מחפשת המלצה לספר על בודהיזם

האם תוכל בתמצות

לסכם את עיקרי דבריהם (למרות הקושי האפשרי שבקשה כזו מציבה)?
 

קוכולין

New member
אנסה בקיצור נמרץ

הונן טען כי בעידננו המנוון, עידן "קץ הדהרמה", כל השיטות הבודהיסטיות הרגילות להשגת הארה פשוט לא עובדות. האדם לא מסוגל להשיג הארה בכוחות עצמו, בשום אופן לא. לא מדובר כבר על תמיכה של הבודהה- שעוזרת לאדם לתרגל. אין שום ערך בתרגול. אין שום ערך במדיטציה. אין שום ערך בלימודים. הדרך היחידה של האדם להיוושע, היא בהסתמכות מוחלטת על רחמיו של בודהה אמידה, שנשבע להוביל את כל מאמיניו לגן העדן המערבי. כל מי שיאמר "נאמו אמידה בוצו" (הלל לבודהה אמידה), או בקיצור- נמבוצו, יזכה לרחמיו של האל וילך לגן עדן, גם אם הוא רשע גמור. הונן אמר: "אם בודהה אמידה חונן אפילו רשעים, וודאי שיחנון גם צדיקים". הונן ביטל את עניין הנזירות לחלוטין ונשא אישה. שינראן, תלמידו של הונן, היה הרבה יותר קיצוני מרבו. הונן בכל זאת אמר שיש ערך למוסר, ויותר מזה, הדגיש שצריך לומר נמבוצו כל הזמן, כל רגע, כל שעה- כמן תרגול או אם תרצו, סוג של מדיטציה. שינראן, לעומת זאת, אמר שאין צורך להגזים באמירת נמבוצו. אפשר לומר פעם ביום, אפשר לומר פעם בחיים, ואפשר אפילו לא לומר בכלל- בודהה אמידה יחנון אותנו בכל מקרה. שינראן הגיע לדרגת קיצוניות כה גבוהה, עד שאמר כי בודהה אמידה מעדיף רשעים על צדיקים. וזאת מדוע? כי הצדיק סומך על צדקתו, ואילו הרשע סומך רק על בודהה אמידה.
 

תמיר302

New member
טעות ידידי

הונן מעולם לא נשא אישה, אלא המליץ על כך לתלמידו שינראן, שאכן עשה כך. הונן חי את כל חייו כנזיר, והקפיד על כל הכללים המתאימים. שינראן לא טען שאין להגזים באמירת הנמבוטצו...הוא פשוט קבע שאין זה משנה כמה פעמים שתאמר אותו, כי הישועה כבר מובטחת לך. כלומר, הוא ביטל את שרידי ה"כח העצמי" שהונן עדיין החזיק. שינראן גם לא טען שהרשע עדיף על הצדיק, משום שאמידה יקבל את כולם ללא הבדל.בפועל, הרשע אולי ממהר לסמוך על אמידה, אבל זאת רק משום שהוא מודע יותר למחשבה החוטאת שלו. שינראן דחה מכל וכל את הטענה שרשע הוא מותר , ובוודאי שלא רצוי. כאשר נשאל על הנושא, הוא ענה: "גם אם יש לך את התרופה, למה להמשיך לקחת את הרעל?". אנא קרא את הטאנישו! (Tannisho)נושאים אלה ואחרים מופיעים בו.
 

קוכולין

New member
בנוגע להונן- אתה צודק

שינראן אכן נשא אישה, ולא הונן. תודה על התיקון. בנוגע לביטול שרידי הכוח העצמי- הרי רק חיזקת את דברי. אינני סבור שגישה שלא נותנת שום כוח עצמי למתרגל היא גישה בודהיסטית. שינראן אמר במפורש: "אם בודהה אמידה מושיע אפילו צדיקים, לא כל שכן את הרשעים." לדעתי זו אמירה ברורה ומפורשת מאד. ואכן, הבריונים של ג'ודו שינשו הבינו את דברי שינראן היטב ויצאו לבזוז, לשרוף ולרצוח. אני לא טוען שזה מה ששינראן רצה שיהיה או שלכך התכוון- אני פשוט אומר שזו היתה התוצאה.
 

תמיר302

New member
אולי אני יכול לנסות

קוכולין, אני אקבל בשמחה תוספות\תיקונים! שינראן מצא שאנו חיים בעידן הדהרמה האחרון. בעידן כזה, לא ניתן כבר לתרגל את הדהרמה כמו שצריך, ובטח שלא להגיע להארה. "דרך החכמים" למעשה נסגרה. הדרך האפקטיבית להארה היא "דרך הארץ הטהורה", ע"י החמלה הגדולה של אמידה. שינראן טען שבכולנו יש "תשוקות עיוורות" טבועות עמוק במחשבה שלנו. לכן, אנחנו לא יכולים לסמוך על "הכח-העצמי". כל פעולה שלנו נגועה באגואיזם וחמדנות, ולכן אנחנו לא מסוגלים לעשות שום טוב אמיתי. שינראן (בעקבות הונן) קבע את הנדר ה-18 של אמידה בודהא, המופיע בסוטרה הגדולה של הארץ הטהורה, כנדר החשוב ביותר והמרכזי: 18) If, when I attain Buddhahood, sentient beings in the lands of the ten quarters who sincerely and joyfully entrust themselves to me, desire to be born in my land, and call my Name, even ten times, should not be born there, may I not attain perfect Enlightenment. Excluded, however, are those who commit the five gravest offences and abuse the right Dharma. שינראן דחה את ההתייחסות אל השם אמידה כאל אמצעי מדדטיבי. שינראן ראה את הסיבה היחידה ללידה בארץ הטהורה באמון בנדר של הבודהא. כלומר, כל מי שמקבל את הנדר וסומך עליו, יוולד בארץ הטהורה , ללא קשר למעשיו. כך שלמעשה אמידה מתפקד בגדר מושיע, הפועל למען השחרור מסבל של כל היצורים. שינראן קבע עוד שהאמון (trust) ניתן לך גם הוא, כמתנת חינם, ע"י אמידה. כאשר זה קורה, ניתן לך שינג'ין- "מחשבה" ולב אמיתיים- אלו של אמידה. אמידה מעביר אליך את כל המעלות (merit?) אשר הוא צבר במשך עידני עידנים. אהםם..זה על קצה המזלג. אשמח להרחיב.
 
תודה תמיר וקוכולין

היה מעניין מאוד ומעשיר. אין לי ידיעות רבות על הארץ הטהורה אלא בהקשר של אותם מאסטרים סינים של זן שהיו בעצמם תלמידים של אסכולה זו בתקופות מסויימות של חייהם ואשר כמורים המשיכו ללמד, בין היתר גם את הארץ הטהורה.
 

תמיר302

New member
תראה יש

משהו בדבריך. אין ספק שהארץ הטהורה היפני הוא זרם מאוד לא-אורתודוקסי ומאוד ייחודי (בעיקר הג'ודושינשו). אבל- מז"א "לא מצאתי הרבה קשר לבודהיזם"? הרי הזרם מבוסס לחלוטין בבודהיזם. כל המושגים והחשיבה שלו הן בודהיסטיות. כפי שציינתי כבר למעלה, הונן הסתמך על דברי שאן-טאו, ולא המציא דברים. אל תשכח את עקרון ה"אמצעים יעילים", אשר נועד להביא כמה שיותר אנשים להארה. בעידן הדהרמה האחרונה, איזה זרם עדיין מסוגל להביא אנשים (רבים, לא ספורים על כף יד) אל השחרור?
 

קוכולין

New member
אני לא מסכים איתך, ואסביר מדוע

לבודהיזם, על כל זרמיו (תרוואדה, מהיינה, וג'ראיינה)- יש כמה הנחות יסוד משותפות. אחת מהן, ולדעתי אחת העיקריות, היא שהאדם משיג הארה, פחות או יותר, בכוחות עצמו. בכל הזרמים, המורה עוזר ועזרתו חשובה ונחוצה. בזרמים מסויימים של מהאיינה יש עזרה מצד אלים ובודהות. לגיטימי. אבל באף אחד מהזרמים הללו, אין ויתור מוחלט על העבודה העצמית והתרגול האישי, והסתמכות מוחלטת על אל- שהאמונה בו תפתור את כל הבעיות. בכת הארץ הטהורה היפנית יש הסתמכות כזאת, וביטול של כל המאמצים העצמיים. יתר על כן, לפחות שינראן מבטל לחלוטין את המוסר- המרכזי כל כך בבודהיזם על כך זרמיו. ואכן, בהיסטוריה היפנית ראינו לא מעט כנופיות של בריוני "ארץ טהורה", שאנסו, רצחו, שרפו ובזזו כאוות נפשם. מה אכפת להם, אם בודהה אמידה יציל ממילא? בתקופת הארץ במלחמה (סנגוקו- המאה ה-16), הארץ הטהורה האמיתית (ג'ודו-שינשו) היתה אחד הארגונים החמושים האימתניים ביותר במדינה. גם הכתות הבודהיסטיות האחרות היו מנוונות באותה התקופה ולא טמנו ידן בצלחת, אבל ג'ודו שינשו היו בלא ספק הגרועים והאלימים מכולם. מכל הסיבות הללו- קשה לי להגדיר את ג'ודו שינשו כבודהיזם.
 

תמיר302

New member
ולכן אמרתי

שמדובר בבית ספר ייחודי. מובן שאין הסתמכות על אל, אלא על בודהא(יחי ההבדל! (-: ) שינראן לא ביטל את המוסר, זו טעות נפוצה. הוא רק טען שאין קשר בין נטיותיך המוסריות לבין היכולת שלך להגיע לארץ הטהורה ולהארה. אבל הוא כן דחק בכל אדם לנסות ולדבוק ב-5 החוקים של האדם הפשוט. יש ללכת בהם כי הם מונעים סבל לאחר ולעצמך, ולא כי ככה תגיע להארה (העמדה הבודהיסטית המסורתית). לגבי הכנופיות...מובן שאנשים שכאלו ראויים לגינוי (ולעונש מן הסתם). אבל שוב, מי שחושב שכדאי לו לעשות הכל-הוא טועה. ראה תשובתי בתגובה למעלה. אגב, היה זה דווקא זרם הזן שהיה בראש המחנה הלאומני היפני, בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת. ככה ששימוש קלוקל בלימוד קיים בכל זרם כלשהו. ראה גם הנזיר התרוודי המפורסם (לא זכור לי מהו שמו) שהכריז שמותר להרוג קומוניסטים.
 

קוכולין

New member
מבחינת המאמין היפני

אין שום הבדל בין בודהה לאל. אני לא בטוח שגם ששינראן הבין את ההבדל הזה. ברגע שאתה לא מתנה הארה במוסר, אתה מבטל בפועל את המוסר.
 

תמיר302

New member
מדוע?

האם המוסר קיים רק כדי לקדם אותך, או שהוא קיים גם כדי למנוע ממך לפגוע באחר?
 

קוכולין

New member
כאשר אתה מדבר למאמינים מהשורה

ולא למתרגלים רוחניים שבאמת מוכנים ורוצים להשקיע, אזי המוסר נתפס ככלי לקידום אישי- וזאת במקרה הטוב. כאשר אתה אומר לאנשים מן השורה שרשע עדיף מצדיק מנקודת מבט של הגאולה, הם מבינים את הרמז כפשוטו.
 

תמיר302

New member
אם אנשים לא מבינים

את הלימוד, אל תאשים את המורה! ושוב, שינראן לא טען שעדיף לעשות רע. אנא בדוק זאת שוב.
 

תמיר302

New member
השאלה שצריכה

להשאל היא: האם אדם שחושב שלא משנה אם הוא עושה רע או טוב, ולדבר אין קשר ליכולת שלו להשתחרר מהסבל, אכן יהיה רשע יותר, מאדם אשר פוחד מתוצאות רעות למעשים רעים?
 

טרף טרף

New member
זה תלוי באישיות

לכן לפי דעתי זה מה שיפה שיש הרבה זרמים בבודהיזם, ויש כאלו שדווקא הידיעה שיש להם על מי לסמוך דווקא עושה אותם יותר רגועים וכך גם יוכלו להיות אנשים יותר טובים ולעומת זאת יש כאלו שאולי ינצלו את זה לרעה ולהם זה לא מתאים. אני חושב כך מכיוון שזה נראה לי המצב בנצרות, הרי לפי המאמינים בישו-האמונה בו זה מה שיושיע אותך ולאו דווקא המעשים שלך כי ממילא אתה חוטא, ויש כאלו שמנצלים את זה לרעה ויש דווקא נוצרים כמו "אמא תרזה" שזה מעודד אותם להיות אנשים כמה שיותר מוסריים.
 

קוכולין

New member
לדעתי התשובה היא כן

תזכור ששינראן חי בתקופה שבה מלחמות פנימיות ביפן היו מאד נפוצות. כאשר הוא אמר ללוחמים ולפורעים- תוכלו לעשות מה שאתם רוצים, ממילא תזכו בגאולה- אמירה זו בלא ספק עודדה מעשי אלימות.
 

תמיר302

New member
אבל לפי שינראן

גם אם הוא היה אומר לאנשים שההארה שלהם תלויה במעשיהם, לא היה בכך תועלת- לאנשים אין את היכולת לשמור באופן מוחלט על צווי המוסר. שינראן ראה באנשים החיים בעידן הזה כיצורים חסרי אונים, הנתונים בעיקר לנטיות הקארמתיות הרעות שלהם, ולכן לטעון שההארה תלויה במעשים תגרום להזנחה של כמעט כל האנושות בסאמסארה ובהמשך הסבל.
 

תמיר302

New member
מלבד זאת

האנשים שהאמון באמידה ניתן להם מכונים "מיוקונין"- אנשים מופלאים, בעלי החמלה והחוכמה שניתנה להם מאמידה. ממש לא פושעים אכזריים. ראה כמה סיפורים עליהם: http://shin-westhartford.tripod.com/id18.html
 

תמיר302

New member
ההבדל בין הבודהא אמידה לאל

הוא מהותי, ואם שינראן היה שומע על מושג האל המונותיאיסטי, הוא היה בוודאי מודע לו.
 
למעלה