). אני רואה את קו הרכבת אשקלון - ב"ש לתוכנית החשובה והדחופה ביותר כרגע לפיתוח הרשת המסילתית בנגב, מייד אחרי ההכפלה של הקו הקיים לב"ש. פרויקט שני הוא, לדעתי, שיפור האטרקטיביות של הקו לדימונה. את זה אפשר להשיג בשני אמצעים: הראשון הוא לשכנע את צה"ל להעביר את ההסעות שלו בימי ראשון ממחנה נתן לתחנת הרכבת בדימונה, ודבר שני הוא להעביר את תחנת הרכבת בדימונה מהחור הלא נגיש בו היא נמצאת היום לאזור הריק שליד מפעל כיתן. נכון, בתקשורת יכנסו ברכבת על הבזבוז ועל למה-לא-עשו-את-זה-קודם, והם יהיו צודקים במיליון אחוז, אבל מדובר בכולה 4 מיליון שקל (מתוך תוכנית פיתוח של כמה עשרות מיליארדים, זה פינאטס) ועשוי להציל את קו הרכבת הכושל הזה. עדיף להודות בטעות ולתקן מאשר להתעקש לתקוע את הראש בחול ולהמשיך להפעיל תחנה לא מועילה. תחנה מוצלחת בדימונה תוכל לשמש גם כנקודת יציאה לאילת, יגיעו לשם מכל הארץ ברכבת, ומדימונה לאילת, סיפור של שעתיים וחצי בסה"כ, ימשיכו באוטובוסים. עם כרטוס נכון אפשר יהיה להוריד מהעומס של הנוסעים לאילת מדימונה צפונה, ולהפוך את תחנת המעבר בדימונה למרכז מסחרי ותחבורתי מוצלח, "קניון עזריאלי" של הנגב אם תרצו. אם התחנה בדימונה תוכיח את עצמה, אפשר יהיה "להוריד" מסילה מדימונה לירוחם לאורך תוואי הכביש שקיים שם היום, לעשות תחנה בירוחם, ומשם להמשיך לאורך כביש 40 למצפה רמון. נכון שבירוחם ובמצפה רמון חיים ביחד קצת יותר מ 10000 איש בסה"כ, ודווקא בגלל זה חשוב להוריד לשם מסילה, תחנות רכבת בערים הללו יכולות להוות צינור של חיים לעיירות הללו. גם אם בסופו של יום נסיעה ב"ש-דימונה-ירוחם-מצפה רמון תקח אותו זמן בדיוק כמו נסיעה בקו 60 של מטרופולין, האפקט של "יש-לשם-רכבת" יוציא קצת מהתחושה שמדובר ב"חור" ויהפוך את האזורים הללו ליותר נגישים. בנוסף, זה יוריד מהעומס על התחנה המרכזית בב"ש בימי ראשון וחמישי, שכן מדובר באזורים עם המון פעילות (כנף 25, ביסל"ח, ביסנ"מ, בה"ד 1) צבאית. לשם גם לא צריך מסילה כפולה, מסילה יחידה תעשה את העבודה והטופוגרפיה בתוואי דימונה-ירוחם-מצפה רמון היא טופוגרפיה נוחה יחסית למסילת רכבת, ומכוון שמדובר באזורים לא מיושבים אין בעיה של להפקיע אדמות או להפריע לתושבים. בקשר לקו לאילת, אני במחלוקת עם עצמי. מצד אחד, גם בשיא העונה שבת"א ממלאים 5 אוטובוסים לאילת, מדובר על 250 נוסעים בסה"כ, קרון DD וחצי. היום, התנועה בתחבורה הציבורית לאילת (אוטובוסים) לא מצדיקה סלילת כמעט 200 ק"מ של מסילה בערבה שגם היום עמוסה ביישובים וגידולים חקלאיים ובעייה להפקיע שם אדמות, בנוסף לכך הססמולוגיה של האזור בעייתית למסילת ברזל. נמל אילת הוא נמל קטן, בקושי 3 רציפים, ואים הצדקה מבחינת כמות המטען שבו לחבר אותו למסילת ברזל. הטופוגרפיה של החוף הדרומי באילת מאוד מאוד קשה ואין אפשרות לדחוף שם מסילת ברזל. חוץ מזה כמו שאני מכיר את הרכבת, הם יעשו את תחנת "אילת מרכז" איפשהוא ליד האזור תעשייה ויעשו הכרך לקחת מונית אחרי שמגיעים, חוויה שנכסכת מאילו שמגיעים באוטובוסים ובוודאי מאילו שמגיעים בטיסה. חוץ מזה, לא בטוח שרכבת לאילת "תרוקן" את האוטובוסים הנכנסים לעיר. אם תשמר מגמת המחירים של היום, שבה נסיעה ברכבת יקרה ב 80% מאוטובוס (רכבת לב"ש מת"א 25.5 ש"ח, אוטובוס 13.7 ש"ח). אזי שכרטיס אוטובוס לאילת (65 ש"ח כוון אחד או 110 הלוך חזור) יעלה הרבה יותר זול מרכטיס רכבת, שיעלה בערך 110 שקלים כוון אחד ומשהו כמו 200 שקל הלוך חזור. בהתחשב בזה שהרבה מאלו שנוסעים לאילת בקיץ הם תיכוניסטים תפרנים (או סתם תפרנים, כמוני) ההפרש של הכמעט 100 שקל הזה יהיה משמעותי, והם יעדיפו לנסוע באוטובוס לשם החסכון. לכל אלו יש להוסף את השאלה הם רכבת באמת תיהיה מהירה יותר? ירידה מדימונה לערבה, או נסיעה בתוואי נחל צין לפני הירידה לערבה יקחו זמן רב מאוד, ובוודאי יהיו 2 תחנות לפחות בערבה (חצבה ופארן?) תוסיף גם היא זמן. המהירות המקסימלית היום היא 160 קמ"ש והרכבות נוסעות בערך 140 קמ"ש, אז אני מניח שנסיעה לאילת תקח מהמרכז 4 שעות לפחות, בעוד אוטובוס עושה את הסיפור הזה ב 5 שעות, שעה אחת הבדל, זה כל הסיפור. לא בטוח ששעה הבדל תעביר נוסעים מהאוטובוסים של אגד (שאגב הם זולים ונוחים) לרכבת.
 

ונפלון

New member
(המשך)

בהמשך לשרשור על הרכבת לאילת...
אני חושב שזה מצדיק שרשור חדש, על איך אתם רואים את מסילות הרכבת לדרום הארץ? המצב היום: מסילה יחידה לב"ש עמוסה עד אפס מקום, שתי תחנות רכבת מוצלחות בבאר שבע (צפון ומרכז, תחנת ב"ש מרכז היא מהתחנות הפופולאריות והמוצלחות של הרכבת), תחנה מרוחקת באשקלון אבל נגישה פחות או יותר, מסילת מטענים עד לנחל צין, ותחנת רכבת "דימונה - בחוץ" העומדת שוממה ובצדק. בתוכניות יש היום את ההכפלה המתנהלת בעצלתיים בקטע נען-ב"ש (קיבינימאט, כמה זמן לוקח להכפיל מסילה של 70 ק"מ?!), ותוכנית בהקפאה לבנות מסילה בין אשקלון דרך שדרות, נתיבות ואופקים לכוון ב"ש. רכבת לירוחם, מצפה רמון אפילו לא בתוכנית, ומסילה לאילת קיימת רק באוויר. אני עכשיו אכתוב מה אני רואה בעתיד של הנגב, ושכל אחד יוסיף את החזון שלו למסילות בדרום: בשבוע שעבר ביקרתי בחבל אשכול, ולבושתי אני חייב לציין שזאת הפעם הראשונה מזה שנים רבות שאני מבקר באזור. הקרבה היחסית של האזור לת"א מחד גיסא, פחות משעה נסיעה, וחוסר הפיתוח שקיים בו היום גם בגלל הקאסמים וגם בגלל שזה די חור מאידך גיסא, גרמו לי להבין שלדעתי קו הרכבת אשקלון - ב"ש יהיה חבל הצלה של ממש לחבל אשכול, ויהפוך את שדרות, נתיבות ואופקים מחורים מוכי אבטלה לאזורים שאפשר יהיה להפוך אותם לפרוורי שינה של ממש (גם של ב"ש וגם של מוקדי תעסוקה בשפלה, ואפילו של גוש דן). אני רואה את קו הרכבת אשקלון - ב"ש לתוכנית החשובה והדחופה ביותר כרגע לפיתוח הרשת המסילתית בנגב, מייד אחרי ההכפלה של הקו הקיים לב"ש. פרויקט שני הוא, לדעתי, שיפור האטרקטיביות של הקו לדימונה. את זה אפשר להשיג בשני אמצעים: הראשון הוא לשכנע את צה"ל להעביר את ההסעות שלו בימי ראשון ממחנה נתן לתחנת הרכבת בדימונה, ודבר שני הוא להעביר את תחנת הרכבת בדימונה מהחור הלא נגיש בו היא נמצאת היום לאזור הריק שליד מפעל כיתן. נכון, בתקשורת יכנסו ברכבת על הבזבוז ועל למה-לא-עשו-את-זה-קודם, והם יהיו צודקים במיליון אחוז, אבל מדובר בכולה 4 מיליון שקל (מתוך תוכנית פיתוח של כמה עשרות מיליארדים, זה פינאטס) ועשוי להציל את קו הרכבת הכושל הזה. עדיף להודות בטעות ולתקן מאשר להתעקש לתקוע את הראש בחול ולהמשיך להפעיל תחנה לא מועילה. תחנה מוצלחת בדימונה תוכל לשמש גם כנקודת יציאה לאילת, יגיעו לשם מכל הארץ ברכבת, ומדימונה לאילת, סיפור של שעתיים וחצי בסה"כ, ימשיכו באוטובוסים. עם כרטוס נכון אפשר יהיה להוריד מהעומס של הנוסעים לאילת מדימונה צפונה, ולהפוך את תחנת המעבר בדימונה למרכז מסחרי ותחבורתי מוצלח, "קניון עזריאלי" של הנגב אם תרצו. אם התחנה בדימונה תוכיח את עצמה, אפשר יהיה "להוריד" מסילה מדימונה לירוחם לאורך תוואי הכביש שקיים שם היום, לעשות תחנה בירוחם, ומשם להמשיך לאורך כביש 40 למצפה רמון. נכון שבירוחם ובמצפה רמון חיים ביחד קצת יותר מ 10000 איש בסה"כ, ודווקא בגלל זה חשוב להוריד לשם מסילה, תחנות רכבת בערים הללו יכולות להוות צינור של חיים לעיירות הללו. גם אם בסופו של יום נסיעה ב"ש-דימונה-ירוחם-מצפה רמון תקח אותו זמן בדיוק כמו נסיעה בקו 60 של מטרופולין, האפקט של "יש-לשם-רכבת" יוציא קצת מהתחושה שמדובר ב"חור" ויהפוך את האזורים הללו ליותר נגישים. בנוסף, זה יוריד מהעומס על התחנה המרכזית בב"ש בימי ראשון וחמישי, שכן מדובר באזורים עם המון פעילות (כנף 25, ביסל"ח, ביסנ"מ, בה"ד 1) צבאית. לשם גם לא צריך מסילה כפולה, מסילה יחידה תעשה את העבודה והטופוגרפיה בתוואי דימונה-ירוחם-מצפה רמון היא טופוגרפיה נוחה יחסית למסילת רכבת, ומכוון שמדובר באזורים לא מיושבים אין בעיה של להפקיע אדמות או להפריע לתושבים. בקשר לקו לאילת, אני במחלוקת עם עצמי. מצד אחד, גם בשיא העונה שבת"א ממלאים 5 אוטובוסים לאילת, מדובר על 250 נוסעים בסה"כ, קרון DD וחצי. היום, התנועה בתחבורה הציבורית לאילת (אוטובוסים) לא מצדיקה סלילת כמעט 200 ק"מ של מסילה בערבה שגם היום עמוסה ביישובים וגידולים חקלאיים ובעייה להפקיע שם אדמות, בנוסף לכך הססמולוגיה של האזור בעייתית למסילת ברזל. נמל אילת הוא נמל קטן, בקושי 3 רציפים, ואים הצדקה מבחינת כמות המטען שבו לחבר אותו למסילת ברזל. הטופוגרפיה של החוף הדרומי באילת מאוד מאוד קשה ואין אפשרות לדחוף שם מסילת ברזל. חוץ מזה כמו שאני מכיר את הרכבת, הם יעשו את תחנת "אילת מרכז" איפשהוא ליד האזור תעשייה ויעשו הכרך לקחת מונית אחרי שמגיעים, חוויה שנכסכת מאילו שמגיעים באוטובוסים ובוודאי מאילו שמגיעים בטיסה. חוץ מזה, לא בטוח שרכבת לאילת "תרוקן" את האוטובוסים הנכנסים לעיר. אם תשמר מגמת המחירים של היום, שבה נסיעה ברכבת יקרה ב 80% מאוטובוס (רכבת לב"ש מת"א 25.5 ש"ח, אוטובוס 13.7 ש"ח). אזי שכרטיס אוטובוס לאילת (65 ש"ח כוון אחד או 110 הלוך חזור) יעלה הרבה יותר זול מרכטיס רכבת, שיעלה בערך 110 שקלים כוון אחד ומשהו כמו 200 שקל הלוך חזור. בהתחשב בזה שהרבה מאלו שנוסעים לאילת בקיץ הם תיכוניסטים תפרנים (או סתם תפרנים, כמוני) ההפרש של הכמעט 100 שקל הזה יהיה משמעותי, והם יעדיפו לנסוע באוטובוס לשם החסכון. לכל אלו יש להוסף את השאלה הם רכבת באמת תיהיה מהירה יותר? ירידה מדימונה לערבה, או נסיעה בתוואי נחל צין לפני הירידה לערבה יקחו זמן רב מאוד, ובוודאי יהיו 2 תחנות לפחות בערבה (חצבה ופארן?) תוסיף גם היא זמן. המהירות המקסימלית היום היא 160 קמ"ש והרכבות נוסעות בערך 140 קמ"ש, אז אני מניח שנסיעה לאילת תקח מהמרכז 4 שעות לפחות, בעוד אוטובוס עושה את הסיפור הזה ב 5 שעות, שעה אחת הבדל, זה כל הסיפור. לא בטוח ששעה הבדל תעביר נוסעים מהאוטובוסים של אגד (שאגב הם זולים ונוחים) לרכבת.
(המשך)
ומצד שני, היתרונות. נכון שהיום התנועה באוטובוסים לאילת לא מספיקה כדי לבנות מסילה, אבל משפחות ואנשים שהיום יורדים עם הרכב לאילת יוותרו על הפרייבט בגלל האפקט ה"פסיכולוגי" של הרכבת, ובגלל שאוטובוס נחשב כלי תחבורה זול ובזוי בעוד רכבת היא משהו שהוא סמל סטטוס של ממש, אולי יגרום לאוכלוסיות שעד עכשיו לא השתמשו בתחבורה ציבורית לאילת לשקול את ההחלטה שוב, אם הבחירה תיהיה לא אוטובוס או האוטו, אלא רכבת או האוטו. במיוחד עם מחירי הנפט (והבנזין בעקבותיהם) ימשיכו לעלות. אמא שלי אמרה לי השבוע שאם תיהיה לאילת רכבת, בכלל לא יהיה שיקול והרכבת תקח בהליכה. אמא שלי היא בנאדם שמגיע לאילת רק במטוס, ואם לא במטוס אז רק ברכב הפרטי, אוטובוס לא בא בכלל בחשבון. האם יהיו עוד "אמא שלי" שייותרו על הרכב הפרטי או הטרטור של טיסה ויסעו ברכבת? אני חושב שכן. האם התנועה הזאת מצדיקה לסלול מסילה לאילת? אין לי מושג. חוץ מזה, יש לרכבת יתרון נוסף. רכבת שתצא מנהריה ותמשיך כל הדרך לאילת (מסכן הנהג) תאסוף איתה נוסעים שתחנת הרכבת קרובה אליהם יותר מהתחנות המרכזיות. רכבת נגישה להמון אנשים היום, בניגוד לתחנות שיוצאים מהם אוטובוסים לאילת (תחנות מרכזיות בת"א, חיפה, ירושלים, ב"ש ובקיץ גם עפולה). כלומר, שנוסעים יעדיפו את הרכבת כי קל להם יותר להגיע לתחנת הרכבת מאשר לתחנה המרכזית (המגעילה לעומת תחנת הרכבת הסטרילית יחסית). כל אלו פינאטס לעומת היתרון האמיתי: בכל מקום שבו תעבור מסילת הברזל, יהיה פיתוח אדיר. מסילת ברזל בערבה תיתן פוש אדיר להתיישבות בערבה, תחזק את ההתיישבות שם מול ירדן, תתן אפשרות לייצא תוצרת חקלאית למרכז ולנתב"ג הרבה יותר מהר, תוריד משאיות מהכבישים ותהפוך את האזורים הללו לנגישים. אם בערבה יבינו שהם בסה"כ שעה וחצי ברכבת או אפילו שעה מב"ש, תיהיה שם תנופה של פיתוח והתאכלסות של אנשים לא-חקלאים שעד עכשיו לא הגיעו לשם. רגב משאות, מסילת רכבת באילת תאפשר לשנע מטענים מהנמל באילת ברכבת ולא דרך כביש הערבה ותוריד גם את המשאיות של הנמל מכביש הערבה העמוס לעייפה. אגב יש היום אזור נהדר לתחנת רכבת "אילת - מרכז" והוא השדה תעופה של היום, שמיועד להתפנות בעתיד ה(אני מקווה) קרוב. טוב קצת נסחפתי עם הקו לאילת אבל בגדול ככה אני רואה את העתיד של המסילות בנגב, קודם כל קו אשקלון-ב"ש, אחרי זה שדרוג בדימונה, בעדיפות שלישית קו לירוחם ומצפה רמון, והקו לאילת לא נראה לי כדאי כרגע. ודעתכם?
 

luckydude

Active member
הערות...

(המשך)
ומצד שני, היתרונות. נכון שהיום התנועה באוטובוסים לאילת לא מספיקה כדי לבנות מסילה, אבל משפחות ואנשים שהיום יורדים עם הרכב לאילת יוותרו על הפרייבט בגלל האפקט ה"פסיכולוגי" של הרכבת, ובגלל שאוטובוס נחשב כלי תחבורה זול ובזוי בעוד רכבת היא משהו שהוא סמל סטטוס של ממש, אולי יגרום לאוכלוסיות שעד עכשיו לא השתמשו בתחבורה ציבורית לאילת לשקול את ההחלטה שוב, אם הבחירה תיהיה לא אוטובוס או האוטו, אלא רכבת או האוטו. במיוחד עם מחירי הנפט (והבנזין בעקבותיהם) ימשיכו לעלות. אמא שלי אמרה לי השבוע שאם תיהיה לאילת רכבת, בכלל לא יהיה שיקול והרכבת תקח בהליכה. אמא שלי היא בנאדם שמגיע לאילת רק במטוס, ואם לא במטוס אז רק ברכב הפרטי, אוטובוס לא בא בכלל בחשבון. האם יהיו עוד "אמא שלי" שייותרו על הרכב הפרטי או הטרטור של טיסה ויסעו ברכבת? אני חושב שכן. האם התנועה הזאת מצדיקה לסלול מסילה לאילת? אין לי מושג. חוץ מזה, יש לרכבת יתרון נוסף. רכבת שתצא מנהריה ותמשיך כל הדרך לאילת (מסכן הנהג) תאסוף איתה נוסעים שתחנת הרכבת קרובה אליהם יותר מהתחנות המרכזיות. רכבת נגישה להמון אנשים היום, בניגוד לתחנות שיוצאים מהם אוטובוסים לאילת (תחנות מרכזיות בת"א, חיפה, ירושלים, ב"ש ובקיץ גם עפולה). כלומר, שנוסעים יעדיפו את הרכבת כי קל להם יותר להגיע לתחנת הרכבת מאשר לתחנה המרכזית (המגעילה לעומת תחנת הרכבת הסטרילית יחסית). כל אלו פינאטס לעומת היתרון האמיתי: בכל מקום שבו תעבור מסילת הברזל, יהיה פיתוח אדיר. מסילת ברזל בערבה תיתן פוש אדיר להתיישבות בערבה, תחזק את ההתיישבות שם מול ירדן, תתן אפשרות לייצא תוצרת חקלאית למרכז ולנתב"ג הרבה יותר מהר, תוריד משאיות מהכבישים ותהפוך את האזורים הללו לנגישים. אם בערבה יבינו שהם בסה"כ שעה וחצי ברכבת או אפילו שעה מב"ש, תיהיה שם תנופה של פיתוח והתאכלסות של אנשים לא-חקלאים שעד עכשיו לא הגיעו לשם. רגב משאות, מסילת רכבת באילת תאפשר לשנע מטענים מהנמל באילת ברכבת ולא דרך כביש הערבה ותוריד גם את המשאיות של הנמל מכביש הערבה העמוס לעייפה. אגב יש היום אזור נהדר לתחנת רכבת "אילת - מרכז" והוא השדה תעופה של היום, שמיועד להתפנות בעתיד ה(אני מקווה) קרוב. טוב קצת נסחפתי עם הקו לאילת אבל בגדול ככה אני רואה את העתיד של המסילות בנגב, קודם כל קו אשקלון-ב"ש, אחרי זה שדרוג בדימונה, בעדיפות שלישית קו לירוחם ומצפה רמון, והקו לאילת לא נראה לי כדאי כרגע. ודעתכם?
הערות...
ת'כלס הפתרון האידיאלי לאילת זה לכרות נמל מצפון לעיר בתוך לגונה מלאכותית במדבר עם תעלה צמודה לגבול המובילה למפרץ אילת. זה גם יאפשר לפנות את שטח הנמל כיום לצרכים תיירותים. וזה גם יבטל את הצורך של הארכת המסילה בתוך העיר לנמל של היום מה שיוזיל את עלות בניית המסילה. יש לזה עוד ייתרונות אחרים כגון אפשרות להגידל את הנמל כמה שיירצו, אפשר יהיה לבנות נמל תעופה ליד הנמל ולשלב תשתיות, להפוך את הנמל לנקודת ההתחלה של תעלת ימים אילת-ים המלח... בקשר לדימונה... מה שגם יעזור לקו הזה יהיה "ליישר" את סיבוב ערוער, זה יקצץ כמה דקות מהנסיעה לדימונה.
 

אורי404

New member
../images/Emo45.gif מסכים.

הערות...
ת'כלס הפתרון האידיאלי לאילת זה לכרות נמל מצפון לעיר בתוך לגונה מלאכותית במדבר עם תעלה צמודה לגבול המובילה למפרץ אילת. זה גם יאפשר לפנות את שטח הנמל כיום לצרכים תיירותים. וזה גם יבטל את הצורך של הארכת המסילה בתוך העיר לנמל של היום מה שיוזיל את עלות בניית המסילה. יש לזה עוד ייתרונות אחרים כגון אפשרות להגידל את הנמל כמה שיירצו, אפשר יהיה לבנות נמל תעופה ליד הנמל ולשלב תשתיות, להפוך את הנמל לנקודת ההתחלה של תעלת ימים אילת-ים המלח... בקשר לדימונה... מה שגם יעזור לקו הזה יהיה "ליישר" את סיבוב ערוער, זה יקצץ כמה דקות מהנסיעה לדימונה.
מסכים.
ונפלון: יופי של הודעה. נהנתי לקרוא. הרעיון של העתקת מקום ההסעות לדימונה היא לדעתי רעיון טוב. דבר נוסף הכרחי הוא המשך המסילה לחולון/ראשון לציון/יבנה וחיבור לאשדוד ובכך הקו לאשקלון וההמשך לנגב יהיה אטרקטיבי יותר. באותו עניין עולים אצלי מן סימני שאלה: מפרסמים שזמן הנסיעה בקו המהיר מתל אביב לירושלים יהיה כחצי שעה ולא מזמן מייקל אשבי כתב שייתכן שזמן הנסיעה יהיה גבוה יותר. מפרסמים שזמן הנסיעה מתל אביב לבאר שבע יהיה בסביבות השלושת רבעי השעה ולא מזמן מייקל אשבי כתב שייתכן מאוד שזמן הנסיעה בפועל יהיה גבוה יותר. פירסמו בעבר שזמן הנסיעה מבית שמש לתל אביב יהיה בסביבות העשרים דקות וכידוע זמן הנסיעה הוא כמעט כפול. אי לכך עולה השאלה האם זמן הנסיעה מתל אביב לאשקלון יהיה כשלושים וחמש דקות או יותר מזה. לגבי קו אשקלון כבר כתבתי בעבר: הייתי מקים תחנה נוספת באיזור של צומת אשקלון. לפני מספר ימים באיזור חלפתי באיזור ועלו לי מן מחשבות שאולי יש להקים תחנת נוסעים באיזור של יד מרדכי לפני התחנה של שדרות. כמו כן, יש לבדוק את מיקום התחנות של שדרות, נתיבות ואופקים: האם התחנות נמצאות סמוך ליישובים או בתוכם או שהן נמצאות הרחק מהם.
 

Pycnonotidaeon

New member
בנוגע לנמל הצפוני....

הערות...
ת'כלס הפתרון האידיאלי לאילת זה לכרות נמל מצפון לעיר בתוך לגונה מלאכותית במדבר עם תעלה צמודה לגבול המובילה למפרץ אילת. זה גם יאפשר לפנות את שטח הנמל כיום לצרכים תיירותים. וזה גם יבטל את הצורך של הארכת המסילה בתוך העיר לנמל של היום מה שיוזיל את עלות בניית המסילה. יש לזה עוד ייתרונות אחרים כגון אפשרות להגידל את הנמל כמה שיירצו, אפשר יהיה לבנות נמל תעופה ליד הנמל ולשלב תשתיות, להפוך את הנמל לנקודת ההתחלה של תעלת ימים אילת-ים המלח... בקשר לדימונה... מה שגם יעזור לקו הזה יהיה "ליישר" את סיבוב ערוער, זה יקצץ כמה דקות מהנסיעה לדימונה.
בנוגע לנמל הצפוני....
בנוגע לנמל הצפוני החדש (לכשיבנה), כבר כיום ישנה בעיה עם הבוצה שמצטברת בלגונה החדשה (פורסם בעיתונות לאחרונה, כמדומני), כך שתחזוקת הלגונה הפכה יקרה מדי והיא עצמה כנראה תועבר לידי גורמים פרטיים שיבנו מלונות בצידה, ויהיו אחראים גם על תחזוקת הלגונה.
 

harhanegev

New member
2 הערות נקודתיות קטנטנות :

בהמשך לשרשור על הרכבת לאילת...
אני חושב שזה מצדיק שרשור חדש, על איך אתם רואים את מסילות הרכבת לדרום הארץ? המצב היום: מסילה יחידה לב"ש עמוסה עד אפס מקום, שתי תחנות רכבת מוצלחות בבאר שבע (צפון ומרכז, תחנת ב"ש מרכז היא מהתחנות הפופולאריות והמוצלחות של הרכבת), תחנה מרוחקת באשקלון אבל נגישה פחות או יותר, מסילת מטענים עד לנחל צין, ותחנת רכבת "דימונה - בחוץ" העומדת שוממה ובצדק. בתוכניות יש היום את ההכפלה המתנהלת בעצלתיים בקטע נען-ב"ש (קיבינימאט, כמה זמן לוקח להכפיל מסילה של 70 ק"מ?!), ותוכנית בהקפאה לבנות מסילה בין אשקלון דרך שדרות, נתיבות ואופקים לכוון ב"ש. רכבת לירוחם, מצפה רמון אפילו לא בתוכנית, ומסילה לאילת קיימת רק באוויר. אני עכשיו אכתוב מה אני רואה בעתיד של הנגב, ושכל אחד יוסיף את החזון שלו למסילות בדרום: בשבוע שעבר ביקרתי בחבל אשכול, ולבושתי אני חייב לציין שזאת הפעם הראשונה מזה שנים רבות שאני מבקר באזור. הקרבה היחסית של האזור לת"א מחד גיסא, פחות משעה נסיעה, וחוסר הפיתוח שקיים בו היום גם בגלל הקאסמים וגם בגלל שזה די חור מאידך גיסא, גרמו לי להבין שלדעתי קו הרכבת אשקלון - ב"ש יהיה חבל הצלה של ממש לחבל אשכול, ויהפוך את שדרות, נתיבות ואופקים מחורים מוכי אבטלה לאזורים שאפשר יהיה להפוך אותם לפרוורי שינה של ממש (גם של ב"ש וגם של מוקדי תעסוקה בשפלה, ואפילו של גוש דן). אני רואה את קו הרכבת אשקלון - ב"ש לתוכנית החשובה והדחופה ביותר כרגע לפיתוח הרשת המסילתית בנגב, מייד אחרי ההכפלה של הקו הקיים לב"ש. פרויקט שני הוא, לדעתי, שיפור האטרקטיביות של הקו לדימונה. את זה אפשר להשיג בשני אמצעים: הראשון הוא לשכנע את צה"ל להעביר את ההסעות שלו בימי ראשון ממחנה נתן לתחנת הרכבת בדימונה, ודבר שני הוא להעביר את תחנת הרכבת בדימונה מהחור הלא נגיש בו היא נמצאת היום לאזור הריק שליד מפעל כיתן. נכון, בתקשורת יכנסו ברכבת על הבזבוז ועל למה-לא-עשו-את-זה-קודם, והם יהיו צודקים במיליון אחוז, אבל מדובר בכולה 4 מיליון שקל (מתוך תוכנית פיתוח של כמה עשרות מיליארדים, זה פינאטס) ועשוי להציל את קו הרכבת הכושל הזה. עדיף להודות בטעות ולתקן מאשר להתעקש לתקוע את הראש בחול ולהמשיך להפעיל תחנה לא מועילה. תחנה מוצלחת בדימונה תוכל לשמש גם כנקודת יציאה לאילת, יגיעו לשם מכל הארץ ברכבת, ומדימונה לאילת, סיפור של שעתיים וחצי בסה"כ, ימשיכו באוטובוסים. עם כרטוס נכון אפשר יהיה להוריד מהעומס של הנוסעים לאילת מדימונה צפונה, ולהפוך את תחנת המעבר בדימונה למרכז מסחרי ותחבורתי מוצלח, "קניון עזריאלי" של הנגב אם תרצו. אם התחנה בדימונה תוכיח את עצמה, אפשר יהיה "להוריד" מסילה מדימונה לירוחם לאורך תוואי הכביש שקיים שם היום, לעשות תחנה בירוחם, ומשם להמשיך לאורך כביש 40 למצפה רמון. נכון שבירוחם ובמצפה רמון חיים ביחד קצת יותר מ 10000 איש בסה"כ, ודווקא בגלל זה חשוב להוריד לשם מסילה, תחנות רכבת בערים הללו יכולות להוות צינור של חיים לעיירות הללו. גם אם בסופו של יום נסיעה ב"ש-דימונה-ירוחם-מצפה רמון תקח אותו זמן בדיוק כמו נסיעה בקו 60 של מטרופולין, האפקט של "יש-לשם-רכבת" יוציא קצת מהתחושה שמדובר ב"חור" ויהפוך את האזורים הללו ליותר נגישים. בנוסף, זה יוריד מהעומס על התחנה המרכזית בב"ש בימי ראשון וחמישי, שכן מדובר באזורים עם המון פעילות (כנף 25, ביסל"ח, ביסנ"מ, בה"ד 1) צבאית. לשם גם לא צריך מסילה כפולה, מסילה יחידה תעשה את העבודה והטופוגרפיה בתוואי דימונה-ירוחם-מצפה רמון היא טופוגרפיה נוחה יחסית למסילת רכבת, ומכוון שמדובר באזורים לא מיושבים אין בעיה של להפקיע אדמות או להפריע לתושבים. בקשר לקו לאילת, אני במחלוקת עם עצמי. מצד אחד, גם בשיא העונה שבת"א ממלאים 5 אוטובוסים לאילת, מדובר על 250 נוסעים בסה"כ, קרון DD וחצי. היום, התנועה בתחבורה הציבורית לאילת (אוטובוסים) לא מצדיקה סלילת כמעט 200 ק"מ של מסילה בערבה שגם היום עמוסה ביישובים וגידולים חקלאיים ובעייה להפקיע שם אדמות, בנוסף לכך הססמולוגיה של האזור בעייתית למסילת ברזל. נמל אילת הוא נמל קטן, בקושי 3 רציפים, ואים הצדקה מבחינת כמות המטען שבו לחבר אותו למסילת ברזל. הטופוגרפיה של החוף הדרומי באילת מאוד מאוד קשה ואין אפשרות לדחוף שם מסילת ברזל. חוץ מזה כמו שאני מכיר את הרכבת, הם יעשו את תחנת "אילת מרכז" איפשהוא ליד האזור תעשייה ויעשו הכרך לקחת מונית אחרי שמגיעים, חוויה שנכסכת מאילו שמגיעים באוטובוסים ובוודאי מאילו שמגיעים בטיסה. חוץ מזה, לא בטוח שרכבת לאילת "תרוקן" את האוטובוסים הנכנסים לעיר. אם תשמר מגמת המחירים של היום, שבה נסיעה ברכבת יקרה ב 80% מאוטובוס (רכבת לב"ש מת"א 25.5 ש"ח, אוטובוס 13.7 ש"ח). אזי שכרטיס אוטובוס לאילת (65 ש"ח כוון אחד או 110 הלוך חזור) יעלה הרבה יותר זול מרכטיס רכבת, שיעלה בערך 110 שקלים כוון אחד ומשהו כמו 200 שקל הלוך חזור. בהתחשב בזה שהרבה מאלו שנוסעים לאילת בקיץ הם תיכוניסטים תפרנים (או סתם תפרנים, כמוני) ההפרש של הכמעט 100 שקל הזה יהיה משמעותי, והם יעדיפו לנסוע באוטובוס לשם החסכון. לכל אלו יש להוסף את השאלה הם רכבת באמת תיהיה מהירה יותר? ירידה מדימונה לערבה, או נסיעה בתוואי נחל צין לפני הירידה לערבה יקחו זמן רב מאוד, ובוודאי יהיו 2 תחנות לפחות בערבה (חצבה ופארן?) תוסיף גם היא זמן. המהירות המקסימלית היום היא 160 קמ"ש והרכבות נוסעות בערך 140 קמ"ש, אז אני מניח שנסיעה לאילת תקח מהמרכז 4 שעות לפחות, בעוד אוטובוס עושה את הסיפור הזה ב 5 שעות, שעה אחת הבדל, זה כל הסיפור. לא בטוח ששעה הבדל תעביר נוסעים מהאוטובוסים של אגד (שאגב הם זולים ונוחים) לרכבת.
2 הערות נקודתיות קטנטנות :
[1] אם חלילה יעשו את תחנת הרכבת באזור התעשיה, אין דבר כזה "חייבים מונית". באילת קיימת תחבורה ציבורית לכל חלקי העיר, והעובדה שיש כל מיני מפונקים שלא מוכנים לשמוע על קו 1 / 2 / 5 / 15 , זה כבר ענייןן פרטי שלהם. ובעצם, זה לא רק חלילה, יש בזה גם טוב: אזור התעשיה נמצא במרחק חציית כביש משכונה א', שהיא שכונה במצב לא כל כך מזהיר מבחינת תושבים, וזה יכול להיות נחמד מאוד לתת לה דחיפה קדימה (אגב, בה הוקמה גם שלוחת אוני' בן גוריון, אולי מאותו טעם, אינני יודע). [2] בקשר להשדקה של מסילת מטענים - יש כאן עניין של ביצה ותרנגולת: הסיבה העיקרית לאי הצלחת הנמל היא היעדרה של מסילת רכבת. כשתהיה כזאת, עם החיבור הנפלא הקיים לנמלי חיפה ואשדוד, המצרים יצטרכו להזיע קצת מתחרות לתעלת סואץ.
 

קובי לו

New member
למה אתה כותב מפונקים, למה?

2 הערות נקודתיות קטנטנות :
[1] אם חלילה יעשו את תחנת הרכבת באזור התעשיה, אין דבר כזה "חייבים מונית". באילת קיימת תחבורה ציבורית לכל חלקי העיר, והעובדה שיש כל מיני מפונקים שלא מוכנים לשמוע על קו 1 / 2 / 5 / 15 , זה כבר ענייןן פרטי שלהם. ובעצם, זה לא רק חלילה, יש בזה גם טוב: אזור התעשיה נמצא במרחק חציית כביש משכונה א', שהיא שכונה במצב לא כל כך מזהיר מבחינת תושבים, וזה יכול להיות נחמד מאוד לתת לה דחיפה קדימה (אגב, בה הוקמה גם שלוחת אוני' בן גוריון, אולי מאותו טעם, אינני יודע). [2] בקשר להשדקה של מסילת מטענים - יש כאן עניין של ביצה ותרנגולת: הסיבה העיקרית לאי הצלחת הנמל היא היעדרה של מסילת רכבת. כשתהיה כזאת, עם החיבור הנפלא הקיים לנמלי חיפה ואשדוד, המצרים יצטרכו להזיע קצת מתחרות לתעלת סואץ.
למה אתה כותב מפונקים, למה?
הרי אתה בעצמך כתבת מספר פעמים שנסעת במוניות. בין היתר בעירך אילת. אז מה, אתה מפונק ?
 

harhanegev

New member
שים לב מה בדיוק כתבתי:

למה אתה כותב מפונקים, למה?
הרי אתה בעצמך כתבת מספר פעמים שנסעת במוניות. בין היתר בעירך אילת. אז מה, אתה מפונק ?
שים לב מה בדיוק כתבתי:
כתבתי על אלו שבכלל אינם מוכנים לשמוע על קו פנימי של אגד, וגם לא על שימוש ברגליים שלהם. רק מונית וזהו נקודה. לא דיברתי על אנשים שמכירים את כל האפשרויות ועושים לעצמם את הבחירה המושכלת וההגיונית בהתאם לנסיבות השונות וההעדפות האישיות שלהם. ואכן, אני נסעתי במוניות באילת לא רק מספר פעמים, אלא פעמים רבות מאוד. אצלי בדרך כלל התחבורה בתוך העיר היא כזאת: אם יש זמן, אז ברגל. אם אין, ויש אוטובוס מתאים בזמן מתאים, אז באוטובוס. אחרת - במונית.
 

קובי לו

New member
לא הבנתי מה הבעיה עם מוניות

שים לב מה בדיוק כתבתי:
כתבתי על אלו שבכלל אינם מוכנים לשמוע על קו פנימי של אגד, וגם לא על שימוש ברגליים שלהם. רק מונית וזהו נקודה. לא דיברתי על אנשים שמכירים את כל האפשרויות ועושים לעצמם את הבחירה המושכלת וההגיונית בהתאם לנסיבות השונות וההעדפות האישיות שלהם. ואכן, אני נסעתי במוניות באילת לא רק מספר פעמים, אלא פעמים רבות מאוד. אצלי בדרך כלל התחבורה בתוך העיר היא כזאת: אם יש זמן, אז ברגל. אם אין, ויש אוטובוס מתאים בזמן מתאים, אז באוטובוס. אחרת - במונית.
לא הבנתי מה הבעיה עם מוניות
מזה שכינית אנשים בכינוי לא מחמיא אני מבין שאתה רואה בזה משהו לא בסדר או לא הכי לגיטימי או לא ראוי וכו'. להגיד מפונק על מישהו זו אמירה עם קונוטציה שלילית. בוא נתחיל מזה. עכשיו, אם היית אומר על מישהו שהוא רק בפרייבט, הייתי מסכים איתך, שכן מבחינת התפיסה שלנו בפורום, אנו רואים בפרייבט מין סוג של רע הכרחי או אפילו רע לא הכרחי, רע, נקודה. הרינו המטרה (הלא מוצהרת שלנו, עמית המיוקולי, נא להרגע) שלנו היא לעודד תח"ץ ולהפחית שימוש בפרייבטים. מונית, גם בתצורתה הספיישלית, היא סוג לגאלי ולגיטימי של תח"ץ. הרי היא מסיעה לפעמים, באותה נסיעה, יותר מאדם אחד. וגם אם רק אדם אחד, הרי שהיא לא תופסת חניה יקרה. היא מיד אחרי ירידת הנוסע ממשיכה לאסוף נוסעים אחרים. אין בה את בזבוז המשאבים שיש בפרייבט. אדם ממוצע קונה רכב בסכום של 125,000 ש"ח (שזה היום מחיר משפחתית ממוצעת) ונוסע בבוקר לעבודה ובערב/לילה הביתה בחזרה. או לנופש במלון והמכונית כל הזמן סתם חונה בחניה. מונית לעומת זאת אחרי הנסיעה של אותו אדם לנופש/עבודה ממשיכה להוביל עוד ועוד נוסעים למקומות שונים ומשונים. בכך היא כן משרתת את המטרה של הגדלת השימוש בתח"ץ מחד גיסא והקטנת השימוש בפרייבטים מאידך גיסא. הרבה מאוד מאוד מאוד פעמים השיקול של אנשים לקחת רכבת לעיר הגדולה ממקום מגוריהם (נניח מחדרה לת"א או מת"א לי-ם או מבנימינה לחיפה וכדומה) הוא זה שקל מאוד לתפוס מונית מתחנת הרכבת של העיר הגדולה ועד ליעד. ראה כמה מנוסעי הרכבת בארץ נוסעים במוניות ספיישל ביום ממוצע. אני מעריך את המספר הזה, של נסיעות מונית (אם 3 חבר'ה לוקחים מונית אחת אזי בספירה שלי זה 1) מתחנות הרכבת לעבר היעד בערים בערך ב-1,500 מוניות ספיישל, במינימום. אולי באמת אתחיל בפרוייקט חדש. אחרי ספירת כמות המכוניות בחניוני הרכבת מבצע ספירת מוניות יוצאות מתחנות הרכבת.
 

mucool2

New member
שום בעיה.

לא הבנתי מה הבעיה עם מוניות
מזה שכינית אנשים בכינוי לא מחמיא אני מבין שאתה רואה בזה משהו לא בסדר או לא הכי לגיטימי או לא ראוי וכו'. להגיד מפונק על מישהו זו אמירה עם קונוטציה שלילית. בוא נתחיל מזה. עכשיו, אם היית אומר על מישהו שהוא רק בפרייבט, הייתי מסכים איתך, שכן מבחינת התפיסה שלנו בפורום, אנו רואים בפרייבט מין סוג של רע הכרחי או אפילו רע לא הכרחי, רע, נקודה. הרינו המטרה (הלא מוצהרת שלנו, עמית המיוקולי, נא להרגע) שלנו היא לעודד תח"ץ ולהפחית שימוש בפרייבטים. מונית, גם בתצורתה הספיישלית, היא סוג לגאלי ולגיטימי של תח"ץ. הרי היא מסיעה לפעמים, באותה נסיעה, יותר מאדם אחד. וגם אם רק אדם אחד, הרי שהיא לא תופסת חניה יקרה. היא מיד אחרי ירידת הנוסע ממשיכה לאסוף נוסעים אחרים. אין בה את בזבוז המשאבים שיש בפרייבט. אדם ממוצע קונה רכב בסכום של 125,000 ש"ח (שזה היום מחיר משפחתית ממוצעת) ונוסע בבוקר לעבודה ובערב/לילה הביתה בחזרה. או לנופש במלון והמכונית כל הזמן סתם חונה בחניה. מונית לעומת זאת אחרי הנסיעה של אותו אדם לנופש/עבודה ממשיכה להוביל עוד ועוד נוסעים למקומות שונים ומשונים. בכך היא כן משרתת את המטרה של הגדלת השימוש בתח"ץ מחד גיסא והקטנת השימוש בפרייבטים מאידך גיסא. הרבה מאוד מאוד מאוד פעמים השיקול של אנשים לקחת רכבת לעיר הגדולה ממקום מגוריהם (נניח מחדרה לת"א או מת"א לי-ם או מבנימינה לחיפה וכדומה) הוא זה שקל מאוד לתפוס מונית מתחנת הרכבת של העיר הגדולה ועד ליעד. ראה כמה מנוסעי הרכבת בארץ נוסעים במוניות ספיישל ביום ממוצע. אני מעריך את המספר הזה, של נסיעות מונית (אם 3 חבר'ה לוקחים מונית אחת אזי בספירה שלי זה 1) מתחנות הרכבת לעבר היעד בערים בערך ב-1,500 מוניות ספיישל, במינימום. אולי באמת אתחיל בפרוייקט חדש. אחרי ספירת כמות המכוניות בחניוני הרכבת מבצע ספירת מוניות יוצאות מתחנות הרכבת.
שום בעיה.
מי שנוח לו מונית שייסע במונית. זה אמצעי יותר נוח ויקר מאוטובוס. גם ליאיר אין בעיה עם מונית, אם לא שמת לב.
 

קובי לו

New member
להגיד מפונק על מישהו

שום בעיה.
מי שנוח לו מונית שייסע במונית. זה אמצעי יותר נוח ויקר מאוטובוס. גם ליאיר אין בעיה עם מונית, אם לא שמת לב.
להגיד מפונק על מישהו
רק בגלל שהוא נוסע במוניות, זה במפורש לא לבחור במילה נייטרלית מבחינת הקונוטציות שלה. נהפוך הוא, לא רק שלא נייטרלית אלא מילה עם קונוטציות/משמעויות שליליות.
 

mucool2

New member
הוא לא אמר מפונק על מישהו

להגיד מפונק על מישהו
רק בגלל שהוא נוסע במוניות, זה במפורש לא לבחור במילה נייטרלית מבחינת הקונוטציות שלה. נהפוך הוא, לא רק שלא נייטרלית אלא מילה עם קונוטציות/משמעויות שליליות.
הוא לא אמר מפונק על מישהו
רק בגלל שהוא נוסע במונית. תקרא שוב את מה שהוא כתב!
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה