שאלה בקשר לעתודה

coolmood

New member
כל הכבוד על "תיאוריית הקונספירציה"

תמימות היא אולי דבר מבורך, אבל אני לא משוכנע שפראנויה ראויה להגדרה דומה. אתה סתם זורק מילים לאויר, או שיש לך על מה להסתמך? המקרים בהם מופסקת התמחותם של עתודאים הפ נדירים, וודאי שאינם בתדירות גבוהה יותר מאשר רופאים שאינם עתודאים, אז למה המציא שטויות?
 

anabioein

New member
להאשים אותי בהמצאת "שטויות" זו קצת

חוצפה (למרות הפרש הגילאים ביננו, זה עונה על הקטגוריה). אני לא נוהג להמציא דברים. לא אמרתי שרק לעתודאים מפסיקים עבודה במחלקה או התמחות. אני מכיר אדם שעבד מעל שנתיים(!!!!) כתורן חוץ במחלקה לאחר שהבטיחו לו מקום התמחות. אחרי שקיבלו בתקופה זו שתי מתמחות ומתמחה חדשים, הוא הבין את הרמז. אני מכיר גם מתמחים על תקנים חלקיים או פיראטיים (בקיצר קיבלו מעט כסף אם בכלל) שלחלקם לא נמצא פתרון. ישנם מקצועות עם רשימות המתנה של שנים (וישנן כאלו שדורשות תשלום). למחלקה אין אינטרס "לדפוק את העתודאי", אבל אם אפשר לקבל כוח עבוד זול (חינם זה מחיר טוב לפעמים), מקבלים אותו בלי קשר לתקן העתידי.
 

coolmood

New member
מצטער אם פגעתי... ../images/Emo140.gif

אבל עוד לא הבנתי... אותם אנשים שאתה מדבר עליהם שקופחו בקבלה להתמחות - הם עתודאים? קשה לי להאמין שמחלקה תקבל עתודאי כמתמחה על-תקני או פיראטי... דווקא בגלל אופי הסכם השילוב עם צה"ל, בתי החולים מקבלים את העתודאים כמתמחים תקניים בהחלט, כך שמקרי ה"פיראטיות" נופלים על אלו שאינם עתודאים.
 

anabioein

New member
ההתנצלות התקבלה ועם זאת אני לא יכול

לכבד אדם שלא מכבד אותי. אי לכך ובהתאם לזאת, התכתבותנו זו הגיעה לסיומה. לילה טוב
 

coolmood

New member
אז אתה לא יודע...

הזדמן לי לצפות בקרפ"ר המציג לפני האלוף האחראי עליו (בזמנו ראש אט"ל, כיום זה נקרא ראש אלמ"ר) את מסלול הרופא, כולל תקופת המקסימום המותרת לצבירת תקופות בי"ח. בעדינות אומר שקרפ"ר לא דייק בדבריו. יש לי כמה חברים, שגם בלי להיות קרביים במיוחד צברו תקופות בי"ח יותר ארוכות מהמקסימום עליו הצהיר קרפ"ר. בסופו של דבר, חיל הרפואה הוא איגוד חזק מאוד, שיודע לדאוג לרופאים שלו מצוין.
 

coolmood

New member
הערה קטנה

נדיר שרופא עתודאי לא מקבל חודשי בי"ח - ולכן כמעט שאין מקרים בהם עתודאי מתקבל להתמחות רק לאחר שהשתחרר.
 

coolmood

New member
ספקולציה?

אני אזדקק להסבר קצר למה העובדות המוכרות לי הן ספקולציה... (ושיהיה בהצלחה בניסיון!
) עתודאים, באופן כללי, לא נתקלים בבעיה בקבלה להתמחויות יותר מהרופא הממוצע. לא ברור לי למה אתה חושב אחרת. אתה חושב שעתודאים הם אוכלוסיה חריגה באיכותה לעומת הסטודנט הממוצע לרפואה? אני חושב שכדאי לבדוק אם נחשפת ליותר מדי פורמלין בדיסקציות באנטומיה... עתודאים הם לא אוכלוסיה הומוגנית, ויש בהם מצטיינים יותר ופחות. אני לא מאמין שאני מסנגר פה על מסלול העתודה ברפואה (מה קרה לי?), אבל אם החסרונות כ"כ מוכרים לך, למה אתה מתעלם מהעובדה שיש במסלול גם יתרונות לא מבוטלים: 1. ניסיון ניהולי. אל תזלזל בזה - עובדה שבבתי החולים ובמערכות הציבוריות מיחסים לזה חשיבות. 2. משכורת ותנאי עבודה נוחים - אמנם לא בזמן שירות החובה (מה לעשות שכולם צריכים לעשות צבא מתישהו), אבל מתחילת שירות הקבע המצב מצוין (ולרוב גם קודם לכן, לרופאים שעושים המרת שירות) - ועל כך תעיד כמות הרופאים העתודאים שחותמים תקופות קבע נוספות, משיקולי נוחות כלכלית. 3. רופא עתודאי מגיע לנקודת ההתמודדות על התמחות בגיל 30, מול בני גילו שעשו שירות צבאי רגיל, אבל עם ניסיון נוסף, לפעמים גם עם 2-3 מאמרים מדעיים שהספיק לפרסם במהלך השירות - וזו לא עמדה רעה להתמודדות על התמחות. 4. כמות חודשי ביה"ח (שמקבלים תמורת תקופות ותפקידי שירות) בהם רופא לכאורה משרת בצבא אך למעשה מתמחה או עובד בבי"ח היא חסרת תקדים. עכשיו תורך לסתור את טענותיי...
 

anabioein

New member
אם הייתי יודע שמשחקים בתורות......

1. נסיון ניהולי זה מצוין, על זה אין ספק. אם וכאשר יכירו בנסיון הצבאי כנק' זכות להתמחות בניהול מערכות בריאות, זה יעזור יותר. חבל שהחלק הניהולי (תפקיד שני ומעלה) בא על חשבון הרפואי. 2. תנאי עבודה נוחים למי שלא עושה תפקידי שטח (בלעדיהם אין חודשי בית חולים ואין משכורת טובה). להיות (דוגמא אכזרית אבל מהחיים לחלק מהעתודאים ולרוב העתודאיות) בן 26 שמשרת בפיקוד דרום ומרוויח 700 ש"ח לחודש, זה לא מזל גדול. 6,000 ש"ח בקבע זה לא רע (זה מה שמקבלים אם לא טוחנים שטח), אבל לא הרבה יחסית לאזרחות. באחוזים, מספר הרופאים שחותמים קבע נוסף הוא זניח. 3. רופא עתודאי יגיע בד"כ בגיל מבוגר יותר. לא להרבה יש פרסומים ובינינו, "הרפואה הצבאית" הוא עיתון אפילו פחות נחשב מ"הרפואה". גם אם נמצאים בענף מחקר, להיות שותף למאמר עם עוד 6-7 אנשים זה לא רציני. 4. מי שעושה תקופה ארוכה בבי"ח על חשבון הברון (וכמו שציינתי למעלה, 3 חודשי בי"ח לשנה וחצי בשטח, לא רלוונטי לכולם), מרוויח ובגדול.
 

coolmood

New member
עכשיו תורי! ../images/Emo13.gif

1. ניסיון בניהול מערכות בריאות זה באמת מצוין. לכן בבה"ד 10 מתקיימים לימודים לתואר שני במנהל מערכות בריאות (התואר של אוניברסיטת ב"ג). מרבית הרופאים שחותמים תקופות קבע נוספות ניגשים לתואר זה, שמסובסד ע"י הצבא, ואכן זוכים בתואר שני במנהל מערכות בריאות. 2. כבר ציינתי שבמהלך שירות החובה התנאים לא מדהימים. עם זאת, כמעט כל העתודאים משרתים ביחידות השדה, בה"דים, בא"חים וכד', ולכן זכאים למשכורת של 3,000 ש"ח - זה נכון ביחוד כיום, כשלצבא חסרים רופאים. אז נכון, 6,000 ש"ח בקבע זה לא רע, אבל רופא בקבע ראשוני מרוויח 8,500 נטו. אין לי נתונים מדויקים, אבל מספר הרופאים שחותמים תקופות קבע נוספות הוא בהחלט לא זניח, ואני מכיר רבים שעשו כך. 3. רופא עתודאי יגיע להתמחות בערך באותו גיל של רופא שאינו עתודאי. לרבים יש פרסומים - ואני אפילו לא סופר את JIMM ברשימה. מחקרים הם עניין נפוץ - לפני שנה, למשל, קרפ"ח אויר הכריז על "שנת המחקר", וכל רופא פרסם לפחות מאמר אחד בעתונות מקצועית. (שוב - JIMM לא נספר). 4. אתה לא מתמצא בנתונים - למי שנמצא בשטח מדובר על 6 חודשי בי"ח לשנה וחצי של תפקיד, לא 3 חודשים. מי שנמצא בבסיס הדרכה (תפקיד יותר קל) מקבל 3 חודשים. מי שעושה המרת שירות מקבל 6 חודשים תמורת חתימה של שנה נוספת. תורך!
 

anabioein

New member
תרגיל מחשבתי:

יש לך חנות נעליים. אתה צריך לקבל מישהו לעבודה במחלקת נעליים שמאליות. במי תבחר? (מטעמי נוחות המסיחים והשאלה נוסחו בלשון זכר, אך הם פונים לשני המינים) א. בחור שיתכן והתנסה אצלך בחנות לפני 5 שנים. ב. בחור שהתנסה בחנות לאחרונה ואתה זוכר את תפקודו. א. בחור שרק סיים את החניכה שלו ורעב לעבודה. ב. בחור שכבר איבד את התאבון ולא זוכר איך נעל שמאלית נראית. א. בחור שחזר ושמר על קשר מקצועי ואקדמי עם החנות עד לקבלת הרשיון שלו. ב. בחור שנעלם למשך מספר שנים. א. בחור שמוכן לעבוד בחנות לתקופת התנסות עד להחלטתך. ב. בחור שכבר שרף 4-5 שנים ופחות שמח "להתכופף". א. בחור שאבא שלו מנהל מחלקה. ב. עתודאי. א. בחור עם חזה מרשים. ב. עתודאי. היות ולגדל אבא מנהל מחלקה אני כבר לא אספיק, אני חושב שאני בעמדה נחותה.
 

natalysh

New member
../images/Emo6.gif אחלה אנלוגיות...

אבל אני חייבת לציין, שכמו שאני חושבת שאין יתרון בעתודאי לשעבר שניגש להתקבל להתמחות, אין גם חיסרון בכך. בסופו של דבר, זה נורא משתנה באופי ההתמחות, הדרישות שלה, ואופי השירות הצבאי. קשה לי להאמין שיש מגמה גורפת להעדיף פחות עתודאים במחלקות.
 

coolmood

New member
מספיק עם האנלוגיות המיותרות.

1. רופא ששירת 4 שנים בצבא לא "נעלם לכמה שנים" כהגדרתך המזלזלת, אלא צבר ניסיון - שלא קיים אצל סטאז'ר טרי. 2. רופא ששירת 4 שנים בצבא במקרים רבים פרסם מאמר, שניים, שלושה (ואני מכיר גם פסיכים חרוצים שפירסמו עשרות) - סטאז'ר אולי הספיק לעשות הגהה ראשונה לעבודת המחקר של התואר... 3. רופא ששירת 4 שנים בצבא צבר ניסיון בניהול מערכות בריאות - סטאז'ר טרי לא. 4. מרבית הרופאים לא עושים את ההתמחות במקום בו עבדו בסטאז' - כך שלהיכרות עם מנהל המחלקה אין קשר למציאות. 5. רופא עתודאי יכול להתמחות בתנאים נוחים הודות למשכורת הצבאית שהוא מקבל, לעומת מתמחה אחר שנאלץ לחיות מהיד לפה ולמצוא אפשרויות השתכרות נוספות במהלך ההתמחות. אז אל תטריח את אבא שלך למצוא דרך להפוך למנהל מחלקה - לא תזדקק לזה...
 

anabioein

New member
תראה

רפואה כללית זו לא רפואת שיניים, שבה (אני מודה, אני לא יודע מנסיון) העיסוק בצבא זהה לעיסוק באזרחות (במגבלות התקציביות). רופא צבאי לא צובר נסיון מלבד ברפואה צבאית (על נסיון בניהול כבר הגבתי לך), שהיא איננה דומה בדבר לעיסוק באזרחות. נכון, למי שמתעתד להתמחות בתחום כירורגי תהיה הכשרה מקיפה בטראומה (גם באזרחות נשלחים לבה"ד 10 לקורס בטראומה).
 

coolmood

New member
תשמע

כל רופא צבאי שרוצה בכך מבצע תקופות (יום בשבוע או יום בשבועיים) בבי"ח אפילו במהלך שירות החובה שלו. מעבר לכך, כנסים, סמינרים וכו' הם לחם חוק לכל רופא צבאי. אני מסכים שיש חסרון באופי השירות כרופא צבאי, אבל צה"ל מנסה לפצות על כך, ובסופו של דבר זה לא פוגע ביכולתו של העתודאי להתקבל להתמחות - ומנקודה זו ואילך, כל הנתונים מתאפסים ומתחילים ללמוד מחדש - כך שאין הבדל בין מתמחה אחד לשני.
 

anabioein

New member
ועוד

מי שרק סיים סטאז' ישלוט בחומר התיאורטי ובהנחיות העדכניות הרבה יותר ממי שהלך לעסוק ברפואה צבאית.
 

lernery

New member
כמו שכתבתי הרבה פעמים

אני לא מבין איך אנשים שנמצאים בשנה א' או ב' שלהם מעיזים להתווכח בנושאי קבלה ועדיפויות עם אנשים שהם רבע שעה לפני התואר ד"ר.. (כלומר אני חושב שמחוסר דעות של אנשים שעוד שניה מסיימים בעד העתודה אז אתה מנצח ברגע זה)
 
למעלה