ממ"ד, מקלט וחדר מדרגות

ermando

New member
ממ"ד, מקלט וחדר מדרגות

שלום,

לצערי, בקושי הצלחתי למצוא פורומים בנושא התגוננות- מקווה שתוכלו לעזור לי בנושא הבא:

אני מתכנן לעבור בקרוב לבאר שבע, ומעוניין לדעת כמה דברים בנוגע למיגון.
לפי מה שהבנתי מנציגה בפיקוד העורף, ממ"ד הוא המרחב הבטיחותי ביותר בזמן טילים, לאחר מכן מקלט, ואז חדר מדרגות.

כמה שאלות:

1. האם זה אכן כך? זהו הסדר הנכון מבחינת ההגנה המרבית מפני טילים? נשמע שהיא לא הייתה סגורה על עצמה כשהיא ענתה לי...
2. מה בנוגע למקרה שהממ"ד נמצא בקומה העליונה ביותר בבניין? עד כמה שהבנתי ממ"ד לא יכול להגן מפני פגיעה ישירה, והרי שבקומה הכי עליונה- הוא חשוף (יחסית) לפגיעה מלמעלה.
3. מה ההנחיה בנוגע לבניין שבנוי על עמודים? אם טיל פוגע באחד מעמודי הבניין, אני מניח שהוא יתמוטט, ומפני איום שכזה לא ממ"ד ולא חדר מדרגות יכולים להגן. אולי הכי טוב להיכנס למקלט בבניין מסוג זה?
4. במקלט שלי יש יציאת חירום (חלון קטן), שאינו נראה קשיח יתר על המידה. בנוסף, החלון חשוף יחסית כיוון שהוא מוביל אל החניה (מבלי לטפס במדרגות- פשוט עוברים דרכו ואז יש עוד חלון ליציאה שאותו פותחים ומגיעים לחנייה).
אני מניח שהחלון הנ"ל מספיק טוב למנוע פגיעת רסיסים, אך מה לגבי פגיעה ישירה? יש סיכוי מסוים שהטיל יצליח לפגוע כל כך נמוך (אני מזכיר שהחלון לא תת קרקעי- הוא בגובה החנייה).


אודה לעזרתכם.
 

ermando

New member
תיקון קטן

בסעיף 4: כן צריך לטפס במדרגות כדי להגיע לחלון יציאת החירום, אך לאחר שעוברים את אותו חלון- אין עוד טיפוס, פשוט יוצאים דרך חלון נוסף במרחק מטר ממנו.
כלומר, ניתן לומר למעש שהמקלט בקומה מינוס 1, והחלון בקומת קרקע.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
הדבר הראשון שצריך לדעת, הוא שאין מיגון מושלם

אין ודאות של 100%. לעולם לא יהיה גם. להזכירך ההרוג הישיר היחיד במלחמת המפרץ (תושב רמת חן, ברח לי שמו), נהרג כאשר דלת המקלט בו ישב נפגעה בפגיעה ישירה ונפלה עליו.

עם זאת, יש אכן מדרגי מיגון, שמבוססים על הגיון פשוט ועל הסתברות. ברגע שתבין את ההסתברות, יהיה לך קל יותר לאתר את המרחב המתאים לך בשעת אמת.

הנחת היסוד היא, שמאחר והטילים שנורים עלינו מרצע"ז (ודאי אלה שנורים למרחקים ארוכים) לא מגיעים עם כמות גדולה של חומר נפץ (שכן המחבלים מוציאים חומר נפץ כדי להכניס יותר דלק ובכך להשיג את המרחק המבוקש), מרחב ממוגן שנבנה על מנת להיות מרחב ממוגן מספק את ההגנה הטובה ביותר. זה כולל מקלטים ציבוריים, ממ"דים וממ"קים. עם זאת, בהינתן פגיעה ישירה בנקודת תורפה של מקום כזה, כמובן שיתכן שהמיגון לא יספק. הרעיון הוא, שמקום כזה נותן לך את מינימום נקודות התורפה האפשריות (המרחב כולו מבטון יצוק ביחידה אחת).

אם הממ"ד נמצא בקומה העליונה של הבניין ואין פנאי להגיע למרחב ממוגן נמוך יותר, הממ"ד עדיין נחשב כמרחב הממוגן ביותר. זאת כאמור מאחר ויש בו מינימום נקודות תורפה יחסית לכל אלטרנטיבה. כך למשל יציאה לחדר המדרגות וירידה של קומה אחת, תיתן לך את ההגנה של חדר המדרגות, אך בהינתן פגיעה ישירה ל"ע תספק לך פחות הגנה משהייה בממ"ד.

סיכומו של דבר; כאמור אין הגנה מלאה. לעולם לא נדע מראש היכן יפגע הטיל, והאם היינו צריכים לזוז 5 מטר שמאלה או ימינה. פיקוד העורף מנחה את האוכלוסיה תוך התחשבות במכלול הסיכונים וההסתברויות, וחזקה עליו שהוא יודע מה הוא אומר. אם אינך חש בטוח, ניתן ליצור איתם קשר ישירות ולהתייעץ איתם. אם לא יצאת עם הרגשה טובה מהנציגה עימה שוחחת, בקש לשוחח עם מישהו אחר.
 
למעלה