מה מקור הכח הגורם לתנועה בראונית?

פיזיקה זה לא

ו"מימד" הוא מושג מתמטי ופיזיקלי מוגדר היטב, ואין שום סיבה לדחוף אותו בלי קשר כשלא מבינים משהו.
 

חייםאבג

New member
סילחו לי על הרדידות של השאלות שלי מול הידענות

...המרשימה שלכם. באמת. אבל אני מנסה להבין משהו אלמנטרי - מה זה "תנודות של מולקולות". אם מדברים על מוצקים אז ההגיון (הפשטני שלי) לא מרשה תזוזה של מולקולות בתוך החומר או לחילופין חילופי מקומות בין מולקולות בתוך החומר. אם כך, אם מדובר על כך שמולקולה יכולה להשפיע על מיקומה של מולקולה אחרת על ידי תנועה במקום - האם היא משנה נפח ועל ידי כך דוחקת את השכנה? או אולי זה אלקטרון פוגש אלטקרון מהמולקולה השכנה וההתנגשות גורמת לתנועה? תודה לעונים.
 

uzi2

Active member
אוקיי, השאלה שלך היא בעצם על דברים בסיסיים

הרבה יותר, מאשר על תנועה בראונית. מולקולה מורכבת מגרעין שבו יש מטענים חיוביים ומאלקטרונים שנעים סביבם. הגרעינים יחסית כבדים. בין האלקטרונים לגרעין פועל הכוח האלקטרומגנטי. תוכל לדמיין זאת בקירוב ככוח החשמלי. כוח חשמלי דוחה פועל גם בין החלקיקים שמרכיבים מולקולה אחת של הגז והחלקיקים שמרכיבים מולקולה אחרת. החישוב המדוייק של מאפייני הכוח האלו בין המולקולות מחייב עקרונות מתורת הקוונטים, אבל באופן גס, כוחות אלו מונעים ממולקולה אחת להתנגש ממש "פיזית" במולקולה אחרת. הן יכולות להתקרב אחת לשניה (בגז) אך ברגע שהן מספיק קרובות, הדחייה של הכוח החשמלי הזה תעצור את ההתקרבות שלהן, ותגרום לכך שהן יהדפו אחת מהשניה.אמנם לא מדובר על התנגשות כמו של כדורי ביליארד, אבל בקירוב מסויים ניתן לראות זאת כך. אסופה של כדורי ביליארד בתוך קופסה שאינם מאבדים אנרגיה (למשל על ידי התחממות) ושכל הזמן מתנגשים אחד בשני ונהדפים אל עבר אחרים. אמנם בקירוב האפס כל מולקולה תהדף במידה שווה מימינה ומשמאלה, אבל אם נדרוש דיוק נוסף שנובע מכך שבכל זאת יש חוסר של אחידות מוחלטת בהתנגשויות, נקבל את התנועה הבראונית. אפשר לראות זאת בגז, או בנוזל ואפשר גם לשים מולקולה קטנה של מוצק בתוך גז או נוזל ולראות את התנועה שלה כתוצאה מההתנגשויות האלו.
 

חייםאבג

New member
...אני ממשיך להציק בשאלות תם, ברשותכם.

את גבול האטום/מולקולה קובעים האלקטרונים החגים סביב הגרעין/ים. נכון/לא נכון? מה מונע מאלקטרון מלהתנגש באלקטרון מהאטום/מולקולה הסמוך? תודה לעונים.
 

חייםאבג

New member
מה 'מערכת היחסים' של האלקטרון עם המטען החשמלי

אני מנחש שגם זו שאלה אידיוטית.... האלקטרון הוא רק "הפלטפורמה" שנושאת את המטען (=הכח?) החשמלי או שהוא-עצמו המטען? ..או שאני בכלל לא מבין כלום...?
 

uzi2

Active member
לאלקטרון יש מספר תכונות

שאחת מהן היא המטען החשמלי שלו. מטען חשמלי הוא מושג שקשור לכוח החשמלי. הכוח החשמלי בין שני חלקיקים, פרופורציונלי הן למטען של הראשון, והן למטען של השני.
 
למעלה