==21== רכבות בינעירוניות
תמונות ורשמים מהתחבורה הציבורית במינסק
לפני כחודש ערכתי טיול שורשים משפחתי בן שבועיים בעיר מינסק, בירת בלארוס. כאיש שעוסק בתחבורה ציבורית (למי שלא מכיר מקים ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל) ניצלתי את הביקור גם כדי לסקור את התחבורה הציבורית בעיר. כדרכי אני שם דגש יותר על מאפייני השימוש וחווית השימוש בתחבורה הציבורית, ועל כך כתבתי בבלוג הארגון (ראה
כאן). אשמח אם דוד וחבר'ה אחרים ששולטים בדגמים מזרח אירופאיים יוכלו להשלים את החוסרים עם שמות הדגמים. להלן הרשמים הויזואליים עם הסברים קצרים. פרטים נוספים ניתן כאמור לחפש בבלוג של "ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל".
==21== רכבות בינעירוניות
בהיותה צומת בין שתי מסילות ברזל בינלאומיות מרכזיות (מוסקבה - ורשה וקייב-וילנה) במינסק יש תחבורה רכבתית מפותחת. רכבות נוסעות ממינסק לרוסיה, מדינות בלטיות, מדינות מזרח ומרכז אירופה ואפילו לצרפת ואיטליה יש רכבות מדי פעם. לרוב רכבות מגיעות למינסק בין שעות הערב המוקדמות לשעות הבוקר המוקדמות למחרת, בעוד בשעות הצהריים יש מעט תנועה יחסית. ממינסק גם יוצאות 3 נסיעות יומיות למוסקבה. הנסיעות יוצאות בשעות הערב (בין 18:00 ל- 21:00) ומגיעות למוסקבה לפנות בוקר (בין 5:00 ל- 7:00). אורך המסע למוסקבה נמשך בין 9 ל- 11 שעות בהתאם לכמות התחנות בדרך (כלומר לילה). ישנן גם רכבות הנוסעות בין ערי המחוז (הנסיעה נמשכת 7-12 שעות) כשלרוב האנשים לא נוסעים את כל המסלול אלא יורדים בתחנות הביניים הראשיות או במינסק עצמה. ברכבות מסוג זה בנוסף לקרונות השינה יש קרונות ישיבה.
ישנם אינספור סוגי רכבות, בהתאם לזהות החברה המפעילה. בכל אחת מהרכבות יש קרונות מכמה סוגים בהתאם לאורך הנסיעה. להלן סוגי הקרונות הנפוצים ברכבות בגוש הסובייטי לשעבר (לא בכל הרכבות יש את כל סוגי הקרונות).
קרון ישיבה רגיל - כיסאות לא נוחים כמו ברכבת פרברית. אין מקומות שמורים אך יש הבטחת מקום ישיבה לכל אחד (פשוט לא מוכרים כרטיסים מעבר למכסת המקומות בקרון). הקרון הכי זול ומתאים בנסיעות יומיות של מספר שעות.
קרון ישיבה משודרג - כיסאות רכים שניתן לכוונן אותם כמו במטוס. המקומות מסומנים על הכרטיס בשיטה הדומה לקניית כרטיסי קולנוע. מעט יותר זול מקרון הישיבה הרגיל אך שווה לשלם את המחיר. גם רלוונטי לנסיעות קצרות של כמה שעות שלא מתקיימות בלילה.
קרון שינה מוזל - 6 מקומות שינה על 9 אנשים, כלומר מתקיים בשיטת "המיטה החמה". מאוד לא פופולארי ולכן כמעט ונעלם מהנוף.
קרון שינה סטנדרטי מוזל - 6 מקומות שינה עם מקום שמור ומסומן לכל אחד (הקנייה על בסיס מקום פנוי וכל הקודם יש לו יותר אפשרות לבחור מקום). יש 4 מיטות מאוזנות (2 למעלה ו- 2 למטה) ו- 2 מיטות מאונכות כשאחת מהן מתקפלת והופכת לשולחן. בין המיטות עובר מסדרון. אפשרות זו זולה אך לא נוחה בעניין הפרטיות. קרונות כאלה יש בכל הרכבות. נקרא ברוסית פלאצקרט. בכל קרון 54 מקומות.
קרון שינה סטנדרטי רגיל - 4 מקומות שינה (2 למעלה ו- 2 למטה) בחדרים שניתן לסגור אותם כאשר המסדרון מבודד מהחדרים. יקר יותר מקרונות הפלצקרט אך מבטיח הרבה יותר פרטיות ושקט. נקרא ברוסית קופה. בכל קרון יש 36 מיטות.
קרון שינה דה לוקס - מקביל למחלקת עסקים/מחלקה ראשונה במטוס. חדרים עם מיטות נוחות (2-4 מיטות בחדר). בחדרים יש טלוויזיה ופינוקים אחרים (למשל אוכל משודרג). יקר מאוד ומתאים רק למי שפרוטה מצויה בידם. יש כל מיני סוגי קרונות דה לוקס בכל מיני רמות פאר אבל כאמור ידם של האנשים אינה משגת לקנות כרטיס במרבית הקרונות האלה.
ונחזור לענייננו: לי יצא לנסוע פעם אחת ברכבת: ממינסק לבוברויסק. זוהי נסיעה של שעתיים בקרון ישיבה משודרג. בחזרה נסעתי באוטובוס ובהחלט הנסיעה ברכבת יותר נוחה. למרבה הפלא היא גם הרבה יותר זולה מהאוטובוס, בניגוד גמור למה שקורה בארץ. הבעיה היא בעיקר התדירות: בין 9 ל- 19 לא הייתה אף רכבת חזרה אז נאלצנו לחזור באוטובוס. להלן התמונה מהקרון שבו ישבתי.