שאלה של דידקטיקה

מצב
הנושא נעול.
העניין הוא שהרגלי למידה

גם אני

יש לי נקודת מחלוקת אתך ועם בזזזזזזזזז. אני לא כל כך מתלהבת מהגישה הזו שצריך כל הזמן לתת לילד לחקור, ולא לתת לא "פתרונות מהמוכן", ו"לא לשים לו בפה", אלא ללמד "בצוריה חוויתית", וכן - "להגיע לדברים לבד". אני חושבת שמה שבעיקר חסר לילדים, ובפרט המחוננים זה הרגלי למידה. אדם גאון ככל שיהיה צריך קודם כל לדעת ללמוד. והוא צריך בפועל ללמוד גוף עצום של ידע לפני שהוא בכלל מתחיל לגלות משהו חדש. ואת הלמידה קל מאוד לזנוח. הרושם שלי הוא שבבית ספר כל הזמן "לומדים תוך כדי משחק", "חושבים תוך כדי מחקר", "חוקרים חשבון", וכו' וכו'. ובסוף לא לומדים. ולא לומדים ללמוד. אני מקווה שאני לא פוגעת באף אחד. אני מודה שאני קצת שמרנית בגישה הזו. אבל באמת גל המגמה הזו, של כל הזמן לחקור, ולהגיע לדברים "לבד" (בין אם מדובר בילד מחוננן ובין אם לאו) - אני חוששת שמתעלמים מכך שבכל זאת מזניחים את העובדה שהמון-המון מהידע כבר קיים. צריך ללמוד את הקיים - תוך חשיבה, אולי חשיבה ביקורתית אפילו. אבל קודם כל ללמוד, מה שאחרים כבר גילו. וגם ללמוד איך ללמוד. זה הבסיס להכל. לחקור ? לגלות לבד ? סבבה. אחרי שלומדים.
העניין הוא שהרגלי למידה
צריכים להתאים לילד, ולא להתאים את הילד להרגלים מאוד ספציפיים שאולי לא כ"כ מתאימים לו. לא שאני מי יודע מה מאמינה שזה מה שעושים בבי"ס (טוב, לא עושים
) אבל סה"כ הרגלי למידה "של חוקר" יהיו דבר שיתאים לטיפוס חוקר מה שכנראה מאפיין את רוב הילדים שסביבתם מזהה כמחוננים ללא כל קשר לאבחונים וגורמים אובייקטיביים. חוקר לא מגלה הכל לבד, ממש לא
(מה שמזכיר לי, לשלוח אימייל למנחה של המנחה שלי ולבקש ממנו שישלח לי עותק של המאמר שלו...)
 

אגוזים1

New member
גם אני ../images/Emo13.gif

גם אני

יש לי נקודת מחלוקת אתך ועם בזזזזזזזזז. אני לא כל כך מתלהבת מהגישה הזו שצריך כל הזמן לתת לילד לחקור, ולא לתת לא "פתרונות מהמוכן", ו"לא לשים לו בפה", אלא ללמד "בצוריה חוויתית", וכן - "להגיע לדברים לבד". אני חושבת שמה שבעיקר חסר לילדים, ובפרט המחוננים זה הרגלי למידה. אדם גאון ככל שיהיה צריך קודם כל לדעת ללמוד. והוא צריך בפועל ללמוד גוף עצום של ידע לפני שהוא בכלל מתחיל לגלות משהו חדש. ואת הלמידה קל מאוד לזנוח. הרושם שלי הוא שבבית ספר כל הזמן "לומדים תוך כדי משחק", "חושבים תוך כדי מחקר", "חוקרים חשבון", וכו' וכו'. ובסוף לא לומדים. ולא לומדים ללמוד. אני מקווה שאני לא פוגעת באף אחד. אני מודה שאני קצת שמרנית בגישה הזו. אבל באמת גל המגמה הזו, של כל הזמן לחקור, ולהגיע לדברים "לבד" (בין אם מדובר בילד מחוננן ובין אם לאו) - אני חוששת שמתעלמים מכך שבכל זאת מזניחים את העובדה שהמון-המון מהידע כבר קיים. צריך ללמוד את הקיים - תוך חשיבה, אולי חשיבה ביקורתית אפילו. אבל קודם כל ללמוד, מה שאחרים כבר גילו. וגם ללמוד איך ללמוד. זה הבסיס להכל. לחקור ? לגלות לבד ? סבבה. אחרי שלומדים.
גם אני

נקודות מאוד מעניינות עלו כאן... חשבתי על מה שכתבת. ועם חלק אני מאוד מסכימה. השאלה לדעתי היא - מה זה "לדעת ללמוד"? מצד אחד, דווקא בגלל שיש כמות ידע ע צ ו מ ה נראה לי מיותר "לבזבז" זמן על לנסות ללמוד את כל הידע הזה בבית הספר "לפני שהוא מתחיל לגלות משהו חדש"... מצד שני אני בהחלט מסכימה איתך שחלק מלדעת ללמוד זה לדעת לחפש את הידע הקודם של מה שאתה רוצה לחקור. זה הרי הבסיס למחקר - סקר ספרות. לכן, בבית הספר חשוב ללמד את כל הדברים שיוצרים "למידה". גם אם זה אומר לפתח לבד נוסחות וכללים (למרות שכבר מישהו פיתח אותם), גם להתמודד עם חומר לא מוכר תוך נסיון אישי והתמודדות אישית עם הבעיה (כשאין "בסיס נתונים"), גם לחפש מידע (קיים) לבעיה חדשה ולפתור אותה בעזרת ידע קודם וגם ללמוד "בשיטה הישנה" ופשוט להקשיב וללמוד ממישהו "שמבין את הנושא" (נניח המורה). בקיצור. נראה לי חשוב לחשוף את הילד לכל מיני "דרכי למידה"...
 
יפה אמרת !!!../images/Emo24.gif../images/Emo140.gif

גם אני

נקודות מאוד מעניינות עלו כאן... חשבתי על מה שכתבת. ועם חלק אני מאוד מסכימה. השאלה לדעתי היא - מה זה "לדעת ללמוד"? מצד אחד, דווקא בגלל שיש כמות ידע ע צ ו מ ה נראה לי מיותר "לבזבז" זמן על לנסות ללמוד את כל הידע הזה בבית הספר "לפני שהוא מתחיל לגלות משהו חדש"... מצד שני אני בהחלט מסכימה איתך שחלק מלדעת ללמוד זה לדעת לחפש את הידע הקודם של מה שאתה רוצה לחקור. זה הרי הבסיס למחקר - סקר ספרות. לכן, בבית הספר חשוב ללמד את כל הדברים שיוצרים "למידה". גם אם זה אומר לפתח לבד נוסחות וכללים (למרות שכבר מישהו פיתח אותם), גם להתמודד עם חומר לא מוכר תוך נסיון אישי והתמודדות אישית עם הבעיה (כשאין "בסיס נתונים"), גם לחפש מידע (קיים) לבעיה חדשה ולפתור אותה בעזרת ידע קודם וגם ללמוד "בשיטה הישנה" ופשוט להקשיב וללמוד ממישהו "שמבין את הנושא" (נניח המורה). בקיצור. נראה לי חשוב לחשוף את הילד לכל מיני "דרכי למידה"...
יפה אמרת !!!

כל המוסיף גורע.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה