אולי אתם תדעו מי כתב את המכתב?

the YOOK

New member
אולי אתם תדעו מי כתב את המכתב?

מכתב הבא נמצא על גבי דף משוכפל ומצהיב בספריה הלאומית בשנת 1989. אני יכול להגיד בוודאות שזה לא ל', אבל הסגנון לא רחוק (ובוודאי הדעה).

"ידידי היקר,

פנית אלי לקבל את חוות דעתי על ההסכמה לכונן "מדינת סעד" או "מדינת רווחה" בארצנו. כדרכי, אפרוש לפניך בגילוי לב גמור את יחסי לענין.

מדינת סעד מובילה בהכרח לאבדן החירות ולשיעבוד האדם. זאת, משום שפעולותיה של מדינת הסעד אינן חד פעמיות, ולא די בהסדרים חד פעמיים כדי להשיג את אידיאל "מדינת הרווחה".

אידיאל הרווחה מצריך פעולה מתמדת. כשפתרונה של כל בעיה אין בו כדי לקרבנו אל האידיאל הנכסף, כי אם, להפך, הוא מרחיק אותנו מחירותינו, ולו רק מהסיבה הפשוטה שעם האוכל בא גם התיאבון. ואין לאיש מאיתנו הגדרה ברורה וחד משמעית למה שהוא מתכוון במונח "רווחה". זהו סוג המונחים היחסיים שאפשר לומר עליו מה שאומרים בבדיחות הדעת על המונח "אופק": מהו אופק? זהו הדבר שככל שאתה מתקרב אליו, כך הוא מתרחק ממך - ולעולם אין רגליך עומדות באופק.

במדינת סעד המדינה מקבלת על עצמה יותר ויותר תפקידים שקודם לכן האדם מילא באופן עצמאי. כתוצאה מכך מתרכז בידי המדינה כוח עצום, והוא גדל והולך עם ההכתבה הנמשכת של תפקידיה. לכאורה, כל אחד מתפקידים אלו הוא לגיטימי ותורם לרווחה הכללית של האוכלוסיה, אך הצבר התפקידים בידי המדינה מביא לריבוי השימוש בכח כפייה ממלכתי, ובהכרח גם להתפוררות החברה החפשית. מדינת הסעד דאגת לאדם מן העריסה ועד לקבר, אבל הדאגה הזאת נקנית במחיר של שלילת החופש שלו. האדם מתרגל לעובדה ש"האח הגדול" דואג לו והוא אינו צריך ליזום ולהשתדל.

אמרתי כי כל אחד מן התפקידים שנוטלת על עצמה המדינה בעלת מגמת הסעד, הוא "לכאורה" זה, ותטען שאינו במקומו כי אכן כך הוא הדבר. ואף על פי כן, מה באמת הוא לגיטימי בתפקידים אלה? מכח איזו זכות נוטלת כך המדינה את התפקידים הללו, ומגדילה בכך את עוצמתה ואחיזתה על האזרח? וכי לשם שמיים נעשה הדבר? הגשת סעד לנזקקים וקידום הרווחה הסוציאלית מאז ומתמיד היו נחלתם של אירגונים וולנטאריים ואירגוני צדקה, אשר בעצם קיומם פיתחו באדם ועודדות בו את תכונות הרחמים, העזרה ההדדית והוויתור למען הזולת. חרד אני מאד, שמא נטילת התפקידים על ידי המדינה תגרום להעלמן של תכונות אלו המייחדות את בני-האנוש מן הבהמה.

יתרה מזו, במדינת הסעד המודרנית, הרדיפה אחר ההישג החומרי הופכת להיות העיקר בחיים לרוב האנשים. רדיפה זו היא כה בהולה, עד שהיא מביאה להזנחת כל יתר הפעילות החברתית, וכתוצאה מכך להרגשה של ריקנות, של חיים חסרי תוכן, שיעמום ואי-שביעות רצון. וכל זאת, תוך כדי השפע הקיים בחברה, והמתווסף באופן מתמיד, ובהתעלמות גמורה מן ה"לא על הלחם לבדו יחיה האדם". המדינה נתפשת כספק שירותים וסחורות ונעלמת תחושת הזיקה.

ידידי היקר, לא אסתיר מפניך את חזון הבלהות האוחז בי כל עת שאני חושב על אותה מדינת סעד של העתיד. ריכוז שירותים רבים בידי המדינה והפיכתם למונופוליסטיים - או כמעט מונופוליסטיים, יפקיד בידי המדינה כוח שאין לאזרח שום הגנה מפניו. לשם ביצוען של תוכניות סעד בהיקף גדל והולך, ילך ויתגבר מנגנון פקידותי עצום אשר יבלע את מירב הכנסות המדינה לשם החזקתו ואף הרחבתו. עול המיסים על האזרח ילך ויכבד. בעוד האזרח יהיה ער ומודע כי רוב הכספים לא מיועדים להגדלת הרווחה כי אם לאחזקת המנגנון המופקד על הרווחה. כלום בתנאים אלה סבור אתה שהאזרחים ירצו לעבוד, ליזום, להתאמץ, בידעם כי פרי עמלם לקופתו של מנגנון מנופח הולך? אני חוזה קיפאון ואף נסיגה בכל תחומי הפעילות הכלכלית, שלא לדבר על המנגנון הבירוקרטי הצומח ו"אוכל" את מיסי הציבור.

ובאשר למשטר - הוי איך נשתנו פניו לבלי הכר! איך נתעוות בהדרגה! הן לשם ביצוע תוכניותך לסעד ולרווחה, תזדקק לתכנון. לתכנון מקיף וכולל יותר ויותר ככל שתגדל מידת מורכבותן של המטרות! והלא תכנון פירושו ריכוזיות, וריכוזיות הן מלה נרדפת לרודנות היא - ואילו רודנות, מה בינה לבין משטר החפשי? רצית להבטיח לאזרחיה של מדינה חפשית "חופש ממצוקה" והפכת אותם לנתינים במשטר רודנות, שזולת אותו "חופש ממצוקה" אבדה להם החירות.

שאלת ידידי על מדינת הסעד? הא לך. הבט ושפוט!"
 
חשבתי על ז'בוטינסקי, אבל אתה אומר

שזה מכתב שנמצא משנת 1989. כבר אז הוא היה מצהיב? אז אולי בכל זאת.
דבר אחד מעמיד זאת בספק, המשפט "עם האוכל בא גם התיאבון" שהשימוש בו כיום מוריד את רמת הכתיבה. איני יודע מה מקורו של המשפט, אך אם הוא מתורגם מיידיש, גרמנית או פולנית, אז זה יסביר את השימוש בו גם ע"י ז'בוטינסקי.
 

the YOOK

New member
זה לא איין ראנד.

מדובר במכתב שנמצא ב- 1989 בספריה הלאומית ופורסם באותה שנה במגזין "אנכי" שעוסק באובייקטיביזם וליברליזם. אבל זה לא רלוונטי - השאלה היא מי כתב אותו.

הניחוש הכי טוב כרגע זה ניסים אלוני http://he.wikipedia.org/wiki/נסים_אלוני
 
איין ראנד לא כתבה עברית ...

אבל הזבל של איין ראנד נכתב ע"י תלמידיה. ר' את הכיתוב מתחת ללוגו של אנכי. וע"ע אובייקטיביזם\ איין ראנד\ משה קרוי.
בקשר לדברים שהבאת מפי ל' - השאלה הנידונה היא לא אם הסוציאליזם טוב או רע, אלא האם הוא ראוי להיות תכלית. התשובה היהודית היא כמובן לא. בתור אמצעי, ל' היה אומר לדעתי שאין משטר אחד שהוא טוב בכל הזמנים והנסיבות. וממילא יש המון גונים וסוגים של סוציאליזם וקומניזם. העמדה שיש משטר אחד טוב לא כל כך פופולרית בימינו. ישעיהו ברלין כתב על זה יפה.
באשר לחלק השני של דבריך, בכלל מדובר על הכסף המגיע מבחוץ למדינה ולא על רווחת האזרחים. מהמכתב שם עולה שאסור למדינה לתת רווחה אלא צריך להשאיר את זה לארגוני מתנדבים. בלי קשר לסוג המשטר הרצוי, לדעתי אלו דברי רשע. צביעות מסוכנת. יש מינימום שדרוש בכל משטר שיהיה, ע"מ שאנשים יחיו בכבוד. ברוח המצוות הנוגעות לחברה ודברי הנביאים. כמובן שהדברים בתנ"ך מכוונים לשם שמיים וההבדל גדול.
 
ואין ספק של'

לא היה מוצא סיבה לבטל את מצוות התורה, לא מהנימוקים שבמכתב שהבאת ולא משום נימוק אחר. מעבר למינימום ההכרחי, יש כבר על מה לדון, אבל להשאיר רווחה קיומית לאירגונים וולנטרים ??
 

the YOOK

New member
אני אישית חושב

שהמדינה אל לה לכפות צדקה על האזרחים ואל לה לעסוק בתחום הרווחה. המדינה צריכה לספק ביטחון לאזרחיה, לא להבטיח להם "רווחה בסיסית". כשמישהו אומר שעל המדינה לספק דיור, הוא שוכח שהכוונה היא שהמדינה כופה על מישהו לבנות את הדירה הזו עבור אדם אחר. בניית דירה זה לא דבר של מה בכך, ולדעתי זו לא "זכות בסיסית". צדקה צריכה להיות וולנטרית.

היום האזרח הממוצע בישראל נותן יותר ממחצית ההון שהוא מייצר למיסים. זה מצב מעוות לדעתי שכל כולו זועק שחיתות.

לגבי הסוציאליזם נראה לי של' לא יכל לדבר בגנותו בצורה יותר בוטה ממה שדיבר.
 
אתה מוציא דברים מהקשרם

ל' מדבר על הסוציאליזם בתור ערך כשלעצמו וזה כמובן מגונה בעיניו. אבל רווחה מינימלית זה דבר אחר. אני לא מדבר איתך על וילות אלא על אנשים שאין להם תזונה ראויה או תזונה בכלל. ועוד דברים שאני מודה שקשה לשים את הגבול, אבל זה כלל לא משנה כיון שאנו רחוקים מאוד מהגבול הזה בימינו.ו
באשר לפרזיטיות של' מדבר עליה, אני חוזר ואומר שמדובר על כספים שמגיעים מחוץ למדינה ולא על חלוקת פנימית.
אתה שוכח של' היה קשור לקיבוץ הדתי על אף שהוא אמר למיטב זכרוני שזה לא מתאים לזמננו למעט בנסיבות מסוימות. מעבר לכך המפלגה שעימה הוא רץ לכנסת היתה הפועל הדתי ומטעמה ישב בהסתדרות (לי זה נשמע סוציאליסטי למדי והוא אף התפלג מתנועה סוציאלית מובהקת - הפועל המזרחי) . יש ספר שמרכז נאומים שלו בגרמניה בתנועות החלוציות נדמה לי שקוראים לזה שעיה. תראה שם אוריינטציה סוציאלית.
מעיון בהלכות מתנות עניים עולה כי כופים את הצדקה ואפילו על העני כופין צדקה. אם לא תכפה - לא יהיה. אם אתה סבור שאנשים יתנו מעצמם צדקה די הצורך אז אין שום סיבה שיתמרמרו על הכפייה.
באשר למיסים - אני מקוה שאינך מטיל את האשמה במדיניות הרווחה.
 
אני לא רואה איך מדיניות רווחה מינימלית

היא אטטיסטית. או איך נובע ממנה חלוקת הון מחדש בהכרח.
פשוט אנו צריכים להיות בני אדם וזהו. לא צריך ללכת רחוק ואח"כ להפריך את ההקצנה. אני מדבר על המינימום שמאפשר לבנאדם לחיות. אתה רוצה שהמדינה לא תעסוק ברווחה כלל. מעבר לכך שזה לא יהודי בעליל, אני
 

the YOOK

New member
יש לי הרבה חברים מהתל"ח

שהגיעו למצב שמוגדר כ"עוני" במדינת ישראל, אז למרבה הצער יש לי את מי לשאול. הם אגב הפעילים הכי קולניים נגד מלכודת הרווחה ומשחקי הכספים של ביטוח לאומי...
 

the YOOK

New member
בשביל להיות בני אדם, לא צריך את הממשלה.

אתה בעד לעזור לעניים. זה מצויין - גם אני. אבל אני, בניגוד אליך, לא דורש שהמדינה תבוא לאנשים עם אקדחים ובאיומי כליאה ותוציא מהם כסף כדי לעזור לעניים. אני עצמי תורם...

לולא הייתי משלם חצי מהמשכורת שלי למיסים ישירים ועוד רבע למיסים עקיפים, הייתי יכול לתת יותר.

כמו שאמרתי הרבה פעמים - ביטוחים פרטיים (כגון ביטוח כושר עבודה שעולה לי 7 ש"ח לחודש ואף אחד לא הכריח אותי לעשות) ועמותות צדקה שיתחרו זו בזו על מטרות, שקיפות ויעילות יספקו מענה הרבה יותר טוב מפוליטיקאים ששמירת הכסא שלהם תלויה בכך שהם ישיגו עוד כספי ציבור למצביעים שלהם.
 
תגיד את זה למיליוני האנשים בארה"ב

שמתים בגלל שאין להם כסף לבריאות. אתה מדבר מצד אחד על זה שהאנושות טובה ותורמת די הצורך, ומצד שני שהאנושות תנצל את הרווחה. תהיה ריאלי. לא כולם חזקים וחכמים ביחוד לא בגיל צעיר. לא כולם עושים ביטוחים. לא כולם מכלכלים צעדם בתבונה ולאו דווקא מרשלנות, אלא בגלל שהמציאות נהיתה מאוד מורכבת. אני מכיר הרבה אנשים יהירים שבטוחים שהם בצד הנכון של הרחוב, אבל הם רחוקים מהאמת. אני מציע לך לבדוק אגב כמה מהתרומה שלך מגיעה לנזקקים עצמם. בענייני חיים ומוות אני מציע לא להשאיר זאת ביד האנרכיה הכלכלית. למדינה יש את הכוח לכפות משהו שהוא לכולנו. גם לך.
 

the YOOK

New member
יותר מאחוז המס שאני משלם שמגיע למי שהייתי

רוצה. למדינה יש כוח לשדוד מהמעטים למען הרבים. זה לא הופך את זה לראוי.

לגבי ארה"ב - מאז שאיבדה את האופי הקפיטליסטי, עם ההלאמה המדהימה של רוזוולט, הכל התייקר, בין השאר שירותי הרפואה. היום השחיתות שולטת שם (ור' סרטו של מייקל מור: "קפיטליזם, סיפור אהבה"). שחיתות, אגב, היא בדיוק מה שמניע את המפעל היומרני של אובמה "האובמהקר". חברות התרופות עמוק בעסק.

גם כשאהיה חסר בית לא אסכים שיקחו כסף מאחרים למעני. אולי אסכים לקבל תרומות.
 
שתהיה חסר בית

אין לך מושג איך תתנהג !
מעבר לזה אני אמרתי לך כבר שאני לא חושב שזה המקום והזמן להכנס עמוק לפוליטיקה (אולי גם אני נכנסתי קצת). יש להתמקד בשאלה האם יש להשאיר את הרווחה הבסיסית בידי הרצון הטוב או הרע של האנשים, או שמא לכפות זאת. לדעתך אסור לכפות זאת. ואני חושב שחובה לכפות זאת. בדיני נפשות אני מעדיף להיות זהיר ולא מענין אותי התל"ג.
 

the YOOK

New member
זה לא התל"ג, זה ממש דיני נפשות.

שאל את משה סילמן ז"ל, שביטוח לאומי הפקיע את רכושו ואת מקור הפרנסה שלו. שאל את כל מי שנאנק תחת יוקר המחיה.
 
שאלתי את משה סילמן

יצא לי לדבר איתו כמה פעמים (ראיתי אותו במאהל למרות שאני ממש לא מאנשי המחאה) והוא עשה עלי רושם טוב מאוד אמרתי לעצמי שהוא האדם הכי מרשים בסביבה. אני לא רוצה לדבר בשמו, אבל דווקא אני זוכר שהוא דיבר על הרבה מאוד גורמים שבגללם המדינה במצב רע. למשל הוא הירבה לדבר על השטחים. אין ספק שיש מה לשפר במדינה. אין ספק שהשחיתות פושה. אני מדבר איתך על עיקרון, על שאיפה אם תרצה. משה סילמן הוא קורבן של הקפיטליזם במובנים רבים. הוא הקים עסק לוידאו שנהיה לא רלוונטי כי המציאות מתחלפת כל כך מהר שאין לאדם רגיל תמיד את היכולת או אפילו המזל להתמודד עימה.
 
למעלה