שאלה על עצם ה-IQ, ומה שהוא אומר

hillelg

New member
שאלה על עצם ה-IQ, ומה שהוא אומר

בספר 'טכנופולין - כניעתה של התרבות לטכנולוגיה', מותח ניל פוסטמן ביקורת חריפה על המצאת ה-IQ, וטוען נגדו שלוש טענות מהותיות: האחת: עצם הרעיון, שניתן לכמת מושג מופשט כמו 'אינטיליגנציה', הוא שערוריה. אינטיליגנציה הוא מושג אנושי, מילה, שלא מבטאת דבר מוגדר אחד אלא אוסף של כישורים, שונים לפעמים. הרעיון שניתן לכמת זאת, הוא מופקע. שנית: לא רק שהופכים מושג מופשט למספר, גם טוענים שניתן לסדר אותו על סקלה מסויימת. כלומר - א' הוא בעל IQ 140, כלומר הוא פי שניים חכם מב', שהוא בעל IQ 70, והוא פי אחד וחצי חכם פחות מ-ג', שהוא בעל IQ 210. האם יש היגיון בדברים האלה? הדבר דומה לכימות היופי של אישה על ידי מדד אחד, למשל על ידי היקף החזה שלה. האם ניתן לומר שאישה בעלת היקף חזה גדול פי שניים מאישה שנייה, היא גם פי שניים חכמה ממנה? האם בכלל ניתן לומר על אדם, שהוא 'פי שניים' יפה יותר מאדם אחר? מה הצידוק שיש למושג ה-IQ, בכלל?
 

MelodicTruth

New member
תשובה(חלקית)

על השאלה הראשונה דנו בפורום "פילוסופיה לכל". אתה מוזמן להכנס לפורום ולקרוא את ההסברים. בקשר לשאלה הראשונה, התשובה היא לא. אי אפשר לומר שאדם עם 200 IQ חכם פי 2 מאדם עם 100 IQ. אני אתייחס לשתי שיטות המדידה הנהוגות. 1. Ratio IQ-שיטת המדידה המיועדת לילדים. לפי שיטה זו, ילד בן עשר שענה על שאלות ברמה של בן 20 הוא בעל 20/10*100=200 IQ. זאת אומרת שהגיל המנטלי שלו גבוה פי 2 מהגיל הכרונולוגי. מאחר וגיל *לא שווה* חכמה, ילד עם 200 IQ לא חכם פי שתיים מילד ממוצע. 2. Deviation IQ-שיטת המדידה למבוגרים. במידה ולמדת סטטיסטיקה והסתברות בתיכון, אתה בטוח מכיר את הטבלה של סטיית תקן מול אחוז האוכלוסיה. לפי שיטה זו, IQ נמדד בסטיות תקן שמתרגמות את עצמן למספרים(100, 130, 70, וכו'). כמו כן, סטיית התקן מתרגמת את עצמה לאחוזים, למשל: 3 סטיות תקן=99.9% לפי זה, אדם עם 148 IQ לא חכם ב48% מהאדם הממוצע, הוא פשוט יותר חכם מ99.9% מהאוכלוסיה. כמה חכם? כולם יסכימו שקשה מאוד למדוד. *הערה: כל פעם שאני מזכיר IQ אני מתכוון לSD=16
 

hillelg

New member
מי אמר

שמי שעונה על שאלון מסויים בהצלחה X, הוא יותר חכם ממי שעונה עליו באחוז הצלחה של X-1?
 

MelodicTruth

New member
-

בהנחה שהחשיבה האנושית מבוססת על מבנה מופשט שלובש צורה של חשיבה יומיומית, אפשר לנסות לעצב שאלות שיתקרבו כמה שיותר את עבר ה"מופשט". מבחני IQ מנסים לבחון ע"י שאלות כאלה. אם יש לך חשיבה מופשטת יותר טובה, רוב הסיכויים שגם החשיבה היומיומית שלך יותר מוצלחת. זה היה הסבר מאוד גס ומאוד לא מדויק. אם אתה רוצה עוד מידע, כדאי לך לעשות חיפוש באינטרנט על הערך General intelligence factor. כאמור, יש הרבה תאוריות, ועדיין אין הרבה תשובות מוחלטות.
 

hillelg

New member
המדגם אומר

שיש אחוז מסויים שעונים בהצלחה כזאת וכזאת על המבחן, ויש אחוז מסויים שעונה בהצלחה אחרת, וכן הלאה. מדוע מבחן ה-IQ מביע את החכמה שלי יותר ממבחן בהיסטוריה?
 

MelodicTruth

New member
כנראה

שהתשובה הקודמת שלי לא הספיקה. אני באמת ממליץ שתעשה חיפוש על הgeneral intelligence factor באינטרנט(שגם מכונה g), זה יסביר לך הכל בצורה יותר ברורה
 

hillelg

New member
תראה,

ייתכן (ואני מניח) שיש על זה תשובות חכמות (או לפחות בעלות IQ גבוה...) במקומות כאלו ואחרים. מה שמעניין אותי הוא כאן בפורום הזה. מה מביא אותך להאמין, שניתן לכמת חכמה? ושניתן לקבוע לה מדד כזה או אחר? ולומר שקופרניקוס היה פחות חכם מניטשה? מה זה אומר, בכלל?
 

MelodicTruth

New member
.

אני לא אוהב את ההתחסדות של דור הפוליטיקלי קורקט. זאת עובדה שיש בעולם אנשים חכמים יותר ופחות, בדיוק כמו שיש גבוהים ונמוכים. אתה לא יכול לומר שילד עם פיגור שכלי יותר חכם ממך, בדיוק כמו שלא תתיימר להיות יותר חכם מלאונרדו דה וינצ'י. אין שום דבר מטפיזי בחכמה, בדיוק כמו שאין שום דבר מטפיזי בגובה. את שניהם ניתן למדוד, כי בשני המקרים ההבדלים באים לידי ביטוי בהשפעה שלהם על חיי האדם.
 

hillelg

New member
וגם יופי ניתן לכמת?

אין ספק שבשיח האנושי יש אנשים 'חכמים', ויש 'טיפשים', ויש 'חכמים מאוד'. אך השיח האנושי מעולם לא כימת זאת. 'הוא חכם 5!'. זה מגוחך.
 

neko

New member
לא, אינטלגנציה אינה סובייקטיבית.

ניתן בפירוש להגיד על אדם א' שהוא יותר אינטלגנטי (כלומר, מוצא קשר בין תופעות יותר בקלות). הבנתי שישנם פסיכולוגים המחלקים את האינטלגנציה ל9 סוגים שונים, כאשר הלוגיקה שנבדקת בד"כ במבחנים כאלה היא רק אחת מהם. את הקשר בין IQ להצלחה ניתן בהחלט לראות בכך שממוצע הIQ של האוכלוסיה הוא 100, של בעלי דוקטורט הוא 130 ושל זוכי פרס נובל הוא 150 (המספרים לא מדוייקים, אבל זכורים לי ממקורות אלו ואחרים, אשמח אם מישהו יאשר\יתקן). זיהוי אינטלגנציה גבוהה בהחלט יעזור למנוע טעויות כפי שהיו בעבר, וגרמו לגאונים להיות מוקעים כמשוגעים, רק מפני שלא הבינו אותם.
 

hillelg

New member
הגדרת שאינטילגנציה

היא 'קלות מציאת קשר בין תופעות'. האם זה נכון? האם זו ההגדרה המדוייקת? ובין אילו תופעות? האם מציאת קשר בין מצב הירח לבין מצב רוחי גם נחשבת? ולגבי הנתונים שהבאת בהמשך דבריך - האם אכן יש מתאם מדוייק בין גובה האינטיליגנציה לבין מספר הדוקטורטים/פרסי נובל? אם כן, הרי ש-IQ מכמת את אחוז ההצלחה לזכות בפרס נובל. אם לא, הרי שאין ל-IQ משמעות, גם בתחום זה.
 

neko

New member
אני לא בטוח בהגדרה הרשמית

של אינטלגנציה, אז משכתי משהו גם מויקיפדיה:
Intelligence is a general mental capability that involves the ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend ideas and language, and learn. While the definition and importance of intelligence is an issue of some controversy, especially in the popular press, a consensus opinion exists among intelligence researchers on many issues. When considering animal intelligence, a more general definition of intelligence might be applied: the "ability to adapt effectively to the environment, either by making a change in oneself or by changing the environment or finding a new one" (Encyclopædia Britannica). Intelligence tests are often used to quantify human intelligence. This is not without controversy; see below for more information. Some thinkers have explored the idea of collective intelligence, arising from the coordination of many people. Computer science has developed the field of artificial intelligence, which seeks to make computers act in increasingly intelligent ways. Many people have also speculated about the possibility of extraterrestrial intelligence.​
וגם ממרים-ובסטר:
1 a (1) : the ability to learn or understand or to deal with new or trying situations : REASON; also : the skilled use of reason (2) : the ability to apply knowledge to manipulate one's environment or to think abstractly as measured by objective criteria (as tests) b Christian Science : the basic eternal quality of divine Mind c : mental acuteness : SHREWDNESS 2 a : an intelligent entity; especially : ANGEL b : intelligent minds or mind <cosmic intelligence> 3 : the act of understanding : COMPREHENSION​
 

סֵג

New member
אני חושב שהיה נופך מעניין לשאלה

הקשר בין מצב הירח לרוחי. או אולי הקשר בין אהבתי לעולם לצורה בה הוא מתפקד. אינטילגנציה עומדת על הקשר גם בין מושגים אבסטרקטיים, שמימיים או רוחניים?
 

neko

New member
לדעתי, מציאת קשר בין תופעות היא

במרכז האינטלגנציה, לפחות הפרקטית. אם עכבר למד שכאשר הוא לוחץ על פדאל 1 הוא מקבל מכת חשמל, וכאשר הוא לוחץ על פדאל 2 הוא מקבל אוכל, אזי בעיני הדבר מראה על אינטלגנציה כלשהי. לא חסרות דוגמאות אנושיות יותר ויותר מורכבות: 1. הקשר בין תינוק שחור שנולד לאנשים לבנים לכך שהאמא בגדה. 2. הקשר בין מחזור הירח לגאות ושפל, 3. הקשר בין חיסונן של החולבות לאבעבועות רוח לכך שנדבקו בעבר באבעבועות הבקר. 4. הקשר בין אמונה להחלמה ממחלות (מה שפורש ע"י היהדות ככח עליון, אך למעשה מתבטא ביכולת אנושית רגילה). 5. הקשר בין דמיון בין חיות לאזור בו הן מסתובבות (היווה את הבסיס לאבולוציה). 6. הקשר בין חורים שחורים לקרינת רנטגן. ועוד ועוד ועוד... האנשים שעלו על הקשרים הללו ראויים לדעתי לכינוי "חכמים" אם לא "גאונים". בין אם הסיבות שהעריכו לדברים נכונות או לא, הרי שעצם מציאת הקשר עצמו היא סגולת האינטלגנציה. אפילו בין גובה למשקל אין מתאם מדוייק, אך אני מניח שהאדם הממוצע בגובה 150 שוקל פחות מהאדם הממוצע בגובה 190.
 

hillelg

New member
ומה עם...

יכולת ניתוח? תשומת לב לתופעות? יכולת ביקורת? עירנות חברתית? ידע כללי? האם באמת ניתן לקבץ את כל הדברים האלה לקורת-גג אחת? האם אין אדם שחזק בדברים אלה, וחלש באחרים?
 

neko

New member
יכולת ניתוח מקורבת מאד

למציאת קשרים. למעשה, מציאת קשרים היא החלק העיקרי של ניתוח. כנ"ל תשומת לב לתופעות - עוד חלק כזה. יכולת ביקורת? לכולם יש יכולת ביקורת. גם הכלב שלך מרגיש כשהאוכל שלו פחות טעים משבוע שעבר. עירנות חברתית - נושא מורכב... לדעתי נרכש. ידע כללי - לא קשור לאינטלגנציה, נרכש לחלוטין, אבל לאדם אינטלגנטי יהיה יותר קל ללמוד את הידע הכללי הזה, ויותר סביר שיתעניין בו. IQ אינו מקבץ את הדברים הללו, אלא רק את יכולת הניתוח, הקישור, ותשומת הלב לתופעות. עיקר המבחן של מנסה (ורוב האחרים) עוסקים במציאת קשר בין צורות או מספרים.
 

hillelg

New member
../images/Emo32.gifבאשר לחתימה שלך

במיוחד באשר לטענה שהברית מימי המקרא כללה שריטה סמלית בלבד: ראה יהושע ה, ב-ח; מהן אותן 'ערלות', אם מדובר בשריטה סמלית? וכדי לשכנעך שערלות הן דבר ממש, ולא משהו וירטואלי, ראה שמואל א' יח, כה-כז, שם מפורש שדוד הביא את ערלות הפלישתים שהרג אל שאול. למעשה, ברור הדבר שמילה הייתה ניתוח רציני, שלאדם מבוגר הוא כואב מאוד; ראה בסיפור מילת אנשי שכם (בראשית לד), שם נאמר "ויהי ביום השלישי בהיותם כואבים". ואגב נאמר שם "לאיש אשר לו ערלה" - שוב ברור, שערלה היא דבר שמסירים בברית המילה. וזה מה שעשתה ציפורה (שמות ד, כה) ש"כרתה את ערלת בנה". אין ספק, אם כן, ש'ערלה' פירושו מכסה עור אוטם, שצריך 'להסירו', ועל כן נאמר 'ימול בשר ערלתו'.
 
למעלה