מבקשת עזרה לגבי תגליות מדעיות יוצאות דופן

  • פותח הנושא dsys
  • פורסם בתאריך

dsys

New member
מבקשת עזרה לגבי תגליות מדעיות יוצאות דופן

שלום לחברי הפורום, מתוך הנחה שאתם חובבי מדע, אני פונה לבקש ממכם עזרה. אני עומדת להעביר הרצאה בערב עיון בנושא "אישיות, חברה וקדמה" (פרטים כאן. כל שאר המרצים הם אנשי מדע אבל אני דווקא באה מרקע פילוסופי יותר. בהרצאה שלי אני רוצה לבחון בין השאר את הסוגייה האם גם בעתיד פרטים יוצאי דופן בחשיבתם יהיו יוצאי דופן בחשיבותם או שאולי (בגלל שהאקדמיה כל כך ממוסדת והשוק הקפיטליסטי מעודד מחקרים) אם מדען א' לא יגלה תגלית מסויימת אז יהיה מדען ב' שיגלה אותה. לצורך בחינת השאלה, אני מחפשת דוגמאות לתגליות מדעיות יוצאות דופן במובן הזה שייתכן שאלמלא גילה אותם מי שגילה אותם, ייתכן שלא היו מתגלות עוד זמן רב אם בכלל. דוגמא לתגלית שאינה רלוונטית עבורי היא תורת האבולוציה של דרווין משום שבמקביל לדרווין פיתח גם אלפרד ראסל וולאס את רעיון ברירת המינים, כך שגם אלמלא גילה דרווין את מה שגילה הידע היה הופך זמין לאנושות בערך באותה תקופה. קראתי טענה שפרט לאיינשטיין היו עוד מועמדים שהיו עשויים לפתח את תורת היחסות הכללית (נדמה לי ששמעתי את שמו של פואנקרה בהקשר זה) אבל את תורת היחסות הפרטית, גרס מחבר הספר, ייתכן שלא היו מגלים עוד זמן רב אם בכלל. אני מחפשת עוד דוגמאות כגון הדוגמא האחרונה ואם אפשר גם לקשר זאת לתכונות יוצאי דופן של הממציא/מגלה אז זו דוגמא טובה במיוחד. חשבתי שאולי גדל הגיע למסקנות ששאר העולם התקשה לקבל (כוונתי למשפטי אי השלמות שלו) וגם מכונת טיורינג ומבחן טיורינג הם אולי דוגמאות נוספות. מה דעתכם על הדוגמאות הנ"ל? האם אתם יכולים להציע עוד דוגמאות?
 

deathcaster

New member
תגובה

א. רשמת "פרטים כאן" ואין פרטים. ב. חבל שנזכרת ב"דקה ה-90" ג. דוגמאות: 1. התגלית של דה-ברויי, שלחומר יש גם התנהגות גלית, ספק אם התיאוריה של הדואליות של האור כחלקי-גל הייתה מתפתחת אם לא היה מגלה זאת. 2. מייקל אוארסטד, אלמלא הטעות שלו במעבדת סטודנטים שגילתה את הקשר בין מגנטיות לחשמל, אני בספק אם היית מסוגל לכתוב את ההודעה שלך... ככל הנראה היא עדיין הייתה בדמות של פתק תלוי עם נעץ בלוח המודעות של אחת האוניברסיטאות ולא בדמות הודעה בפורום וירטואלי שנכתב ע"י מקלדת.
 

dsys

New member
תודה והפרטים של הערב

א. להלן הפרטים של הערב: http://psp.site.co.il/ בתצוגה המקדימה הלינק עבד גם בהודעה הקודמת. מקסימום copy&paste. ב. רב ההרצאה מוכנה ועדיין יש למעלה מחודש עד לערב העיון. ג. תודה על תשובותיך. אני אקרא את הסיפור המלא בויקי. בכל אופן תגליות בעקבות טעויות הם לא דוגמה טובה למקרים שאני מנסה לבחון. מעניין אותי לבחון מהו הגורם החמקמק שגורם לאנשים מסויימים להיות פורצי דרך (אינטליגנציה יוצאת דופן היא רק חלק קטן מהסיפור) בעוד שאנשים אחרים אפילו מפורסמים מסיבות כאלו ואחרות חיים ומתים בלי להשאיר שום חותם על האנושות). בספר "המדע של לאונרדו" טוען המחבר שכל הניסויים והאנליזות הפסיכולוגיות לא העלו שום גורם משותף לגאונים פרט ל-4 סממנים מובהקים: כשרון בולט בתחום מסויים, עוצמת ריכוז יוצאת דופן, זכרון פנומנלי, ו"סקרנות עזה ושאיפה נלהבת מאוד להבנה". להיות גאון גם כן אינו ערובה למסוגלות לפרוץ דרך (הרבה פורצי דרך לאו דווקא היו גאונים ויש גאונים שלא חידשו שום דבר לאנושות). אם יש למישהו כאן תאוריות לגבי "המרכיב הסודי" של אישיות פורצת דרך, אשמח לשמוע. ההרצאה שלי היא בעצם מבוא לדיון בנושא (פנל מומחים) ואשמח לשמוע דעות מכל אדם שיש לו השערה בעניין.
 

deathcaster

New member
אהה... סליחה

אני קראתי: "אני עומדת להעביר הרצאה הערב" ולא "בערב"... מצטער..
 

dsys

New member
תודה! רשמתי לפני (מזל ששבוע הספר התחיל ../images/Emo13.gif)

 
יש בזה נגיעה לנושא שאת עוסקת

זה יותר על שינויים נסים ניקולאס טאלב מותח ביקורת על "מומחים" ופרשנים הברבור השחור הוא מטאפורה על אירועים נדירים ובלתי צפויים כמו ההצלחה של גוגל, האינטרנט\ 11 בספטמבר... ספר מרתק דרך אגב פעם שמעתי הרצאה (בענייני חולין) וכדרך אגב המרצה העלתה על הנושא שאת עוסקת בו מכיוון רוחני יותר שלכל זמן ועת יש שפע רוחני וידע שיורד לעולם והביאה דוגמאות רבות על גילויים מדעיים שהתגלו במקביל בלי שהיה קשר בין האנשים ולא רק אנשים היא הביאה דוגמאות אפילו מציפורים באיים שונים שכאשר ציפור עולה על "טריק" כלשהו או לומדת משהו חדש באותו זמן במקביל זה נלמד אצל הציפורים באי האחר לא יודעת איך בדיוק מאששים את התצפיות הללו אך זה מה ששמעו אוזניי
 

dsys

New member
אני מאוד מקווה שירד בקרוב לעולם

ידע שיאפשר לאנושות להתמודד עם מבול הגילויים המדעים שיורד עלינו בעשרות השנים האחרונות (או בשפתו של טאלב מתקפת ברבורים שחורים). אחד הסיבות לערב העיון שלי הוא הרצון להגיע להבנה מה יוכל לאפשר יציבות בתקופה ששינוי מגדיר אותה. שלא תביני אותי לא נכון מדע וטכנולוגיה ובכלל חידושים זה דבר מצויין באופן כללי אבל מדאיג אותי שעדיין לא שמעתי על שום תגלית מדעית או אחרת ואפילו לא על מחקרים שמנסים למנוע או להקטין את אי היציבות שנובעת מקצב השינויים המסחרר שמאפיין את תקופתינו.
 

deathcaster

New member
למה?

"אבל מדאיג אותי שעדיין לא שמעתי על שום תגלית מדעית או אחרת ואפילו לא על מחקרים שמנסים למנוע או להקטין את אי היציבות שנובעת מקצב השינויים המסחרר שמאפיין את תקופתנו." לא שמעת לא אומר שאין
קרינה סלולארית- יש מחקרים השכם והערב. פליטת תרכובות כלורוקרבון-פלואור = מחקרים על החור באוזון פליטת גזי חממה = מחקרים על אפקט החממה גל צמחונות - טבליות B12 למניעת נזק נוירודגנרטיבי לא חסרות דוגמאות "ירד בקרוב לעולם ידע" ?
מאיפה?
 

dsys

New member
אלו דוגמאות ספציפיות לשינויים ספציפיים

ולא כל הבעיות הן מדעיות. מה למשל לגבי חוסר היכולת של המחוקקים ובתי משפט לחוקק חוקים רלוונטיים לטכנולוגיה עכשווית? ומי יציל אותנו מנזקי המאגר הביומטרי? מה עם האנשים שישארו בלי עבודה כי לא יהיו יותר עבודות לאנשים עם פחות מדוקטורט? מה לגבי הסוגיות האתיות שהתעוררו עקב היכולת להאריך חיי אדם הרבה מעבר ליכולת לשמר את מה שמגדיר אותו כאדם (למשל זכרון, ניידות, תפקוד חברתי ועוד)? ומה אם המדע יגלה איך לשבש מרחוק את היכולת של אדם להיות מוסרי (כבר היו ניסויים ראשוניים בתחום). זה יופי שנעבור לאנרגיות חלופיות אבל מה יקרה ליציבות הפוליטית (יציבות יחסית כמובן) אם מדינות ערב יאבדו את קלף המיקוח שלהם? לא חסרות בעיות. אני מקווה שימצא פתרון קצת יותר ג'נרי (או לפחות אסטרטגיה ג'נרית) שיאפשר לסגל אנשים ותרבויות במהירות רבה יותר למבול השינויים הצפוי.
 
לשאלתך

"מה עם האנשים שישארו בלי עבודה כי לא יהיו יותר עבודות לאנשים עם פחות מדוקטורט?" בדיוק מה שקרה לאנשים שנשארו לפני 50 שנה בלי עבודה, בגלל שלא היו יותר עבודות לאנשים עם פחות מלימוד בבית ספר יסודי. לחשוב שהעידן הנוכחי הוא הראשון שבו העולם משנה את אופיו מחייב פרובנציאליות זמנית מהסוג היותר מגוחך.
 

dsys

New member
מה באמת קרה להם?

יש לך מושג מה קרה לאנשי הטקסטיל שפוטרו? יש לך מושג מה עושים אנשים שלא גמרו תואר ראשון או אפילו בית ספר תיכון? אני לא חושב שהעידן הנוכחי הוא הראשון שבו העולם משנה את אופיו. אבל אני כן חושבת שכל עידן כזה מחייב הערכות אם רוצים להקטין את הסבל האנושי. ואני בהחלט חושבת שאיכות השינויים, כמות השינויים וקצב השינויים שקורים ויקרו בשנים הקרובות הם ללא תקדים בהיסטוריה. אתה חושב שלא? האם היה אי פעם בהיסטוריה שלב שבו פותחה יכולת לשכתב מחדש את הDNA האנושי או לסנטז יצורים ביולוגים מאפס? האם השינוי הזה נראה לך רק עוד שינוי טכנולוגי ולא שינוי מהותי, ראשון מסוגו בהיסטוריה?
 
את רק מדגישה עוד יותר

את הטמפוצנטריות שלך (ביטוי שהנפצתי הרגע). אם את חושבת שהיכולת שכתב את הדנ"א או לסנטז יצורים ביולוגים מאפס (שאגב - עדיין רחוקה מיכולתנו), תגרור בהכרח שינוי חברתי מהותי יותר מהמהפכה התעשייתית, אזי או שאינך מכירה מספיק היסטוריה או שאת נוטה להתלהב מדי ממה שמול עינייך. ההבנה שלנו את הדנ"א היא הראשונה מסוגה, בדיוק כמו היכולת להשתמש בכוח הקיוטר, החשמל, המחשוב, האינטרנט ועוד אלף ואחד שינויים מרחיקי לכת שהציוויליזציה שלנו שרדה. אני לא אומר שלא צריך לחשוב על הדרך הנכונה להתמודד עם השינויים הללו, זו משימה חשובה והיא נעשית באורח קבע על ידי גורמים שונים. אני כן אומר שהניסיון לתאר את המצב שבו אנו חיים כחריג ביחס למאות השנים האחרונות מגוחך.
 

dsys

New member
אני אנסה להסביר למה בעיני זה שינוי מהותי

בספר בשם "שינוי - עקרונות של יצירת בעיות ופתירתן" של ואצלאוויק, ויקלנד ופיש מחברי הספר יוצרים הבחנה בין 2 סוגים של שינויים: שינוי מסדר ראשון ושינוי מסדר שני: אם תדמיין מכונות מצבים פשוטה (נניח מערכת של נורה ומתג הדלקה) אזי שינוי מסדר ראשון הוא מעבר ממצב למצב (ותסכים איתי שההבדל בין נורה כבויה לנורה דולקת הוא דרמטי ככל שיכול משהו להיות דרמטי במסגרת המערכת הזו). שינוי מסדר שני לעומת זאת הוא שינוי במכונת המצבים עצמה (נניח הוספה של יכולת לעמעם/להגביר את עוצמת האור באמצעות סיבוב המתג). לכאורה השינוי בין אור לאור עמום הוא דרמטי פחות אבל למעשה מדובר בשינוי מהותי יותר כי שינינו את המערכת עצמה. בו נניח בהפשטה שההיסטוריה מתנהלת בהתאם לחוקים שנגזרים מהטבע האנושי של הפרט וכן מכל אפשרויות האינטרקציה בין 2 פרטים או יותר. מעבר ממלחמה לשלום הוא שינוי מסדר ראשון. כל ההיסטוריה כמעט רצופה מעברי מצב כאלו. אבל עכשיו הודות להתערבות ישירה בטבע האנושי שמאפשר המדע, הטבע האנושי עצמו וטבע האינטרקציות בין אנשים עוברים שינויים. ולא צריך ללכת רחוק עד כדי שיכתוב גנטי של הפרט שיאפשר לו נניח להיות בעל אינטליגנציה חסרת תקדים. קח למשל את הרשתות החברתיות ששינו לגמרי את אופן האינטרקציה בין אנשים למשהו שמעולם לא היה אפשרי בעבר (ייתכן שהמהפכות המקבילות בכל רחבי העולם הערבי שהזינו זו את זו הודות לתקשורת ורשתות חברתיות הם דוגמא למשהו שלא היה קודם בהיסטוריה). עוד דוגמא זה חוסר איזון בן מינים בסין. היכולת לדעת את מין העובר עוד בטרם נולד הקלה מאוד על הורים סינים לבחור ללדת בנים והתוצאה היא שיבוש חברתי שאני לא בטוחה שיש לו אח ורע בהיסטוריה. בקיצור ברגע שאתה משנה את הטבע האנושי או את טבע האינטרקציות בין אנשים זה כבר שינוי מסדר שני: המערכת עצמה משתנה ויתכנו בה מצבים ואירועים (מעברי מצב) שלא היו אפשריים בעבר. ייתכן שגם השינויים שאתה מנית הם דוגמא לשינויים מסדר שני אבל רובם הומצאו ב-100-200 שנים האחרונות ובמונחים של ההיסטוריה זה זמן זניח, ולדעתי עדיין לא זכינו לחוות את מלוא השלכותיהם. חוצמזה לא רק איכות השינויים משתנה. גם כמות השינויים וקצב השינויים תופסים תאוצה חסרת תקדים שהולכת וגוברת: הילדות שלי דומה לילדות של אמא שלי הרבה יותר מאשר לילדות של הבן שלי (שלצערי עוברת עליו בעיקר מול מחשב). אני בהחלט סבורה שכל זה מתכנס לנק' קריטית שחורגת מכל מה שהיה קיים עד היום בהיסטוריה.
 
אם את לא רואה

איך המצאת התחבורה הממוכנת שחיברה בין אנשים פיזית, מהווה שינוי בדיוק מאותו הסוג של המצאת הרשתות החברתיות (וכנראה - מהותי הרבה יותר), אני נאלץ להרים ידיים.
 

dsys

New member
אני רואה את זה

כל מה שקרה ב-200 השנה האחרונות כתוצאה מהקדמה במדע, טכנולוגיה ותעשייה הוא חלק ממה שמטריד אותי. אתה אולי טוען שהסתגלו ואם עברנו את פרעה נעבור גם את זה. אני טוענת שתקופת המבחן שלך קצרה מידי. למשל בקרוב יגמר הדלק שמניע כיום את מרבית התחבורה הממוכנת. גם אם ימצאו פתרונות חלופיים בזמן אני חושבת שהעולם עשוי להקלע למשבר בגלל שינוי במאזן הכוחות שינבע מזה שארצות ערב יאבדו את קלף המיקוח שלהם. וזה רק נק' אחת יש כמובן גם את המשבר הסביבתי ועוד המון היבטים של החיים המודרניים שאינם ברי קיימא וצפויים להגיע לנק' משבר בעשרות השנים הקרובות. ייתכן שנמצא בזמן פתרונות לכל הבעיות המעשיות והמוסריות שהקדמה יצרה וייתכן גם שלא בכל מקרה כדאי להתחיל לחפש. הערה: נא לא לקרוא בין השורות שאני נגד קדמה או מדע חלילה. נהפוך הוא! אני מאוד מחזיקה ממדע וקדמה. אבל אני סבורה שעם הכוח צריכה לבוא גם יותר אחריות ובינתיים לטעמי האחריות לא עומדת בקצב. הפתרון שאני מחפשת אינו לעצור את הקדמה והמדע אלא משתמש בהם כדי ליצור יותר אחריות. אני מקווה שהצלחתי להיות יותר ברורה הפעם.
 
לא היית יותר ברורה

פשוט נסוגת בך מהדוגמה האחרונה שהבאת שגם לגביה הראיתי לך שהיא לא מהפכנית יותר מבעבר, ובמקומה את ממציאה משבר חדש שלכאורה אמור לקרות בעתיד. גם הפעם אזכיר לך את העובדה שאילו היינו אמורים להמשיך להסתמך על פחם, משבר האנרגיה היה מגיע זה מכבר, ושוב לא מומצא כאן שום גלגל. בכל מקרה, עייפתי מלהצביע על הדמיון בין ימינו ובין תקופות קדומות יותר (ואגב, אני משווה למאות האחרונות אך ורק מתוך עצלות. ביות סוסים תרם לקשר בין בני אדם עוד יותר מהמצאת המכונית, כך שממש לא מדובר על המאות האחרונות), ואני אשאיר לך את המשימה מכאן והלאה.
 
למעלה