ושוב מתברר שצדקתי

דרך אגב ממתיק. גם כאשר הייתי אופטימי

דיברתי על כך שארה"ב הולכת להאטה רצינית. השאלה הייתה אם נגיע לצמיחה שלילית ממש בשני רבעונים רצוף (זה ההגדרה למיתון) או לא.
 
לממתיק אין שום כבוד לעובדות הבסיסיות

ולכן אין שום היגיון בהתדיינות איתו על הערכות. כך למשל הוא טוען שבר סטרנס הוא בנק המשכנתאות 'השני בגודלו בארה"ב', בזמן שכ"א שמתעניין בנושא יודע שהוא במיקרה הטוב היה החמישי. אבל אם כ"כ רע אז איך הבנק השני בגודלו, ג'יי פי מורגאן צ'ייז רכש אותו? מאיפה היה לג'פ"מ כסף לקנות את ב"ס? ולמה הוא קנה אותו אם הכל עומד לקרוס? מה, הוא טיפש? ואגב: מי קונה את כל מיליארדי המניות שחלשי הלב משליכים על הפרקט? אולי קורבנות תוכנית ויסקונסין?
התקשורת מלאה ב'פרשנויות' ו'הכרזות' מלאות פאניקה מכל הכיוונים המלבים את ההיסטריה. לפעמים אני חושד שה'אנליסטים' המופיעים על המסכים וזורעים פאניקה שגורמת להרבה משקיעים קטנים להיפטר בבהלה ממניותיהם עומדים מעבר לפינה עם פקודות קנייה למציאות כמו המציאה של ג'.פ. מורגאן שרכש את בר סטרנס בפרוטות. אולי מורגאן יודע משהו שרובנו לא יודעים והוא פועל כמו האב המייסד ג'ון פיירפונט מורגאן המיתולוגי בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20? מי שבודק את העובדות בחיי הכלכלה שמעבר להיסטריה רואה שמדובר בהאטה כאשר השינויים הם די קטנים ולצד חדשות רעות בעיקר מתחום הנדל"ן והפיננסים יש חדשות טובות מתחומים אחרים. מי שמנסה להיבנות מ'חולשת הדולר' מראה רק עד כמה הוא מגוחך: הדולר החלש טוב לכלכלה האמריקאית והוא עוזר לה להתגבר על הקשיים הנוכחיים מבלי לעורר יותר מדי אינפלציה. הרבה 'מומחויים' ודמגוגים מהסוג של הממתיק קשקשו רק לפני זמן קצר על ה'סטגפלציה' כביכול בארה"ב ונפנפו בנתוני האינפלציה של ינואר, אבל עכשיו יש לנו נתונים של פברואר שבו המחירים נשארו ללא שינוי. זה מאפשר כמובן ל'פד' להוריד באופן חד את הריבית ולהטיל מאות מיליארדי דולר לשוק כדי להתגבר על קשיי האשראי לטווח קצר. כמו שאמרתי כאן כמה וכמה פעמים נחוצים לנו נתונים ממשיים על פני תקופה של כמה חודשים לפחות, לפחות של שני רבעונים, כדי ללמוד על המגמות של הכלכלה האמריקאית לטווח בינוני. רק בקיץ נוכל לקבוע מסמרות בנדון.
 

טשאפק

New member
שואל וגם משיב

>>>אם כ"כ רע אז איך הבנק השני בגודלו, ג'יי פי מורגאן צ'ייז רכש אותו? מאיפה היה לג'פ"מ כסף לקנות את ב"ס? >>> כמו המציאה של ג'.פ. מורגאן שרכש את בר סטרנס בפרוטות
 

gershon17

New member
היתה לו נקודה אחרת

מחירי מניות משתנים רק אם יש מי שקונה את המניות. מחירים לא משתנים אם אף אחד לא קונה שום דבר.
 

טשאפק

New member
מן הסתם, גם משבר חמור ביותר

אין פירושו שנחזור למערות ולסחר חליפין. כלומר העובדה שהמסחר נמשך וסחורות לסוגיהן (בכלל זה מניות) שומרות על ערך כלשהו, היא כמעט מובנת מאליה ואינה סותרת את הטענה שלפנינו משבר חמור. הבנק דנן נמכר, אם איני טועה, במחיר של כאחוז משוויו בבורסה לפני זמן לא רב. גם במשבר של 1929, אני מניח שלפחות למניות החברות הגדולות נמצאו קונים לאחר שצללו מספיק.
 
בניגוד אליך תמוז, אני חזיתי את מה שקורה עכשיו

הרבה לפני כולם, אני טענתי שהנפילות הגדולות לפנינו. היום כל הכלכלנים, ובתוכם נגידי הבנק לשעבר, הן הישראלים והן האמריקאים, מדברים על משבר עולמי שכמותו לא לא היה מאז מלה"ע ה2. ואם למישהו מביניכם היה טיפה דיגניטי, הייתם נותנים לי את הקרדיט לפחות על כך שבניגוד לכל הספקולנטים וכל האנליסטים, אני חזיתי בדיוק את מה שקורה עכשיו. וזו ממש לא חוכמה גדולה לדבר על מה שכבר התרחש, כפי שעושים עכשיו כולם, בניגוד אלי שכבר לפני יותר מחצי שנה חזיתי מה יתרחש, ולא מה התרחש. וגם אז כפי שזכור לי היטב כולם, אתה והחברים שלך, צחקתם עלי וליגלגתם שאיני יודע מה אני סח ועל מה אני מדבר, ושלא יהיה שום משבר כי ארה"ב חזקה מספיק להימנע ממשברים כאלה. היום אחרי שיש לך הוכחה ברורה לכך שצדקתי בתחזיותיי, ואפילו הרבה מעל המשוער, אין לך את הדיגניטי, לא לך ולא לאף אחד מחבריך, אפילו לתת לי את הקרדיט על כך שצדקתי בתחזיותיי. כך שאתה האחרון שיכול לדבר על "כבוד" תמוז.
 
../images/Emo6.gif אנחנו מכירים היטב את 'כושר החיזוי' שלך

עוד מהבחירות האחרונות.
תזכיר לנו כמה מנדטים חזית לפרץ ואיזו מפלגה ע"פ תחזיותיך עומדת לעלות לשלטון בישראל?
לגבי ארה"ב לא חזית כלום: דיקלמת את מה שמצאת באופן סלקטיבי בעיתון, לעיתים קרובות תוך גילוי 'יידע' מביך (כמו מה שכתבת על בר סטרנס). לגבי ארה"ב: אכן אין משבר בכלכרלה האמריקאית. יש לעומת זאת מפל אינסופי של קשקושים בתקשורת מפי מומחויים כמוך. אתה ב'תחזיותיך' מסתמך על הזיכרון הקצר של הקוראים. רק לפני חודש ניפחת את השכל על האינפלציה הגואה בארה"ב כי קראת משהו בעיתון על הנתונים בינואר, וכתבת שיש אינפלציה של יותר מ-9%. באו נתוני פברואר וחשפו את שקריך והוכיחו מחדש לכל מי שקרא את הנתונים של 12 החודשים האחרונים שאין בארה"ב אינפלציה מעל למקובל למרות חולשת הדולר. האם ביקשת סליחה מהקוראים על שהטעית אותם? לא ולא. סמכת על הזיכרון הקצר שלהם. די, אין לי כוח להתעסק איתך. ספר את סיפוריך למישהו אחר.
 
אנחנו נחיה ונראה עד כמה "אין משבר" בכלכלה

האמריקאית. ואז אתה תהיה חייב לי התנצלות על כל מה שכתבת עלי בזמן האחרון. ואל תחשוב אפילו לרגע שאני לא אזכיר לך את זה. כי ההודעה הזאת שלך נכנסת עכשיו למועדפים שלי ולא אהסס לעשות בה שימוש בכדי להראות עד כמה חסר אובייקטיביות אתה. שלא לדבר בכלל על חזאי גרוע...
 
../images/Emo13.gif

הנה, תראה איך היום כל המשקיעים שינו גישה. בעקרון אתה צודק, וזאת הייתה התזה שלי. היצוא האמריקאי מספיק חזק, כל היחלשות בדולר רק עוזרת לארה"ב (וכאן ממתיק באמת לא מבין את העסק, הדולר החלש זו מדיניות מכוונת של ברננקי להילחם בההאטה, הוא בהחלט רוצה דולר חלש וככל שהוא יותר חלש כך יותר טוב) והדיסקאונט הקיים בשוק מספיק עמוק. אודה ולא אבוש שכאשר נודע על העיסקה של בר, נכנסתי דיי להלם מזה. את החברה הזאת אני מכיר היטב ולא היה שום סימן במאזן שלה לכזה דבר. אפשר להבין מצב של פאניקה בו כולם מושכים את הכסף ומביאים להתמוטטות מוסד פיננסי. זה לא מדאיג, הדאגה שלי החלה כאשר מחיר העיסקה נסגר על 2$. כאן היו שתי אפשרויות. או שמדובר במחיר מגוחך שלא יחזיק, או שבר מחזיק הפסדים ענקיים במאזן שלו. כרגע השוק מניח כהאפשרות הראשונה היא הנכונה ומכאן העליות החדות מאוד היום (ההנחה הגיעה לאחר הדוחות של ליהמן וגולדמן זאקס, אשר היו טובים באופן יחסי). אם השוק צודק היום בתגובה שלו, זה חיובי והדעה האופטימית שלך תתחזק. אם מצד שני בר לא שווה כלום, אז אנחנו בבעיה. באמת שאני מקווה שאתה צודק ושהתזה הראשונית שלי (קרי היצוא החזק יספיק בשביל להתגבר על ההאטה בנדל"ן ובפיננסים) תתברר כנכונה. מה שכן, בניגוד אלי, צריך לציין שנשארת חזק בדעה שלך ולא התרשמת מנתונים רגעיים. כמו שאמרתי, נתוני התעסוקה גרמו לי לחשוב שעד שלא יהיה וודאות השוק לא יתרומם (זה היה לפני כחודשיים) והעסקה של בר הכניסה אותי ללחץ גדול מאוד. אבל כמו שאמרתי לך אז, מוקדם מידי להעריך שהכל הסתיים. אנחנו נדע סופית כאשר נראה את הנדל"ן מתייצב ואת שיעורי פשיטות הרגל מתייצבים. זה יקח עוד זמן. השוק כמובן יקדים את האירועים בהרבה
 
בעיתות משבר צריך עצבים חזקים

אני 'בוגר' המשברים של 1987, 1989, 1998 ו-2000-2001. למדתי גם באופן יסודי את תולדות המשברים של 1929, שנות ה-30, שנות ה-70 וה-80 ואני יכול להרצות עליהם. אני זוכר את שנות ה-80 וה-90 באופן ברור מאוד: בשנות ה-80 התנבאו 'אנליסטים' ו-WOULD BE אנליסטים שארה"ב קורסת ויפן ובעקבותיה אירופה עומדות להחליף אותה. אתה זוכר מאותה התקופה סיפור רקע מרתק שהתפרסם ב'אקונומיסט' הבריטי תחת הכותרת CAN AMERICA COMPETE? כמי שדשדש אז בכלכלה הבי"ל המאמר הזה פתח לי את העיניים לראות דברים נכוחה ולדעת מהו עיקר ומהו טפל ולמה לשים לב. כמה דברים למדתי אז ביחס למשק האמריקאי: א. חשיבותו של שוק הצרכנים הפנימי כמנוע של הכלכלה, ב. חשיבותו של פיריון העבודה, ג. המבנה האורגאני המאוזן של הכלכלה האמריקאית שלא תלוייה בגורם עיקר אחד (כמו יצוא למשל או ענף כזה או אחר), ד. הגמישות של תהליכי קבלת ההחלטות בארה"ב, ה. כושר ההסתגלות הגדול של הכלכלה האמריקאית לשינויים, ו. הפוטנציאל האדיר של החדשנות, ההמצאה והפיתוח המדעי-טכנולי בארה"ב. כשאני קורא מה שאתה כותב על בר סטרנס אני נזכר מה שכתבו בשנות ה-90 על IBM שהיתה אז במשבר ושאותה 'קברו' כמעט כל ה'אנליסטים'. והינה IBM התאוששה כמו פניקס מתוך ההריסות והיא עולה ופורחת עד היום. גורלו של בר סטרנס עצמו לא כ"כ מכריע; מה שחשוב הוא חוסנה של מערכת האשראי בכלל. ולדעתי, ע"ס הנתונים הכלכליים הקרים, היא חסונה למדי. בקיצור: ה'ממתיקים' ממלאים את התקשורת והם נוהרים כעדר אחרי משאלות ליבם. הממתיק שונא את הקפיטליזם האמריקאי ולכן כמו יבד"ש הוא נובר כתרנגולת בחצר ומעלה במקורו כל מה שערב לחיכו מערימת החציר. אבל שדה הראייה שלו הוא כשדה הראייה של התרנגולת המנקרת בחצר והוא לא מסוגל להבין תהליכים. ל'ממתיקים' שקברו את הקפיטליזם האמריקאי בהבל פיהם שוב ושוב בעשרות השנים האחרונות אין שום הסבר למהפכה הטכנולוגית האדירה שיצאה מאמריקה ב-25 השנים האחרונות ושינתה תוך דור אחד את העולם תוך שהיא ממוטטת את הקומוניזם. נכון שההתפתחות איננה לינארית ויש נסיגות, קשיים ומשברים. השוק החופשי לא פועל כמו שעון שוויצרי ובכלכלה המשוכללת והמורכבת שלנו הוא זקוק לרגולציה מסויימת שתרסן את הכוחות הפראיים ביותר המתפתחים בתוכו בדרך הטבע. בשנות ה-90 זאת היתה בועת ההייטק שיצאה מכלל שליטה ובשנים האחרונות בועת הנדל"ן והאשראי המנופח שנתלה עליה. אבל הקפיטליזם יודע להתגבר על המשברים וללמוד מהם והרבה תלוי באנשים המנהיגים את המדינות ואת הכלכלות ובקונצפציות שלהם. אלן גרינספאן, למשל, התוקע כיום בכל שופר תקשורתי וממלא את האוויר בנבואות זעם מנסה לחפות על אחריותו וכשלונו בטיפול בבועת הנדל"ן-אשראי שהתפוצצה. הוא העריך באופן מוטעה לגמרי את סכנות האינפלציה בארה"ב ובעולם ולכן העלה באופן אגרסיבי את הריבית שהתחילה לחנוק את המשקיעים ולווי המשכנתאות הקטנים והחלשים עד שלא יכלו לעמוד בפרעון החובות. הבקרה שלו על מערכת הבנקאות נכשלה והצעדים שהוא נקט היו הפוכים מהנדרש: במקום להתחיל להוריד את הריבית בהדרגה הוא המשיך להעלות אותה ודחף במו ידיו למשבר האשראי. כשברננקי התחיל להוריד את הריבית זה כבר היה מאוחר כדי להבטיח 'נחיתה רכה'.
 
המצב הפעם לא פשוט

כתבת על 6 סעיפים. סעיפים ב-ו היו הסעיפים שבהם האמנתי ועל בסיסם נבנתה התזה המקורית האופטימית שלי. האמנתי שהם מספיק חזקים בשביל למנוע מהצריכה הפרטית להיפגע בצורה משמעותית יתר על מידה. הבעיה שלנו מתחילה שהמצב בשוק הנדל"ן ובסקטור הפיננסי הוא איום ונורא. אין ספק שגרינספאן הוא אחד האשמים העיקריים במשבר שקרה. ברננקי אף הוא איחר מעט בתגובה, אך מאז פעל, ופועל, כמו שצריך. בשוק הנדל"ן המצב אינו פשוט. יש לנו מלא דירות עצום, פי 2 מהממוצע ההיסטורי. זאת בעיה חמורה שצריכה להיפתר. אין לי ספק שהיא תיפתר (והיא נפתרת, ירידה בהתחלות הבניה, ירידת מחירים וכו), אבל זה לוקח זמן. כל עוד הנדל"ן ממשיך לרדת, גם שוק העבודה נפגע ובעיקר המחיקות בסקטור הפיננסי מתגברות. מחיקות אלו גורמות לגידול בנזקים וכן הלאה. אני מסכים ב- 100% שגורלו של בר סטרנס אינו רלוונטי. לא זה מה שעניין אותי. מה שעניינו אותי היו הסיבות לנפילתו. אם הסיבה הייתה מחיקות ענק בתוך המאזן, זה היה אומר ששאר הגופים הפיננסיים נמצאים פחות או יותר באותו המצב. כנראה שזה לא המצב, לפחות לפי התגובה בוול-סטריט. ואם זה כך, בהחלט יתכן שראינו אתמול את התחתית.
 
תיקון של נתוניך:

מתוך גלובס היום: "כמו כן, פורסמו נתונים מעורבים בדבר התחלות בנייה והיתרי בנייה בחודש פברואר. מספר התחלות הבנייה עמדו על 1.065 מיליון בפברואר לעומת צפי כי יעמדו על 995 אלף ומספר אישורי הבנייה עמדו על 978 אלף לעומת צפי ל-1.02 מיליון בפברואר" http://www.globes.co.il/serve/globes/docview.asp?did=1000322909&fid=2973 לגבי 'מלאי הדירות העצום': יש פה הרבה טעויות אופטיות. ברגע שמצוקת האשראי תיחלש תתחיל הסתערות של משקיעים על הדירות והבתים. הבעייה תהייה לבלום את הגל הזה ולמנוע מהבנקים לשפוך נפט על המדורה. להזכירך: באירופה ב-10 השנים האחרונות היו מצבים דומים. בגרמניה למשל נוצר מלאי עצום של דירות בפריפריה ומחירי הנדל"ן ושכה"ד קרסו. מצב דומה היה בצרפת (אם כי לא בבריטניה). אם בודקים את הנתונים בבסיס הכלכלה רואים דבר מעניין: השינויים - להוציא בתחום הנדל"ן - הם קטנים למדי. למשל הצמיחה ברבעון ה-4 היתה 0.6% - אבל ביחס למה? לא ביחס לרבעון ה-4 של 2006, אלא ביחס לרבעון ה-3 של 2007 שבו הצמיחה עלתה בשיעור חזק של 4.9%. כלומר, הכלכלה צמחה אפילו ביחס לרבעון השלישי החזק. לגבי שערי המניות: הדאו נמצא היום ברמה של 12392 נקודות שזה כ-15% מתחת *לשיאו ההיסטורי* שהושג בשנה שעברה. כדאי לזכור איפה הוא היה בחודשים אחרי הטבח במגדלי התאומים. הנסד"ק ירד בכ-20% לעומת השיא של 2007. במשבר של שנות ה-30 נפל הדאו ג'ונס בכ-90%, ב-1989 הוא נפל ביום אחד ב-20%. בהשוואה לזה מדובר כיום בתנודות מינוריות.
 
חוששני שאני לא טועה

שיעור הבתים הריקים (Vacency Rate) עומד על 2.8%. יש לי נתונים משנת 56, ומאז אפילו פעם אחת לא היה שיעור כזה גבוה. למעשה בכל 50 השנים האחרונות השיעור לא עבר את ה- 2%. נראה לי שאולי היו יותר במיתון הגדול ב 29 וגם זה לא בטוח. נתוני הדיור ממשיכים להתדרדר. התחלות הבניה לא מעודדות. ראשית הרמה נמוכה בהרבה מהממוצע ומלכתחילה התחזיות היו נמוכות. עם זאת, לא שם אנחנו צריכים לראות שיפור למעשה אלא בנתון המכירות של הבתים שמהם תיגזר כבר ירידה במלאי הדירות. פשוט בנו יותר מידי דירות בשנים האחרונות ועודף ההיצע הזה גורם לירידה במחיר. עצם הירידה גורם באמת לקונים לחכות, אבל פשוט יש לנו יותר מידי דירות וצריכים עוד הרבה חודשים של בנייה שמתחת לממוצע בשביל לסגור את עודף הדירות. כל עוד יש עודף דירות, מחירי הדירות ימשיכו לרדת ומשם יגדלו עוד ועוד המחיקות בסקטור הפיננסי (בכל העולם). לסיכום, אנחנו הולכים לצמיחה שלילית לצערי הרב. בוודאי ברבעון הנוכחי ויתכן מאוד שגם ברבעון שאחרי כן. נתוני המאקרו שהתפרסמו לא משאירים כמעט ספק בכך לצערי. החל מדוחות התעסוקה ועד מדדי ה- ISM. בהמשך יהיה כנראה יותר טוב, ברגע שהדימום בנדל"ן יפסק, היצוא יתחיל לתת את הטון וההתאוששות בתחום תתרום את חלקה וכנראה נצא לצמיחה מעט יותר מואצת כפי שבדרך כלל קורה ביציאה ממיתונים, אם אכן אנחנו במיתון... בזמנו הערכתי שנצליח "לחמוק" משני רבעונים שליליים, היום אני חושב שלא. עדיין אני יחסית מחזיק בגישה אופטימית זהירה, אם כי שוק המניות לא אמור להתרומם עד אשר הוודאות תחזור לשוק. יתכן שזה יהיה בעונת הדוחות הבאה.
 

baudrate

New member
מה שפרדוקסלי כאן הוא שמחירי בתים

נמוכים שלכאורה צריכים לשמח את האזרח הקטן, זה שמעוניין לקנות בית, זה דבר שפוגע בכלכלה ועוד בצורה כל כך קשה. זה כאילו שתאמר, טוב לכלכלה כאשר רע לאנשים (מחירי בתים גבוהים) ולהיפך. זה ברור שירידה במחירי הבתים תגרום לכך שאנשים משהים את הקניה של בתים חדשים, ואת התחלות הבניה החדשות, עד שיהיה ברור המצב. ברור יותר. אבל ברגע שהירידות יפסקו אנשים יחזרו לקנות, וברגע שיהיה ביקוש יחזרו גם לבנות. אבל הפגיעה בכלכלה , כך הרושם שלי, היא הרבה מהאטה זמנית בענף הבניה או בקניית הדירות. או אפילו מהלוואות רעות (מחיקה שך הלוואות אבודות). המשכנתאות הן מנוף פיננסי לכלכלה האמריקאית בגלל הרווחים המגולמים בהן. ירידת המחירים של הבתים משמעותה שרווחי המערכת היננסית יפגעו.לטווח רחוק, ועל כן יש פחות מקורות מימון. ככל שמחירי הבתים גבוהים יותר , כך האמריקאי הממוצע צריך לעבוד קשה יותר ולהזיע יותר על מנת לקנות בית. וכך מרוויחים יותר בעלי ההון, המקבלים מינוף פיננסי זול יותר, ועובדים זולים יותר. המוכנים לעבוד שעות רבות יותר ולקחת פחות חופשות (גם הממשלה מקבלת יותר תקבולי מיסים). במקומותינו קוראים לזה צמיחה. אז באמת ניראה כי כאן רע לאנשים יעשה רק טוב לכלכלה. וטוב לאנשים יעשה רק רע לכלכלה. מוזר? בודאי. נכון? אולי.
 
זה לא כאילו שתאמר, זה בדיוק ככה

מתי שרע למחוסרי היכולת, טוב לעשירים ולהיפך. הרי ודאי תסכים איתי שהעשירים יכולים להרוויח כסף קיים,, הם אינם יכולים להרוויח כסף שאינו קיים. ועל חשבון מי מתעשרים העשירים? אם לא על חשבון העניים והאזרחים שמשתכרים פחות מהם... כך שברור שמתי שרע לכל השאר, טוב לעשירים ולבעלי ההון, ומתי שטוב לכל השאר, רע לעשירים ולבעלי ההון. בדיוק כמו הדוגמא שאתה עצמך ציינת, לגבי ירידת מחירי הדירות.
 

baudrate

New member
הנה כתבה בנושא

המסביר את הקשר בין משכנתאות לבין מימון של גופים פיננסיים ומינוף של השקעות. למרות שאין במאמר סימוכין למה שכתבתי לעיל שתהיה בעיה במימון לטווח ארוך בגלל ירידת מחירי דירות והקטנת היקף המשכנתאות.
 
למעלה