פ'סדר
פ'סדרשכחת עוד נקודה חשובה
מאחר שלמפא"י/מערך היו 26 שנה ברצף לבצע את הפרוייקט בלי הפרעות מ"מרכז הליכוד", הרי שהרכבת התחתית יכולה היתה כיום לפעול כבר לפחות 36 שנה (ובאופן מציאותי יותר: 52 שנה) ולא היה שום צורך להקים אותה בתקופה ש"מרכז הליכוד" שולט בממשלה. במקרה כזה לא היו השקעות עתק בבניה, לא היו עיכובים אינסופיים בפתיחת הקו (כי הוא כבר היה פועל מזמן) ולא היה שום תמריץ ל"מרכז הליכוד" להכניס אנשים מטעמו לחברה, כי כל מה שהחברה היתה עושה זה תפעול שוטף של הקו ופעולות אחזקה והרחבה פה ושם, בתקציבים שהם פחות מ-5% מתקציב הפרוייקט הנוכחי.
כלומר, חוסר המעש של הממשלות לאורך עשרות שנים יצר באופן ישיר את המצב הנוכחי (הן את מצב הפקקים העגום והן את מצב הפרוייקט עצמו), אבל בדה מרקר התעוררו רק עכשיו ומעמידים פנים כאילו העיכוב החל לפני שבוע. הם מתמקדים רק במאית האחוז האחרונה של המחדל ולא בכל מה שקדם לה.
זה דומה מאד לקו המערבי. אילו היו מבצעים את הקו המערבי בשנות החמישים לא רק שהיתה לך אלטרנטיבה לכניסה הדרומית לגוש דן לאורך עשרות שנים (והיית חוסך למשק מאות מיליארדי ₪), אלא גם הפרוייקט עצמו היה זול בכמה סדרי גודל: לא היו נתיבי איילון שיפריעו, לא היה צורך להזיז גשרים ולחפור מנהרות, והיו הרבה פחות תושבים/שכנים/פולשים/גנבים/סחטנים לאורך התוואי שצריך לפצות/לשחד כדי לקדם את הפרוייקט. היית מסיים הכל בשנתיים וחצי ובעשירית התקציב.
אז עשרות שנים חלפו בחוסר מעש והבעיה היחידה של התקשורת זה מה שקורה כשהפרוייקט מתחיל סוף סוף לזוז (כן, לאט ובחוסר יעילות, אני מסכים לחלוטין, אבל לזוז)? צבועים.