שאלה בקשר לעתודה

אופטיפ

New member
שאלה בקשר לעתודה

האם משתלם ללמוד רפואה כעתודאי או לחכות עם הלימודים אחרי הצבא. יש לי בעיה מכוון שבעתודה לא משלמים על הלימודים, אבל אחר כך צריך לשרת שנתיים אחרי 5 שנים של לימודים והתמחות. אבל אחרי הצבא צריך לעבוד בשביל לגייס כסף ללימודים. אז מה עדיף לדעתכם? רפואה בעתודה, או רפואה אחרי הצבא על חשבוני? תודה מראש.
 

coolmood

New member
כמה תיקונים...

שלום טל, כמה הערות שאולי יוסיפו לנתונים שבידיך: יתרונות: 1. צה"ל כן משלם את שכר הלימוד לעתודאים לרפואה, וגם מעונות למי שגר רחוק מהאוניברסיטה החל משנה ד' (אלא אם שינו את זה ואני לא יודע). 2. במהלך השירות הצבאי אתה צפוי להרוויח כ-3000 ש"ח לחודש, בהנחה שתשרת ביחידה קדמית יחסית (כמעט כל הרופאים העתודאים זוכים לכך). אמנם לא הרבה, בטח לא בגיל 25, אבל זה יותר משכר החובה שאתה צפוי לקבל אם תעשה שירות רגיל. 3. מסלול השירות של הרופאים בעתודה בצה"ל הוא בונבון... חלק מההטבות הניתנות אפילו לא זכו לאישור צה"לי ומוענקות בשקט בשקט... קיימת זכאות לחודשי בי"ח בזמן 5 שנות השירות עליהן אתה מתחייב, בהתאם לתפקידים וליחידות שאתה משרת בהן... יש אנשים שהגיעו גם לשנה וחצי ויותר מתוך התקופה בזכאות לחודשי בי"ח. בזמן זה, כמובן, תהיה כבר בהתמחות כלשהי, והיתרון ב"חודשי בי"ח" הוא השכר הגבוה יותר משכר מתמחה שלא נשלח מטעם הצבא, דבר שמאפשר שקט נפשי לא מבוטל. 4. צבירת ניסיון במהלך השירות הצבאי - אמנם לא ניסיון רפואי משמעותי כפי שניתן לקבל בבי"ח, אלא יותר בטיפול רפואי ראשוני, אבל גם זה ניסיון. במהלך תקופת השירות תוכל לצאת להשתלמויות שונות ולנסות להתחבר לרפואה ככל שתוכל. 5. עתודאים רבים כיום מחליטים להמשיך לשרת בצבא גם מעבר לתקופה הראשונית, בגלל התנאים הטובים - חלק ניכר מהמשך השירות עובר בבתי חולים, עקב תקופות בי"ח נוספות שמקבלים תמורת כל תפקיד שהם עושים - וגם בגלל היכולת להשתלב בניהול מערכות גדולות (דבר שיותר קשה להתקדם בו במערכת הבריאות שמחוץ לבצא) ולהשתמש ביכולות אלה בעתיד לאחר השחרור מהצבא. 5. חיל הרפואה עומד לעבור שינוי משמעותי בשנים הקרובות, ויש אפשרות לא מבוטלת שעד שתתגייס יחליטו שלא לחייב כל רופא עתודאי במלוא מכסת שנות הקבע עליהן התחייב, למשל... 6. אתה בטוח שבעוד 3 שנים רף הקבלה לא יעלה וימנע ממך להתקבל לאוניברסיטה שרצית? חסרונות: 1. בעיה פסיכולוגית בלימודים כשאתה יותר צעיר ממרבית הסטודנטים. בדיחות "העתודאי עם החלב על השפתיים" לא היו נפוצות במחזור הלימודים שלי (וגם אם היו לא היו מפריעות לי), אבל אחרים לא נהנו מזה יותר מדי... 2. בעיה להסתגל לחברה סטודנטיאלית של אנשים מבוגרים ממך, שכבר שירתו בצבא וראו עולם... גם מבחינת חיי חברה, גם מבחינה לימודית ובכלל... 3. בעיה פסיכולוגית הסתגלותית לשירות צבאי בשלב מאוחר יותר - בדיוק ההיפך מתקופת הלימודים. כרופא, אתה צפוי להיות מבוגר יותר ממרבית חבריך לבסיס, כשכל החברים מהתיכון כבר סיימו צבא מזמן. יש בזה חיסרון לא קטן, שמצמצם את הסביבה החברתית שלך במהלך השירות. לפעמים מבאס להיות תקוע בצבא בגיל 25-30 כששאר בני גילך מתקדמים בחיים... אתה תהיה מחויב לצבא, ולא תוכל לצאת להתמחות בחו"ל אם תרצה. 4. השינוי שחיל הרפואה עומד לעבור יכול להיות גם לרעה - יתכן שהרופאים העתודאים יישלחו לבסיסים מרוחקים למהלך כל שירותם - כך שקשה לדעת... 5. יתכן שבעוד 3-4 שנים, אחרי השירות הצבאי ואיזה טיולון בחו"ל, תבין שלא היית בוגר מספיק כשרצית ללכת ללמוד רפואה, ותחליט על כיוון אחר בחיים, בהתאם לניסיון שתצבור עד אז... לך תדע. בקיצור - הכל תלוי בך, בנחישות שלך ללמוד רפואה ובמזל שלך. שיהיה בהצלחה!
 

a 90s Noah

New member
למאמרי הפורום../images/Emo70.gif

אני רציתי גם ללכת לעתודה רפואית אבל הפסיכו' לא היה מספיק בעליל.. עדין לא וויתרתי על חלום אבל
אחלה פורום אני אבוא לבקר בטוח בהמשך
 

coolmood

New member
אין שום בעיה... ../images/Emo13.gif

אשמח אפילו להרחיב את היריעה בהזדמנות, בטח יש דברים ששכחתי... (ותטפלי בשיעול הזה, אושרית, את עוד תדביקי את כולנו!)
 

natalysh

New member
היי טל,

האם משתלם ללמוד רפואי כעתודאי זו שאלת מיליון הדולר, ואין לה תשובה חד משמעית... אבל כמה תשובות: * בעתודה משלמים לך על חלק מהלימודים - נכון לעכשיו, עתודאים מקבלים 8500 ש"ח מענק עבור כל שנת לימודים, שמכסה את רב ההוצאות הלימודיות. * אתה מתחייב לשרת 5 שנים ולא שנתיים, וזה אחרי לימודי הרפואה הכללית, לא כולל ההתמחות. נכון, בד"כ אחרי הצבא עובדים כדי לממן את הלימודים, אז אם השיקול העיקרי שלך בבחירת המסלול הוא שירול כלכלי, אז יכול להיות שיש למסלול העתודה יתרון מבחינה זו. אבל חשוב לזכור כי כשאתה בוחר מסלול שאתה הולך להיות בו מינימום 12 שנים (7 שנות לימודים + 5 שנות צבא) יש עוד הרבה שיקולים שנכנסים לעניין, בעד ונגד המסלול.
 

Phrenum

New member
מר קולמוד אמר בערך הכל... אבל

החיסרון הגדול, העגול והעיקרי במסלולי העתודה בכלל הוא בעיית הגיל. גם בכיתה בה לא תצטרך להתמודד עם ירידות על הגיל שלך, עדיין לא תזכה בדיוק במעמד של סטודנט מן המניין. ההתחייבות שלך לצבא היא דווקא חיסרון קטן מאד יחסית, שכן בחישוב פשוט מגיעים למסקנה שרופא קרבי עושה, בתנאים של היום, שלוש שנים ותשעה חודשי שירות שיוצרים שנה ושלושה חודשי בית חולים נוספים. שרות ארוך בתשעה חודשים משירות רגיל, עם משכורת גבוהה בהרבה, שכ"ל שכמעט כולו ממומן ע"י הצבא ומשכורת קבע חביבה. מצד שני, העבודה כרופא קרבי או רופא צבאי בכלל שוחקת למדי והרבה מהרופאים שמבצעים אותה לא נהנים ממנה...
 

anabioein

New member
אתה רופא צבאי? כי אם לא, אתה מוזמן

להכנס לפורום עתודה ולשמוע למה רפואה זה תחום לא משתלם במסגרת עתודה.
 

שני גו

New member
אני לא חושבת שהשאלה כאן היא איזה

עתודה לבחור, אלא איזה מסלול רפואה לבחור (עתודה או רגיל)...
 

anabioein

New member
תודה שני, אבל התייחסתי לדבריו של

phrenum, שלא נותן מספיק חשיבות לחמש השנים בתום לימודי הרפואה בהן אין התקדמות מקצועית.
 

Phrenum

New member
רופא צבאי אני עדיין לא.

אבל בעוד חמש וחצי שנים, טפו טפו טפו, לדפוק על עץ, לזרוק מלח מעל כתף שמאל ולעבור את הכביש אם יש חתול שחור שעומד מתחת לסולם, אני אהיה. (מי שעושה בגרות בלשון, תנתחו את המשפט הזה). בכל מקרה, שוב, זה לא חמש שנים - אלא ארבע בקירוב, שזה שיפור. אבל אתה צודק, אין יותר מדי התקדמות מקצועית בזמן הצבא, למרות שלומדים ארגון מערכות רפואיות, מתמחים לעומק בבדיקות פיזיקליות ועושים דוקטורט שלם בפסיכולוגיה של השקר.
 

anabioein

New member
בתור מישהו שנמצא צעד וחצי לפני השיר

ות, אני יכול להגיד לך שפתאום הכל נעצר. בזמן שחבריי לכתה מתברגים להתמחויות, אני יכול רק לחלום על זה. כשהחברים שלי מהתיכון יסיימו סטאז' אני אתמודד מולם על קבלה להתמחות (ונחש למי יהיה יתרון). כפי שאמרתי, חפש בפורום עתודה. אתה תמצא שם את כל הנימוקים וקצת יותר למה זה הפסד (למעט Ketalar, שעבר שטיפת מוח רצינית ועדין חושב שהוא עשה את הדבר הנכון).
 

coolmood

New member
לך יהיה יתרון בקבלה להתמחות...

רגע, רגע, רגע, בוא לא נגזים... יש מספיק חסרונות לשירות כרופא צבאי - לא צריך להמציא עוד כמה שלא קיימים.
לא יהיה לך שום חסרון בקבלה להתמחות - אולי דווקא להיפך. רופאים עתודאים מתקבלים בקלות להתמחויות, גם מבוקשות, ואין מנהל מחלקה שיעז לא לקבל מישהו בגלל "עתודאיותו". גם כאלה שניסו בעבר חטפו על הראש, וחזק... אף בית חולים לא מעוניין שצה"ל יבטל באופן חד-צדדי את הסכם השילוב בגלל סיבות שכאלה. בנוסף, אל תשכח שיש נבחרת נכבדה של יוצאי חיל הרפואה בראש מערכות הבריאות האזרחיות בישראל (מנהלי בתי חולים, סגני מנהלי בתי חולים, מנהלי בתי חולים, בכירים בקופות החולים, ועוד הזרוע נטויה...). להם ודאי אין סיבה להפלות עתודאים. קשה לקרוא לי חסיד גדול של מערכת הרפואה הצבאית בכלל ומסלול העתודה בפרט, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהרופאים הלומדים במסגרת העתודה זוכים גם לכמה יתרונות לא מבוטלים, והעובדה היא שחלק נכבד מהעתודאים בוחרים להמשיך את שירותם הצבאי מעבר למינימום הנדרש בגלל ההטבות הגלומות במסלול.
 

coolmood

New member
אופס...

רשמתי פעמיים "מנהלי בתי חולים". תחשבו שבמקום אחת הפעמים רשמתי "מנהלי מחלקות", ונשכח מזה, טוב?
 

mickeym

New member
אתה בטוח?

" לא יהיה לך שום חסרון בקבלה להתמחות - אולי דווקא להיפך. רופאים עתודאים מתקבלים בקלות להתמחויות, גם מבוקשות, ואין מנהל מחלקה שיעז לא לקבל מישהו בגלל "עתודאיותו". " אה?! מאיפה הבאת את זה? הבחור שלפניך לא מנחש עובדות, הוא כותב את מה שהוא יודע- וזה גם במקרה מדוייק. לעומת זאת כל מה שכתבת הוא ספקולציה אחת גדולה. יש יתרונות גדולים לעתודה ברפואה: 1. רק למי שרוצה להיות רופא במערך השדה (רצוי חי"ר). 2. רק רופאים שרואים בשירות הצבאי סוג של מקפצה מבחינת פיקודיות וכד'. מכל בחינה אחרת ההפסד המקצועי הוא גדול מאד ביחס לאחרים. עתודאים מתקבלים למחלקות כי בד"כ עתודאים הם אוכלוסיה טובה מאד והם גם בד"כ מצטיינים ומוכנים לעבוד קשה. זה לא ייתרון של הצבא, אלא למרות הצבא.
 

natalysh

New member
אני נוטה לחשוב ש- coolmind

התכוונה למצב בו עתודאים יוצאים להתמחות במהלך השירות הצבאי שלהם (יש את כל המצבים של המרת שירות וכו'...) - במקרה הזה זה נכון, הרי הצבא ממן את התקן למתמחה במחלקה ומשלם לו את המשכורת ולכן יותר קל להתקבל. אבל כשמשתחררים ואז מבקשים להתמחות, כעקרון אין הבדל.
 

anabioein

New member
זה בעייתי

הצבא מממן תקן למחלקה, לא להתמחות. כתבתי על זה באריכות בפורום עתודה ואני אסכם כאן במשפט: אין שום חובה על המחלקה להמשיך את ההעסקתו של עתודאי לאחר שחולפים להם 9 החודשים במימון הצבא (רק לאחר שנה וחצי-שנתיים יש קביעות להתמחות). רוב הרפואנים לא זוכים להמרת שירות מספיקה (ולא, המרת השירות אינה מנוגדת לחוקי הצבא ולא, אין מהצבא מתנות מתחת לשולחן- לצערי).
 

natalysh

New member
אבל בינינו, מה הסיכוי שזה באמת

יקרה? שאחרי 9 חודשים, המחלקה תבעט במתמחה החוצה? אני לא חושבת שבמציאות שלנו כיום זה יכול להתרחש באופן מעשי.
 
למעלה