מהי דרך הלימוד העדיפה עלי?

מהי דרך הלימוד העדיפה עלי?

חברים אני נוסע לסיניי. בינתיים משהו לחשוב ולענות עליו: מהי הדרך העדיפה עלי ללמוד דברים חדשים? קריאה, כתיבה, הסבר בקול (קלטת), מרצה חי, וידאו, סדנה חוויתית, לימוד אישי, מורה פרטי, בקבוצת לימוד? מה הכי נוח לכם? איך אתם מבינים הכי טוב? מה הכי מקדם אתכם, מה הכי מעכב אתכם? והכי חשוב... למה? להתראות בשבוע הבא ושיהיה לכם סופ"ש נפלא (לי בטוח יהיה
) מיקי
 
סיניי../images/Emo59.gif אני מקנה חחחחח שתהנה

לפי הסדר מרצה חי בקבוצת לימוד קריאה כתיבה וידאו סדנה חוויתית לימוד אישי מורה פרטי הסבר בקול (קלטת) הכי נוח לי שמרצים בפניי הכי טוב...שומעת(חי)-חושבת-קולטת הכי מקדם שילוב של מרצה טוב + נושא מענין הכי מעכב מרצה גרוע למה? כי אני רוצה חופש בחשיבה אני מעדיפה מרצה הכי טוב, שיודע הכי טוב את הנושא היתר כבר תלוי בי
 

נועָה

New member
../images/Emo68.gif סדר ../images/Emo176.gif

הדרכים העדיפות שלי ללמוד דברים חדשים, והסדר לא חשוב, כולם בעדיפות: קריאה, כתיבה, מרצה פרונטלי, לימוד אישי, מורה פרטי, חברים, סרט טלויזיה או קולנוע, הצגה, כתובות על חולצות טריקו, האישה והאיש "הקטנים" שברחוב או בסופר, אינטרנט, שינה, פעילות יומיומית, מתקשרים. ומה שאני אוהבת אבל שכחתי. בעיניי יש חשיבות ענקית לאיך. לא רק למה. בקשר למה שאני מבינה הכי טוב, מקדם, מעכב וחשוב - קטע שכתבתי (לא היום) בנושא זה: שיהיה כבר סדר! כל-כך ניסו להשפיע עלי. וכשזה לא הלך - אז לשכנע: "רק את הדבר הזה. תנסי." כשגם זה לא עבד, ניסו להפחיד אותי. מכירה את זה. מדובר בשליטה, בכפייה ובהשגחה. לפעמים מדובר בהתנשאות - אבל בטח שלא מדובר באהבה. העניין הזה מלמד על חרדה ובהלה של מישהו, ובטח שלא מתייחס לחרדה ולבהלה שלי. אף פעם לא דובר בזה שתהיה בי אהבה כלפיי הדבר הזה שניסו לשכנע. או שיש לי כשרון או יכולת. והכי הכי - הדחיפה הפנימית, הצורך הפנימי. אני שייכת לסוג הזה של האופי, שזה אף פעם לא מצליח לי ולא נקלט כשאני נמצאת במסגרות לימוד מסודרות או כשלא נותנים לי חופש. העניין הזה כבר נכשל אצלי כשלון חרוץ פעם אחר פעם. באופן קבוע ורצוף אני שוברת לעצמי את הרגליים - שלא לדבר על הפציעות של הכנפיים. במקרה הטוב זה הסתיים סתם, כי זה הסתיים, ובמקרה הרע זה נסגר בתחושת ייאוש שלי מעצמי ובמצב-רוח מצ'וקמק. המצב שבו המוח שלי היה סגור לחלוטין, ריק ומעוצבן, התרחש כששמעתי את המושג: "עבודת גמר - זה חובה כאן!". רק זה היה מספיק כדי שאקבל את התחושה שכל האורות אצלי במוח נדלקים וכבים בבת אחת, והרגשתי כמו רמזור שזרקו עליו אבן. ולפעמים כמו תרנגול מרוט. אבל אחרי שעברתי את זה מספר פעמים, הפסקתי להתעצבן וסרבתי לשתף פעולה. זה הצליח לי רק כשזה הגיע בהצלבה של השכל הישר שלי, היכולת, הרצון והסדר הפנימי שלי. למדתי רק ממישהו שישב לידי או הלך אתי בהתאמה והראה לי או הסביר. חס וחלילה שלא ירצה לי ושלא ילמד אותי! אני לומדת בעצמי. כשמלמדים אותי - אני לא קולטת כלום. שלא לדבר כבר על זה שאז גם כאב לי הראש פחד, והרגשתי שמלמד הדרדקים הוא אויב הציבור שלי: אטילה מנהיג ההונים או ג'ק המרטש. כשהיושב אתי היה אויב הוא לימד אותי והירצה, ובעיקר - היה עסוק נורא בעצמו ולא הקשיב למה שקורה סביבו. לא עקב אחרי מה שקורה אתי בפועל בשטח או מה שאני אומרת לו. לא נתן לי את האפשרות להבין את מה שאני מבינה, והיה אסור לי לא להבין את מה שלא הבנתי. דחס בשצף-קצב את כל מה שהוא ידע, לא חשב, לא עצר לרגע, לא העניק תשומת-לב. לא יכולתי לבחור במה שאני בוחרת ולהזיז את הדברים שמיותרים לי. בראש היה לי סלט שלם אבל בלי שמן-זית, ואני לא ראיתי ולא זכרתי כלום. אפילו לא את הדברים שאני אוהבת ומבינה. מצד שני, יכולתי להיות אויב הציבור שלי בעצמי. יכולתי להיות עיוורת או להתעלם מהדברים הכי חשובים שיש. גם לא להתייחס לרמזים ולסימנים שהתחושות שלי העבירו לי והמשכתי לסבול סתם. יכולתי לבשל על פי מתכונים שלא מדברים אלי ולהרוס אותם, כמו כלום. יכולתי לעמוד בקצב של מישהו אחר - קצב שלא התאים לי - וליפול, או כמעט. לשהות בחברת בני-אדם שלא הרגשתי איתם בנוח או כאלה שלא הבנתי - והם בטוח שלא הבינו אותי. ולרצות למות שם. בטח שאני יכולה לעשות את זה גם היום, אבל אם כבר למות, אז למה לא ללכת ישר לתוך הים ולטבוע? למה לי לעשות סיבוב, לצנוח לים מלמעלה מהשמים, לחטוף חבטה איומה בבטן, להתיז על מישהו שבמקרה עבר שם בסביבה, ורק אחר-כך להתחיל לשקוע? כדי שיהיה סדר בבית הזה אחת ולתמיד וסופית, יש לי מילה קטנה להגיד: אמר ג'ורג' אלגוזי: "חבר פרלמנט, שר בממשלה ונשיא המדינה רשאים להיות אנאלפביתיים. שום חוק לא קובע שעליהם להיות בעלי דיפלומה או תעודה כלשהי. אולם הנוהג הוא שונה לגבי פקידים, מכונאים ומהנדסים. הם זקוקים לתעודה כלשהי המעידה על כושרם המקצועי." ובאופן פרטי אני רוצה להוסיף: הראשונים, אלה הרשאים להיות אנאלפביתיים, לא רשאים להיות לא מוסריים ולא רשאים לא להיות בני-אדם. והאחרונים, בעלי-התעודה, לא רשאים להיות לא-מקצועיים - למרות התעודה - ולא רשאים להיות רשלניים. ועוד באופן פרטי אני רוצה להוסיף לרשימת חסרי התעודה גם אמנים נפלאים ומטפלים רגישים ומדהימים התומכים באנשים ומחזקים אותם. וכבר שנים שאני מניחה לילדיי לסיים את לימודיהם בשקט. ואפילו עם תעודה, אם זה מה שהם רוצים.
רק כשאנחנו מפסיקים לנסות להפוך אחרים למה שאנחנו חושבים שהם צריכים להיות, הם מתקרבים יותר לפוטנציאל שלהם. מה המשותף. סבון וחינוך אינם מידיים כמו רצח, אבל לטווח הארוך הם הרבה יותר מסוכנים. מרק טוויין
 

נועָה

New member
לא חשבתי על זה,

זה נכון מאוד. ומה לדעתך קורה לנו אחרי הנקיון? אולי אפשר להכניס תובנות נוספות שקודם לא היינו מסוגלים? או אולי יש עוד, רק שלא חשבתי על זה?
 

Deerest

New member
אחרי הנקיון

יש פחות עומס. יש יותר מקום, כפי שאת אומרת, לקלוט תובנות נוספות שקודם לא היינו מסוגלים. העומס בא לידי ביטוי בהרבה דברים, חלק ממנו זה למידה מותנית. מותנית בזה שתסביר לי כפי שאני מבין. מותנית בזה שתדבר בשפה שלי (ולא מדובר בשפת דיבור). מותנית במקום, בזמן, במצב הרוח... הפתגם "כשהתלמיד מוכן, המורה מופיע" אומר בדיוק את זה. רק שכל תלמיד מאמץ/מפרש את ה"מוכן" לפי הבנתו (המוגבלת).
 

נועָה

New member
עוד סדר ונקיון

לצערי הגדול, אני חושבת כמוך... אני מפרשת את הדברים שלך כ-התרחבו לי הגבולות שלי. (וזה לא קורה או נעשה בגלל שמישהו אומר לי - "תרחיבי את הגבולות שלך", או "הגבולות שלך נורא צרים" ואז פיקס פוקס - הם מתרחבים בגלל האמירה הזו.) הגבולות שלי: למשל, אני כבר לא מתעצבנת מדברים שקודם היו מרתיחים אותי. ואז אני פתוחה ללמוד דברים נוספים. ועכשיו יש לי שאלה, דירסט. אם אני לא אוהבת ויכוחים. ואם אני חושבת כמוך בכל מה שאמרת, אבל אחרת ממך בעניין "מותנית בזה שתסביר לי כפי שאני מבין". האם לומר לך את זה? או להתעלם מזה, כי אני פשוט חושבת אחרת ממך. או האם לומר לך איך אני רואה את זה.
 

Deerest

New member
ואני אוהב שאלות כאלו

כי התשובות יותר מורכבות. תנסי לא "לצבוע" את השאלות, או לצבוע אותן בצבע לבן. מה אני מתכוון? "אם אני לא אוהבת ויכוחים..." את יכולה ללמוד כל כך הרבה מהדברים שאת לא אוהבת, ללמוד על עצמך. לא חייב להיות כאן ויכוח. לפעמים ויכוח יכול להיות מאד מפרה, תלוי בצדדים לויכוח. נראה לי שבסיס הפירמידה ההפוכה הזו היא עניין הויכוח. תשמיטי אותו והרי לך דיון, שמי יודע לאן הוא יוביל. נסיון חיים לפעמים מגביל, מישהו אמר כאן.
 

נועָה

New member
אוהבת תשובות מרגיעות כאלו ../images/Emo101.gif

1. אני שמחה שאמרת מה שאמרת. 2. אני לא עצובה על ששאלתי על השאלה. במקרה הזה נסיון החיים הוא לא מגביל. הוא עוזר לי להיות זהירה. ועובדה ששאלתי, אז לא ראיתי את הדברים בשחור. (כתוצאה מנסיון החיים שלי כשדיון בפורום הפך להיות מדורת ל"ג בעומר) עובדה שנתתי סיכוי. 3. לגופו של עניין- על מה שרציתי לדון בו איתך: אמרת התניה - תסביר לי כפי שאני מבין. א. יש התניות חיוביות. למשל: אני אקשיב לך אם תשלוט בעצמך ולא תקלל או לא תפגע בי. אני אקשיב לך אם נדבר ולא תענה כל דקה לטלפון אחר. ב. ואני חושבת שתסביר לי כפי שאני מבין גם זו התניה חיובית. אם כי, אפשר לשנות אותה קצת ולומר: תסביר לי כדי שאבין. ואז אולי לא אוכל להסביר לך את העניין באותו רגע, אולי כן ואולי לא. אבל אם יהיה חשוב לי לתת סיכוי לעניין שאתה תבין, אני אעשה מאמץ. כי כבר כשאתה אומר לי: תסבירי לי כדי שאבין, זה אומר שיש לך רצון להבין אותי. שאתה פתוח בשכל וברגשות לשמוע את מה שיש לי לומר. וזה מה שרציתי להגיד לך בקשר לדעתי...
 

Deerest

New member
תיחום, הפרדה, חיבור והבנה

היות ואני יודע מאיזה תחום מיקי מגיע אלינו, אני מתעל את תגובותי לשאלתו, לתחום הלימוד, המקצועי התפתחותי אישי. ולתוך תחום זה אני מביא את הלימוד המותנה שעליו דיברתי. וכאן אני קובע חוק: אין בין הלומד למלמד מערכת יחסים. תוכן דברייך מעיד על קיום מערכת יחסים בין ה"לומד" ל"מלמד", לכן נוצר עירוב מבלבל (בירבור) בין ההתניות שלי להתניות שלך. בתחום הלימודים לא קיימת הגדרת "חיובית" או "שלילית" להתניות, מה גם שאני כלל לא רואה בלימוד מותנה דבר שלילי. אני, באופן אישי, רואה בזה מעכב התפתחות. כאשר קיימת מערכת יחסים בין "לומד" ו"מלמד" זה סיפור אחר לגמרי. כאן זה לא התניות, אלא משקעים. רגשיים, אישיים, זוגיים... אשר פשוט מפריעים לאחד לשמוע, להקשיב, להבין את השני. מעניין, לפעמים משליכים את המשקעים הזוגיים לתוך מערכת לימודית (המדריך/מרצה/מי שלא יהיה, מזכיר לי את בן/בת הזוג) וזה גורם לי לחסימה. בכל פעם שהבנת מאדם ב את מה שאדם א ניסה להסביר לך באותם מילים - יש לך מחסום רגשי (והקשבה מותנית) עם אדם א. וזה לא שאדם ב מסביר נפלא, ואם תתחברי אליו מסיבה זו, עשית טעות. ולדעתי, ככלי ל"טיפול" בבעיות מסוג זה, אני לא רואה הבדל בין סילוק התניות כדי ללמוד יותר, לבין סילוק משקעים זוגיים כדי להקשיב יותר. זה הכל בי.
 

נועָה

New member
מה פתאום? ../images/Emo2.gif

אדם א' הסביר לי באופן שלא הבנתי. אדם ב' הסביר לי באופן שהבנתי. ומכיון שאינך מכיר את המקרה, אינך יכול לדעת שאדם א' הסביר את הדברים בדרך שונה מזו של אדם א'. כאן אתה מניח הנחה לא מבוססת, כלומר אתה שיפוטי. וזה - במקום לדעת ולהכיר את הנתונים - ולהבין את מה שאני אומרת או להפעיל את כוח השיפוט. וכרגע - זה - כבר ויכוח. וויכוח - זה לא הקטע שלי. אין דבר, לא נורא.
 

Deerest

New member
לא...

זה לא ויכוח, מה פתאום? זה רק מקרה, מקרה שלאנשים בדוגמא שלי יש את אותו שם כמו לאנשים בדוגמא שלך, א וב. ברור שאין לי נתונים על המקרה שלך. הסברתי מצב של חסימה רגשית מול א. זה לא אותו א שלך. (אני עצלן בכדי להוסיף את כל האיקונים מסביב, אבל הכל בנימה נינוחה מאד)
 

Deerest

New member
ואם אפשר לשאול

למה? מה את רואה בויכוח שמרחיק אותך ממנו?
 

נועָה

New member
בטח! ../images/Emo135.gif

ויכוח בעיניי = התווכחות, התנגשות, מאבק, מחלוקת, ריב וכד'. אני מבינה שלאָחֵר יש דעה שונה מאוד משלי - או שלי יש דעה שונה מאוד משלו - בעניין מהותי. ואני מבינה שעם זה אין לאן להתקדם. אין לי עניין לשבת איתו כמה שעות ולשכנע אותו במשהו. אני לא רואה טעם להמשיך בשיחה כשיש התנגדות. זה הופך ללא מעניין. ויכול להיות שלא הסכמתי איתך גם בדברים נוספים, כמו שלא צריך להיות קשר רגשי בין המלמד לתלמיד. אני חושבת שבלי זה - אצלי לא יכול להיות לימוד. אם אני מסכימה עם זה או לא, הרגשות נמצאים שם תמיד. גם אם אגיד שהם אינם, גם אז הם נמצאים. הם חלק בלתי נפרד ממני. ואני לא מנסה להפוך לאוטומט. להיפך. כשאני יכולה להעזר ברגשות, אז אני במיטבי. אני לא אוהבת את עצמי מי-יודע-מה, בדיונים או שיחות קרים. למרות שלפעמים אני עושה גם את זה. אבל זו לא אני השלֵמָה שאני מרגישה עם עצמי בנוח. לא באתי הנה לעשות דוקטורט. באתי לדבר עם אנשים שיש לנו נושאים משותפים שמעניינים אותנו, ושנחמד ונעים לי איתם. ולא מפריע לי שאתה לא משתמש באייקונים...
 

נועָה

New member
../images/Emo9.gif וואללה, יפה יצא לך האייקון...

איזו יצירתיות מקסימה. זה עם הווים שאתה אוהב? כן, מצאתי.
עכשיו קצת נרגעתי. ועשית את זה יפה מאוד! תודה.
 

Deerest

New member
התניות

בתקופת הלימודים האינטנסיביים יותר בחיי שמתי לב, ולא רק אצלי, שהלימוד הוא דבר מותנה. ורשימת ההתניות קצת יותר ארוכה ממה שמנית בשאלתך. אצל האחד זה המראה של המדריך, אצל האחר זה שהוא לא מספיק לכתוב, זה אומר שהוא לא מסביר טוב, והאחר אומר שהוא ציורי מדי... יש כאלו שללא החוויה שום דבר לא יכנס, ויש כאלו שלבד פשוט נאטמים. זה הפריע לי. זה חסם בפני אפשרויות לימוד נוספות. זה פגע בי. אז לאט לאט, למדתי לזהות את ההתניות הללו, לבודד אותן, להבין מה חוסם אותי, ופוףףף.... אחת אחת נעלמו. ולאן הגעתי? האחריות על ההבנה (נכונה או לא) היא עלי ועלי בלבד!
 

Deerest

New member
ומה זה נותן לי?

לרוב, אני לומד יותר ואחרת ממה שמתכוונים ללמד אותי. לטוב ולרע. אין לי עדיפות לטכניקת הלימוד שלי. חשוב יותר מזה: אין לי התנגדות (מודעת או לא) לטכניקת לימוד מסויימת.
 
למעלה