דמות מקראית שהיא כליל השלמות

מה הגיוני בכך

שמשה כתב את התורה? מה הגיוני בכך ששלמה כתב את משלי? מה הגיוני בכך שדוד כתב חלק ממזמורי תהילים? לא ייתכן מבחינה טכנית. האם את מכירה את תורת התעודות?
 

פלגיה

New member
תורת התעודות

מחפשת מקרים שבהם אותו מקרה בתנ"ך מסופר משתי נקודות ראות שונות, ומניחה שבגלל זה כל נקודת ראות נכתבה על ידי אדם אחר. אני כופרת בהנחת היסוד הזאת.
 
תורת התעודות - תגובה למינרלי.

שלום מה שלומך? צפיתי בעניין בטענתך וחיפשתי אחר המושג שהזכרת - תורת התעודות. כפי שנכתב באתר הבא/ מאגר מידע, מקרא נט/, מתוך מאמרו של משה דוד א' קאסוטו - "כל מי שיקרא את ספר בראשית בתשומת לב, לא יוכל לא להתרשם מהעובדה, שסיפורים או ידיעות רבים נשנים בו פעמיים או יותר. אף לפי העריכה הנוכחית, במקרים אחדים, הכתובים המקבילים השונים מתייחסים, או מניחים שהם מתייחסים, כולם למאורע אחד דווקא, ועל כן נראה, כאילו הם מדברים בו שוב ושוב בצורות שונות ובליווי פרטים שונים; ואילו במקרים אחרים הכתובים המקבילים מופיעים כמתייחסים למאורעות נבדלים זה מזה, אך לאמיתו של דבר ברור, שיש לראותם כגרסאות שונות של משהו שהיה אחיד במקורו.......בנוסף למקרים אלו של כתובים מקבילים, שאנו מוצאים זה ליד זה בספר בראשית, יש גם מקרים רבים, שהתקבולת מופיעה בהם בין הפרטים של סיפור אחד (למשל, הסיפור על המבול, פרקים ו'-ט') או הסיפור על ברכת יצחק, (פרק כ"ז). נדון בפרק הבא בכתובים מסוג אחרון זה, הנחשבים בדרך כלל כמורכבים, כלומר ככתובים שנתהוו משילוב יסודות השאובים ממקורות שונים........קיום כתובים מקבילים אלו, ובעיקר קיום הכתובים המקבילים מהסוג הראשון, פירושו למעשה סתירה, כי לא ייתכן שמאורע אחד התחולל בכמה אופנים שונים; עובדה זו מניעה אותנו בהכרח לשאול את עצמנו, אם ייתכן שהגרסאות השונות תהיינה כולן יצירה של סופר אחד" את שואלת מדוע ישנה מקבילות בין סיפורים שלכאורה קרו בתקופות שונות בתקופת המקרא נכון? לא רק.....אלא שאיך יכול להיות שרק משה כתב את חמשת חומשי התורה כאשר לפניו חי אברהם ונח ובכלל....איך יכול להיות שלאורך כל הכתובים בעצם מסופרת אותה גברת בשינוי אדרת נכון? אם הבנתי נכון, אז יש לי תשובה כזאת אם תרצי להקשיב ולדון: האם שמעת פעם על חוכמת הקבלה? אולי חוכמת הנסתר? אולי פנימיות התורה? אולי ספר הזוהר? אם כן, דעי לך שספרי הקודש אינם צריכים להתייחסות כאל ספרי היסטוריה. אומנם שתהליכים גשמיים כאלו ואחרים קרו כפי שהתנ"ך מספר לנו, ישנו רובד שורשי שהוא הגורם לכל. אני מאוד שמחה, שיש אנשים ששמים לב שבעצם כל הסיפורים מדברים על אותם השלבים או התהליכים או המקרים, אכן זה כך ומדוע זה כך? ברובד הסוד שכתבי הקודש מסופר לנו על תהליך של תיקון הנשמה שבאדם. מקובלים מספרים לנו בעזרת מילים הלקוחות מעולמינו הגשמי על תהליכים רוחניים בנפש האדם עד לגמר התיקון, במילים אחרות, קבלת התורה. את מוזמנת להיכנס לקומונה שלי "המאור המחזיר למוטב" ולשאול שאלות נוספות לא רק אותי אלא מומחה שבקיא בדתות וקבלה.
 
אולי תביאו הוכחה שמרים היתה נביאה

אינני מבין איפה פה האחריות מי שטוען שמרים היתה נביאה עד רבה יצטט מהתנ"ך הוכחה לאמינות דבריו ואים אין כזאת הגדרתה כנביאה היא קישקוש לא רציני לדעתי מרים היא יותר קרובה להגדרה כזמרת היא נהגה לשיר ויש לכך הוכחות רק שבהלכה של הרבנים מהתקופה ההלניסטית זמרת אישה היא ערווה ולכן הופכים אותה לנביאה
 

פלגיה

New member
במדבר פרק י"ב

א וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה, עַל-אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח: כִּי-אִשָּׁה כֻשִׁית, לָקָח. ב וַיֹּאמְרוּ, הֲרַק אַךְ-בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר יְהוָה--הֲלֹא, גַּם-בָּנוּ דִבֵּר; וַיִּשְׁמַע, יְהוָה. ג וְהָאִישׁ מֹשֶׁה, עָנָו מְאֹד--מִכֹּל, הָאָדָם, אֲשֶׁר, עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה. {ס} ד וַיֹּאמֶר יְהוָה פִּתְאֹם, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן וְאֶל-מִרְיָם, צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם, אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד; וַיֵּצְאוּ, שְׁלָשְׁתָּם. ה וַיֵּרֶד יְהוָה בְּעַמּוּד עָנָן, וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל; וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם, וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם. ו וַיֹּאמֶר, שִׁמְעוּ-נָא דְבָרָי; אִם-יִהְיֶה, נְבִיאֲכֶם--יְהוָה בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע, בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר-בּוֹ. ז לֹא-כֵן, עַבְדִּי מֹשֶׁה: בְּכָל-בֵּיתִי, נֶאֱמָן הוּא. ח פֶּה אֶל-פֶּה אֲדַבֶּר-בּוֹ, וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת, וּתְמֻנַת יְהוָה, יַבִּיט; וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם, לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. ט וַיִּחַר-אַף יְהוָה בָּם, וַיֵּלַךְ. היידע של מרים בשירה ובריקודים (ובהנהגה) לא סותר את יכולת הנבואה שלה.
 

פלגיה

New member
בוודאי

וזה ברור מן הפסוקים הבאים שציטטתי. כל קשר ישיר ("דיבור") עם אלוהים הוא נבואה. זה לא היה עיקר עיסוקו, ואני לא יודעת כמה נבואות ניתנו לו, אבל בפירוש הוא היה נביא.
 

masorti

New member
לא מדויק...

"ב וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל-שָׂרָה אִשְׁתּוֹ, אֲחֹתִי הִוא; וַיִּשְׁלַח, אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְּרָר, וַיִּקַּח, אֶת-שָׂרָה. ג וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל-אֲבִימֶלֶךְ, בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה; וַיֹּאמֶר לוֹ, הִנְּךָ מֵת עַל-הָאִשָּׁה אֲשֶׁר-לָקַחְתָּ, וְהִוא, בְּעֻלַת בָּעַל. ד וַאֲבִימֶלֶךְ, לֹא קָרַב אֵלֶיהָ; וַיֹּאמַר ה' הֲגוֹי גַּם-צַדִּיק תַּהֲרֹג. ה הֲלֹא הוּא אָמַר-לִי אֲחֹתִי הִוא, וְהִיא-גַם-הִוא אָמְרָה אָחִי הוּא; בְּתָם-לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי, עָשִׂיתִי זֹאת. ו וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָאֱלֹהִים בַּחֲלֹם, גַּם אָנֹכִי יָדַעְתִּי כִּי בְתָם-לְבָבְךָ עָשִׂיתָ זֹּאת, וָאֶחְשֹׂךְ גַּם-אָנֹכִי אוֹתְךָ, מֵחֲטוֹ-לִי; עַל-כֵּן לֹא-נְתַתִּיךָ, לִנְגֹּעַ אֵלֶיהָ. ז וְעַתָּה, הָשֵׁב אֵשֶׁת-הָאִישׁ כִּי-נָבִיא הוּא, וְיִתְפַּלֵּל בַּעַדְךָ, וֶחְיֵה; וְאִם-אֵינְךָ מֵשִׁיב--דַּע כִּי-מוֹת תָּמוּת, אַתָּה וְכָל-אֲשֶׁר-לָךְ." (בראשית כ', ב'-ז') אבימלך מלך גרר מניח שיחה שלמה עם האל. האם את טוענת שאבימלך היה נביא?
 

masorti

New member
לא נכון.

כורש מוגדר כ"משיחי" (=המשיח שלי), כלומר שליח. לא נביא. הנביא הגוי היחיד שאני זוכר כרגע הוא בלעם.
 

פלגיה

New member
רעיון מעניין

לא חשבתי עליו אף פעם בכיוון הזה. אני צריכה לחשוב על זה עוד קצת (אין לי בעיה עם נביא גוי, הבעיה שכאן יש סתירה פנימית בתוך הדברים עצמם: "השב אשת האיש כי נביא הוא")
 

יוסי ר1

Active member
יש הבדל בין הדיבור ד' אל אדם מסויים, כמו

אל אבימלך, דיבור שאינו הופך את אבימלך לנביא, ובין דיבור שאותו אדם מעביר הלאה, ואז הוא נביא. מריים משתמשת בביטוי "הֲלֹא, גַּם-בָּנוּ דִבֵּר", כלומר דיבר דרכינו, לא רק אלינו. ואם תשאל מה נבואה נתנה לנו דרך מרים או דרך אהרון, אין זה ממין העניין, שהרי יש עוד נביאים שנזכרו בתנ"ך שאין מפורש לנו מה היתה נבואתם. בקיצור, אהרון ומרים נביאים, אבימלך אינו נביא.
 
למעלה