ושוב מתברר שצדקתי

אתה עושה את זה פשטני מידי

רכישות ממונפות מתבצעות באמצעות הלוואות מהבנקים. הבנקים לוקחים את ההלוואות ומשווקים אותן כאג"ח לשוק ההון. כאשר החל משבר הנזילות ומשבר האשראי, כתוצאה ממשבר ה- Subprime, נוצרה "בריחה מסיכון" ובנוסף המרווחים עלו בחדות. מכאן, נגרמו הפסדי הון לבנקים שהחזיקו באג"ח הנ"ל ולא הספיקו למכור אותו בזמן. כל הנושא קצת מורכב בשביל שאני אסביר אותו על רגל אחת. הבעיה החלה במקור אחד, ניפוח בועת נדל"ן כתוצאה מריבית נמוכה מידי. זה הכל. לגבי המערכת, אם מסתכלים על שיעורי הריבית, על הקטנת הסיכון וכדומה בזה, ואני לא מדבר על המשבר האחרון אלא לאורך זמן, רואים שאכן השתפרו הדברים
 

טשאפק

New member
השאלה היסודית

האם כל סוג של מכשיר כלכלי שמשחקים בו בשוק מביא תועלת לעולם? האם מכשירים יכולים לגרום נזק? כיום כמדומני שהתשובה, לגבי נגזרים מתוחכמים, נוטה יותר לכיוון הנזק, והם העצימו את משבר הסאב-פריים. (שביסודו לא היה אמור לגרום כזה בלאגן כללי).
 

gershon17

New member
זו בכלל לא שאלה יסודית

זו שאלה לגמרי לא רלוונטית. זה ממש לא משנה.
 

טשאפק

New member
תודה לך גרשון החכם מכל אדם

שקובע איזו שאלה רלוונטית ואיזו לא. קצת חוצפה, לא?
 

gershon17

New member
אשתי יותר חכמה ממני

למה זו יותר חוצפה מאשר לקבוע שזו כן השאלה היסודית?
 
ראשית, השאלה אכן לא רלוונטית

ואם כן? אז? ואם לא? אז? שוק חופשי, אני יוצר מכשיר. אתה רוצה לקנות אותו? בבקשה. אתה לא רוצה? אל תקנה. אם בכל זאת נרצה לבדוק האם התפתחות המכשירים הזאת הועילה, התשובה נראית שכן. הם יוצרים נזילות, מאפשרים מסחר איפה שאין, מאפשרים להקטין סיכון. הבעיה העיקרית שרבים מאלו שהשתמשו במכשירים האלו לא ידעו במה הם משתמשים ולא הבינו את המכשיר לעומק. בסופו של דבר אקדחים לא הורגים, אנשים הורגים.
 
נא לדייק בנתונים ולצרף לינקים

הינה למשל לינק השופך אור על תפוסת הדיור בבעלות ובהשכרה בארה"ב: http://www.census.gov/hhes/www/housing/hvs/annual07/ann07t1.html הלכתי לבדוק את הנתונים כי הנתון שהבאת נראה לי נמוך מאוד וזאת לאור נתונים שקראתי על אירופה לאחרונה. בברלין למשל ראיתי שהיה שיעור של למעלה מ-8% בתים ודירות ריקים ב-2006. בדירות להשכרה בארה"ב שיעור הדירות הריקות היה דווקא הגבוה ביותר ב-2004, בשיא הצמיחה. בבתים היתה עלייה במס' הבתים הריקים כבר ב-2006, גם כאן בשנה של צמיחה חזקה. כיצד להבין זאת? התשובה נראית לי פשוטה: בשנים האחרונות בנו בארה"ב בקצב מסחרר הרבה יותר ממה שדרוש ע"פ ההתפתחות הדמוגרפית והכלכלית, וכך נוצר עודף של היצע. השוק מאזן את עצמו, אבל לא מייד. קודם יש ירידה בהתחלות הבנייה וצריך למכור ולהשכיר את המלאי הקיים.
 
הנתון המעניין הוא השני ואם תשים לב הוא זהה

למה שכתבתי. ההסבר פשוט. הריבית הנמוכה של גרינספאן עודדה רכישה מופרזת (שיעור בעלי הבתים עלה בצורה מהירה), דבר שהעלה את המחירים וגרם לבניית יתר. כתמיד, הכלכלה מתקנת ומאזנת את עצמה ולכן אנחנו רואים ירידה דרסטית במכירות הבתים ובהתחלות הבניה. בנקודה מסוימת יתחיל מחסור והכל יסתדר. זה פשוט לוקח זמן ובנתיים יש דימום.
 
אתה משווה למשברי האייטיז ופיצוץ בועת ההייטק?

מה אתה משווה בכלל את המשבר הנוכחי למשברי האייטיז ולפיצוץ בועת ההייטק של השנים 2000-2001? כנראה שאתה עדיין לא קולט עד כמה עמוק המשבר הנוכחי, שלעומתו כל המשברים הקודמים נראים כמו משחק ילדים. אפילו גדולי הכלכלנים והאנליסטים, משווים את המשבר הנוכחי למשבר הכלכלי של מלחמת העולם השנייה. ולא סתם הם משווים אותו לאז, שכן מעולם לא היה משבר משולש שכזה שכלל הן את שוק הנדל"ן, את התייקרות מחירי הנפט והן את צניחת הדולר האמריקאי, בצורה כל כך חסרת פרופורציות, כפי שקורה עכשיו. כך שלא פלא בכלל שכל הבורסות בעולם עוברות כאלה טלטלות והפסדים של מיליארדים. יותר מזה, מה שאנחנו רואים שקורה עכשיו, זה רק קצה הקרחון, זה עדיין לא המפולת הגדולה שעוד צפויה בהמשך, מה שאנחנו רואים עכשיו זאת רק ההתחלה, מה שיבוא בהמשך עוד יכניס את כולכם לשוק, ואתה יודע למה אני צופה את זה? כי לא ניתן לבסס שוק כלכלי על בועות וירטואליות, בסופו של דבר כל בועה וירטואלית סופה להתפוצץ, ואז מתגלה הבלוף, שמאחורי אותה בועה וירטואלית אין שום דבר מלבד אוויר, ואפילו הוא וירטואלי. והרי שנינו יודעים היטב שמרבית החברות מציגות נתונים כוזבים שמראים שהן שוות הרבה יותר ממה שהן באמת שוות במציאות. וזו הסיבה העיקרית למפולות ולמשבר הנוכחי שאנחנו רואים עכשיו וזהו רק תחילתו של המשבר. כשמעצמת העל מס' 1 בעולם תיכנס למיתון, וכפי שחוזים רוב הכלכלנים והאנליסטים, ייקח הרבה זמן עד שהיא תצליח לצאת מהמיתון הזה, שהולך להיות מיתון עמוק וכואב, כשהדגש הוא על "כואב", המשבר הנוכחי עוד ייראה לכולם כמו משחק ילדים, לעומת מה שיבוא בהמשך... אך כפי שציינתי קודם, כשזה יקרה, תהיה בטוח שאני לא אהסס כלל להציג לכולם את "תחזיותיך", ומולן את תחזיותיי. ואנחנו עוד נראה מי יצחק אחרון...
 
אתה שרלטן, ליצן ובור ועם הארץ

אין לך בכלל בושה לחשוף את בורותך כמו במשפט המצחיק על "המשבר הכלכלי של מלחמת העולם השנייה".
אתה מקשקש על דברים שאין לך מושג בהם, שמעולם לא למדת ואתה מבין בהם פחות מחמור במרק פירות. העולם המפותח היום הרבה פחות תלוי בנפט ממה שהיה בשנות ה-70. אז יכלו מדינות אופק להטיל אמברגו נפט ובאירופה נאלצו להפסיק את התנועה ליום בשבוע. פרץ מיתון כבד עם אינפלציה ואבטלה המונית. היום מחיר הנפט יחסית זול למה שהוא היה אז וכמעט לא משפיע על הצמיחה. בצרפת כשני שליש מצריכת החשמל מופקת בכורים גרעיניים וגם חלק גדול מהחשמל במדינות אחרות (יפן, בריטניה, ארה"ב ואפילו גרמניה ושוויץ). יש מקורות נפט הרבה יותר מגוונים מאשר אז (קנדה, מקסיקו, ניגריה, רוסיה וכו') וגם תעשיית הרכב עוברת בהדרגה לשימוש בדלקים אחרים. יש כ"כ הרבה דברים ששונים היום מתקופות קודמות, רק 'חוזים' הוזים מסוגך נשארו. לא, הכלכלה של היום איננה וירטואלית. כ"א חוץ ממך מרגיש את זה. כולם חוץ ממך רואים את ההתפתחות והצמיחה העצומה של הדור האחרון. כולם רואים את מהפכת הגלובליזציה והטכנולוגיה המתקדמת שמגיעה לכל פינה ע"פ כדור הארץ, את השווקיםמ האדירים המתעוררים ונפתחים - סין, הודו, הודו סין וכל דר'-מז' אסיה, ברזיל, מקסיקו וכל אמריקה הלטינית, ואפילו חלקים מאפריקה והעולם הערבי שהפסיק לרבוץ על הנפט ומשקיע טריליונים בהקמת ציוויליזציה חדשה במפרץ. באיזה חור אתה חי? או השקר הזה: "שנינו יודעים היטב שמרבית החברות מציגות נתונים כוזבים שמראים שהן שוות הרבה יותר ממה שהן באמת שוות במציאות." כדאי שתדבר רק בשם עצמך: אני לא שותף ל'ידיעותיך', כי אני יודע שמרבית החברות מציגות נתוני אמת פחות או יותר ורק מיעוט קטן מתנהג כנוכלים, וגם הנכלולים של אלה מתגלים בסופו של דבר והמנהלים הולכים לכלא לשנים ארוכות, כמו מנהלי 'אנרון' בארה"ב. היום הפיקוח על הבורסות והחברות הנסחרות גדול מאי-פעם ונוכלויות מתגלות בד"כ. רוב החברות הן חברות בריאות ששרדו משברים ותהפוכות וייצרו עושר עצום ויש להן מנגנוני ביקורת פנימיים מפותחים. אתה חי מדיווחי עיתונות צהובה (אדם נשך כלב) ואין לך מושג על חיי הכלכלה והעסקים הממשיים המתקיימים כל הזמן הרחק מתחום ה'יידע' והמושגים שלך.
 
בינתיים מי שמתגלה כליצן ובור ועם הארץ

זה אתה תמוז, לא אני, שצדקתי בכל תחזיותיי, הן לגבי שוק ההון והן לגבי הדולר, בעוד שאתה טענת ואתה ממשיך לטעון גם עכשיו, שהוא עוד יעלה...
 
בניגוד לרמאי הזה, אני לא דפקתי את אף אחד

ולא הרווחתי גרוש מהפסדם של אחרים. אם כבר, אני הצלתי כמה אנשים מהתרסקות, ובזכותי הם יצאו מהבורסה ממש ברגע האחרון לפני המפולת הגדולה. רק אדם חסר לב וחסר מצפון, כמו פטרונך נתניהו למשל, מסוגל לנהוג כפי שנהג הברוקר הזה. וכולי תקווה שיימצה עימו הדין.
 

vinney

Well-known member
כן, ממתיק, זכור

זה שלך יש זכרון של דג אנחנו יודעים. תגגל "מדיניות האלכסון", תופתע. שוב.
 
למעלה