בהמשך לשרשור על הרכבת לאילת...
בהמשך לשרשור על הרכבת לאילת...
אני חושב שזה מצדיק שרשור חדש, על איך אתם רואים את מסילות הרכבת לדרום הארץ? המצב היום: מסילה יחידה לב"ש עמוסה עד אפס מקום, שתי תחנות רכבת מוצלחות בבאר שבע (צפון ומרכז, תחנת ב"ש מרכז היא מהתחנות הפופולאריות והמוצלחות של הרכבת), תחנה מרוחקת באשקלון אבל נגישה פחות או יותר, מסילת מטענים עד לנחל צין, ותחנת רכבת "דימונה - בחוץ" העומדת שוממה ובצדק. בתוכניות יש היום את ההכפלה המתנהלת בעצלתיים בקטע נען-ב"ש (קיבינימאט, כמה זמן לוקח להכפיל מסילה של 70 ק"מ?!), ותוכנית בהקפאה לבנות מסילה בין אשקלון דרך שדרות, נתיבות ואופקים לכוון ב"ש. רכבת לירוחם, מצפה רמון אפילו לא בתוכנית, ומסילה לאילת קיימת רק באוויר. אני עכשיו אכתוב מה אני רואה בעתיד של הנגב, ושכל אחד יוסיף את החזון שלו למסילות בדרום: בשבוע שעבר ביקרתי בחבל אשכול, ולבושתי אני חייב לציין שזאת הפעם הראשונה מזה שנים רבות שאני מבקר באזור. הקרבה היחסית של האזור לת"א מחד גיסא, פחות משעה נסיעה, וחוסר הפיתוח שקיים בו היום גם בגלל הקאסמים וגם בגלל שזה די חור מאידך גיסא, גרמו לי להבין שלדעתי קו הרכבת אשקלון - ב"ש יהיה חבל הצלה של ממש לחבל אשכול, ויהפוך את שדרות, נתיבות ואופקים מחורים מוכי אבטלה לאזורים שאפשר יהיה להפוך אותם לפרוורי שינה של ממש (גם של ב"ש וגם של מוקדי תעסוקה בשפלה, ואפילו של גוש דן). אני רואה את קו הרכבת אשקלון - ב"ש לתוכנית החשובה והדחופה ביותר כרגע לפיתוח הרשת המסילתית בנגב, מייד אחרי ההכפלה של הקו הקיים לב"ש. פרויקט שני הוא, לדעתי, שיפור האטרקטיביות של הקו לדימונה. את זה אפשר להשיג בשני אמצעים: הראשון הוא לשכנע את צה"ל להעביר את ההסעות שלו בימי ראשון ממחנה נתן לתחנת הרכבת בדימונה, ודבר שני הוא להעביר את תחנת הרכבת בדימונה מהחור הלא נגיש בו היא נמצאת היום לאזור הריק שליד מפעל כיתן. נכון, בתקשורת יכנסו ברכבת על הבזבוז ועל למה-לא-עשו-את-זה-קודם, והם יהיו צודקים במיליון אחוז, אבל מדובר בכולה 4 מיליון שקל (מתוך תוכנית פיתוח של כמה עשרות מיליארדים, זה פינאטס) ועשוי להציל את קו הרכבת הכושל הזה. עדיף להודות בטעות ולתקן מאשר להתעקש לתקוע את הראש בחול ולהמשיך להפעיל תחנה לא מועילה. תחנה מוצלחת בדימונה תוכל לשמש גם כנקודת יציאה לאילת, יגיעו לשם מכל הארץ ברכבת, ומדימונה לאילת, סיפור של שעתיים וחצי בסה"כ, ימשיכו באוטובוסים. עם כרטוס נכון אפשר יהיה להוריד מהעומס של הנוסעים לאילת מדימונה צפונה, ולהפוך את תחנת המעבר בדימונה למרכז מסחרי ותחבורתי מוצלח, "קניון עזריאלי" של הנגב אם תרצו. אם התחנה בדימונה תוכיח את עצמה, אפשר יהיה "להוריד" מסילה מדימונה לירוחם לאורך תוואי הכביש שקיים שם היום, לעשות תחנה בירוחם, ומשם להמשיך לאורך כביש 40 למצפה רמון. נכון שבירוחם ובמצפה רמון חיים ביחד קצת יותר מ 10000 איש בסה"כ, ודווקא בגלל זה חשוב להוריד לשם מסילה, תחנות רכבת בערים הללו יכולות להוות צינור של חיים לעיירות הללו. גם אם בסופו של יום נסיעה ב"ש-דימונה-ירוחם-מצפה רמון תקח אותו זמן בדיוק כמו נסיעה בקו 60 של מטרופולין, האפקט של "יש-לשם-רכבת" יוציא קצת מהתחושה שמדובר ב"חור" ויהפוך את האזורים הללו ליותר נגישים. בנוסף, זה יוריד מהעומס על התחנה המרכזית בב"ש בימי ראשון וחמישי, שכן מדובר באזורים עם המון פעילות (כנף 25, ביסל"ח, ביסנ"מ, בה"ד 1) צבאית. לשם גם לא צריך מסילה כפולה, מסילה יחידה תעשה את העבודה והטופוגרפיה בתוואי דימונה-ירוחם-מצפה רמון היא טופוגרפיה נוחה יחסית למסילת רכבת, ומכוון שמדובר באזורים לא מיושבים אין בעיה של להפקיע אדמות או להפריע לתושבים. בקשר לקו לאילת, אני במחלוקת עם עצמי. מצד אחד, גם בשיא העונה שבת"א ממלאים 5 אוטובוסים לאילת, מדובר על 250 נוסעים בסה"כ, קרון DD וחצי. היום, התנועה בתחבורה הציבורית לאילת (אוטובוסים) לא מצדיקה סלילת כמעט 200 ק"מ של מסילה בערבה שגם היום עמוסה ביישובים וגידולים חקלאיים ובעייה להפקיע שם אדמות, בנוסף לכך הססמולוגיה של האזור בעייתית למסילת ברזל. נמל אילת הוא נמל קטן, בקושי 3 רציפים, ואים הצדקה מבחינת כמות המטען שבו לחבר אותו למסילת ברזל. הטופוגרפיה של החוף הדרומי באילת מאוד מאוד קשה ואין אפשרות לדחוף שם מסילת ברזל. חוץ מזה כמו שאני מכיר את הרכבת, הם יעשו את תחנת "אילת מרכז" איפשהוא ליד האזור תעשייה ויעשו הכרך לקחת מונית אחרי שמגיעים, חוויה שנכסכת מאילו שמגיעים באוטובוסים ובוודאי מאילו שמגיעים בטיסה. חוץ מזה, לא בטוח שרכבת לאילת "תרוקן" את האוטובוסים הנכנסים לעיר. אם תשמר מגמת המחירים של היום, שבה נסיעה ברכבת יקרה ב 80% מאוטובוס (רכבת לב"ש מת"א 25.5 ש"ח, אוטובוס 13.7 ש"ח). אזי שכרטיס אוטובוס לאילת (65 ש"ח כוון אחד או 110 הלוך חזור) יעלה הרבה יותר זול מרכטיס רכבת, שיעלה בערך 110 שקלים כוון אחד ומשהו כמו 200 שקל הלוך חזור. בהתחשב בזה שהרבה מאלו שנוסעים לאילת בקיץ הם תיכוניסטים תפרנים (או סתם תפרנים, כמוני) ההפרש של הכמעט 100 שקל הזה יהיה משמעותי, והם יעדיפו לנסוע באוטובוס לשם החסכון. לכל אלו יש להוסף את השאלה הם רכבת באמת תיהיה מהירה יותר? ירידה מדימונה לערבה, או נסיעה בתוואי נחל צין לפני הירידה לערבה יקחו זמן רב מאוד, ובוודאי יהיו 2 תחנות לפחות בערבה (חצבה ופארן?) תוסיף גם היא זמן. המהירות המקסימלית היום היא 160 קמ"ש והרכבות נוסעות בערך 140 קמ"ש, אז אני מניח שנסיעה לאילת תקח מהמרכז 4 שעות לפחות, בעוד אוטובוס עושה את הסיפור הזה ב 5 שעות, שעה אחת הבדל, זה כל הסיפור. לא בטוח ששעה הבדל תעביר נוסעים מהאוטובוסים של אגד (שאגב הם זולים ונוחים) לרכבת.
בהמשך לשרשור על הרכבת לאילת...
אני חושב שזה מצדיק שרשור חדש, על איך אתם רואים את מסילות הרכבת לדרום הארץ? המצב היום: מסילה יחידה לב"ש עמוסה עד אפס מקום, שתי תחנות רכבת מוצלחות בבאר שבע (צפון ומרכז, תחנת ב"ש מרכז היא מהתחנות הפופולאריות והמוצלחות של הרכבת), תחנה מרוחקת באשקלון אבל נגישה פחות או יותר, מסילת מטענים עד לנחל צין, ותחנת רכבת "דימונה - בחוץ" העומדת שוממה ובצדק. בתוכניות יש היום את ההכפלה המתנהלת בעצלתיים בקטע נען-ב"ש (קיבינימאט, כמה זמן לוקח להכפיל מסילה של 70 ק"מ?!), ותוכנית בהקפאה לבנות מסילה בין אשקלון דרך שדרות, נתיבות ואופקים לכוון ב"ש. רכבת לירוחם, מצפה רמון אפילו לא בתוכנית, ומסילה לאילת קיימת רק באוויר. אני עכשיו אכתוב מה אני רואה בעתיד של הנגב, ושכל אחד יוסיף את החזון שלו למסילות בדרום: בשבוע שעבר ביקרתי בחבל אשכול, ולבושתי אני חייב לציין שזאת הפעם הראשונה מזה שנים רבות שאני מבקר באזור. הקרבה היחסית של האזור לת"א מחד גיסא, פחות משעה נסיעה, וחוסר הפיתוח שקיים בו היום גם בגלל הקאסמים וגם בגלל שזה די חור מאידך גיסא, גרמו לי להבין שלדעתי קו הרכבת אשקלון - ב"ש יהיה חבל הצלה של ממש לחבל אשכול, ויהפוך את שדרות, נתיבות ואופקים מחורים מוכי אבטלה לאזורים שאפשר יהיה להפוך אותם לפרוורי שינה של ממש (גם של ב"ש וגם של מוקדי תעסוקה בשפלה, ואפילו של גוש דן). אני רואה את קו הרכבת אשקלון - ב"ש לתוכנית החשובה והדחופה ביותר כרגע לפיתוח הרשת המסילתית בנגב, מייד אחרי ההכפלה של הקו הקיים לב"ש. פרויקט שני הוא, לדעתי, שיפור האטרקטיביות של הקו לדימונה. את זה אפשר להשיג בשני אמצעים: הראשון הוא לשכנע את צה"ל להעביר את ההסעות שלו בימי ראשון ממחנה נתן לתחנת הרכבת בדימונה, ודבר שני הוא להעביר את תחנת הרכבת בדימונה מהחור הלא נגיש בו היא נמצאת היום לאזור הריק שליד מפעל כיתן. נכון, בתקשורת יכנסו ברכבת על הבזבוז ועל למה-לא-עשו-את-זה-קודם, והם יהיו צודקים במיליון אחוז, אבל מדובר בכולה 4 מיליון שקל (מתוך תוכנית פיתוח של כמה עשרות מיליארדים, זה פינאטס) ועשוי להציל את קו הרכבת הכושל הזה. עדיף להודות בטעות ולתקן מאשר להתעקש לתקוע את הראש בחול ולהמשיך להפעיל תחנה לא מועילה. תחנה מוצלחת בדימונה תוכל לשמש גם כנקודת יציאה לאילת, יגיעו לשם מכל הארץ ברכבת, ומדימונה לאילת, סיפור של שעתיים וחצי בסה"כ, ימשיכו באוטובוסים. עם כרטוס נכון אפשר יהיה להוריד מהעומס של הנוסעים לאילת מדימונה צפונה, ולהפוך את תחנת המעבר בדימונה למרכז מסחרי ותחבורתי מוצלח, "קניון עזריאלי" של הנגב אם תרצו. אם התחנה בדימונה תוכיח את עצמה, אפשר יהיה "להוריד" מסילה מדימונה לירוחם לאורך תוואי הכביש שקיים שם היום, לעשות תחנה בירוחם, ומשם להמשיך לאורך כביש 40 למצפה רמון. נכון שבירוחם ובמצפה רמון חיים ביחד קצת יותר מ 10000 איש בסה"כ, ודווקא בגלל זה חשוב להוריד לשם מסילה, תחנות רכבת בערים הללו יכולות להוות צינור של חיים לעיירות הללו. גם אם בסופו של יום נסיעה ב"ש-דימונה-ירוחם-מצפה רמון תקח אותו זמן בדיוק כמו נסיעה בקו 60 של מטרופולין, האפקט של "יש-לשם-רכבת" יוציא קצת מהתחושה שמדובר ב"חור" ויהפוך את האזורים הללו ליותר נגישים. בנוסף, זה יוריד מהעומס על התחנה המרכזית בב"ש בימי ראשון וחמישי, שכן מדובר באזורים עם המון פעילות (כנף 25, ביסל"ח, ביסנ"מ, בה"ד 1) צבאית. לשם גם לא צריך מסילה כפולה, מסילה יחידה תעשה את העבודה והטופוגרפיה בתוואי דימונה-ירוחם-מצפה רמון היא טופוגרפיה נוחה יחסית למסילת רכבת, ומכוון שמדובר באזורים לא מיושבים אין בעיה של להפקיע אדמות או להפריע לתושבים. בקשר לקו לאילת, אני במחלוקת עם עצמי. מצד אחד, גם בשיא העונה שבת"א ממלאים 5 אוטובוסים לאילת, מדובר על 250 נוסעים בסה"כ, קרון DD וחצי. היום, התנועה בתחבורה הציבורית לאילת (אוטובוסים) לא מצדיקה סלילת כמעט 200 ק"מ של מסילה בערבה שגם היום עמוסה ביישובים וגידולים חקלאיים ובעייה להפקיע שם אדמות, בנוסף לכך הססמולוגיה של האזור בעייתית למסילת ברזל. נמל אילת הוא נמל קטן, בקושי 3 רציפים, ואים הצדקה מבחינת כמות המטען שבו לחבר אותו למסילת ברזל. הטופוגרפיה של החוף הדרומי באילת מאוד מאוד קשה ואין אפשרות לדחוף שם מסילת ברזל. חוץ מזה כמו שאני מכיר את הרכבת, הם יעשו את תחנת "אילת מרכז" איפשהוא ליד האזור תעשייה ויעשו הכרך לקחת מונית אחרי שמגיעים, חוויה שנכסכת מאילו שמגיעים באוטובוסים ובוודאי מאילו שמגיעים בטיסה. חוץ מזה, לא בטוח שרכבת לאילת "תרוקן" את האוטובוסים הנכנסים לעיר. אם תשמר מגמת המחירים של היום, שבה נסיעה ברכבת יקרה ב 80% מאוטובוס (רכבת לב"ש מת"א 25.5 ש"ח, אוטובוס 13.7 ש"ח). אזי שכרטיס אוטובוס לאילת (65 ש"ח כוון אחד או 110 הלוך חזור) יעלה הרבה יותר זול מרכטיס רכבת, שיעלה בערך 110 שקלים כוון אחד ומשהו כמו 200 שקל הלוך חזור. בהתחשב בזה שהרבה מאלו שנוסעים לאילת בקיץ הם תיכוניסטים תפרנים (או סתם תפרנים, כמוני) ההפרש של הכמעט 100 שקל הזה יהיה משמעותי, והם יעדיפו לנסוע באוטובוס לשם החסכון. לכל אלו יש להוסף את השאלה הם רכבת באמת תיהיה מהירה יותר? ירידה מדימונה לערבה, או נסיעה בתוואי נחל צין לפני הירידה לערבה יקחו זמן רב מאוד, ובוודאי יהיו 2 תחנות לפחות בערבה (חצבה ופארן?) תוסיף גם היא זמן. המהירות המקסימלית היום היא 160 קמ"ש והרכבות נוסעות בערך 140 קמ"ש, אז אני מניח שנסיעה לאילת תקח מהמרכז 4 שעות לפחות, בעוד אוטובוס עושה את הסיפור הזה ב 5 שעות, שעה אחת הבדל, זה כל הסיפור. לא בטוח ששעה הבדל תעביר נוסעים מהאוטובוסים של אגד (שאגב הם זולים ונוחים) לרכבת.