האם בגיל 17 וחצי הם בוגרים לדעתכם?

יעל י

New member
האם בגיל 17 וחצי הם בוגרים לדעתכם?

ועד כמה בוגרים?

הדילמה שלנו (בקיצור מאד)-
ה* בכיתה י"ב. ילד מסוגר שיושב כל היום אחר הצהרים במחשב (ADHD) וחי עם אג'נדה שהיא - לא!!!
שבוע הבא השכבה יוצאת לדגנע והוא לא מוכן לצאת.
אנחנו מתעקשים שכן (כולל המחנך).

עד כמה הלא שלו שהוא די שגרתי מקובל או שההתעקשות שלנו במקומה?

אני מודה שאני מבולבלת ובסערת רגשות ולכן אולי לא הכי ברורה...
 

נומלה

New member
אין "כולם" בענין הזה

חלק בוגרים וחלק לא. באופן אישי אני מוצאת שאג'נדה שנשענת על "לא" בלבד איננה בוגרת. אדם בוגר צריך לדעת לנמק את ה"לא", לדעת לשכנע, ולפעמים גם להבין שהוא טועה.

קיבלתי בהחלט "לא" בעבר מהבת שלי שהיה תמיד מנומק ולפעמים שכנע אותי.
 
חצי אפוי

בגיל כזה.
יש מזדרזים להיות אפוים ויש איטיים יותר
אבל בגדול----אני גם לא חושבת שצאצא בן 21 הוא מבושל לגמרי, על אחת כמה וכמה מתבגר.

אבל-
למה חשוב לך שיצא לגדנע?
למה חשוב למחנך?
למה מתעקשים?

קודם אולי לנסות להבין למה זה חשוב לכם?

לפני שמנסים לדעת אם להתעקש, אם לא להתעקש, אם לשמוע את ה"לא"
 

יעל י

New member
למה...

כי בגיל 17 וחצי הוא מתנהג כמו בן 15
כי עוד 9 חודשים הולך לצבא וזה סוג של הכנה או לפחות קצת לדעת לקראת מה...
כי הוא לא מתמודד עם כלום

אנ י יודעת שאולי התחלנו לקחת לתשומת ליבנו את המצב קצת מאוחר מדי והיינו צריכים להתחיל לטפל בו לפני אבל...אבל עדיף מאוחר מבכלל לא.
 
מבוגר למבוגר

הבעיה אולי היא שהוא אוהב להיות לבד ולא עם החבר'ה- שזו כבר דילמה אחרת
אני לא רואה שהשתתפות בגדנ"ע תכין אותו למה שצפוי לו בצבא-
אם את שואלת על בוגר לצערי, בארץ שלנו אין ברירה- הבקו"ם הופך אותך למבוגר/בוגר תוך שעתיים
ולדעתי גם אם לא יהיה מוכן- הוא יאלץ להתבגר ולהתמודד...

יש לי כמה סיטואציות- מהשרות הצבאי של הבנים שלי, שהוכיחו את זה..... 2 מתוך כמה וכמה

הבוגר הגדול, נשלח- אחרי שבועיים בטירונות, עם 4 חבר'ה לשמור על מאחז בלתי חוקי- הוא המבוגר בגיל היה ראש חוליה (או איך שלא יקראו לזה)... באזרחות מי היה נותן לו אחריות כזו- אחריות על חיי אדם?

והשני- עשה רשיון נהיגה, גמר טירונות... ומיד הופקד בידו רכב צבאי גדול מימדים ששווה מאות אלפי שקלים... ומיד- נשלח מהצפון לדרום 300-400 ק"מ...(כן עם מלווה, אבל כזה שלא ידע דבר) פה לא הסכמתי שהוא יסע לבד 10 דקות


ובקיצור 17 זה לא בוגר...אבל 18 בוגר ומבוגר
 
לא חושבת שהמשחק בגדנע מכין במשהו לצבא

כך שאם זו המטרה- חבל על האנרגיות והמאבק מולו.

גייסתי לצבא ילד בוגר ואחראי- והוא נשבר
גייסתי ילד עם יכולת רגשית פחות בשלה- ודווקא הוא הצליח

לא חושבת שיש חוקים וכללים כאן.
קשה לנו לנבא את ההסתגלות לצבא על פי ההתנהגות באזרחות.

אבל אם הסיבות הן אחרות--
ילד שהוא "קוויטר"(-לא מתמודד, עוזב, נוטש)
כי זה האופי שלו במהלך השנים
האם להחליט בגיל 17.5 להתעמת מולו- ישנה מהותית את התכונה הזו?
אולי צריך להגיע לייעוץ מקצועי אם זה מפריע לו להתפתחות בחיים?
(תלוי בזה שהוא יזהה את התכונה כמשהו שמציק לו-אם לא-חבל על הזמן).

או רצון שלכם (והמחנך,למה?) לערב אותו חברתית ?
סביר להניח שאם עד כיתה י"ב לא היה מעורב חברתית- אולי זה קצת מעט מדי ומאוחר מדי?
 

wxyz2006

New member
"...כי הוא לא מתמודד עם כלום..."

"...כי הוא לא מתמודד עם כלום..."
"...כי הוא לא מתמודד עם כלום..."
"...כי הוא לא מתמודד עם כלום..."

כמה פעמים אמרת לו את המשפט המחוזי הזה ו/או את דומיו?
אני מתכוון ביום?

לתקוע לאדם שנתקל בקושי מסוים את הקושי שלו ישר לפרצוף זה בערך כמו לומר למגמגם "תפסיק לגמגם! קח את עצמך לידיים!! תתמודד!!!".

האם הוא בוגר?
לא יודע, כנראה שלא.

אבל מי כן?
את, עם 45 שנותיך?
אני, עם 52?

האם "לשכנע" אותו לצאת לדגנע?
לא! בשום פנים ואופן!
להיות בוגר פירושו להחליט החלטות, גם החלטות שגויות.
צריך לתת לו הרגשה שזו זכותו להחליט אם לצאת או לא.
והכי חשוב - שההורים שלו בסדר גמור עם כל החלטה שהוא יקבל! גם אם כזו שלא מוצאת חן בעיניכם.

כל אדם זקוק לכתף להשען. ילד, נער, בחור צעיר, בוגר, זקן. כל אחד.
את בטוחה שיש לבן שלך כתף כזו?
את השאלה הזו צריך לשאול אותו לא אותך.

בעוד פחות משנה הוא יתגייס, כנראה יקבל נשק. ומה אז?

ממליץ מאוד-מאוד לרוץ לטיפול. קודם כל בלעדיו. לנסות להבין איך להוריד מהכתפיים שלו את משקולת העצומה שרובצת עליו ומונעת ממנו חיים.
לא לגרור אותו לטיפול, קודם כל ללכת בלעדיו. ובהתאם להמלצות המטפל/ת לנסות להביא או לא להביא אותו.

כדי שתזדרזי.
 

kagome10

New member


 

קליספרה

New member
שלי היה בדיוק כזה

ואחרי פעמיים שיצא וסבל ממש, החלטתי שהרצון שלי ושל המערכת שהוא "יהיה כמו כולם" סותר את העובדה הפשוטה שהוא לא כמו כולם והיחידי שניזוק בסופו של דבר מ"השאיפה" הטבעית הזאת שלנו זה הוא.

לכן בעקרון השתדלתי שלא להרבות לאלץ אותו לצאת מאיזור הנוחות שלו.
ההחלטה הזאת שלנו הביאה לחששות שמא יתקשה להשתלב בצבא - אבל לשמחתנו התבדנו.
 
ממש כמו עם אחת מבנותיי. לא אהבה לצאת

לטיולים ולא גדנ"ע. אני חששתי שיהיו לה קשיים בצבא, אבל היא סיימה טירונות כחיילת מצטיינת וגם במהלך השרות קיבלה הצטיינות.
 

יעלעל

New member
להקשיב לו

ראשית, אג'נדה שהיא לא? הכל לא? נסי לשבת עם עצמך ולמצוא 2 דברים עליהם הוא אומר כן. בטוח יש כאלה. למשל - כן מחשב. זה לא שהוא יושב כל היום ובוהה בקירות. הוא עושה שם משהו. נסי לחשוב על זה. אוכל איתכם? צופה בטלביזיה איתכם? מטייל? משהו?

שנית, לא לכולם מתאים הגדנ"ע. גם הצבא לא מתאים לכולם אבל פה גם הם מבינים, חלקם לפחות שאין ברירה. גדנ"ע יש ברירה.
הבכור שלי לא אהב לצאת לטיולים ו/או מחנות ו/או כל דבר אחר. א(ו)הב מאוד את הבית. בין י"א לי"ב הוא נרשם לקורס מדריכי שחיה בווינגייט. הקורס הוא חודש בתנאי פנימיה. ביום הראשון בערב הוא התקשר אלי במצוקה אמיתית שהוא לא יכול להשאר שם. שמעתי בקול שלו שהוא באמת לא יכול וזה לא פינוק. ביקשתי מההורים שלי שגרו בסביבה לנסוע לקחת אותו. בסופו של דבר הוא עבר את הקורס וגר אצל הורי, משהו שהיה מאוד מאוד חריג שם. אבל סיים את הקורס. אמא שלי הייתה מאוד מודאגת איך יסתדר בצבא שנה אח"כ. אחרי שנה הוא התגייס, לתותחנים, ישן בבסיס ושרד. אחרי כמה חודשים פיתח אסטמה (לדעתי היה לזה גם רקע רגשי) ועבר למקום אחר. אחרי כמה חודשים הוציא את עצמו לקורס חובשים קרביים למרות הפרופיל שירד, קיבל אישור מיוחד מרופאה לצאת לקורס כזה, הוא ישן בבסיס וזהו. אח"כ יצא לקורס קצינים, פיקד על קורסי חובשים וכו' - כלומר התרגל לישון בצבא. היום מתגורר במעונות הסטודנטים ומגיע הביתה כל סופ"ש, גם בתקופת בחינות כי באמת הוא אוהב את הבית.

ולמה אני מספרת את הכל? - כדי להראות שיש ילדים שלמרות שהם לא אוהבים טיולים וכו', הם לומדים להסתדר. נכון שאי אפשר להסיק מילד אחד על אחרים אבל גם לא צריך להסיק שמי שלא עובר גדנ"ע לא יסתדר בצה"ל. חשוב להקשיב לו, לתת לו את ההרגשה שאתם איתו, מבינים ומקשיבים, ואם הוא ממש לא רוצה, אז לא צריך.

בהצלחה
 

יעלעל

New member
היבט נוסף

וסיפור ממש טרי מהיום, דווקא מתינוקת הבית. היום מתקיים טיול פתיחת שנה בצופים. כבר שנים שהיא מתמודדת עם טיולי צופים, לפני טיול לא מתחשק ובסופו של דבר יוצאת. כשהיא הייתה בכתה ד' צחקנו שיש לה "צופיתיס" לפני כל טיול כי היא ממש פיתחה חום והייתה באמת באמת חולה. כמובן שאישרנו לה לא לצאת. במהלך כתה ה' יצאה, בליווי אבא שלה. אבא שלה מלווה קבוע בצופים (גם כבחירה שלו - מעולם לא היה בצופים וזה מצא חן בעיניו). היום כאמור יש טיול והוא לא יוצא. בלילה היא הגיעה אלי, לא מצליחה להרדם, לא רוצה לצאת. דיברנו קצת, אמרתי לה שהיא לא חייבת לצאת מבחינתי, שאעזור לה לארוז היום וכו'. בשלב מסויים חזרה למיטתה ונרדמה. היא אמרה לי שהיא חייבת לצאת כי היא עוזרת מדריך (שכבה ט', קורס מדריכים, הם משמשים עוזרי מדריך בטיולים וכו') והיא לא יכולה לבטל סתם כך. כלומר, יש שלב שהם יודעים מה מוטל עליהם ומבינים שיש דברים שעושים גם אם לא רוצים. אני חושבת שהיא הגיעה לתובנה הזאת בעצמה כי היא ידעה שזאת אחריות שלה, אני תמכתי בה במקרה שהיא לא רצתה לצאת ואיפשרתי לה את החופש להחליט. כשזה היה בידיים שלה, היא ידעה שיש עליה אחריות והחליטה לצאת. אני אישית חושבת שאם הייתי ישר אומרת לה - את חייבת לצאת כי את גדולה, כי שילמתי, כי.... לא משנה מה, היא הייתה מתקוממת ומתמרדת.
 

יעל י

New member
תודה לכם על התגובות והשיתוף...

ביקשנו ממנו שינסה ואם לא יטסתדר,לא יצליח ולא יהיה לו טוב אנחנו נבוא מתי שירצה לקחת אותו .
רק שיתמודד,שינסה ולא ירים ידיים לפני.

עידכונים בהמשך
 

adif11

New member
אני חושבת שהצעתם לו הצעה הגיונית ומתחשבת

ויחד עם זאת, אם עדיין יתעקש שלא, הייתי עוזבת אותו.
אם תהיה לו בעיה להתמודד בטירונות, כמה ימי הגדנע האלה הם לא מה שימנע את זה
 

חני ב

New member
לא הייתי מתעקשת

כבר כתבתי ולא פעם, בפורום אחר, שהבן שלי בתיכון לא רצה לצאת לטיולים שנתיים כי ישנים באוהלים. לרגע לא חשבנו להכריח אותו. מה טוב יצא מזה?
 

BrightEye

New member
ממה שאת אומרת למרות שהוא בן 17.5

הוא לא כל כך בוגר לגילו, וזה לא נורא בכלל כי לכל אחד יש את הקצב שלו.
כמובן שהבעיה היא שהצבא כאן לא מתחשב בקצב של הילדים, אבל יש כל מיני מכינות מעניינות לפני צבא שבאמצעותן אפשר לדחות את הצבא בשנה, ולעשות פעילות מעניינת ומאתגרת שיכולה לתרום לעצמאות שלו.
אולי זה יהיה הפתרון עבורו?
בכל מקרה, מה שסכמתם נראה הגיוני. שינסה ואם ירצה תבואו לקחת אותו.
 

gal-or

New member
סליחה, יש דברים שבוגרים עושים כי צריך!

אם בבית הספר הוחלט על פעילות גדנע אז כן, כולם הולכים אליה.
 

יעלעל

New member
ענין של השקפה

האם תלמיד בית ספר הוא כבר בוגר?
מי קבע שאם בבית ספר הוחלט על פעילות, כולם הולכים אליה? למה זה כל כך חד משמעי?
מי אמר שזה מתאים לכולם?
 

BrightEye

New member
נכון, האם זה מתאים לכולם זו השאלה

אבל לא לוותר בלי לחשוב רק כי "לא רוצה", לברר למה.
ההורה צריך לחשוב איפה נקודת הקושי בסיפור והאם היא ניתנת להתמודדות וממנה ללמידה.
או שהקושי הוא כזה שיגרום לחוויה שלילית ולנסיגה.
ואז להחליט.
 

יואלהב

New member
הבת הקטנה שלי תמיד, אבל תמיד לא רצתה לצאת

לטיולים, או לפעילות הגדנ"ע. זה לא היה בידיים שלי, מדיניות בית הספר הייתה שחייבים לצאת. לבסוף, תמיד חזרה מאושרת שיצאה, אמרה שנהנתה מאוד וטוב שהלכה.
 
למעלה