מדוע אין למעשה תחרות לרכבת ישראל?

מצב
הנושא נעול.
מדוע אין למעשה תחרות לרכבת ישראל?

מדוע אין למעשה תחרות לרכבת ישראל?
אנחנו אוהבים תחרות.. בהכל.
תחרות מביאה יעילות ומביאה הורדת מחירים.

מדוע אם כך, לצורך העניין אין מספר חברות רכבת שיתחרו על הפעלת הקווים במסילות הקיימות?
לצורך העניין יהיה מכרז על קו כרמיאל חיפה והן יתחרו בינהן.

תהייה רשות של המדינה שתנהל את מערך המסילות וה"רמזורים" ותנתב את הרכבות של החברות השונות בדיוק כפי שמגדל פיקוח (שהינו בבעלות רשות שדות התעופה \ המדינה ) מנתב את המטוסים (שהם בבעלות חברות מסחריות).

למה המודל הזה לא יוצא לפועל?
אם זה עובד בתעופה למה שזה לא יעבוד בתחבורה מסילתית?
 

Bus Nerd

Active member
בריטניה מוסרת ד"ש עם כרטיסי רכבת שעולים יותר ממכונית יד שניה

מדוע אין למעשה תחרות לרכבת ישראל?
אנחנו אוהבים תחרות.. בהכל.
תחרות מביאה יעילות ומביאה הורדת מחירים.

מדוע אם כך, לצורך העניין אין מספר חברות רכבת שיתחרו על הפעלת הקווים במסילות הקיימות?
לצורך העניין יהיה מכרז על קו כרמיאל חיפה והן יתחרו בינהן.

תהייה רשות של המדינה שתנהל את מערך המסילות וה"רמזורים" ותנתב את הרכבות של החברות השונות בדיוק כפי שמגדל פיקוח (שהינו בבעלות רשות שדות התעופה \ המדינה ) מנתב את המטוסים (שהם בבעלות חברות מסחריות).

למה המודל הזה לא יוצא לפועל?
אם זה עובד בתעופה למה שזה לא יעבוד בתחבורה מסילתית?
בריטניה מוסרת ד"ש עם כרטיסי רכבת שעולים יותר ממכונית יד שניה
 

Ccyclist

Well-known member
הדגמה על מחיר בריטי "סביר" לעומת ספרד.

בריטניה מוסרת ד"ש עם כרטיסי רכבת שעולים יותר ממכונית יד שניה
הדגמה על מחיר בריטי "סביר" לעומת ספרד.
יש נסיעה אחת בבריטניה שאני עושה שזהה מבחינת מרחק לנסיעה שעשיתי בספרד. בבריטניה אני צריך לקנות כרטיס הנחה ( Network Railcard ) ולנסוע אחרי 10 בבוקר בלבד (בתחנה המקומית שלי אין רכבות עד אחרי :30 ו :40 אז גונבים ממני את רוב השעה הראשונה) ולשבת במחלקה הרגילה כדי לשלם את אותו סכום מספרי בליש"ט שכרטיס מחלקה ראשונה ב AVE בספרד עולה ביורו. זמן הנסיעה ב AVE הוא כ40% מזמן הנסיעה ברכבת הסטנדרטית בבריטניה כך ששעתיים פלוס הופכות לכ 50 דקות, ובמקום לקנות מעגלה מקבלים ארוחת מטוס כחלק מהכרטיס . כמו כן כל כרטיס AVE מקנה לנוסע זכות לנסיעות חינם ברכבת הפרברית בשני עברי הקו אם רק ישתמש בקוד שעל הכרטיס.
&nbsp
זה ההבדל בין חברה מופרטת שמוגבלת לאשכול קווים והדרך היחידה שלה לריווחיות היא לסחוט כמה שיותר כספים מאותו בסיס נוסעים (שממעטים להשתמש ברכבת למעט ליעדים רחוקים או כאלו שיש בהם ענייני חנייה כמו שדות התעופה או לונדון) ולוח הזמנים שלה לא השתנה במאומה מאז ההפרטה באמצע שנות התשעים לבין חברה לאומית שיכולה להשקיע בתשתיות ומגדירה את שירות הנוסע כמטרתה העיקרית.
 
אחח יפה דרשת!

הדגמה על מחיר בריטי "סביר" לעומת ספרד.
יש נסיעה אחת בבריטניה שאני עושה שזהה מבחינת מרחק לנסיעה שעשיתי בספרד. בבריטניה אני צריך לקנות כרטיס הנחה ( Network Railcard ) ולנסוע אחרי 10 בבוקר בלבד (בתחנה המקומית שלי אין רכבות עד אחרי :30 ו :40 אז גונבים ממני את רוב השעה הראשונה) ולשבת במחלקה הרגילה כדי לשלם את אותו סכום מספרי בליש"ט שכרטיס מחלקה ראשונה ב AVE בספרד עולה ביורו. זמן הנסיעה ב AVE הוא כ40% מזמן הנסיעה ברכבת הסטנדרטית בבריטניה כך ששעתיים פלוס הופכות לכ 50 דקות, ובמקום לקנות מעגלה מקבלים ארוחת מטוס כחלק מהכרטיס . כמו כן כל כרטיס AVE מקנה לנוסע זכות לנסיעות חינם ברכבת הפרברית בשני עברי הקו אם רק ישתמש בקוד שעל הכרטיס.
&nbsp
זה ההבדל בין חברה מופרטת שמוגבלת לאשכול קווים והדרך היחידה שלה לריווחיות היא לסחוט כמה שיותר כספים מאותו בסיס נוסעים (שממעטים להשתמש ברכבת למעט ליעדים רחוקים או כאלו שיש בהם ענייני חנייה כמו שדות התעופה או לונדון) ולוח הזמנים שלה לא השתנה במאומה מאז ההפרטה באמצע שנות התשעים לבין חברה לאומית שיכולה להשקיע בתשתיות ומגדירה את שירות הנוסע כמטרתה העיקרית.
אחח יפה דרשת!
 

Rubim88

New member
אתה מבלבל פה בין 2 חברות שונות

הדגמה על מחיר בריטי "סביר" לעומת ספרד.
יש נסיעה אחת בבריטניה שאני עושה שזהה מבחינת מרחק לנסיעה שעשיתי בספרד. בבריטניה אני צריך לקנות כרטיס הנחה ( Network Railcard ) ולנסוע אחרי 10 בבוקר בלבד (בתחנה המקומית שלי אין רכבות עד אחרי :30 ו :40 אז גונבים ממני את רוב השעה הראשונה) ולשבת במחלקה הרגילה כדי לשלם את אותו סכום מספרי בליש"ט שכרטיס מחלקה ראשונה ב AVE בספרד עולה ביורו. זמן הנסיעה ב AVE הוא כ40% מזמן הנסיעה ברכבת הסטנדרטית בבריטניה כך ששעתיים פלוס הופכות לכ 50 דקות, ובמקום לקנות מעגלה מקבלים ארוחת מטוס כחלק מהכרטיס . כמו כן כל כרטיס AVE מקנה לנוסע זכות לנסיעות חינם ברכבת הפרברית בשני עברי הקו אם רק ישתמש בקוד שעל הכרטיס.
&nbsp
זה ההבדל בין חברה מופרטת שמוגבלת לאשכול קווים והדרך היחידה שלה לריווחיות היא לסחוט כמה שיותר כספים מאותו בסיס נוסעים (שממעטים להשתמש ברכבת למעט ליעדים רחוקים או כאלו שיש בהם ענייני חנייה כמו שדות התעופה או לונדון) ולוח הזמנים שלה לא השתנה במאומה מאז ההפרטה באמצע שנות התשעים לבין חברה לאומית שיכולה להשקיע בתשתיות ומגדירה את שירות הנוסע כמטרתה העיקרית.
אתה מבלבל פה בין 2 חברות שונות
לadif אין שום קשר לשירות שנותנים לנוסע, הם בסה"כ צריכים לפעול לתחזוקת הרשת והקמת מסילות חדשות. השירות בפועל ניתן על ידי renfe שמשלמים לadif על השימוש בתשתית,ובעקבות הרגולציה באיחוד(Third/Fourth Railway Package) גם יכולות לקום לה מתחרות(בבעלות פרטית או ממשלתית - כמו הTGV שכבר פועלת במקביל). זה שבבריטניה מצב הרשת הוא לא טיפ-טופ ונתנו לחברות בלעדיות(מה שכבר לא יהיה אפשרי בתחום התחבורה הבינעירונית מהירה בעקבות הרגולציות שהזכרתי למעלה) לא אומר שמה שגורם לבעיה היא זהות הבעלים - אם מסתכלים לאוסטריה/גרמניה/איטליה יש חברות פרטיות (Westbahn/Flixmobility/NTV) שנותנות פייט יפה לחברות התפעול הממשליות. הכל עניין של רגולציה והגדרות מטרות.
 

Ccyclist

Well-known member
טעיתי אך ההשוואה בין המחיר הממשלתי והמופרט בעינה.

אתה מבלבל פה בין 2 חברות שונות
לadif אין שום קשר לשירות שנותנים לנוסע, הם בסה"כ צריכים לפעול לתחזוקת הרשת והקמת מסילות חדשות. השירות בפועל ניתן על ידי renfe שמשלמים לadif על השימוש בתשתית,ובעקבות הרגולציה באיחוד(Third/Fourth Railway Package) גם יכולות לקום לה מתחרות(בבעלות פרטית או ממשלתית - כמו הTGV שכבר פועלת במקביל). זה שבבריטניה מצב הרשת הוא לא טיפ-טופ ונתנו לחברות בלעדיות(מה שכבר לא יהיה אפשרי בתחום התחבורה הבינעירונית מהירה בעקבות הרגולציות שהזכרתי למעלה) לא אומר שמה שגורם לבעיה היא זהות הבעלים - אם מסתכלים לאוסטריה/גרמניה/איטליה יש חברות פרטיות (Westbahn/Flixmobility/NTV) שנותנות פייט יפה לחברות התפעול הממשליות. הכל עניין של רגולציה והגדרות מטרות.
טעיתי אך ההשוואה בין המחיר הממשלתי והמופרט בעינה.
אותו מספר בליש"ט וביורו (כלומר המחיר ביורו נמוך יותר) ובבריטניה זה המחיר הזול ביותר עם ההגבלות והתנאים המגבילים ביותר (וצריך לחשב £30 במחיר כרטיס הרשת שמקנה את הנחת ה 33% למחיר הזהה מספרית) ובספרד זה מחיר למושב במחלקה ראשונה פלוס ארוחה.
&nbsp
יש קטעים ברשת הבריטית שחברות שונות מפעילות רכבות על אותו קטע מסילתי (מלונדון לברייטון למשל, למרות שכיום ישנה קונסולידציה למבנה בעלות אחד והתיכנון הוא למפעילה אחת בעתיד) כאשר הפיצול בין החברות תלוי בשאר המסלול, שתי המפעילות העיקריות התפצלו לפי מה שקורה צפונית לתחנה פרברית באזור 5 בדרום לונדון כאשר המסלול צפונה ודרך המנהרה שחוצה את העיר ליד הסיטי השתייך לחברות קו הטמזלינק למיניהן (על המפעילה הפרטית השלישית כיום) והמסלול צפון מערבה לתחנת הטרמינל ויקטוריה (וכן מסלול חוצה לקו החוף המערבי דרך קו מערב לונדון) השתייך לחברות שהתגלגלו לסאת'רן של ימינו. הבעיה היא שכדי לנהל לו"ז יש צורך בניהול סלוטים ( בין היווארדס הית' לברייטון יש שתי מסילות בלבד, וכ 8 רכבות לכיוון לשעה של מספר חברות שונות) ואם הסלוטים מוקצים למפעילות קיימות ואשכולות קיימים אי אפשר לתת למתחרה חדשה ליזום מסלולים חדשים על גבי הרשת בייחוד כאשר יש עומס בצמתי מפתח.
&nbsp
התירוץ של חברת הרכבת שגרמה לי ללמוד לנהוג היתה שהם אינם יכולים להפעיל שירות רדיאלי לאורך החוף אחרי 8:30 בערב כי הסלוטים הנחוצים שייכים לרכבות מטען. אם מפעילה קיימת לא יכולה לסיים קו קיים בשעה נורמאלית כמו חצות (בקווים מלונדון יש רכבות שמסיימות את נסיעתן ב 1 בבוקר) אין סיכוי שחברה חדשה תוכל ליזום קווים חדשים דרך אותה התשתית על אותם הסלוטים.
&nbsp
לגבי איטליה - אפילו בצפון איטליה ( וונטו, לומבארדיה) דפוסי השירות שנתקלתי בהם היו של רכבת אחת לשעה. בבריטניה בדרך כלל מצליחים להעביר 3-4 רכבות לשעה על קו בינעירוני.
&nbsp
 

Rubim88

New member
זו השוואה שטחית וחסרת תכלית

טעיתי אך ההשוואה בין המחיר הממשלתי והמופרט בעינה.
אותו מספר בליש"ט וביורו (כלומר המחיר ביורו נמוך יותר) ובבריטניה זה המחיר הזול ביותר עם ההגבלות והתנאים המגבילים ביותר (וצריך לחשב £30 במחיר כרטיס הרשת שמקנה את הנחת ה 33% למחיר הזהה מספרית) ובספרד זה מחיר למושב במחלקה ראשונה פלוס ארוחה.
&nbsp
יש קטעים ברשת הבריטית שחברות שונות מפעילות רכבות על אותו קטע מסילתי (מלונדון לברייטון למשל, למרות שכיום ישנה קונסולידציה למבנה בעלות אחד והתיכנון הוא למפעילה אחת בעתיד) כאשר הפיצול בין החברות תלוי בשאר המסלול, שתי המפעילות העיקריות התפצלו לפי מה שקורה צפונית לתחנה פרברית באזור 5 בדרום לונדון כאשר המסלול צפונה ודרך המנהרה שחוצה את העיר ליד הסיטי השתייך לחברות קו הטמזלינק למיניהן (על המפעילה הפרטית השלישית כיום) והמסלול צפון מערבה לתחנת הטרמינל ויקטוריה (וכן מסלול חוצה לקו החוף המערבי דרך קו מערב לונדון) השתייך לחברות שהתגלגלו לסאת'רן של ימינו. הבעיה היא שכדי לנהל לו"ז יש צורך בניהול סלוטים ( בין היווארדס הית' לברייטון יש שתי מסילות בלבד, וכ 8 רכבות לכיוון לשעה של מספר חברות שונות) ואם הסלוטים מוקצים למפעילות קיימות ואשכולות קיימים אי אפשר לתת למתחרה חדשה ליזום מסלולים חדשים על גבי הרשת בייחוד כאשר יש עומס בצמתי מפתח.
&nbsp
התירוץ של חברת הרכבת שגרמה לי ללמוד לנהוג היתה שהם אינם יכולים להפעיל שירות רדיאלי לאורך החוף אחרי 8:30 בערב כי הסלוטים הנחוצים שייכים לרכבות מטען. אם מפעילה קיימת לא יכולה לסיים קו קיים בשעה נורמאלית כמו חצות (בקווים מלונדון יש רכבות שמסיימות את נסיעתן ב 1 בבוקר) אין סיכוי שחברה חדשה תוכל ליזום קווים חדשים דרך אותה התשתית על אותם הסלוטים.
&nbsp
לגבי איטליה - אפילו בצפון איטליה ( וונטו, לומבארדיה) דפוסי השירות שנתקלתי בהם היו של רכבת אחת לשעה. בבריטניה בדרך כלל מצליחים להעביר 3-4 רכבות לשעה על קו בינעירוני.
&nbsp
זו השוואה שטחית וחסרת תכלית
אתה מתעלם מלא מעט פרמטרים, בין היתר עלויות השכר השונות בין המדינות, והכי קריטי זה להתעלם ולא להשוות גם את הכסף "השקוף", זה שנכנס ממשלמי המיסים למימון adif וrenfe. גם ר"י יכולה להציע לך נסיעות בשקל בודד אם רק תגדיל לה את הסבסוד.
לגבי סלוטים חסרים - זה כבר עניין של החלטה פוליטית להשקעה בתשתית המתאימה לדרישה, לא רלוונטי באיזה מקום/קונסטלציה רגולטורית נמצאים.
לגבי איטליה, התייחסתי לשירות הרכבתי ברשת הארצית המהירה, אותו דבר לגבי גרמניה ואוסטריה. בשאר אירופה בניגוד לבריטניה לא ידוע לי שיש תחרות של יותר מחברה אחת בשירות פרברי/אזורי.
 

25306yosef

New member
אני הייתי רוצה שיהיה תחרות לחברת החשמל.

מדוע אין למעשה תחרות לרכבת ישראל?
אנחנו אוהבים תחרות.. בהכל.
תחרות מביאה יעילות ומביאה הורדת מחירים.

מדוע אם כך, לצורך העניין אין מספר חברות רכבת שיתחרו על הפעלת הקווים במסילות הקיימות?
לצורך העניין יהיה מכרז על קו כרמיאל חיפה והן יתחרו בינהן.

תהייה רשות של המדינה שתנהל את מערך המסילות וה"רמזורים" ותנתב את הרכבות של החברות השונות בדיוק כפי שמגדל פיקוח (שהינו בבעלות רשות שדות התעופה \ המדינה ) מנתב את המטוסים (שהם בבעלות חברות מסחריות).

למה המודל הזה לא יוצא לפועל?
אם זה עובד בתעופה למה שזה לא יעבוד בתחבורה מסילתית?
אני הייתי רוצה שיהיה תחרות לחברת החשמל.
מדוע אין למעשה תחרות לחברת החשמל?

**************************

בתחום הרכבות לא נראה לי שתחרות בהפעלת הרכבות תביא תועלת לנוסעים וסביר להניח שתהיה פגיעה ברמת השירות.
 
התחרות לאט לאט מתחילה

אני הייתי רוצה שיהיה תחרות לחברת החשמל.
מדוע אין למעשה תחרות לחברת החשמל?

**************************

בתחום הרכבות לא נראה לי שתחרות בהפעלת הרכבות תביא תועלת לנוסעים וסביר להניח שתהיה פגיעה ברמת השירות.
התחרות לאט לאט מתחילה
כבר פורסם שיש כוונה לצרכנים לקנות חשמל ישירות ממפיקי חשמל פרטיים.
 

אוהד1110

New member
"התחרות" בחברת החשמל, אם תהיה, תאפשר לקיבוצים לרכוש חשמל

התחרות לאט לאט מתחילה
כבר פורסם שיש כוונה לצרכנים לקנות חשמל ישירות ממפיקי חשמל פרטיים.
"התחרות" בחברת החשמל, אם תהיה, תאפשר לקיבוצים לרכוש חשמל
לא מדובר על אזרחים פרטיים שיוכלו לרכוש חשמל ישירות מהיצרנים
 

matrix200200

Active member
זה לא תואם את העובדות.

"התחרות" בחברת החשמל, אם תהיה, תאפשר לקיבוצים לרכוש חשמל
לא מדובר על אזרחים פרטיים שיוכלו לרכוש חשמל ישירות מהיצרנים
זה לא תואם את העובדות.
קודם כל כבר עכשיו הוכרז על פיילוט שבמסגרתו יהיו מספר משקי בית זכאים לרכוש חשמל מחברות ייצור חשמל פרטיות.
דובר על הנחה של 10% ביחס למחיר הרגיל.
כמו כן, בהחלט הכיוון הוא, להפוך את חברת חשמל מחברה שעיקר פעילותה היא ייצור חשמל, לחברה שעיקר פעילותה היא הפצת חשמל.
במצב הזה (בדיוק כמו שקרה עם בזק) הצכרנים יכלו לקנות את החשמל משלל החברות שיהיו במשק (אלה שירצו ויקבלו את האישורים המתאימים כמובן), כאשר אותן חברות ישתמשו ברשת ההולכה של חברת חשמל.
 
רשת ההולכה של חברת חשמל על הפנים

זה לא תואם את העובדות.
קודם כל כבר עכשיו הוכרז על פיילוט שבמסגרתו יהיו מספר משקי בית זכאים לרכוש חשמל מחברות ייצור חשמל פרטיות.
דובר על הנחה של 10% ביחס למחיר הרגיל.
כמו כן, בהחלט הכיוון הוא, להפוך את חברת חשמל מחברה שעיקר פעילותה היא ייצור חשמל, לחברה שעיקר פעילותה היא הפצת חשמל.
במצב הזה (בדיוק כמו שקרה עם בזק) הצכרנים יכלו לקנות את החשמל משלל החברות שיהיו במשק (אלה שירצו ויקבלו את האישורים המתאימים כמובן), כאשר אותן חברות ישתמשו ברשת ההולכה של חברת חשמל.
רשת ההולכה של חברת חשמל על הפנים
מבוססת על הולכה עילית. קווי מתח גבוה בינערוניים בהולכה עילית, קווי מתח גבוה ונמוך עירוניים גם בהולכה עילית למעט שכונות חדשות.
ערים כמו ירושלים וצפת שעוברות חורף קצת יותר קשה, קצת רוח, והחשמל נופל.
קצת גשם, רמזורים לא עובדים. כביש 4 ממורשה דרומה הוא זוועה, אתה מרגיש כאילו אתה נוסע בתוך תחנת כוח, עם עמודי מפלצות שמזגזגים בין כיווני הנסיעה ומתח של ארבע מאות אלף וולט. טרנספורמטורים מכוערים בערים. נכון שכל שדרוג הוא עסק יקר, אבל הם אפילו לא עושים קצת. לא תוכנית רב שנתית, כלום. נראה לי שאמרתי מספיק.
 

matrix200200

Active member
אתה צודק בחלק מהדברים שרשמת, אבל איך זה קשור?

רשת ההולכה של חברת חשמל על הפנים
מבוססת על הולכה עילית. קווי מתח גבוה בינערוניים בהולכה עילית, קווי מתח גבוה ונמוך עירוניים גם בהולכה עילית למעט שכונות חדשות.
ערים כמו ירושלים וצפת שעוברות חורף קצת יותר קשה, קצת רוח, והחשמל נופל.
קצת גשם, רמזורים לא עובדים. כביש 4 ממורשה דרומה הוא זוועה, אתה מרגיש כאילו אתה נוסע בתוך תחנת כוח, עם עמודי מפלצות שמזגזגים בין כיווני הנסיעה ומתח של ארבע מאות אלף וולט. טרנספורמטורים מכוערים בערים. נכון שכל שדרוג הוא עסק יקר, אבל הם אפילו לא עושים קצת. לא תוכנית רב שנתית, כלום. נראה לי שאמרתי מספיק.
אתה צודק בחלק מהדברים שרשמת, אבל איך זה קשור?
הפרטה קשורה בעיקר לרצון של הממשלה, להחליש את כוחה של הסתדרות ולגרום שנשק יום הדין שלה (שביתה כללית במשק) "יחליד במחסנים".
לעניין מה שרשמת, קווי מתח גבוהה ברוב המקרים משתמשים בעמודים ולא בכבלים תת קרקעיים ברוב העולם.
יש לזה גם סיבות תקציביות, אבל גם סיבות ענייניות של קושי בתחזוקה והדרדרות במצב הכבלים המונחים בתת קרקע (אורך חיים של כבל תת קרקעי הוא כמה שנים, לפני שיש צורך בתחזוקה שלו).
עמודים בערים, זה בעיקר עניין של legacy.
הטמנה של כבלים היא תהליך איטי ויקר ועדיין היא מתבצעת (בהחלט היה נחמד אם היו מזרזים את העבודות).
לגבי טרנספורמרים, מה בדיוק אתה רוצה?
ברור שהם מכוערים, הם לא נועדו ליופי.
איפה אתה מציע לשים אותם?
 

25306yosef

New member
כל רשת התמסורת של בזק בכל הארץ היא תת קרקעית

אתה צודק בחלק מהדברים שרשמת, אבל איך זה קשור?
הפרטה קשורה בעיקר לרצון של הממשלה, להחליש את כוחה של הסתדרות ולגרום שנשק יום הדין שלה (שביתה כללית במשק) "יחליד במחסנים".
לעניין מה שרשמת, קווי מתח גבוהה ברוב המקרים משתמשים בעמודים ולא בכבלים תת קרקעיים ברוב העולם.
יש לזה גם סיבות תקציביות, אבל גם סיבות ענייניות של קושי בתחזוקה והדרדרות במצב הכבלים המונחים בתת קרקע (אורך חיים של כבל תת קרקעי הוא כמה שנים, לפני שיש צורך בתחזוקה שלו).
עמודים בערים, זה בעיקר עניין של legacy.
הטמנה של כבלים היא תהליך איטי ויקר ועדיין היא מתבצעת (בהחלט היה נחמד אם היו מזרזים את העבודות).
לגבי טרנספורמרים, מה בדיוק אתה רוצה?
ברור שהם מכוערים, הם לא נועדו ליופי.
איפה אתה מציע לשים אותם?
כל רשת התמסורת של בזק בכל הארץ היא תת קרקעית
לעומת זאת רוב הרשת של חברת החשמל בכל הארץ היא רשת עילית עם עמודים בכל הארץ.

וזה אחד ההבדלים הגדולים בין כבלי בזק (תקשורת) לבין כבלי הכוח של חברת החשמל. כלומר, בזק (וגם החברות המתחרות שיש להן כבלי תקשורת תת קרקעיים) מספקים שירותי תמסורת או שירותי תקשורת והשירות שלהם הוא שירות ייחודי שלא ניתן להסתדר בלעדיו כלל. לעומת זאת לחברת החשמל שמספקת רק כוח או אנרגיה בלבד יש תחליף שנקרא גנרטור וניתן להסתדר עם גנרטור ובלי השירות של חברת החשמל.

ואכן במקומות רבים שלא יכולים להרשות לעצמם לתפקד בלי חשמל, יש גנרטורים ומצברים המספקים חשמל במקרה של נפילת רשת.

אבל לחברות התקשורת אין כל תחליף ולא ניתן לתפקד כלל ללא שירות של חברות התקשורת שרובו עובר דרך כבלי תקשורת תת קרעיים שרובם סיבים אופטיים.
 

Ccyclist

Well-known member
אני יכול לרכוש חשמל מ6 חברות שונות אך בסוף המחיר דומה.

זה לא תואם את העובדות.
קודם כל כבר עכשיו הוכרז על פיילוט שבמסגרתו יהיו מספר משקי בית זכאים לרכוש חשמל מחברות ייצור חשמל פרטיות.
דובר על הנחה של 10% ביחס למחיר הרגיל.
כמו כן, בהחלט הכיוון הוא, להפוך את חברת חשמל מחברה שעיקר פעילותה היא ייצור חשמל, לחברה שעיקר פעילותה היא הפצת חשמל.
במצב הזה (בדיוק כמו שקרה עם בזק) הצכרנים יכלו לקנות את החשמל משלל החברות שיהיו במשק (אלה שירצו ויקבלו את האישורים המתאימים כמובן), כאשר אותן חברות ישתמשו ברשת ההולכה של חברת חשמל.
אני יכול לרכוש חשמל מ6 חברות שונות אך בסוף המחיר דומה.
בסופו של דבר יש מחיר שוק שכאשר הוא מתעדכן כל החברות מעדכנות את תעריפי החשמל והגז (בדרך כללחבילה משולבת של גז וחשמל מאותה חברת אנרגיה היא העיסקה המקובלת) בגל של שבוע-שבועיים שבדרך כלל מתחיל עם בריטיש גז שהיתה פעם חברה ממשלתית.
&nbsp
הדרך היחידה לחסוך היא לשים תאים סולאריים על הגג ולמכור חשמל חזרה לרשת. הבעיה במקרה זה היא שתעריפי התשלום לציבור ירדו משמעותית כי בעבר היה בהם אלמנט מסויים של סיבסוד. אם משתמשים בחשמל בייצור העצמי זה בחינם (מינוס ההוצאה על ההתקנה, כ20,000 ליש"ט) אך יש התנייה לפיה ללא מפסק שמנתק את הנכס מהרשת הארצית אסור לצרוך חשמל בייצור עצמי בעת הפסקת חשמל (לא היתה לי כזו בכל השנים מאז שחזרתי לאנגליה אך אומרים שבאזורים כפריים זה מצב אפשרי) כי אסור להפעיל חשמל עצמאי שמחובר לרשת בעת תקלה.
 

matrix200200

Active member
לגבי פאנלים, לא כל כך הבנתי את מה שרשמת.

אני יכול לרכוש חשמל מ6 חברות שונות אך בסוף המחיר דומה.
בסופו של דבר יש מחיר שוק שכאשר הוא מתעדכן כל החברות מעדכנות את תעריפי החשמל והגז (בדרך כללחבילה משולבת של גז וחשמל מאותה חברת אנרגיה היא העיסקה המקובלת) בגל של שבוע-שבועיים שבדרך כלל מתחיל עם בריטיש גז שהיתה פעם חברה ממשלתית.
&nbsp
הדרך היחידה לחסוך היא לשים תאים סולאריים על הגג ולמכור חשמל חזרה לרשת. הבעיה במקרה זה היא שתעריפי התשלום לציבור ירדו משמעותית כי בעבר היה בהם אלמנט מסויים של סיבסוד. אם משתמשים בחשמל בייצור העצמי זה בחינם (מינוס ההוצאה על ההתקנה, כ20,000 ליש"ט) אך יש התנייה לפיה ללא מפסק שמנתק את הנכס מהרשת הארצית אסור לצרוך חשמל בייצור עצמי בעת הפסקת חשמל (לא היתה לי כזו בכל השנים מאז שחזרתי לאנגליה אך אומרים שבאזורים כפריים זה מצב אפשרי) כי אסור להפעיל חשמל עצמאי שמחובר לרשת בעת תקלה.
לגבי פאנלים, לא כל כך הבנתי את מה שרשמת.
למה בעצם אסור להשתמש בחשמל סולארי במקרה של הפסקת חשמל?
הם פוחדים שזה יפגע ברשת ההולכה?
אם כן, אז הפיתרון הפשוט, זה לשים מפסק שמנתק את הבתים בהם יש ייצור עצמי מהרשת וחיבור מדורג של בתים אחרי שנגמרת הפסקת החשמל.
לעניין המחיר, נדמה לי שזה הופך את העסק ללא ממש כדאי (אלה אם כן אתה אולי מפיק ביטקויין מחשמל הסולארי שלך
)
 

Bus Nerd

Active member
זה גם כדי לא לחשמל את הטכנאים

לגבי פאנלים, לא כל כך הבנתי את מה שרשמת.
למה בעצם אסור להשתמש בחשמל סולארי במקרה של הפסקת חשמל?
הם פוחדים שזה יפגע ברשת ההולכה?
אם כן, אז הפיתרון הפשוט, זה לשים מפסק שמנתק את הבתים בהם יש ייצור עצמי מהרשת וחיבור מדורג של בתים אחרי שנגמרת הפסקת החשמל.
לעניין המחיר, נדמה לי שזה הופך את העסק ללא ממש כדאי (אלה אם כן אתה אולי מפיק ביטקויין מחשמל הסולארי שלך
)
זה גם כדי לא לחשמל את הטכנאים
הטכנאים (linemen בעגה אמריקאית) שעובדים על קווי המתח הגבוה בעת הפסקת חשמל צריכים אפשרות לנתק מקטע מסויים מהזרם כדי לעבוד עליו - למרות שאת חלק מהתיקונים אפשר לעשות בלי לנתק את האספקה, יש חלק שכן ולכן יש הפסקות חשמל יזומות.

אם יש איזה בית או 10 שמזינים חשמל ממקור אחר לרשת גם כשרשת ההולכה אינה זמינה, הטכנאים לא יוכלו לעבוד על הקווים בלי להתחשמל. סה"כ הגיוני, לא?

בגלל זה גם אסור אף פעם לחבר גנרטור לשקע החשמל בבית עם מחבר זכר בשני צדדיו - כן, אפשר ככה להפעיל את רוב הבית במקרה של הפסקת חשמל, אבל הנזק שזה יכול לגרום לטכנאים ולציוד שלהם הוא עצום.

אם רוצים להשתמש בחשמל סולארי בזמן הפסקת חשמל צריך (בנוסף לחיבור המדורג) מערכת שמנתקת את ההזנה חזרה לרשת אבל עדיין מאפשרת לבית שלך להשתמש באנרגיה הזו + מצברים כדי לאגור אותה כמובן.

אני לא יודע איך המצב בבריטניה, אבל בישראל בריכוזי האוכלוסיה הגדולים הפסקות חשמל ארוכות במיוחד הן לא עניין שבשגרה, גם במזג אוויר סוער. רשת ההולכה של חברת החשמל (ואיכות התחזוקה שלה) השתפרה מאוד בשנים האחרונות.
 

matrix200200

Active member
אה, גם הגיוני, אבל מה שהצעתי אמור לתת לזה פיתרון

זה גם כדי לא לחשמל את הטכנאים
הטכנאים (linemen בעגה אמריקאית) שעובדים על קווי המתח הגבוה בעת הפסקת חשמל צריכים אפשרות לנתק מקטע מסויים מהזרם כדי לעבוד עליו - למרות שאת חלק מהתיקונים אפשר לעשות בלי לנתק את האספקה, יש חלק שכן ולכן יש הפסקות חשמל יזומות.

אם יש איזה בית או 10 שמזינים חשמל ממקור אחר לרשת גם כשרשת ההולכה אינה זמינה, הטכנאים לא יוכלו לעבוד על הקווים בלי להתחשמל. סה"כ הגיוני, לא?

בגלל זה גם אסור אף פעם לחבר גנרטור לשקע החשמל בבית עם מחבר זכר בשני צדדיו - כן, אפשר ככה להפעיל את רוב הבית במקרה של הפסקת חשמל, אבל הנזק שזה יכול לגרום לטכנאים ולציוד שלהם הוא עצום.

אם רוצים להשתמש בחשמל סולארי בזמן הפסקת חשמל צריך (בנוסף לחיבור המדורג) מערכת שמנתקת את ההזנה חזרה לרשת אבל עדיין מאפשרת לבית שלך להשתמש באנרגיה הזו + מצברים כדי לאגור אותה כמובן.

אני לא יודע איך המצב בבריטניה, אבל בישראל בריכוזי האוכלוסיה הגדולים הפסקות חשמל ארוכות במיוחד הן לא עניין שבשגרה, גם במזג אוויר סוער. רשת ההולכה של חברת החשמל (ואיכות התחזוקה שלה) השתפרה מאוד בשנים האחרונות.
אה, גם הגיוני, אבל מה שהצעתי אמור לתת לזה פיתרון
אם יש מפסק שמנתק את המשק מהשאר הרשת, עד אשר התיקונים הושלמו, זה פיתרון מושלם.
בכל מקרה יש התקדמות לכיוון smart grid, זה נראה לי עניין די טריוואלי לעשות את זה עם טכנולוגיות של הרשת החכמה.
 

Ccyclist

Well-known member
כדי להשתמש צריך מפסק פיזי שעוקף את המונה וזה מסובך.

אה, גם הגיוני, אבל מה שהצעתי אמור לתת לזה פיתרון
אם יש מפסק שמנתק את המשק מהשאר הרשת, עד אשר התיקונים הושלמו, זה פיתרון מושלם.
בכל מקרה יש התקדמות לכיוון smart grid, זה נראה לי עניין די טריוואלי לעשות את זה עם טכנולוגיות של הרשת החכמה.
כדי להשתמש צריך מפסק פיזי שעוקף את המונה וזה מסובך.
בחיבור דו כיווני לרשת מונה החשמל פועל בשני הכיוונים כדי לחשב את התרומה לרשת. כדי להפעיל את החשמל במקרה של הפסקת חשמל (כאמור, דבר שלא קורה כאן באזורים פרבריים) הניתוק צריך להיות מלא וזה מסבך את המונה. בגלל מבנה הגג שלנו לא התקנו תאים סולריים אבל הזמנו מתקין להערכת מחיר. יתכן שנתקין חבילה כלשהי של תאים סולריים ומצברים כשנשיג את הטסלה בעוד כשנה.
 

matrix200200

Active member
לא ברור לי מה מסובך בזה

כדי להשתמש צריך מפסק פיזי שעוקף את המונה וזה מסובך.
בחיבור דו כיווני לרשת מונה החשמל פועל בשני הכיוונים כדי לחשב את התרומה לרשת. כדי להפעיל את החשמל במקרה של הפסקת חשמל (כאמור, דבר שלא קורה כאן באזורים פרבריים) הניתוק צריך להיות מלא וזה מסבך את המונה. בגלל מבנה הגג שלנו לא התקנו תאים סולריים אבל הזמנו מתקין להערכת מחיר. יתכן שנתקין חבילה כלשהי של תאים סולריים ומצברים כשנשיג את הטסלה בעוד כשנה.
לא ברור לי מה מסובך בזה
אם המונה מזהה שיש הפסקת חשמל (כאמור עם רשת חכמה זה קל), כל מה שצריך לעשות, זה לעצור אותו עד שחשמל יחזור.
בזמן הזה, הבית יקבל חשמל מהפאנלים ומונה פשוט לא יספור את החשמל.
אם רוצים ממש להתחכם, אפשר לספור צריכת חשמל פנימית בבית (עדיין קל מאוד לעשות את זה) ו"להעניש" את חברת החשמל בכך שהלקוח יקבל זיכוי כלשהוא על כך שלא היה חשמל.
בכל אופן, אחת הסיבות להתקנת פאנלים (שזה דבר די מיותר לדעתי) זה אוטונומיה מרשת החשמל ומה שאתה אומר די מבטל את הסיבה הזאת.
נשמע לי כדבר לא הגיוני בעליל.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה