ברכות והערות...בין רוסים לאתיופים

  • פותח הנושא KasaB
  • פורסם בתאריך

KasaB

New member
ברכות והערות...בין רוסים לאתיופים

שלום לכל משתתפי הפורום מאוד שמחה לראות שהפורום ממש חי. תמשיכו כך ותזמינו חברים! ברצוני להתייחס להשוואה שנעשית כאן באופן קליטתם של העולים מאתיופיה לזו של העולים מרוסיה. הפערים נובעים ממספר הבדלים: ראשית, הבדלי התרבות שממנו מגיעים שתי האוכלוסיות. בעוד שהעולים מרוסיה מגיעים מתרבות בעלת מאפיינים מערביים מובהקים, העולים מאתיופיה מגיעים מתרבות שונה לגמרי, לא רק דברים של מודרניזציה בטכנולוגיה. בהגיענו לארץ היינו צריכים ללמוד את תרבות "חידוד המרפקים"! לא בכדי העולים מאתיופיה מוגדרים כ"נחמדים" וכ"שקטים". זה לא שאנחנו נחמדים ושקטים(אנחנו גם), אלא, התרבות שממנה הגענו היא שונה. תרבות של כיבוד הזולת ונימוס. תרבות שבה העמידה על הזכויות נעשית בצורה שונה מהתרבות הישראלית. תרבות שבה האדם המבוגר, הוא מורה לחיים ולא כזקן תרח. תרבות שבה כבוד ההורים הוא ה א' ב' בחינוך. אבל, מה לעשות "ברומא תתנהג כרומאי", לאט לאט אנחנו מבינים כי אם אתה רוצה לעמוד על זכויותך, אתה תנהג בדרך שבה מתנהגים כלל האוכלוסיה. שנית, העולים מרוסיה הינם אחוז לא קטן מאוכלוסיית ישראל. אי לכך, הם מהווים קבוצת לחץ פוליטית לא מבוטלת שבדרך זו ישיגו את זכויותיהם. אבל יחד עם זאת, הצלחתנו כעולים צעירים אינה מבוטלת, חרף נקודת הזינוק השונה שממנה הגענו. והיד עוד נטויה! אשמח לשאלות ודיונים לא רק בנושא של פערים תרבותיים והשוואות בין העולים מרוסיה והעולים מאתיופיה. יתרה מזו, אשמח להמלצות קסה בייסין.
 

בוצות

New member
רוסים ואתיופים

ניתוח מבריק. במיוחד אהבתי איך שציינת שיש לרוסיה "מאפיינים מערביים מובהקים". זאת שורה טובה במיוחד. לעלייה הרוסית עדיין יש מאפיינים רבים של "גטו" תרבותי. כשאר יש להם עיצונים משלהם וערוצים משלהם, כאשר לעלייה מאתיופיה אין מקבילה. האם דבר זה מכריח אותם להשתלב יותר בחברה הישראלית או שמה גם הם מופרדים מהאוכלוסיה רק עם פחות אמצעים לבטא את שונותם?
 

SupermanZW

Well-known member
גם לעליה האתיופית מאפיינים של גטו

הדבר בולט במיוחד בחדרה, ברחובות ובבאר שבע.
 

faridi

New member
אני מעדיף אתיופי, אפילו פרמיטיבי פי מיליון מ

רוסי משכיל.
 

SupermanZW

Well-known member
אז גם אתה גזען

שופט אנשים על פי מוצאם במקום לבחון את אישיותם.
 

faridi

New member
אתה יכול להגיד עליי כרצונך

זו המציאות! בדיוק לפני כשעה הכעיס אותי עולה מאוקראינה בכך שדבר אליי כאילו אני הסמרטוט שלו וזה למרות שהטבתי איתו מעל ומעבר. ממש כפוי טובה. אני לא אומר שאצלנו אין כאלה, אך לא ברמה כזו.
 

TaL53

New member
המציאות היא שאתה לא מכיר אפילו

1% מהעולים ככה שהמציאות היא שאתה שופט מיליון איש ע"פ מישהו אחד שעיצבן אותך. אם אתה מייחס תכונות אישיות של בנאדם למוצאו סלח לי אבל אתה לא מבין כלום. וגם אם תגיד לי "אני מכיר הרבה" (ז"א אני מכיר עוד 10 אנשים) זה לא ישנה כלום. לא עשית שום מחקר ושום סקר לכן ההכללה שלך היא מיותרת. מעבר לעובדה שאתה בכלל לא מדבר באובייקטיביות אלא בגלל ש"עיצבנו אותך". לתרבות יש השפעה גדולה מאוד על ערכים ועל נורמות של אדם, אבל לא כול מי שבא מתרבות מסויימת יתנהג לפי שבלונה שאתה מנסה להדביק לו רק בגלל שמוצאו מאותה מדינה.
 

faridi

New member
אני מכיר גם וגם

ולא חסרים לי חברים מחבר העמים. רק שנראה לי שהצעירים מכל התפוצות התקלקלו כאן. רק השאלה כמה? מצאתי הבדלים עצומים בין המבוגרים לצעירים. שוב, אינני מכליל, אך ה"הרבה" שהכרתי הינו יותר מ-10. אגב, אני לא אומר שאצל יוצאי אתיופיה לא התקלקלו, אך הכמות עדין קטנה.
 

SupermanZW

Well-known member
ניסיון לא מוצלח לייפות את המציאות

אפשר לחשוב שרק האתיופים מכבדים ומנומסים, ההכללות האלה לא במקום. למרות שזה עצוב, העולים מאתיופיה ברובם נכשלו, 40% אבטלה בקרב העולים מאתיופיה שבגיל העבודה זה נתון כישלון, חיי 90% מהעולים מאתיופיה בגטאות זה כישלון, הורים שמחרימים את ילדיהם כי יש להם בן/בת זוג שאינו/ה אתיופי זה כישלון. בעיות לא פותרים ע"י אמונה באשליות אלא ע"י הכרה במציאות וניסיון לתקנה.
 

faridi

New member
אחת האפליות הבולטות

שלרוסים לא עברתו את השמות ואילו לאתיופים קבעו עובדות: אתה משה, אתה מנשה וכו'.
 

TaL53

New member
עברתו ועוד איך עברתו

ולא רק שעברתו אלא גם אסרו על ידלים לדבר ביניהם רוסית (באמת מפתיע איזה שפה ידברו ביניהם ילדים קטנים שלא יודעים שפה אחרת), משרד החינוך ניסה ליצור כור היתוך בכפייה רק שכתוצאה מזה האנטיתזה כלפי כור ההיתוך בקרב העלייה רק התגברה. ובלי שום קשר- אני מאחל לפורום הזה הצלחה בתחומו כמו לפורומים אחרים, אבל אם אפשר לעשות את זה בלי גזענות ובלי "אני מעדיף את X על Y" או "מה ההבדל בין אתיופים לרוסים". לדעתי זה רק גורע מאווירת הפורום ומוסיף שמן למדורה ממש מיותרת.
 
זה לא נכון טל

אם לא נדבר על הבעייה היא לא תיעלם. חשוב שנשמע דיעות של אנשים, נקשיב אחד לשני דרך ההודעות השונות בפורום, ונלמד אחד מהשני איפה אנחנו טועים ואיפה אנחנו יכולים לשנות. מספיק שרק אחד יקח מכאן משהו וישנה את מחשבתו הגזענית, ואולי על הדרך גם יעביר מסר לילדים שלו - רק בשביל זה הפורום הזה מצדיק את קיומו.
 

TaL53

New member
הודעות כמו "אני מעדיף X על Y"

אין להן מקום בשום פרום שמכבד את עצמו, ובטח שאין בהודעות אלה שום למידה,הקשבה או החלפת דעות אלא גזענות מהזן הפשוט ביותר.
 
אני מצטער שאני לא מסכים איתך

זכותו של כל אדם לעשות את ההעדפות שלו. זה לאו דווקא מצביע על גזענות. בן אדם לא חייב להיות גזען, גם אם באופן אישי הוא מעדיף בת זוג מאוקראינה על פני בת זוג מזימבבואה.
 

TaL53

New member
ברגע שמישהו

מעדיף אדם אחד על פני האחר רק בגלל עניין המוצא\צבע עור\גזע בלי התייחסות כלשהי לאישיות של אותו אדם בצורה הפשוטה ביותר הוא גזען. חוץ מזה, הסכמת עם סופרמן שקבע שפארידי הוא גזען. אז אני באמת לא מבין על מה הויכוח. אם הכוונה שלך הייתה שההודעה של קסה היא ליגיטימית כמו גם הבעיה שהיא מעלה אני מסכים איתך אבל צורת ההגשה והשאלה עצמה היא שגויה- קסה תיארה את המצב בצורה די חד צדדית ולא אובייקטיבית, אני לא אומר שהיא עשתה זאת מרוע או משהו אלא אולי מחוסר ההיכרות עם העלייה מברה"מ. העניין השני הוא שהצגת הניגודים מתוך השאלה "למה הם ככה ואנחנו ככה" מעלה ישר את המסקנה הבאה- "כי יש אפליה" מה שמביא בהכרח לשחרורו של השד העדתי. לכן אני תומך לא בהנצחת ההבדלים אלא בהתמקדות באינטרסים המשותפים ולמידה אחד מהשני מכיוון שברמה הבסיסית שתי העדות יצאו מאותו המטוס.
 
אני הסכמתי עם סופרמן

שההצהרה "אני מעדיף אתיופי פרימיטיבי על רוסי משכיל" היא גזענית. ועוד איך גזענית ! אבל בבחירת בן/ת זוג לחיים יש המון שיקולים שלאו דווקא קשורים לגזענות. מדובר כאן בטעם אישי והרי הולכים לחיות יחד את המשך חייהם ולהקים בית ומשפחה, וזה חשוב שיהיה להם ביחד כמה שיותר קל מכל הבחינות. אני יכול להתחתן עם כהת עור ואני יכול גם עם בהירת עור, אבל זה לא אומר שזה היה השיקול אם להתחתן איתה או לא. רק בגלל שהיא לא אתיופית אז הוא גזען ? ואם הוא התאהב באתיופית זה אומר שהוא נאור ואינו סובל מגזענות ? זה לא שחור ולבן תרתי משמע. מי שמגדיר מראש איזה צבע של אנשים הוא אוהב (כמו שנעשה בדוגמא שנתת) הוא כן גזען. מי שהתאהב במישהו שבמקרה הצבע שלה כזה או אחר, זה לא אומר כלום לגבי העמדה שלו בנושא. ואגב, אני בכלל לא מתווכח איתך, אני רק כותב את דעותיי.
 

TaL53

New member
לא הבנתי מה הקשר בין מה שאני כתבתי

לבין מה שאתה כתבת. לא התיחסתי בכלל לעניין של זוגיות אלא רק בהקשר של מה שאמר פרידי.
 
חחחח אתה צודק

אני עירבבתי כאן בין 2 שרשורים שונים. בשרשור שמתחת דיברו על זוגיות מעורבת, וגם שם האדון הגיב. קצת התבלבלו לי הנושאים.
 
למעלה