האבטלה ממשיכה לצנוח

gershon17

New member
מאיפה אתה יודע כמה משקרים בסקרים?

ובפרט, כמה משקרים בסקרי הלמ"ס? איך בדקת פרט לזה שאתה יודע שאתה משקר בסקרים מסיבה לא ברורה? ושוב - איך אתה יודע כמה אבטלה יש? אולי בגלל השקרים יש בעצם רק 3% אבטלה?
 

eitangn

New member
רק נשאר לך להסביר

איך כל השיפור במצב הכלכלי הוא כולו תוצאה של המהלכים של ביבי, ולא תוצאה של תהליכים כלכליים עולמיים, למשל, ואיך לא היה ניתן להגיע לכך בדרכים אחרות פחות פוגעניות.
 
בוודאי שזה קל להסביר

מן הסתם חלק לא קטן מהצמיחה מוסבר ע"י הצמיחה העולמית, אבל אי אפשר להתעלם משיעור הצמיחה המרשים שעלה בהרבה על המדינות המפותחות. בעבר לא נראה דפוס דומה בו ישראל מכה בצורה כה מהותית את המדינות המפותחות האחרות. שנית, העליה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה אינה מוסברת יתר על המידה בזכות שיפור כלכלי, מדובר בכך שאנשים החליטו לרצות לעבוד, סביר עד מאוד להניח כי זה תוצאה של הקיצוץ בקצבאות הילדים (והשחיקה בקצבאות נוספות), דבר שכפה על מי שקודם התרגל לחיות על חשבון הקצבאות הנ"ל לצאת לעבודה. אפשר להסתכל על תשואות אגרות החוב הממשלתיות ועל פרמטרים נוספים שייחודים למדינה שלנו שהראו על השיפור המהותי שהיה כאן לעומת העבר. עם זאת, אין לי ספק שחלק מהצמיחה הוא אכן כתוצאה ממגמה עולמית, מה שכן, קשה להסביר צמיחה של 5% רק בשיפור מה בכלכלה הגלובלית. אם היינו עוברים לצמוח כמו כולם, היה בסיס לסברה כי חלק גדול יותר מהשיפור מקורו בסביבה הגלובלית ולא בצעדים הפיסקלים שננקטו ע"י הממשלה. מאחר והצמיחה החלה זמן קצר לאחר התחלת התוכנית הכלכלית והתחזקה ככל שהתוכנית התקדמה, סביר להניח כי חלקה של התוכנית של ביבי (ושל שינוי למען האמת...) גדול למדי. מעבר לכך, היום כלכלת ארה"ב מאטה, האטה דומה לא נרשמה בישראל ולמרות המלחמה בצפון, דבר שחוזר ומחזק את הסברה כי חלק עיקרי בצמיחה הפנומנלית הוא בזכות התוכנית הכלכלית, שיעור הצמיחה של ישראל שבר בבירור את המגמה ארוכת הטווח של הצמיחה ואפשר רק לקוות כי אנחנו במסלול דומה למסלול שעבר על אירלנד. לגבי הדרכים הפוגעניות, מה פוגעני בדיוק??? הפגיעה העיקרית והכמעט בלעדית הייתה במשפחות ברוכות הילדים. הפגיעה הזאת, כאמור, היא סופר מוצדקת בעיני. שיעור העוני אצל הקשישים, למשל, נמצא בירידה כבר זמן מה ולמרות העליה האבסולוטית בגובה קו העוני. זה זמן רב הצבעתי על כך שדוחות העוני מראים שהפגיעה הייתה כמעט אך ורק אצל המשפחות ברוכות הילדים.
 

טשאפק

New member
אל תשכח שאנחנו נפלנו יותר

מכולם ב 2001 בגלל המצב הבטחוני. מה פוגעני? לזה יש דוגמאות בלי סוף. דוגמה קטנטונת היא הספריות הציבוריות שהזכרתי לא מזמן. חוק שחייב את המדינה להשתתף ב 50 אחוז מתקציבן שונה בתוכנית של 2003 ל*עד* 50%. ברורה המשמעות של פגיעה בספריות הציבוריות ביישובים חלשים. כללית, כל קיצוץ בהוצאות הממשלה, כולל אי הגדלת התקציב היכן שנדרש, פוגע בתפקוד המערכות הציבוריות - מהמשטרה ועד טיפת חלב.
 

gershon17

New member
מדינת ישראל היא סוג של פלא כלכלי

המדינה שיש לה הכי הרבה חברות שנסחרות בנאסדאק היא ארצות הברית. השניה היא קנדה. השלישית היא ישראל. ישראל נמצאת שלישית בעולם מבחינת השקעות הון-סיכון, לפני רק מסצ'וסטס וקליפורניה. ישראל נמצאת רביעית אם מסתכלים על כל אירופה כיחידה אחת (ואז בעצם היא שוב נמצאת במקום השלישי, כי גם כל ארצות הברית היא יחידה אחת). כל ההשקעות האלה נכנסות לפה כי מאמינים בכלכלה הישראלית וביכולתה לשרוד זעזועים, וזה לא מעט ואף די הרבה בזכות מדיניות נתניהו שהרגיעה את העולם וגרמה לו להתייחס אלינו כשלוחה של קליפורניה גם כשהקסאמים ואפילו המלחמה בצפון משתוללים.
 

baudrate

New member
יש מונח כזה כלכלה מתפתחת

בכלכלה כזת הסיכונים גדולים יותר אבל גם הסיכוי לרווח גדול, בקטגוריות הללו מדינות כמו הודו, סין, ברזיל, ועוד. ישראל נתפשת בעיני משקיעים ככלכלה מתפתחת יותר מאשר כלכלה מפותחת. אני חושב שאתה די מגזים באמונה של המשקיעים בישראל. אם כי ברור שאלו המשקיעים בישראל יש להם יותר אמונה מאלו שאינם. אם אתה רוצה להשוות אותנו למדינות אחרות תבדוק את התמ"ג לנפש. לא את מספר החברות הנסחרות בבורסה.
 

vinney

Well-known member
תמ"ג לנפש של ישראל

הוא בין נורבגיה לדנמרק (לפי ויקיפדיה לפחות, אני מקווה שזה מספיק מדויק). ישראל היא במקום ה42 מבחינת התמ"ג ובמקום ה97 מבחינת האוכלוסיה בעולם, תמ"ג לנפש הוא כ24K דולר, פי 2 יותר מערב הסעודית העשירה, פי 1.5 יותר מפורטוגל, ובערך כמו ניו זילנד.
 

baudrate

New member
שזה אומר שאנו מדשדשים בתחתית

ביחס למדינות המפותחות, ולא מקום שלישי בעולם ועוד מקדימים את האיחוד האירופאי....
 

vinney

Well-known member
המם... השאלה מה אתה רוצה להביע

אין מדד אחד שאומר משהו אובייקטיבי, הכל פה יחסי. אם תשאל איזה "עני" ברחוב אם הוא חושב שבפורטוגל חיים יותר טוב, הוא יגיד לך, כנראה, שכן. אם תשאל איזה הדיוט ניזון מעיתונים אם סעודים עשירים, הוא גם כנראה יגיד לך כן. אם תשאל איזה כלכלן אם התל"ג של ישראל מקורו בזה שאנחנו שלישיים בעולם בהשקעות של קרנות הון סיכון - גם הוא, כנראה, יגיד לך כן. אז השאלה היא, מה אתה רוצה להגיד?
 
וזה בנוסף לכך שישראל המדינה בעלת

שיעור העניים הגבוה ביותר בכל המדינות המפותחות. מה שאומר שאפילו המחיר הכבד ששילמו רבים מאזרחי המדינה שלנו, לא עזר לנו לעלות למעלה ולהתמקם בצמרת הטבלה. עוד הוכחה לכך שהמדיניות הכלכלית של נתניהו וחבריו נכשלה כישלון חרוץ.
 

vinney

Well-known member
בטח, אם מודדים עניים לפי מידת צרות

העין....
 

gershon17

New member
מעולם לא טענתי את זה

קודם כל, אתה מצדיק אותי באומרי שמקומנו ככלכלה מתפתחת לא באמת הולם את מעמדנו. אנחנו כלכלה מערבית מפותחת לכל דבר. יש לנו עוד לאן להתקדם כמובן, אבל אנחנו לא בקטגוריה של הודו, סין או ברזיל בשום צורה. הטענות שטענתי נכונות עובדתית (לפחות לשנת 2005 או 2006) והן מתייחסות לתעשיית ההי-טק הישראלית. מעולם לא טענתי שאנחנו הכלכלה השלישית בגודלה בעולם - ארה"ב, יפן ואז ישראל. אנחנו גם לא נהיה הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, אבל נראה לי שאנחנו יכולים לשאוף (ולעבוד קשה בשביל זה) כדי להגיע לעשר הראשונות.
 

gershon17

New member
אנחנו לא בקטגוריה של סין והודו

כן, רשמית אנחנו עדיין נחשבים כלכלה מתפתחת, אבל אנחנו הרבה יותר קרובים לכלכלות מפותחות ומבוססות מאשר הודו וסין, שאין בכלל מקום להשוואה. בכל מקרה, הנתונים שנתתי דיברו על תעשיית ההי-טק הישראלית ולא על תחומים אחרים בכלכלה. בכל הקשור להי-טק, אנחנו בהחלט פלא. אי אפשר להשוות את השקעות ההון סיכון בארץ לאלה בהודו (ואני מדבר בערכים מוחלטים. לא ביחס לאוכלוסיה).
 

baudrate

New member
הי-טק בישראל

אפשר לקרוא לתפעה הזאת פלא, באמת. וזה משום שהי-טק צומח כאן ופורח כאן לא הודות למדיניות ממשלתית , לפחות לא בשנים האחרונות. משרד המדע, יוק. משרד החינוך, חבל על הזמן. תקציבי האוניברסיטאות מקוצצים. המדינה אמנם מעודדת מכללות אבל זה לא מה שדוחף את תחום ההי-טק קדימה. אין ממש עזרה ועידוד לחברות הזנק. ההכרה בחברות הי-טק כתעשית יצוא לא ממש קיימת חוץ מכמה יוצאים מהכלל. ואולי אי המעורבות היא זאת שתורמת לתחום? אולי, מכל מקום אין מה להודות כאן לשר אוצר כזה או אחר.
 

gershon17

New member
הכסף , הכסף הגדול שנכנס מחו"ל

זו התרומה הממשלתית להי-טק: יצירת אווירה כלכלית רגועה מספיק שמיליארדי דולרים נכנסים מחו"ל כדי לקנות ולהשקיע בחברות הי-טק ישראליות. זו אותה אווירה שמאפשרת לחברות ישראליות שבסיס פעולתן בישראל להנפיק בנאסדאק (ארה"ב, קנדה, ישראל - כזכור) ולהמשיך ולהסחר בנאסדאק. זו האווירה הכלכלית שמאפשרת למשקיעי הון סיכון באנגליה ובארצות הברית להשקיע בלב שקט בחברות ישראליות צעירות (ולפעמים גם צעירות מאד). זו האווירה הכלכלית שמאפשרת לחברות בחו"ל להשתמש במוצרים של חברות ישראליות בלי לדאוג שהחברות האלה יעלמו בקריסה כלכלית גדולה. וזה מחלחל גם לתחומים אחרים. אתה חושב שזה מקרה שהריבית על השקל נמוכה מהריבית על הדולר ומתקרבת בבטחה לריבית בגוש היורו? כולם מדברים על הדולר הנחלש, אבל אף אחד לא מדבר על זה שהיורו לא מתחזק - מטבע יציב הוא עוד אינדיקציה לכלכלה יציבה. זו גם הסיבה שעכשיו מדינת ישראל מנפיקה את כל האג"חים בחו"ל, ומצליחה להשיג תשואות נמוכות (כשאתה מלווה כסף, תשואה נמוכה זה משהו טוב, לא רע) - זה יאפשר לכולנו לשלם פחות מיסים בעתיד, כי עלות החוב הלאומי הולכת וקטנה.
 

baudrate

New member
ממש לא מסכים

ההשקעות בהי טק אינן השקעות סולידיות, והמשקיעים אינם מחפשים משהו רגוע. כל הרעיון של השקעות בהי-טק הוא שגם אם השקעה אחת מעשר מביאה לתשואה, זה מכסה את ההפסדים מתשע ההשקעות האחרות. הצדדים החזקים של ישראל הם הגישה לשוק האמריקאי, וגם אולי התרבות הישראלית תורמת משהו. חברות ההי-טק פחות מושפעות מתנודות בשוק המקומי, על כן הייתי אומר שהעניין של קריסה כלכלית אינו על הפרק כאן בהקשר הזה.
 

gershon17

New member
יש השקעות ויש השקעות

השקעות בסטארט-אפים הן לא סולידיות. אבל הנפקה של חברה בנאסדאק היא מאורע הרבה יותר סולידי. קנייתה של חברה כמו M-Systems - עוד יותר. פעילות חברות ההי-טק בהחלט מושפעות מהשוק המקומי. מה אתה חושב קרה לכל החברות שפועלות בצפון במהלך המלחמה? כולן היו צריכות, תוך הוצאות ניכרות, להמשיך לפעול תחת הפגזות בלתי פוסקות. זה לא נורא כשאין לקוחות, זה די נורא כשיש. קריסה של כלכלת ישראל תחריב את תעשיית ההי-טק הישראלית. הכסף הזר שנכנס בהמוניו מצביע על אמונה ברורה שקריסה כזו לא תקרה (מילא קריסה, פגיעה בדירוג האשראי), והוא בעצמו מאפשר את המשך יציבותה של הכלכלה הישראלית. אין לנו משאבי טבע, המשאב היחיד שיש לנו בקנה מידה עולמי הוא ההי-טק.
 
למעלה