מנהרה מס' 3 - שינויים בתכנית?
שבתשתיות - חוזרים לפרויקט ה-
שבת שלום לששת קוראיי הנאמנים.
זה יישמע לכם אולי פרדוקסלי, אך מזג האוויר הנפלא ששרר השבוע שיבש את תכניותיי וצמצם את המדור השבועי. אי לכך, אסתפק בדיווח קצרצר מהקו לכרמיאל ודיווח מפורט יותר מפרויקט A1. לצערי, מספר התמונות הרלוונטיות לשרשור זה מצומצם ביותר, אך אני מבטיח לנסות ולפצותכם במידע מפורט יותר ובתמונות
של החורף הנהדר שאנו עוברים.
האוטובוס של אנדי עומד לרשותנו וכבר מוכן לנסיעה קצרה ממבשרת ציון מטה לעמק הארזים.
מנהרה מס' 3 - שינויים בתכנית?
אורכה של המנהרה, כידוע, מסתכם ב-11.6 ק"מ והיא הארוכה בפרויקט.
בכרייה המתבצעת ממערב למזרח באמצעות מכונות ה-TBM הושגו המרחקים הבאים:
950 מ' במנהרה הדרומית- קצב העבודה השתפר במקצת ומגיע כיום ל-20 מ' ליום עבודה.
480 מ' במנהרה הצפונית- קצב העבודה עומד על 10 מ' ליום.
בכרייה המתבצעת ממזרח למערב בשיטת הפיצוצים הקונבנציונאלית הושגו המרחקים הבאים.
700 מ' במנהרה הדרומית- עצירת כרייה.
680 מ' במנהרה הצפונית - עצירת כרייה.
לעבדכם הנאמן נודע כי ברכבת ישראל וב"שפיר" נערכים בימים אלה דיונים באשר לאופן השלמת כרייתה של מנהרה מס' 3. ע"פ התכנון המקורי, 2.7 ק"מ אמורים להתבצע בשיטה הקונבנציונאלית, אלא שעל פי חישוביו של הקבלן, קיימת כדאיות כלכלית להשלים את המנהרה באמצעות מכונות הכרייה בלבד. זאת, מבלי לפגוע בלוחות הזמנים המתוכננים. אם תתקבל הצעת הקבלן, משמעות הדבר שקרוב לוודאי שתידרש הוצאת המכונות דרך הפורטל המזרחי שמעל נחל לוז. שלב טכני שכזה הוא שלב נדיר וקיימות לו מקבילות ספורות בלבד בעולם. ידועים מקרים ספורים בהם הוחלט לשנות את השיטה הקונבנציונאלית ל-TBM, אלא שהמקרים בהם בוצע הדבר נעשו כשהכרייה הקונבנציונאלית הייתה אך בחיתוליה ולא צברה מרחק משמעותי כפי שקיים היום במנהרה מס' 3. אם אכן תידרש הוצאת המכונות דרך הפורטל המזרחי (ולא באמצעות הליך מורכב וארוך בו מורחבת המנהרה ונבנה אולם בתוכה), יידרש גם ביטון/מילוי לאחור, ברמה זו או אחרת, של הקטע שכבר נכרה. מכאן שאם אכן רוצים לשנות את השיטה, יש לעצור את הכרייה ע"מ שלא להגדיל את עלויות הביטון והמילוי לאחור.
עוד שני עניינים שכדאי לקחת בחשבון כשאנו בוחנים סוגיה זאת.
* הסכמת האוצר לשינוי המוצע- להצעה יש משמעויות כלכליות. על ר"י והקבלן מוטל להוכיח שאכן מדובר בכדאיות כלכלית.
* בין ר"י ל"שפיר" קיימים יחסים מורכבים ומאזן כוחות מסוים, שאין זה המקום לפרטם, אך אציין שיחסים אלה נבנו על היסטוריה מסוימת. ברכבת ישראל יש גורמים שאינם מרוצים מאיכות כרייתה של מנהרה מס' 3 באמצעות מכונות ה-TBM ואף הספיקו לעצור את עבודת המכונות (לפחות במקרה אחד שידוע לי). מעבר לכך, להערכתי, למרות שאין ספק כי ע"פ חישוביו של הקבלן כדאי לו לשנות את שיטת הכרייה, לא מן הנמנע שקיימים גם שיקולים הנדסיים נוספים או אחרים, שנלקחים בחשבון מבחינתו.
אמשיך לעקוב ולדווח אחר נושא זה.
בתמונה: מאגר בית זית עולה על גדותיו וגולש במפל רועם לתוואי ערוץ נחל שורק.