האם פסק-דין יכול *להחליף* חוק

  • פותח הנושא goldy
  • פורסם בתאריך

goldy

New member
האם פסק-דין יכול *להחליף* חוק


נאמר ושופט פסק נגד מוצר/שירות מסויים, למרות שלפרוטוקול אין כל חוק נגד זה.
האם כוחות האכיפה יכולים להישתמש בפסיקה כתחליף לחוק בנושא; למרות שלפרוטוקול אין כל חוק המאשר/מונע זאת?
(פסד הדין הוא ההיתייחסות החוקית היחידה בעיניין זה)
 
באופן עקרוני כן

הרשויות המינהליות אינן מהוות ערכאת ערעור על החלטות ביהמ"ש, ומי שתפקידו לבצע את פסק הדין, לא רשאי להרהר אחריו. אולם במקרים חריגים כאשר ברור מעל לכל ספק שפסק הדין ניתן תוך חריגה מסמכות -ניתן להתעלם ממנו.
 

shershku

New member
כל עוד נקבע בפסק הדין

שזהו דבר מהותי, אז זהו חוק לכל דבר. רק שזוהי רמה אחרת של חקיקה מזו של הכנסת או של רשויות מבצעות (תקנות).
 

goldy

New member
איך אפשר לדעת שזה מהותי,

ולא 'סתם' איסור?
 

shershku

New member
לעיתים זה ידוע ודי ברור מה בעל החשיבות בפסיקה

אבל, לעיתים מובלעות אמירות בעלות חשיבות שונה. ולזה הייתי לוקח סיוע משפטי (למי שאינו משפטן).
 

Harrington

Well-known member
מנהל
חולק על תשובות חבריי

אני מבין מתשובותיהם שהם התייחסו למצב בו פסה"ד מתייחס לעניין נקודתי, והרשויות מבקשות לאכוף את פסה"ד באותו עניין נקודתי. במקרה כזה הם אכן צודקים ופסה"ד מחייב אותן.

אולם אם אני מבין נכון את שאלתך (תקן אותי אם אני טועה), אתה שואל יותר באופן כללי, האם פס"ד יכול ליצור חוק יש מאין. התשובה על כך שלילית.
בתי המשפט מפרשים את החוק, הם לא קובעים אותו. אלא שפרשנותם זו, היא המחייבת (עד שהמחוקק ישנה את החוק בעניין).
זה נשמע אולי כמו הבדל שבניואנס, אך חשוב להבין את המהות הזאת.

מעבר לכך, הדברים תלויים כמובן באיזו ערכאה מדובר. אם בית המשפט לתביעות קטנות לדוגמה יפסוק נגד שירות או מוצר כזה או אחר (לא ברור לי בדיוק מה כוונתך ב"יפסוק נגד מוצר/שירות"), זה לא מחייב איש זולת את בעלי הדין באותו תיק ספציפי.
לעומת זאת אם בית המשפט העליון (תחת כובע כזה או אחר) יקבע ששירות מסוים סותר את החוק במדינת ישראל (ושים לב: ביהמ"ש יכול רק לקבוע שהשירות סותר את החוק הקיים, הוא לא יכול להמציא דבר חקיקה חדש משל עצמו), או אז זה יחייב את כלל הרשויות והגופים במדינה.
 

goldy

New member
מדובר בעיניין נקודתי וגם שואל באופן כללי

היה מקרה מסויים בו עסק הפעיל שירות לטובת עצמו, ואותו שירות הפריע לציבור *מעצם קיומו*,
אז השופט פסק לטובת הציבור שהשירות הזה לא חוקי.
לפני כן היה ידוע שהשירות עלול להיות בעייתי, אולם מעולם קודם לכן לא חוקק נגדו ברמה כלשהי ו\או הגיע לידי בית משפט.
&nbsp
האם איסור הפעלה משמעו בהכרח גם איסור ייבוא?
שוב: אין כל חוק בעיניין זולת הפסיקה האוסרת הפעלה כלשהי (שלום, אם אני זוכר נכון)
 

Harrington

Well-known member
מנהל
הוא שאמרתי, החקיקה השיפוטית מגיעה מפרשנות בית המשפט

את החוק שחוקק ע"י המחוקק.
בית המשפט לא יוצא ומחוקק חוקים משל עצמו ע"פ מצב רוחו או דיעותיו האישיות.
 

Nachum Takum

New member
לא פרשנות - הבהרה נוספת

בית המשפט רשאי לחוקק חקיקה חדשה יש מאין, ולא רק לפרש את החקיקה הקיימת.
לדוגמא, בפסק דין ע"א 385/87 דליה אזוב נ' נציגות הבית המשותף, נקבע על ידי בית המשפט העליון, כדלקמן:

"בהעדר תקנות נדרשים אנו לקבוע על דרך חקיקה שיפוטית הן את אמות המידה העקרוניות להטלת החיובים והן את אופן יישומן בפועל..."

לא דובר שם בפרשנות כלשהי, שהרי לא קיימת הוראת חוק או תקנה כלשהי בעניין הנדון וממילא אין מה לפרש, אלא ביצירת חקיקה חדשה יש מאין, שלא קיימת כלל.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
יש גם פס"ד (כמדומני עוד יותר ישן) בו ביהמ"ש קובע

שאין לו סמכות לקבוע משהו, אבל שהוא מנצל את כוחו ובכל זאת עושה זאת.

אלא שמדובר במקרים בודדים ביותר במהלך ההיסטוריה של המדינה. ככלל, בית המשפט (לרבות העליון) לא מחוקק חוקים, אלא מפרש אותם, כאשר פרשנותו את דבר החקיקה היא המחייבת.
אתפלא אם תוכל למצוא מקרה משני העשורים האחרונים בהם בית המשפט יצר חוק יש מאין.
 
למעלה