לא קיבלתי תשובה
לא קיבלתי תשובה
אבל אם אני מבין נכון השוק החופשי לא עובד טוב כאן בסופו של דבר שליש מכלל המסילות בעולם נמצא בארה"ב, וכמעט ולא נוסעים שם ברכבת, מכאן ששוק חופשי שהוביל למונופולים חזקים הביא גם לקריסת השירות.
לא קיבלתי תשובה
במשך כמאה וחמישים שנה העולם לא הצליח לפתור את השאלה האם עדיף שפיתוח רכבות יערך על ידי השוק הפרטי או הציבורי. כנראה שמדובר באיזון עדין, אך כל פעם שמניחים על כפות המאזנים משקולות מאזנות הן מטות את הכפות יותר מידי ונדרשות פעולות מאזנות הפוכות ללא סוף. - הפרטה מוחלטת של פיתוח רכבות, כפי שהתקיימה בארה"ב במאה התשע עשרה, גרמה למלחמות שוק שהביאו לחוסר יציבות, משברים כלכליים ופשיטות רגל רבות, שהזיקו לצרכני הרכבות. - פשיטות רגל וחוסר איזון כלכלי, גרמו באזור ניו יורק להשתלטות של מונופולים פרטיים חזקים על תשתית הרכבות, ואלו יצרו יציבות, אך היכו את הצרכנים ונתנו כוח יתר למעטים. - באזור הרי הרוקי לא נוצר מונופול, אלא התארגנות שיצרה "הגבל עסקי" שאף הוא היווה סיכון לצרכנים. - החשש ממונופולים והגבלים עסקיים גרם להלאמת הרכבות, אך זו סילקה את ממד התחרות המלהיב את הענף בתנאי שוק חופשי, הביאה לשאננות, חיזוק מופרז בכוחם של ארגוני עובדים והסתאבות של מפעילים. - הפרטת הרכבות המולאמות על ידי של שלטון תאצ'ר בבריטניה פתרה בעיות מסוימות, אך יצרה בעיות חדשות. קיצורו של דבר, כנראה שמדובר בבעיות אין-סופיות, אך חשוב לדאוג לקיום רצוף של איזונים ובלמים. הפעלת רכבות - כמו השלטון הדמוקרטי - צריכה להתבסס על ההנחה כי טבעם של בני אדם לעשות שימוש לרעה בכח רב הניתן בידם לאורך זמן.