מס' תגובות.
בעייני, היקף הגידול של הנוסעים ברכבת ישראל, קשה לאפיון מדויק. כלומר, הרבה מאוד מהאנשים אשר משתמשים בשירותי הרכבות, הם חיילים. אותם חיילים, עד תחילת פיתוח הרכבת השתמשו בתחבורה שונה. אם זה אוטובוסים ציבוריים, ואם זה הסעות מטעם הצבא. ולא נשכח גם, שהרבה מאוד מהחיילים היו עולים על טרמפים. דבר שהיום אסור באופן מוחלט. בנוסף, הרבה מאוד מהנוסעים ברכבות הם אלו אשר עברו מהמרכז לערי ושכונות הלווין שמסביב לתל אביב. מבנימינה וזכרון יעקב בצפון ועד לאשדוד ורחובות בדרום. חלק ניכר מהאוכלוסיה הזאת אומנם משתמש לעיתים ברכבת, אבל כשהם גרו בגוש דן, לרוב הם השתמשו באוטובוסים או בקטנועים בעיר. תופעת הפרבור הנ"ל, מקשה מאוד על פיתוח מערך תחבורה ציבורית טוב. ולכן גורמת לאדם להרגיש שהוא חייב לפחות רכב אחד או שניים. ובגלל זה, חברות התחבורה הציבוריות רואות שאין טעם להשקיע בתכנון טוב, וחוזר חלילה. התופעה בעצם מזינה את עצמה. אל תשכח גם, שתחילת הפיתוח הרכבתי חל ב 2\1\1990. בד בבד עם העליה הגדולה שהביאה כמעט מיליון וחצי עולים לארץ. קפיצה ענקית בכמות הנסיעות ובמיוחד לאור העובדה שהעולים שוכנו או השתכנו לרוב רחוק יחסית מהערים הגדולות. ולכן, לאור כל זאת ודברים רבים אחרים (שלא היה לי כוח לפרט אותם, כמו תופעות הליסינג למיניהם ומרכיבים אחרים של אוכלוסיה עובדת), אני מאמין, שהתנועה בארץ הולכת פשוט להעצר, כמו בשנות ה-90 המוקדמות. אני חושב, שיש צורך בשינויים דראסטיים בנורמות התחבורה בארץ (אגרות גודש, בניית חניוני P&R גדולים ביותר וכ"ו). אבל אפילו עם זאת תיהיה בעיה גדולה מאוד לנסות ולהאט את קצב ההתפוקקות בארץ, ורק פרויקט לאומי יכול להושיע אותנו! (אולי איזה אולימפיאדה קטנה כדי לתת דחיפה בבניה של רכבת תחתית ופרברית אמיתית?
). בכל מקרה, קראתי היכנשהו שכמות המכוניות שעולות על הכביש יום יום היא 400! אחרי הגריטה של מכוניות ישנות. איך אפשר לשמור על המצב או לשפר אותו במקרה כזה? בנוגע לנתצ"ים. יש ויש. כמו שסיפרתי לך על רח' ז'בוטינסקי, יש את הנת"צ הענק בפתח תקווה, שהוא להערכתי פשוט מעולה. מפריד מהתנועה הרגילה, נוח לאוטובוסים, לא פקוק כלל ובכלל רעיון טוב. ושם באמת נראה כאילו יש מספיק אנשים בתחנות, ואנשים מתייחסים אליו בחיוב. לעומת זאת, הנתצ"ים הרגילים, כמו בשאר ג'בוטינסקי, הם סתם בזבוז של צבע צהוב... הם גם לא מופרדים כלל מהתנועה הרגילה, גם משמשים לחניה של רכבים שעצרו רק לרגע לקנות סלון עם חדר שינה וגם משמשים לפניה שמאלה. לאור כל זאת, אני לא חושב שהאנשים הרגילים מתייחסים אליהם כלל. אפילו נהגי האוטובוס מעדיפים רוב הזמן לסוע בנתיב השני או השלישי ולא בנתיב התח"צ. בברכה, לב.