נושא לדיון: פוליטיקה בקמפוס

stkachov

New member
נושא לדיון: פוליטיקה בקמפוס

האוניברסיטה מתגאה בעובדה שהיא המוסד הכי פלורליסטי במדינה ונותנת את חופש הביטוי הכי גדול לסטודנטים. האם לדעתכם הדבר הזה אינו מוגזם? האם אתם נהנים מהאוירה הפוליטית שיש בקמפוס? אני אישית ממש לא. אני יכול להעיד על עצמי שבעברי למדתי גם בטכניון, שם האגודה היא א-פוליטית, אין מפלגות, אין תאים... תענוג. אבל גם במקומות אחרים בארץ עושה רושם שהמצב יותר רגוע ממה שיש באוניברסיטה. מה דעתכם?
 

סלוניק

New member
..

אני לא יודע עד כמה השפעתו של סטודנט בתא סטודנטים גדולה יותר מזו של נוער בתנועה פוליטית כלשהי (למעט אולי היכולת להתמחות בתחום מסוים), אבל החשיבות של תאי הסטודנטים היא בעיקר בקישור של אנשים בעלי עמדות מסוימות על מנת שיוכלו לפעול ולהפעיל פרויקטים משותפים, ולא רק לצורך התדיינות, למידה ו"החלפת דיעות". דוגמה יפה לכך היא "מגמה ירוקה" שהתא שלה באונ' העברית היווה את אחד מן הקבוצות המובילות במאבק כנגד תכנית ספדי (בירושלים) בשנתיים האחרונות (לצד החברה להגנת הטבע). בגדול, מעבר לעובדה שאני מאמין שיש חשיבות גדולה לתאים אני גם לא מבין מדוע יש במציאות הזו של התאים משהו מטריד, או אפילו "מוגזם". מודעות פוליטית היא תמיד חיובית.
 

stkachov

New member
אני מדבר על משהו אחר

על דגלי פלסטין בקמפוס, על רגשות שנאה וניכור בין הסטודנטים ועל אוירה לוחמנית.
 

סלוניק

New member
ובכן,

רגשות ניכור ושנאה הן לא בהכרח פועל יוצא של מודעות פוליטית, אבל גם אם כן אני מעדיף לסבול רגשות שנאה אם אניף דגל פלסטין בקמפוס מאשר לחוש דיכוי של חופש הביטוי מצד החברה הסובבת שמאיימת עליי בדחייה וניכור חברתי. ההגבלה של מודעות פוליטית לגבולות שמטרתן לא לפגוע בקשרים או בתחושות של סטודנטים אחרים היא בעיני חשיבה שיש לדחוק החוצה, שכן היא מונעת דיונים פוליטיים המצויים מחוץ לגבולות הקונצנזוס כי הרבה יותר נוח לנו להתעלם מהם, ואם הזכרת את עניין הזהות הפלסטינית-ישראלית של ערבים ישראלים זו בעיני דוגמה מצויינת לכך.
 

stkachov

New member
מכיר את המשפט

אל תהיה צודק, תהיה חכם ? אם בעינייך העובדה שתניף את דגל פלסטין בגאווה וע"י כך תשניא על עצמך אנשים ותביא לניכור בינך ובין חברייך ללימודים שווה את זה, אז בהצלחה. דיונים פוליטיים אפשר לעשות בהרבה מקומות. יש את הכנסת, יש כנסים, יש הפגנות, מפלגות, יש כל מיני דרכים. בית הספר הוא לא המקום לכך לדעתי.
 

stkachov

New member
חוץ מזה

לא ברור לי איך הנפת דגל פלסטין מקדמת דיון כלשהו.
 

סלוניק

New member
דגל הוא שלט.

ככל הנראה לא אתדיין איתך ואנופף בדגל תוך כדי, כי זה סתם מטופש, אבל אם זו הייתה הפגנה הנפת דגל פלסטין מקדמת אותה בדיוק כמו הנפת דגל ישראל, דגל הגאווה, סרט כתום או כל שלט אחר, תלוי בנושא. מעבר לכך, למה לרוץ כל כך מהר למסקנה ש"ישנאו" אותי על רקע דיעה שהיא מחוץ לקונצנזוס? אני מעדיף להאמין שהציבור לא אטום עד כדי כך שהוא "שונא" אדם בשל הדיעה שלו. לכל היותר לא יכבד אותו על האופן בו הוא מבטא אותה - אני לא מחבב שמאל צעקני ופופוליסטי באותה מידה שלא אחבב ימין צעקני ופופוליסטי. העובדה שהרבה פעמים השיח הפוליטי נגוע ברדידות ובדמגוגיה דווקא היא הסיבה שכן צריך לעודד מודעות פוליטית בקרב הציבור ולאפשר גיבוש עמדה מסודרת יותר. אמנם כתבתי קודם שהעיקר הוא לא ב"החלפת דיעות" כי אם בפעולה לקראת השגת מטרה, אך עדיין אינני מפחית מן החשיבות של דיונים פוליטיים כאמצעי לגיבוש דיעה. מעבר לכך, אני מניח שלכולנו יש גבולות בהם נעדיף לתמוך או אפילו להלחם על עמדה מסויימת גם במחיר חברתי-אישי. אני למשל לא אעלה על בריקדות אם לא ייושמו מסקנות פסטי-וינוגרד, אבל בהחלט מוכן להלחם כנגד תופעות אחרות (שהגענו או עוד לא הגענו אליהן). אני בהחלט חושב שלא צריך לחשוש מן הכלל מהבעת עמדות ועוד יותר מכך אני מאמין שזה לא טיעון לגיטימי. נכון שטעמי חוסר נעימות עלולים לגרום לנו לשתוק לפעמים, אבל לא עדיף לפעול למען סובלנות של החברה כלפי הרעיונות שלך ושלי מאשר שאנחנו נחשוש להביע אותם?
 

stkachov

New member
שמע, אני מדבר על המציאות בשטח

והמציאות בשטח היא שהאוירה בחיפה היא הכי עכורה בין הסטודנטים(יהודים וערבים), בעוד במקומות אחרים האוירה טובה יותר. אתה יכול לנתח את העניין הזה מפה ועד להודעה החדשה, להגיד שזה לא צריך להיות ככה, לדבר על חופש הביטוי ומושגים יפים אחרים, אבל זה מה שקורה בפועל. ואני לא אומר שצריך לחשוש, אלא לעשות שיקולי רווח והפסד.
 

hilapi

New member
קצת ספקנות...

הקביעה שלך כי והמציאות בשטח היא שהאוירה בחיפה היא הכי עכורה בין הסטודנטים(יהודים וערבים), בעוד במקומות אחרים האוירה טובה יותר-נראית לי "קצת" מוגזמת...האם הספקת לחוות את ההווי הסטודנטיאלי בכל אותם "מקומות אחרים"? נראה לי שהמסקנה הזו שלך כי "האווירה בחיפה היא הכי עכורה" מתבססת בעיקר על שמועות...אני למשל,משיטוט די אקראי בפורום סטודנטים קיבלתי את הרושם שאוני' ת"א היא מעוז הסנוביזם בישראל וקיימת תחושה עזה של ניכור,האם באמת כך הדבר? ברור שלא. אני בטוחה שיש כמות לא מבוטלת של סטודנטים באת"א שמרגישים מצוין חברתית,נעזרים בחבריהם הסטודנטים ומשתתפים בפעילויות בקמפוס. מנגד,יש כאלה שחשים כי "אדם לאדם זאב" באת"א... בשורה התחתונה,אווירה ניתנת ליצירה ותמיד יהיו דעות לכאן ולכאן...
 

עינב 26

New member
אווירה חיובית

מסכימה לגמרי, אני לומדת כבר כמה שנים באוניברסיטה ולא מרגישה "אווירה עכורה". וסתם לידיעה - מספר הסטודנטים הערבים באוניברסיטה העברית יותר גדול מזה שבחיפה.
 

stkachov

New member
כמובן שזה מבוסס על דיעה אישית

אני פשוט אומר מהנסיון האישי שהיה לי... הייתי בכמה קמפוסים(ת"א, העברית, בן גוריון, טכניון, בראודה, קמפוסים של האו"פ... חחח כן הספקתי הרבה
) וזה הרושם שנוצר אצלי. כמובן שאני מאוד אשמח להתבדות.
 

hilapi

New member
../images/Emo45.gifעל ההספק

אני לא בטוחה בכלל ששוררת בחיפה האווירה הכי עכורה או עכורה בכלל,עובדה שאני ואתה וכנראה עוד כמה אופטימיים החלטנו ללמוד פה-כנראה שמשהו משך אותנו...
 
אני לא יודעת בקשר לעכורה

אבל בתור מישהי שסיימה תואר ראשון בב"ג אני בהחלט מרגישה שהאווירה פה היא פשוט.. פחות קיימת. פחות הווי סטודנטיאלי, פחות תרבות, פחות מסיבות, פשוט פחות. אולי זה קשור לעובדה שחיפה היא אוניברסיטת קל"ב להרבה אנשים, בעוד שרוב הבן-גוריונים הרחיקו מהבית, ואפשר לחשוב על עוד מליון הסברים (כן, כבר חשבתי על זה קודם יש לי עוד המון הסברים) אבל העובדות הן שיש לפעמים הופעות ביום רביעי על הדשא של אחלה אמנים עם היענות נמוכה להחריד, והאנשים שמחלקים בירה חינם עומדים שם כמעט חסרי עבודה (מה שלא היה קורה בב"ג לעולם..) ושכשהיה ניסיון להקרין סרטים בעולם ספדיה (בדומה לנגטיב- הקולנוע המאוד מצליח בב"ג) הגעתי שלוש פעמים- פעם אחת היינו אני והחברות לבד, ופעמיים פורסמו הסרטים אבל בפועל פשוט לא היו. בקשר ליחסי ערבים יהודים אני מתביישת לציין שבב"ג פשוט לא הייתי מודעת ליחסי ערבים יהודים.. מבחינתי האישית פשוט לא היו כאלו. סביר להניח שאם יש כאלה יהיו גם יותר חריקות, הדו-לאומיות היא נושא די טעון שרק נס יעביר אותו בחלקלקות. אני מניחה שיש כל מיני פרויקטים של דו קיום שהיו יכולים קצת לקרב באיזה שהיא דרך, אבל לרוב אנשים נוטים בכל מקרה להתקבץ על פי סטיראוטיפים קבוצתיים כלשהם. הדבר החשוב אולי, למרות שגם זה לא נראה לי ממש אפשרי, זה להוריד קצת את העוקץ הפוליטי\לאומי מהבחירות לאגודה ולעשות אותן פחות אלימות וקצת יותר מועילות לציבור הסטודנטים ישירות.. חוץ מזה כמובן שיש המון יתרונות לעיר והאוניברסיטה חיפה, כשהים, הנוף, והיער הם רק קצה ההתחלה שלהם..
 

hilapi

New member
בגדול,

כפי שכתבת הסיבה להצלחת הפעילויות המאורגנות של אגודת הסטודנטים בב"ג,היא פשוט-הימצאות הסטודנטים בב"ש... עיר שלא ממש מציעה להם אלטרנטיבות לבילוי מלבד אותם שני פאבים סטודנטיאליים וצפייה משותפת בסרטים...לעומת זאת בחיפה קיימות הרבה יותר אופציות ( שלל פאבים,מסעדות,מועדונים,כמה וכמה בתי קולנוע ועוד...)וגם אותם אנשים שבשבילם האוניברסיטה איננה קל"ב ( באו במיוחד מחוץ לחיפה ) נהנים מהיכולת לבחור ולא תלויים בפעילויות המאורגנות בקמפוס... כשלון הקרנת הסרטים יכול לנבוע ממיליארד סיבות: סרטים שלא קלעו לטעם הקהל הפוטנציאלי,חוסר ביחצ"נות,מועד בעייתי( למשל אם הסרט הוקרן ביום שבו משודר משחק בגמר גביע ליגת האלופות ) ועוד ועוד... לגבי "והאנשים שמחלקים בירה חינם עומדים שם כמעט חסרי עבודה"-לא ממש נתון שמעיד על חוסר הווי חברתי... על ההופעות שמתקיימות בימי רביעי,שמעתי מחברה שלומדת באוני' משהו אחר לגמרי ממה שאת אומרת. לדבריה,ההיענות בכלל לא נמוכה ואפילו ההיפך-אולי מדובר בהופעות ספציפיות שבהן הביאו אמנים פחות אטרקטיביים עבור קהל היעד? תראי,אני לא אומרת שאין מה לשפר כי תמיד יש. כשדיברתי על הווי סטודנטיאלי,יותר התכוונתי לאווירה חיובית בין הסטודנטים,לחברויות שנוצרות,ללמידה משותפת בניגוד לתיאוריו השחורים של ידידינו stkachov שטען כי האווירה שקיימת בחיפה היא "הכי עכורה","לוחמנית" ובכל זאת לאחר כל שיטוטיו בקמפוסי הארץ בחר ללמוד בחיפה
אגב,יש גם חסרונות ל over ביחד הזה של ב"ג...לפעמים רוצים לצאת קצת מהבועה ,לפגוש אנשים שהם לא רק סטודנטים וסתם להחליף את מקום הבילוי...בקיצור,יש פעילויות חברתיות והווי סטודנטיאלי באוני' חיפה שתואמים את האופי של האוני' וטוב שכך! וכמובן כמו שכתבתי קודם יש גם פעילויות שנכשלות לעיתים ובכלל תמיד יש מה לשפר...
 

stkachov

New member
כמו שאמרתי

האוירה בקמפוס לא הייתה זו ששיכנעה אותי לבוא לחיפה דווקא. בחיפה פשוט קבלתי פטור משכ"ל לשנה הראשונה וזכאות אוטומטית למעונות לכל אורך התואר, דבר אשר לא הייתי מקבל באוניברסיטה אחרת, דבר שלי היה מאוד חשוב. בנוסף אני כבר גרתי בחיפה כמה שנים ואני מכיר את העיר, אז כאשר עשיתי שקלול של כל המרכיבים בחרתי בחיפה.
 
ממש לא התכוונתי להעליב את העיר חיפה

ואני מאוד מחבבת הן את העיר והן את האוניברסיטה, אבל כל תירוץ או הסבר לא ישנה את העובדה שמעולם לא שמעתי מישהו אומר את המשפט: "באתי לחיפה בגלל ההווי החברתי" ובב"ג כן שמעתי את זה. בחיפה יש אלטרנטיבות? אכן כן. הביחד עלול להיות דביק מדי? הו, אין ספק. שתיית בירה ומסיבות פרועות הן לא בהכרח דבר טוב? ניתן לוויכוח אך בהחלט לגיטימי. אנשים מגיעים להופעות? כן אבל לא באותו רמה\מידה שמגיעים במקומות אחרים. הסרטים נכשלו בשל אירועים ספציפיים ונקודתיים או מחסור בייחצנות? לא מבוסס ולא מדוייק עובדתית בוודאות, אבל ניחא. בוא רק נציין שממש לא היו כל שלושת הסרטים בגמר גביע האלופות, הייתי שמה לב. או בקיצור, אני שמחה מאוד שמצאת אוניברסיטה שבה ההווי החברתי מתאים לך, אבל אין ספק שהוא שונה מאוד ממקומות אחרים. אולי זה טוב שכל אחד יותר לעצמו (פחות בועה דביקה), ואין דבר כזה אירועים שהם רק לסטודנטים , ופה יש הרבה דברים ששם אין (סינמטק, ים, נוף, גנים בהאיים..) בתור מישהי שחוותה תואר ראשון כמשהו אחר לגמרי, לי אישית בטעמי הספציפי זה חסר, ואני כן רואה הרבה פחות הווי חברתי, ויותר לבוא ללימודים ולתפוס מהר את האוטובוס הביתה. לא עכור, שונה.
 
למעלה