נו, משהו ענייני

ganooov

New member
נו, משהו ענייני ../images/Emo8.gif

בדרך כלל מקובל להפריד כמעט לחלוטין בין תסריט הצילום (שוטינג סקריפט, שכותב הבמאי לצלם) לבין התסריט הרגיל; אבל אני מוצא את עצמי הרבה מאוד פעמים במצב שבו אני לא יכול להמנע מכתיבת הוראות צילום/בימוי בתוך סצינות שונות, בעיקר כאלו שאני ממש חי אותן. מה איתכם? אישית במקרים כאלו אני פשוט כותב בצד שוטינג סקריפט מלא.. מה שגורם לי לחשוב שהדבר שהכי טוב לעשות זה להיות תסריטאי-במאי (טרנטינו, דוגמה נפוצה בישראל
).
 

Sakura Chan

New member
בעיקרון

אני חושבת גם כן שבמאי ותסריטאי אמורים להיות אותו אחד. נקודות ראות שונות זה טוב במקרים רבים אך במקרה כזה יוצרים פערים והסיפור לא מועבר בצורה ריאליסטית כפי שיכל להיות. במקרה והתסריטאי והבמאי הם שני אנשים שונים עליהם להיות בקשר מאוד הדוק, להתייעץ אחד עם השני, אפילו לכתוב ביחד את התסריט והדרך שלך גם היא טובה: לתת הערות בגוף התסריט לבמאי כדי לכוון אותו לצורה שבה על התסריט להיקרא... מקסימום אם הבמאי חולק על דעתך הוא יתעלם מהערות האלו ויגיד לשחקנים לנהוג לפי דעתו ^_^
 
אני כתבתי תסריט ויש מישהי

עכשיו שמביימת את הסרט שכתבתי. אני העוזר במאי שלה וככה זה נהוג. לא כדאי שהתסריטאי יהיה הבמאי מפני שבעריכה הוא לא מוריד חומר כי הוא כבר כל כך אוהב אותו. הוא גם כתב אותו וגם צילם אותו. מקובל שהתסריטאי הוא עוזר במאי.
 

Sakura Chan

New member
כן.. אבל שוב.. בעריכה יש עורך

וגם בעריכה הוא יכול לקבל תגובות והערות
 
אני לא יודע עד כמה הידע שלכם

הוא גדול (ואני לא אומר את זה מתוך שחצנות חלילה). העורך קובע את הקצב והמבנה של הסרט. הבמאי נותן את המילה האחרונה.
 

Sakura Chan

New member
כע...

אבל העורך גם בן אדם, גם הוא יכול להעיר... הבמאי יכול לא לקבל את זה אבל... הוא יכול גם לחשוב על זה
 

pink cigarette

New member
זה לא משנה.

הבמאי תמיד אומר את המילה האחרונה - בשינויים תסריטיים, בשוטינג סקריפט, בעריכה, בעריכת פס-קול. כל אחד מחברי הצוות האחרים יכול לתת הערות או הארות אבל המילה האחרונה תמיד תהיה של הבמאי. חוצמזה, כל במאי עובד אחרת. אני בטוחה שתצליח למצוא במאים שאחרי שהצילומים של הסרט הסתיימו פשוט זורקים על העורכים שלהם את חומר הגלם ואומרים להם "תסדרו את זה. you know how".
 

dylan

New member
איפה זה מקובל?

עד כמה שידוע לי התפקיד של עוזר הבמאי, בגדול, הוא להכין את הלו"ז ולדאוג שכולם יעמדו בו (כולל הבמאי) כך שהבמאי יוכל להתרכז רק בבימוי ולא להתעסק עם כל מה שמסביב (עוזר במאי שני בד"כ מטפל בניצבים).. אין לעוזר במאי שום קשר לבימוי (ברור שהבמאי יכול להתייעץ איתו והוא עובד קרוב אליו אבל זה לא חלק מהגדרת התפקיד). אמנם לא יצא לי ממש לעקוב אחרי קרדיטים של עוזרי במאי אבל אני בספק אם תמצא דוגמאות לעוזרי במאי - תסריטאים.
 

kush kush

New member
במאי ותסריטאי בעיקרון

לדעתי אמור להיות אותו תפקיד. רק התסריטאי יכול לביים הכי טוב כי הוא בעצם זה שדמיין את זה ויכול להמחיש את מה שהוא רוצה בצור הטובה ביותר. אני כתבתי וביימתי, ויודעת שלא הייתי נותנת לאפאחד אחר לביים כי זה היה יוצא משו אחר לגמריי ממה שרציתי. חוצמזה שאנלא יודעת גם אם הייתי קופצת על הקטע של לביים סרט של מישו אחר בגלל שאני לא יודעת מה הוא רוצה, ולא יכולה להכנס לראש שלו, וזו תהיה עבודה קשה מידיי והתוצאות יהיו עלובות.
 

sprung monkey

New member
ממש לא נכון.

שתדעי לך שרוב התסריטאים אינם במאים ולהיפך. אמנם כל תסריטאי כדי שיהיה לו ידע בסיסי בבימוי (בכל זאת, תסריט זה לא סיפור, ותסריטאי צריך לדמיין סרט בראש עם זוויות צילום וכל זה, ולא סתם סיפור על דף), אבל ישנם הרבה תסריטאים שבוחרים לא לביים את הסרט שלהם, דווקא בגלל שהם יודעים שאנשים אחרים יעשו את העבודה יותר טוב מהם.
 

pink cigarette

New member
זה בדיוק מה שקרה לי.

מצד שני, בפעם הבאה שתסריט שלי יבויים, אני אדע להציע את התסריט שלי לבמאי שאני יודעת שיש לנו שפה משותפת, שאני יודעת שיבין מה רציתי להעביר. כשאין שפה משותפת בין התסריטאי לבמאי זה די נוראי. אני חושבת שאם יהיה לי תסריט שהוא באמת יקר לליבי, אעדיף שלא לביים אותו בעצמי - אני מודעת לכשרונותי (או יותר, חוסר כשרונותי) כבמאית.
 

bobby6killer

New member
לא נכון

קיימים המון תסריטאים סופר מוכשרים אבל הם במאים על הפנים. אם אתה טוב בשניהם(כמו שוונטין שלנו) אז תלך על זה,אישית הייתי מעדיף שבמאי טוב יותר ממני יביים את הסרט מאשר אני,לטובת הסרט. כמובן שהייתי בונה שוטינג סקריפט מפורט,וכמו אחת מהמגיבות,הייתי מעדיף גם להיות ע.במאי...
 
מורת הקולנוע שלי שעבר

טענה כי עדיף שהתסריטאי/בימאי/מפיק לא יהיו אותו בן אנוש. הסיבה לכך היא שברגע שאחד מבעלי התפקידים האלו עוסק גם בתחום אחר הוא מאבד את המיקוד וגם עוסק בתחום שייתכן ואינו מהוקצע בו דיו או כשרוני מספיק. פרט לכך זה גוזל את זמנו ואת מידת האיכות שהוא יכל להפיק מכל תפקיד בנפרד. זה דבר אחד להפיק סרט כתסריטאי/בימאי במסגרת מגמת קולנוע או אפילו סרט סטודנטים לבין סרט עצמאי שבו אין שום רשת הצלה או מסגרת.
 

bobby6killer

New member
.....

אם אני חושב(לדוגמא
) שאני יכול גם לביים וגם להיות התסריטאי זאת בחירה שלי ואם הסרט בסופו של דבר לא יצא כמו שצריך אז זאת אשמתי ורק אשמתי.
 
ברור שהאחריות מונחת עליך,

זו הזכות הכי גדולה שאתה יכול לזכות בה כשאתה לוקח על עצמך את אחד מהתפקידים הללו. לדעתי עדיף שתחשוב על מה שעדיף לסרט שלך, ואל תצא מהאגו שלך שאתה רוצה לקחת יותר אחראיות. אך אם ניחנת בכשרון שמאפשר לך לשלב בין התפקידים האלו אז בהצלחה:)
 

bobby6killer

New member
בוודאי

-ברור שטובתו של הסרט היא בראש,ולא אגו או כל שטות אחרת,בגלל זה כתבתי "דוגמא", כי אני לא באמת מאמין שזה אמיתי לגבי.
 

Sakura Chan

New member
אמ.. לא מדוייק

בקטע של המיקוד... הרי הבמאי עובד רק אחרי שהתסריט מוכן. זה לא מפריע אחד לשני
 
הכוונה היא שהבימאי שמתפקד גם

כתסריטאי מתייחס לסרט בהרבה מקרים מנקודת מבטו של התסריטאי. זה מקום מוצא שהוא לאו דווקא בריא לסרט, כי נכון שהתסריטאי רואה באופן מושלם כיצד הסרט שלו צריך להיראות אך הסרט הוא לא שלו אלא של כל הצוות שעובד עליו. ובמקרים רבים בימאי שאינו התסריטאי אלא חופף לו ומשתף איתו פעולה יכל להפיק יצירה שלמה בהרבה מתסריטאי שמתפקד גם כבימאי.
 
למעלה