מה מקור הכח הגורם לתנועה בראונית?

חייםאבג

New member
מה מקור הכח הגורם לתנועה בראונית?

במאמרים שקראתי אין הסבר למקור התכח שגורם לתנועה. האם הגורם הוא התנגשויות של אלקטרונים
 

חייםאבג

New member
אופס...

במאמרים שקראתי אין הסבר למקור הכח שגורם לתנועה. האם הגורם הוא התנגשויות של אלקטרונים של אטומים/מולקלות סמוכים/ות? תודה לעונים.
 
ככל הידוע לי

אין כוח מיוחד שגורם לזה. די בכך שהחלקיקים לא היו במנוחה ב-t=0 ובכך שההתנגשויות ביניהם אלסטיות (כלומר - אינן גורמות לאיבוד אנרגיה), בכדי לגרום לך שהם ימשיך לקפץ להנאתם.
 

חייםאבג

New member
לא נראה לי שיכול להיות כח שאין לו מקור....

מישהו יכול להשלים את התמונה? או שזה עוד מקרה של עובדות מנצחות את ההגיון והתפיסה?
 

deathcaster

New member
איזה תמונה להשלים

הוא רשם לך שאין כוח מיוחד שעושה את זה הוא לא רשם לך שאין כוח כלל שעושה את זה והוא בטח לא רשם לך שכוח ללא מקור עושה זאת. יש 4 כוחות יסודיים בעולם, כולם ביחד גורמים לתנועה בראונית להתרחש (ולכל דבר אחר)
 

uzi2

Active member
הכוח האלקטרומגנטי

הוא הכוח השלט באינטרקציות בין מולקולות.
 

uzi2

Active member
אז אולי לא הבנתי את השאלה של השואל.

תופעות מאקרוסקופיות כגון תנועה בראונית, הן תוצאה של תנאי התחלה שקשורים לתכונות סטטיסטיות (צפיפות ומהירויות התחלתיות) ושם יש משמעות גדולה להנחת אקראיות, ושל חוקים שניתן לראותם במיקרו, כגון הכוח הא"מ. כמובן שמדובר בתנועה שהיא קירוב מסויים לתנועה האמיתית. אני יכול לחשוב על איך נתנו לחלקיקים את תנאי ההתחלה, כאשר ייצרו את הגז ממוצק בתוך קופסה, או כאשר הביאו אותו בצינור לתוך הקופסה. כך או כך האינטרקציות המשמעותיות בין המולקולות היו א"מ. אפשר אולי לחשוב על משהו אחר, כמו כוח כבידה אבל זה לא נתון מהותי לתנועה הבראונית, הכוחות הא"מ ועוצמתם יחסית למרחק הממוצע בין המולקולות, מחד, וכללי הסטטיסטיקה, והעדר סדר מכוון בתנאי ההתחלה מאידך - יוצרים את התנועה הבראונית.
 
תנאי התחלה - מעצם הגדרתם

הם לא משהו ששואלים מה גרם לו, אחרת הם לא היו "תנאי התחלה".
 

uzi2

Active member
חשבתי שאתה זה שהעיר לגבי

הכוח שיצר את התנועה הראשונית (ואני לא מדבר על ראשית היקום). בכל מקרה, אני מסכים שלא כל כך חשוב מה יצר מלכתחילה את תנאי ההתחלה עבור תנועה בראונית. מצד שני, אם נהיה קטנוניים, לפעמים כן שואלים איך יוצרים את תנאי ההתחלה: כאשר אתה מנסה לנבא תוצאות של ניסוי על פי מודל מסויים, אתה יושב עם המודל התאורטי, מניח תנאי התחלה, ופותר. כאשר אתה צריך לתכנן ניסוי שיבדוק את נכונות הניבואים האלו, אתה גם חייב להתמודד עם השאלה, איך יוצרים את "תנאי ההתחלה" האלו.
 
זה ממש לא רלוונטי

כי ממילא לא תוכל להתחיל ניסוי עם מולקולות או אטומים נייחים, אלא אם כן תעבוד באפס מוחלט (מה שכמובן לא קיים),ולכן תנאי ההתחלה שלך הם בהכרח חלקיקים העלי מהירות, וכל ניסיון לאפיין את הכוח שהקנה להם את אותה המהירות ההתחלתית עקר מעיקרו.
 

uzi2

Active member
נו... באמת....

אתה סתם חופר בקטנוניות. הרי על זה שזה לא רלוונטי איך נוצרו התנועות עצמן מלכתחילה, כבר הסכמנו מראש ומלכתחילה, וזה לא בא על חשבון העובדה שהכוחות שפועלים גם בשלב ההוא הם כוחות א"מ.
 

uzi2

Active member
אני לא מתעקש, העלית את הנושא אז התייחסתי.

 

uzi2

Active member
שמתי לב היטב - עד שלב מסויים

אני התמקדתי בכוחות בזמן התנועה הבראונית, ואתה התמקדת במה יצר את התנועה וטענת שאין כוח מיוחג כזה (אם כי דיברת גם על התנועה בטמפרטורה אפס, והיא לא מספיקה כדי לייצר תנועה בראונית). בשלב הזה לא התייחסתי בכלל לשאלה מה יצר את התנועה המקורית כי זה נראה לי חסר חשיבות וגם לא קשור לשאלת השואל. אבל אז ענית לי שהכוחות שהתייחסתי אליהן לא בהכרח יצרו את התנועה המקורית. לזה אני התייחסתי כאשר כתבתי כי כמעט תמיד אלו גם כוחות א"מ. זו הייתה התייחסות להודעתך הזאת ולא לשאלה המקורית. כמובן שאינני חולק על הקביעה שזה לא באמת חשוב לצורך השאלה המקורית.
 

alexey13

New member
שאלה יפה

לכל מולקולה יש אנרגיה התחלתית (אנרגית אפס) אפילו באפס מוחלט יש תנודות למולקולות זה תכונה של כל חומר שקיים ביקום מאיפה התכונה הזאת? מהקדוש ברוך הוא :))) כאפשרות: המקור של התנודה לא קיים במימד שלנו אלה מקורו במימד אחר
 
למעלה