אולי אתם תדעו מי כתב את המכתב?

the YOOK

New member
ועוד ציטוטים שנאספו במהלך השבת:

א. ''הטעם בקיומה של מדינה וההצדקה לקיומה אינו אלא הצורך בה. 'צורך' זה קיים בשני מישורים: קיומו של הפרט ('אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו'); עצמאותו של 'העם'. כל כוח וכל בשלטון שבידי המדינה מעבר לסיפוק הצרכים ההכרחיים הוא עריצות, מאחר שכל שלטון (בכל משטר) הופך מיד מאמצעי לתכלית ומנוצל ע''י השליטים (בכל משטר שאפשר להעלותו על הדעת) לקיום שלטונם. מהותה של דמוקרטיה - צמצום סמכותו של השלטון עד למינימום ההכרחי לסיפוק הצרכים ההכרחיים; לשון אחר - דמוקרטיה היא הגנת האדם מפני ממשלת מדינתו''. (''יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל'', ''מדינה ודת'' מתוך ''הדרך'', מס' 4, מאי 71).
ל' מתעלם כאן מקיומן של דמוקרטיות דורסניות בהיסטוריה ומהעובדה ש''דמוקרטיה'' משמעה ''רצון הרוב'', אבל הרעיון ברור. כעת הוויכוח הוא על מהו ''צורך הכרחי'' שאותו רק השלטון יכול לספק. אני בדעה שהניסיון וההגיון שניהם מראים שמנגנון רווחה שהשלטון מנהל הוא אפילו פחות יעיל ויותר מזיק מפעולה חופשית של חברות ביטוח פרטיות המתחרות זו בזו על לקוחות ועמותות וולנטריות המתחרות זו בזו על תורמים.

ב. ''... אך דומה כי בעייתו של הקיבוץ היא גם בעייתו של רעיון הסוציאליזם כאידיאולוגיה חינוכית וכגורם מושך יהודים. הדרגה הגבוהה ביותר בשחרור האדם שהושגה עד עכשיו, הושגה ע''י הפועל השוודי, הנורווגי, האנגלי, האמריקאי, ההולנדי השוויצי, בארצות המשטר ה'קאפיטאליסטי', ולא נמצאה קורלאציה בין קולקטיביות ובין חירות-האדם. להיפך - מתגלה שדווקא במשטר קולקטיביסטי האדם חפשי פחות'' (שם, 'הזהות היהודית והשתיקה הישראלית'. דו-שיח עם אהןד בן-עזר, 66).
ההתייחסות הראשונה שראיתי מצד ל' לחופש כלכלי ולמשטר קפיליסטי. סוגיית הרווחה נגררת מכאן רק בעקיפין, ע''י האמירה שככל ש*המשטר* יותר קולקטיביסטי (כלומר - משטר שכופה ''סולידאריות''), נמצא האדם פחות חופשי.

ג. ''טובי הכלכלנים אצלנו מחזיקים בדעה, כי זרם כספי-חינם מונע את אפשרות הבראת המשק, וכהדיוט הדבר מתקבל על דעתי - שכספי-חינם מעוותים את המהלך הנורמאלי של הפיתוח, שלא לדבר על תופעות שליליות נוספות שמביאים עימם כספי-חינם, כגון הרחבת התהום בין ישראל הראשונה והשניה, שההבדלים ביניהן הולכים ומעמיקים לעינינו... הנתיב בו אנו מהלכים אינו מוביל ליצירת קשר של בני עם אחד, אלא קשר של נותני-תרומות ומקבלי-תרומות, וזה אינו קשר אלא תהום המפרידה מבחינה נפשית יותר מכל דבר אחר''. (שם)
כאן אני מבין של' מתייחס לבעיית ''מלכודת הרווחה''. התלות שיוצר האדם שמקבל את דמי הרווחה במנגנון מכניסה אותו למלכודת מעגלית שספק אם מנגנון הרווחה מסוגל להוציאו ממנה. זו בעיה שקיימת אף בעמותות וולנטריות, אך אלו יתחרו אחת בשניה בניתוק התלות בכדי לקבל תרומות (במקום העמקתה, כמו המנגנון הקיים כיום, ע''ע ''המגזר החרדי''). ביטוחים פרטיים לא מובילים לתופעה, כידוע.

ד. ''הבחירות לוועידת הסטודנטים באוניברסיטה העברית הנחילו מפלה מוחצת ל'גוש ישראל העובדת' ונצחון לרשימה של 'בלתי-תלויים'. תוצאות אלו גרמו זעזוע נפשי לכמה פובליציסטים של הממסד המפלגתי-שלטוני, ובייחוד לממונים על ענייני תרבות ורוח במערכות עיתוני 'מפלגות הפועלים'. הללו מקוננים מרה על 'התרחקות הסטודנטים מערכים רעיוניים וסוציאליסטיים', על 'האדישות הציבורית' בקרבם... עקב להיטותם אחרי 'בולמוס הקארייריזם והחיים הנוחים'... אם נדון באובייקטיביות במשמעות הבחירות בין הסטודנטים, נוכל לראות תופעה משמחת וסימן מעודד בכך, שהשיטות שבהן זוכה הקונפדרציה של האוליגרכיות של מפלגות השלטון לנצחונות בבחירות בציבור המשועבד לה ב''ישראל השנייה'' ובישוב הערבי - הכזיבו לפחות בסקטור אחד של הנוער הישראלי, ושאנשי הסקטור הזה מאסו בחסות השליטים ומבקשים להגיע בכוחות עצמם, ע''י לימודיהם והכשרתם המקצועית, להיות רופאים, מהנדסים, כימאים, עורכי-דין, מורים וכו'. אם זהו קארייריזם - מה שם נקרא להווי של עסקנות ופקידות מפלגתית, המשתלמת בכספי המגבית וכספים אחרים הנלקחים ממקורות לאומיים וציבוריים, ושלא נועדה אלא לקיים את המנגנונים המעסיקים עסקנים ופקידים אלו?'' (שם, ''הנוער הישראלי ו'הערכים''', 'בטרם' 60).
דברים אלו נאמרים על רקע שלטון מפא''י, אבל השימוש ברטוריקה של ''אדישות ציבורית' עדיין קיים.

ה. ''השלטון מוסמך להכריע בבעיות תועלתיות מסוימות (לא בכולן!) ואין לו סמכות להכריע בבעיות ערכיות-לא מוסריות ולא דתיות, ואפילו לא חברתיות (במידה שאין להם השלכות משפטיות). אם אין תמימות-דעים בין בני אדם על ערכים, נמצאת המדינה שאינה פשיסטית לא מסגרת של אחדות אלא זירה של מאבקים. הרעיון של המדינה כמסגרת ל"אחדות לאומית" הוא רעיון פשיסטי מובהק; ein Volk, ein Reich, ein Fuhrer - מהותה של הטוטליטריות. המדינה הדמוקרטית היא זירה של מאבקים בין בני אדם הדוגלים בערכים שונים. היתרון של המשטר הדמוקרטי הוא שהוא מאפשר לבני-האדם להיאבק על ערכיהם המנוגדים זה לזה-מה שאין המדינה הטוטליטרית מרשה לאזרחיה.

המדינה כלומר המנגנון השלטוני-איננו מסוגל להגשים דבר מן הדברים שבני-אדם שונים רואים כערכים; רמת חיים נאותה, חינוך, צדק, חרות, כבוד, עבודת ה'. השגת מטרות ערכיות אינה בעיה מדינית אלא בעיה אנושית''. (''מן הלאומניות אל החייתיות'', http://tpeople.co.il/leibowitz/leibarticles.asp?id=38 )
ההדגשות שלי.
 
מילות המפתח כאן הם

"צורך הכרחי". כל השאר הוא בגדר נביחה על העץ הלא נכון, כי אני לא באתי לקדם סוציאליזם אלא רווחה מינימלית. לחם לאכול ובגד ללבוש. אכן בסקנדינביה ועוד כמה מקומות, הרווחה לא הופרעה ע"י השלטון כפי שנעשה ברוסיה הקומוניסטית. והנה זה לא מפריע להם אלא הם מצליחים. יש שם פיקוח וברגע שהסירו את הפיקוח למשל בגרינלנד - שערי גיהנום נפתחו. היום במיוחד כאשר המציאות קשה ומורכבת, יש צורך בדאגה מלמעלה לדברים מינימליים. אני מאמין של' היה חותם על כל מילה שכאן http://www.mechon-mamre.org/i/7210.htm למשל.
עוד דבר, ל' תמיד אמר שצריך לרסן כל מיני גופים וביחוד חשש מדיקטטורה של ההמון. מה ירסן את השוק החופשי. הלא עיניך הרואות שככל שהשוק נהיה יותר חופשי, בשם ההתרחקות מתסריטים אורוויליאנים - קיבלנו תסריטים האקסליאנים לא במקום אלא יחד עם האח הגדול. הממשל כמובן אשם, אבל לא רק. אני באמת לא חושב שהיום אנחנו צריכים לדון בפוליטיקה אלא דווקא בתסריטי בלהות.
 

the YOOK

New member
על המשנה שציטטת ל' היה אומר:

"לשם מניעת אי-הבנה הרווחת בהסברה ובתעמולה הדתית, בפרט בנוער ובתנועת-העבודה, יש להדגיש ש"חושן-משפט" כולו דבר אין לו ולכל השאלות הפוליטיות והחברתיות הנדונות כאן' "חושן-משפט" אינו דן אלא בהסדר היחסים בין אדם לחברו במסגרת משטר מסויים הנתון כעובדה קיימת. אין הוא נוגע כלל בשאלה העקרונית, אם משטר זה מחוייב המציאות ומוטל עלינו מלכתחילה מטעם התורה, או אם אנו בני-חורין לבנות את קיומנו החברתי גם על יסודות אחרים לגמרי ולהגשים עליהם את המגמות המשפטיות והמוסריות המתבטאות בהלכה. השאלות האקטואליות של מבנה החברה והמדינה ושל זכויותיו וחובותיו של האדם לא כלפי חברו, כי אם כלפי האנונימים הגדולים - מדינה, חברה, עם, מולדת - אין להן תקדים בהלכה הפסוקה בחושן-משפט ואין להכריע בהם כיום אלא ע"י חקיקה חדשה. מוסדות הרבנות בזמננו פוסקים עפ"י השלחן-ערוך וממילא רק בענינים הנדונים בשלחן-ערוך ונמנעים מחקיקה חדשה - עד כדי השתמטות מחובת שיפוטם בענינים שאי-אפשר להסתמך לגביהם על השלחן-ערוך. מכאן חולשתה המוסרית וחוסר-ישעה הרעיוני של הרבנות בבואה לדון בבעיות מעין העבודה העברית, הגיוס וכדומה, הנובעות מתוך המציאות המיוחדת של ימינו - העדר מסגרת מדינית-חברתית קבועה ומקובלת ומצב של התרקמות של משטר חדש. לפיכך נשאר הציבור הדתי בכל השאלות המכריעות של דורנו כצאן בלי רועה, ללא כל הדרכה דתית".

משל למה הדבר דומה? לטענה של' לא הסתייג מפסיקתו של הרמב"ם שיש לכונן ממלכת פילוסופים אפלטו-פשיסטית...
 
מלבד זאת מצוות צדקה כל כך חשובה

שהיא שקולה כנגד כל המצוות. אפילו אם לשיטה מסוימת חושן משפט ככלל כבר אינו רלוונטי, זה לא אומר שכל ההלכות שם מיותרות.
 
וגם בשו"ע זה מופיע ביורה דעה.

בכלל הרמב"ם מנסח זאת: חייבין אנו להזהר במצות צדקה יותר מכל מצות עשה, שהצדקה סימן לצדיק זרע אברהם אבינו, שנאמר: "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו... לעשות צדקה" (בראשית יח, יט)... ואין כסא ישראל מתכונן, ודת האמת עומדת, אלא בצדקה, שנאמר: "בצדקה תִכונני" (ישעיהו נד, יד). ואין ישראל נגאלין אלא בצדקה, שנאמר: "ציון במשפט תפדה, ושָביה בצדקה" (שם א, כז).
זה משהו בדנא שלנו.
אני גם לא מבין מאיפה הבטחון הזה שהציבור בהכרח ידאג לרווחה. מה יקרה אם לא ? אתה יודע שמתחיל משבר כלכלי, כל אחד זהיר יותר (לא רוצה לומר קפיצת יד), ודווקא אז יש מקום לצדקה. גם אז המדינה לא צריכה להתערב ?
 

the YOOK

New member
זו לא הפואנטה.

הנקודה היא שזו הלכה שנהוגה במבנה של קהילה, לא במבנה של מדינה. וכי יעלה על דעתך של' יסכים לתת למדינה החילונית תפקיד דתי?!
 
וכי אין חפיפה לפעמים ?

אם המדינה למשל כופה לא תרצח, זו כפייה דתית ? לא הייתי רוצה שהמדינה תכפה על אנשים מתן חצי שקל למשל, אבל דברים מינימליים חייבים להיות בפיקוח המדינה, כי זו ההגנה היחידה של החלשים. השוק יכול להיות מאוד דורסני, וזה פשוט צעד הכרחי של זהירות אם אנו רוצים להמנע מפגיעה בנפשות. צריך איזון מסוים. אגב למה את הביטחון לא נפריט גם ? יש היום בעירק חברות ביטחון אמריקאיות כמו בלקווטר, תבדוק מה הן עושות שם.
 

the YOOK

New member
אני חושב שהוא יותר יציב ממנגנון ריכוזי

בתנאי משבר שהמדינה צריכה לכסות את החוב שלו ע"י... יצירת חוב גדול יותר (הדפסת כסף -> אינפלציה -> יוקר מחיה עולה -> תנאי משבר...).
 
ג'יי פי מורגן אתה מכיר ?

אתה יודע מה עזוב בוא נלך לבנק לאומי או הפועלוים או מה שלא יהיה, אתה יודע איזה הלוואות מטורפות הם לוקחים ? יש לו שקל ביד ועם זה הוא מצליח להלוות מאה שקל. כן זה בערך המספרים. הוא יגיד לך שהוא מלווה רק 15 או 30 אבל הוא מנפח את הנכסים שלו. למה אתה חושב שהמדינה אשמה בכל אינני מבין. אתה חושב סקטור פרטי זה גן עדן בינתיים אני רואה שזה מונופול פחות או יותר כי אנו מדינה קטנה ואין פה תחרות. אבל אתה צודק בלי פיקוח יהיה פה מאוד יציב - חורבן יציב. איש את רעהו חיים בלעו. אתה ודאי מתבדח שאתה חושב שמפעל הצדקה ימשיך. קרא את חזונות ירמיהו. זה הרבה יותר קרוב לתחזית ריאלית.
 

the YOOK

New member
מה שאתה מתאר נקרא "יחס הרזרבה"

והוא נשלט לחלוטין ע"י הממשלה, כמו גם הריביות. כאן מתחיל הקלקול הגדול של המערכת הכלכלית הקיינסיאנית שלנו שמדפיסה עוד ועוד כסף כדי לכסות חובות ומשקיעה אותו במה שאין לו ביקוש אמיתי.
בשוק חופשי אני רשאי לבחור מאיזה בנק ללוות, אני יכול לבחור ללוות מבנק שיחס הרזרבה בו נמוך והסיכון נמוך. האחריות שלי היא לבחור כראוי, ואני זה שמשלם על הסיכונים שאני לוקח, לא אחרים.

אין שום דבר פרטי במה שאתה מתאר. זה בדיוק הפיקוח.
 
את פרשת הליבור אתה מכיר ?

לחלוטין עי הממשלה - זו תמימות. אתה רשאי לבחור איזה בנק הכי פחות נאלח. מבחינת רוב האזרחים - אין להם זמן לברר את זה כי הם עסוקים בלהחזיר חובות מקוצר רוח ומעבודה קשה. את קיינס לא נפתור היום. מאחל חג שמח.
 
לא לגמרי קשור אבל מענין אותי

הדברים שאתה אומר פה נראים פסקניים למדי, משהו שצריך המון ידע כדי לאמרם. פעם אמרת גם שאין התחממות גלובלית. אני אישית לא יכול לקבוע בודאות שאין אבל די מתפלא על מי שמכחיש בתוקף. מענין אותי אם אתה עדין מחזיק בדעה שאין התחממות גלובלית ושזה הכל שטויות. אני מקוה שזכרוני אינו מטעני.
 

the YOOK

New member
אני אמרתי שהתיאוריה של AGW אינה עומדת

בקריטריונים מדעיים, שהבסיס הגדול שלה הוא סילוף מדעי (ע"ע "קליימטגייט") ושימוש דמגוגי בסטטיסטיקה. זה יותר פוליטיקה ממדע.

ולכן, כן - אני עדיין כופר בנכונותה של תיאוריה זו.
 

the YOOK

New member
בוודאי שלא צריך לחוקק חוקים שמגבילים את החופש

בגלל הפחדות של שקרנים ו"מדענים".

אם תרצה ארחיב בעניין הבעיות המדעיות שבתיאוריית ה- AGW.
 
זה בסדר

אין לי יומרה להבין בנושא, ועד שאלמד כבר נדע את התשובה. אני לא חושב שכל מי שטוען שיש התחממות הוא שקרן או "מדען" כלשונך. התרשמתי שרוב המדענים סבורים שיש איזשהי בעיה, אבל אני לא מומחה לנושא. בכל מקרה אין ספק שלפחות בישראל חם יותר בשנים האחרונות ושמפלס הים עולה. אני אישית מעדיף להזהר מאשר להצטער. אין צורך לפגוע בחופש. אבל כן להגביל מזהמים שבלי קשר להתחממות עושים נזק. המצב קטסטרופלי ואין מספיק גוילים בעולם למנות את ההרסנות האנושית.
 

the YOOK

New member
זה משעשע כי אפילו בשיטת המדידה של ה- IPCC

אין התחממות ב- 15 שנים האחרונות...
 
למעלה