ברכות והערות...בין רוסים לאתיופים

  • פותח הנושא KasaB
  • פורסם בתאריך

faridi

New member
עברתו לדוברי רוסית?

עד היום אני נתקל בילדים שנולדו בארץ להורים מחבר העמים ועדין שמותיהם: אלכס, מרינה וכד'. בעוד שצעירי האתיופים עונים על שמות לא מקוריים.
 

TaL53

New member
עוד הפעם, עברתו ועוד איך

התופעה הייתה מאוד נפוצה בין השנים 89-94 ונעשתה ע"פ רוב בסוג של לחץ חברתי וממסדי. אח"כ המגמה השתנתה כשהעולים הבינו שלשמור על התרבות לא אומר שהם מצורעים. ואז המגמה נעלמה. דרך אגב, בעקבות העלייה חלק מהמות נכנסו גם למאגר הצברי-מאיה,אילנה,מיכאל וכ'ו.
 

shlala1

New member
נכון שכשהיינו עולים לכולם עברתו את השם

לפעמים זה היה כל כך לא דומה למקור שבאמת לא הבנתי לפי מה הם קבעו זאת. לא נורא כעט אני שמה לב שהרבה מאד חוזרים לשם המקורי שלהם.
 
אם עשו את זה

אני מאמין שזה מתוך כוונה טובה. להקל על הילדים שהשמות שלהם היו מאוד זרים ולא מובנים. במיוחד כשמגיעים לבית ספר או לגן. אני מתאר לעצמי שזה לא נעשה בכפייה, וומי שלא רצה לא היה חייב להחליף שם.
 

shlala1

New member
להקל על הילדים?

תן קצת קרדיט לילדים, הם יצליחו לקרוא בשמות הילדים, אפילו אם בהתחלה יהיה להם קשה בסופו של דבר הם יצליחו. וכמוך אני גם חושבת שהשינוי לא נעשה בכפייה. אבל מה? אני חושבת שהם הרגישו לא נעים להגיד לקולטים שהם לא רוצים לשנות את השם. אני חושבת שהם קיבלו את שינוי השם בגלל שהם הרגישו מחוייבות לאנשים הנחמדים שהביאו אותם לארץ ישראל.
 
התכוונתי להקל על הילדים העולים

ולא על הישראלים שקיבלו אותם בגן או בבי"ס. הקליטה מתחילה מהדברים הקטנים.. אני מאמין שניסו להקל על הקליטה בדרך הזו, והשם זה הדבר הראשון שצריכים ללמוד בהיכרות עם אנשים חדשים. אני לא יודע אם זה היה לטובה או לא בסופו של דבר, ואני לא יודע למה חלק הסכימו לקבל את השם החדש וחלק לא. אני רק מנסה לשער למה רצו לעשות את זה.
 

TaL53

New member
חד צדדיות מוחלטת

תיארת יפה את הערכים הנהוגים בעדה האתיופית אבל חסרה לך הבנה לגבי הערכים והתהליכים של העלייה מאקס- ברה"מ. זה נכון שהעולים מברה"מ היו יותר קשורים לציוויזיליזציה "לבנה" (אני בכוונה לא אומר מערבית) מאשר העלייה מאתיופיה אבל זה לא אומר שגם להם לא היו קשיים עם הקליטה. היו אנשים שהגיעו לכאן ממקומות נידחים, החשדות כלפי הממשל, הנאיביות של העולים מה שאפשר לממשלה לזרוק אותם בכול מיני עיירות פיתוח כמו כרמיאל ולוד (נשמע מוכר, לא?),מוסר עבודה גבוה מה שאפשר לישראלים לנצל עד תום את הכוח העבודה הזול שנחת עליהם. אבל ההבדל המרכזי הוא שהעלייה מברה"מ הבינה לאחר תקופה די קצרה שיש לה מספיק כוח כדי לשנות את המצב ולא להישאר בדרג ב' לכן הרבה מאוד עולים לקחו את עצמם לידיים והפכו לעצמאיים. לא רוצים לקבל אותך לחברה?! סבבה, אז תקים חברה משלך! השוני במוסדות ובאמצעי תקשורת בין שתי העליות כמו שמישהו הזכיר כאן לא נובע מכוחה של העלייה הרוסית כי למען האמת הכוח הזה די מפוזר ולא אחיד (אין כיום מפלגה סקטוראלית שמקבלת מיליון וחצי קולות מהרוסים), העניין הוא של היצע וביקוש- כשיש לך מיליון וחצי איש הם בונים לעצמם מערך שיתאים לגודל הביקוש, ולכן רואים כאן הרבה עיתונים ברוסית וגם ערוץ "רוסי" בטלויזיה. אם מאתיופיה היו מגיעים 500 אלף עולים ולא 50 אלף אז המצב היה שונה מאוד. אני חושב שהשוואה של ניגוד היא מקור לא אכזב של עידוד השד העדתי. לדעתי, צריכה להיות השוואה של הדומה תוך הדגשת הלמידה אחד מהשני איך להצליח בארץ כי הצעירים האתיופים והצעירים הרוסים (אלה שנולדו כאן) דומים מאוד אחד לשני ומתמודדים עם בעיות יחסית דומות (גם אם זה בא מתרבות שונה). לסיכום ברצוני להגיד שבתור מי שעובד הרבה עם עולים מאתיופיה אני רואה את היחס של המדינה ושל החברה אליהם כביזיון אחד גדול. ביזיון שנועד לפתור את בעיית קליטתם בפתרונות קסם תוך הנצחת היותם מגזר יחסית חלש שבא מתרבות מאוד שונה, לכן הפתרון הוא בחינה מחדש ושינוי דרסטי של אופן קליטתם, החל מחלוקת משכנתאות ויישובם באזורים חלשים וכלה בהקניית מקצועות ועידוד החינוך.
 

shlala1

New member
לא הבנתי למה זה טוב ההשוואהבין רוסים לאתיופים

צריך לצאת מהר מאוד מהתפיסה של רוסים ככה ואתיופים ככה. צריך לחשוב על איך מתמודדים בעתיד, על איך הילדים של העתיד יפרחו ויצליחו. חלאס עם ההשוואות. למה זה טוב? למי זה עוזר בדיוק? בשביל קצת אקשן בפורום?
 
קסה ההודעה שלך מעניינת

אבל צריך לבדוק אם לא נוצר כאן מצב שלהרבה מעולי אתיופיה קל יותר לשבת ולהתלונן מאשר לעשות משהו עם עצמם. נורא קל להאשים את הממשלה, את הקליטה, את הגזענות, ואת כל מי שרק אפשר, במקום לקום ולעשות מעשה, ולהחליט שבניגוד לכל הציפיות אני רוצה לעשות משהו עם עצמי ולהצליח בזכות עצמי. מי שנחוש להצליח אף אחד לא יכול לעצור אותו. אני לא אומר שאין קשיים, ואני לא חושב שזה קל כמו לכל האחרים. אבל אני חושב שצריכה להיות מוטיבציה גבוהה להוכיח שכלום לא מונע ממני ושום דבר לא מחליש אותי. לצערי יש המון עולי אתיופיה שהחדירו לראשם שהם שווים פחות, ושהם בעדיפות שנייה או שלישית... הם חיים בתחושה כללית שמפלים אותם ושלא רוצים אותם (וזה רק בגלל שאיזה טמבל אמר להם פעם משהו מעליב), ועם התחושה הזאת הם מהלכים. זה דבר הרסני שמונע מהם התקדמות.
 

KasaB

New member
חשוב להבחין בין פרטים

אין ספק שהשיח הכללי הוא כן, לעשות מעשהלמען עצמך בפרט ולקהילה בכלל. אך, יחד עם זאת, חשוב לזכור בכל קהילה יש את הפרט שלו החלטות משלו. יש להדגיש את אלה שכן עושים מעשה ושיהוו דוגמא לאלה שמחליטים לא לעשות. להלן דוגמא לנחישות של אחד: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3514236,00.html
 

KasaB

New member
שמוליק, פיפסת את הנקודה:

הכתבה היא המחשה ליוזמה של הפרט מה שאני מנסה לומר הוא, שהרבה פעמים תלוי באדם עצמו, מה הוא יעשה עם עצמו, וזה לא בהכרח יעיד על הכלל. הכתבה הובאה כדי להמחיש את האחריות של היחיד לעוולות של הסביבה
 
לא פיספסתי. בהחלט הבנתי.

אבל בכל זאת הבעתי את דעתי שאיש ציבור שמשתמש בשפה כזאת לא צריך להישאר בתפקידו.
 

faridi

New member
בעניין המילה כושי

מכיון שהוא אמר "כושים כמוך", אכן יש כאן פגיעה אישית באדם בגלל המילה "כמוך". אבל אני לא חושב שכושי זו מילת גנאי, כמו גם "אינדיאני","צועני", "יהודי" וכד'.
 

טשומה

New member
כמו

כמו שאומרים לטנגו צריך 2 אני חושב ששתי הצדדים אשמים למרות שלא בידיעה כנראה שאף אחד לא חשב קדימה
 
אני חייב לספר לכם מקרה אישי שקרה לי

למי שלא יודע, יש לי מספרה באשדוד, ואשדוד היא עיר שקלטה עלייה כמעט מכל מדינה אפשרית. יש אצלנו קיבוץ גלויות ענק. שעות העבודה שלי הן מ-9:00 עד 20:00 כשבאמצע אני עושה הפסקה בין 14:00 ל-16:00. יש לי לא מעט לקוחות ממוצא אתיופי, ואחד מהם הזמין תור לאחותו לתסרוקת בשעה 13:00. זו שעה די גבולית כי ב-14:00 אני כבר סוגר והולך, אבל בכל זאת קבעתי לה תור בשמחה. הגברת הגיעה ב-13:30 כשאני כבר מתכונן לסגירה, ואחרי שכבר לקחתי בחשבון שהיא לא מגיעה. בכל אופן אמרתי לה שאני מצטער אבל אני לא יכול לקבל אותה בשעה כזאת, כי אני תיכף יוצא להפסקה. היא התחילה להסביר לי שיש להם אירוע משפחתי ושהיא חייבת.. אמרתי לה שאני מוכן לקבל אותה ב-16:00 כשאני חוזר מההפסקה. היא נורא כעסה עלי וזרקה לי הערה מאוד קשה, שגרמה לי להרגיש שמישהו נועץ לי סכין בלב : "אני יודעת שאתה לא רוצה לקבל אותי בגלל שאני אתיופית" חטפתי את שוק חיי. היא אמרה את שלה והסתובבה ללכת, אבל אני לא יכולתי לשתוק לה על זה והלכתי אחריה. אמרתי לה : את לא מתביישת להגיד לי דבר כזה ? מאיפה בא לך הרעיון הזה ? את יודעת איך העלבת אותי עכשיו ?... היא המשיכה ללכת ואני נשארתי נסער וכעוס. אני האדם האחרון שאפשר להאשים אותו בדבר כזה. אני כל כך לא כזה ולא מייחס חשיבות למי האדם, מה מוצאו, מה צבעו וכו'.. הבחור שועבד איתי (ממוצא הודי ויותר כהה ממנה חחחח) ניסה להרגיע אותי כי הוא אף פעם לא ראה אותי יוצא מהכלים בצורה כזאת קיצונית. במחשבה שנייה ניסיתי להבין אותה. תיארתי לעצמי שהיא חוותה דחייה על רגע גזעני לא פעם אחת, ואולי זה מה שגורם לה להתהלך עם התחושה הזאת. נורא הצטערתי בשבילה שכך היא מרגישה, והלוואי ויכולתי לעשות משהו לתקן את זה.
 

faridi

New member
אגב, יש גם קלקול שנבע מצד הוותיקים

בקר אחד אני שומע מריבה באוטובוס. צעירה, מחבר העמים, דאגה לשמור מקום לחברתה שתצעד לכיוון הכסא. מס' מבוגרות ותיקות שאינן ממוצא ברה"מ צעקו עליה שהיא דואגת לחברתה הצעירה במקום לאפשר לאשה מבוגרת שהיתה לידה- לשבת. הרוסיה זרקה לעברן: "ראיתי אצלכם אנשים בני 80 שהצעירים שלכם לא קמים בפניהם!". נכון, בכל בית יש אסלה, אבל למה צריך להתנהג בצורה כזו נחותה? זו הדגמא שאת לוקחת מהזבלים שלנו?
 
למעלה