שאלה מורכבת

בהתחלה הכל היה נחמד: אֵלים,

דרואידות. אפילו חשבתי להצטרף. הרי סתם לא להאמין בשום דבר זה די משעמם. אבל בהמשך התברר שכולנו גרגרי אבק בגוף שני, ומכיוון שכולנו כאן "מתפלספים" התעניינתי מכמה גרגרי אבק חמודים בנוי אֵל. איזו "התנשאוּת" ראיתָ בזה?
 
כשהמוּזוֹת בראו את שקספיר ובטהובן

כגרגרי אבק חסרי משמעות, להנאתם של גרגרי אבק חסרי משמעות אחרים, הן כנראה לאו דווקא התכוונו להבליט את העובדה שאנחנו (בגוף ראשון) גרגרי אבק חסרי משמעות בהשוואה לצבירי הגלקסיות. אפילו אלה מאתנו שאינם מכירים את שקספיר ובטהובן.
 

Justin Angel

New member
בני-אדם לא נבראים...

אנחנו לא מתוכננים מראש לפרטי-פרטים, זה שבני-אדם השיגו אומנות, מתמטיקה ומסע-בחלל זה יפה, אבל זה עדיין כלום במכלול הגדול של הדברים.
 
גם אני, כאתיאיסט, חושב שלא.

היה נדמה לי, שמשב-הרוח הרענן שנָפחתָ בפורום, מושתת על הדגשת רעיונות אסטטיים מסויימים. טעיתי?
 

PoeticA

New member
סלח לי, אבל למרות שזו תפיסת עולמך

=האדם כגרגיר קטן, אתה הוא זה שמתנהג בהתנשאות... אמנם אתה מקבל את זה שגם אתה גרגיר קטנטן, אבל אתה לא מוכן, לפחות על פי המשתמע מדברייך, שלאנשים יש דיעות שונות, ואף לחלקם דיעות שונות בתכלית משלך... ולא כל סתירה היא התנשאות
 

PoeticA

New member
../images/Emo13.gifכל אדם הוא עולם ומלואו

מה קרה למשפט הנפלא הזה? אמנם על פי תפיסתך גם העולם הוא לא משמעותי, אך בעיניי כל דבר, החל בפעוט ביותר, הוא חשוב בהחלט. אין חשוב יותר וחשוב פחות. זה הכל בעיני המסתכל. למשל, אני ארגיש שאני הכי חשובה במצב מסוים, ואחר יחוש שהוא החשוב ביותר, וכלב (לא ניכנס כרגע לדבר תודעה אצל בעלי חיים) יחוש ש-הוא החשוב ביותר. כי הכל, הכל כולל היקום, כולל אינספור הגלקסיות, נסוב סביב אובייקט אחד. האובייקט המסוים הזה הוא כל יצור בעל תודעה השם עצמו במרכז עולמו ותודעתו. אני חושבת שבאיזה מקום זו תבוסתנות נוראית לחשוב שאתה חלק כל כך כל כך מינורי ביקום. מנגד, זה גם אגוצנטרי מאוד לחשוב ש"אני במרכז היקום"... אבל אני לא אסביר את עצמי עכשיו, אני רק אומר, שאני ממש לא בן אדם אגוצנטרי, ובהזדמנות אני אסביר איך זה לא מתנגש...
 

PoeticA

New member
מן גרסה שונה ל"מה קדם למה?

הביצה לתרנגולת או התרנגולת לביצה?"... אתה טוען שאם אין אדם- אין אלוהים. אם אין אלוהים- אין אדם. או שמא זה אם אין עולם אין אדם... אז תסביר לי מה קדם למה? ואם העולם הוא הראשית- אז איך נוצר לדעתך? מתוך סקרנות, אני שואלת
(אני אישית דוגלת בתאוריית המפץ הגדול, שכמובן יכולה בקלות רבה לחפוף להווצרות העולם ע"י אלוהים או כל ישות/ישויות אלוהית/יות אחרת/ות שכן, כל דבר הוא תוצאה של משהו הקודם לו, ןלכן צריך היה להיות הניצוץ הראשוני הזה שגרם למפץ הגדול ואפשר לטעון שהאחראי לו הוא האלוהים) ולמה, אם יותר לי לשאול, אתה טוען טענה כזאת, בטון של אדם מאמין ולבסןף סותר את עצמך?... הרי כאשר אומרים "יחדל להתקיים" משמע הוא קיים... אני מבינה את הטענה שלך, בברור, ואף תומכת בה, רק שהחלק בו אמרת שהאלוהים חייב לברוא עולם בלבל אותי...
 
אני מייחס את זה ליחסי הציבור שלו,

כמו שאתם בטח יודעים אם זה משהו רע שקרה אז דרכי האלוהים ניסתרות, ואם זה משהו טוב אז זה בעזרת השם. ככה שלנסות ולשער מה הייתה מטרתו זה קצת חסר משמעות שמתבטלת במישפט סתום.
 

yishaihe

New member
אממ

אני אוהב את הראש שלך למרות שלא הבנתי מהי אמונתך. וסתם דרך אגב...מה אתה חושב על הפנתאיזם של שפינוזה?
 

רון סי

New member
לא ברור

למה שאל מושלם לא יוכל לברוא עולמות. האל היהודי הוא טרנסנדטנטי, חיצוני לבריאה. הבריאה איננה חלק ממנו (בניגוד לאל הפנתאיסטי). הוא יכול לברוא או לא לברוא, והוא ישאר שלם בדיוק באותה מידה.
 
זה מתבסס על הדבר הבא:

כל פעולה היא או אקראית או מכוונת. אם היא מכוונת אזי בביצועה היא ממלאת צורך מסוים. לאל אין צרכים, שכן הוא מושלם אזי כל פעולה שלו היא אקראית וזאת בסתירה לאמונה על האל היהודי [ואל הרבה אלים נוספים].
 

רון סי

New member
ועל סמך מה נקבע

שפעולה מכוונת ממלאת צורך? זה לא תמיד נכון אפילו אצל בני אדם, לא כל שכן אצל האל...
 
.....

כי זה נובע ממשנעות המילים. נראה לי שיש בניינו אי הבנה. האם תוכל לתת לי דוגמא מתי הנ"ל שגוי אצל בני אדם.
 

רון סי

New member
מה זאת אומרת

האם אתה לא מסוגל לעשות דברים בכוונה תחילה, מבלי שהם עונים לאיזה צורך שלך? למשל, לאכול למרות שאתה לא רעב וגם לא מתחשק לך. להרים את יד ימין סתם ככה, בלי שום סיבה. בלי שזה נותן לך שום דבר.
 
.......

השתמשת בביטוי "לעשות דברים בכוונה תחילה". אני לא התכוונתי בביטוי "פעולה מכוונת" לפעולות שאתה עושה במודעות גרידא, אלא לפעולות שיש סיבה לעשייתן. ואז פעולות אקראיות = פעולות שמתבצעות ללא סיבה. יש לי הרגשה שאולי עדיין לא הבהרתי את עצמי מספיק טוב, אבל אני אחכה לתגובה שלך.
 
למעלה