למה חיילים מרווחים 352 שקלים?

Simply Be

New member
למה חיילים מרווחים 352 שקלים?

"חשיפה: משכורתם של חיילי החובה בצה"ל נקבעה בעקבות רשימת צרכים שגובשה בשנת 1986
וכללה בין היתר רבע סבון כביסה,
חצי דאודורנט, מעטפות, קופסאות גפרורים,
ופלים מצופים ופחיות טמפו. בינתיים המדד עלה,
והחיילים זקוקים ל-900 שקלים נוספים בחודש מההורים. אולי בג"ץ יתערב?"

כתבה ששודרה הערב בערוץ 2.
 
לא רוצה להתרגז בשבת בבוקר

אבל הנושא הזה מקומם אותי, בצורה שלא תאמן
הבוגר שלי השתחרר לפני חצי שנה- והנושא עדיין חם
הוא "הרוויח" 500 שקל, כי היה תומך לחימה- בשטח ובגדוד קרבי עם החילים, שאין עיני צרה ב"משכורת ענק" שלהם בסך- 700 ש"ח, אבל למה הוא היה צריך לקבל פחות ? רק לצה"ל ורק לאל הטוב פתרונים

אבל הכעס שלי לא על זה...ברור שהוספנו לפחות 1000 שקל בחודש, ארוחות שלא תמיד קיבל כי היה בדרכים, תוספות ללבוש....תיק ענק, שניים בעצם... וכמובן, ועל זה אין מה לדבר..כסף לבילויים בימים שיצא הביתה

בקיצור- נושא מכעיס שצריך לפתור ויפה שעה אחת קודם.
 
ממשיכה את דבריך

גם כשיש 700 ש"ח זה לא מכסה את הצרכים, למרות שהם יוצאים פחות הביתה.
יש המון השלמות ובלאי של ביגוד שנדרש להם, יש ציוד בסיסי ואח"כ שוטף, יש אוכל שהוא סוחב איתו למקומות האלה שאח"כ מפרסמים בכתבות על מצב המטבח הזוועתי שלהם, יש חבילות פינוקים שנשלחות, יש כסף לאוכל בדרכים, יש מימון הסלולרי, ועל כל אלה (בטח שכחתי משו) יש גם את מימון המחיה והבילויים כשיוצאים הביתה (ומנצלים כל רגע דל) .

בקיצר, לדעתי משהו כמו עוד 1000 1500 ש"ח בשקט.

הכי הצחיק אותי כשנזכרתי, בעיקבות הרבע סינטבון, איך נתתי לו פעם הוראות בטלפון איך לכבס את התחתונים שנגמרו לו עם השמפו (עקב מצב שלא שיחרר אותם הביתה 4 או 5 שבועות). ואחרי שגמרתי עם השעור בטלפון גם רצתי לרכוש ולשלוח לו עוד איזה 20 תחתונים כי לא סמכתי על הכביסה שלו :)
 

katam

New member
הבן שלי מקבל עכשיו סכום ענק של 700 ש"ח

אנחנו כמובן מוסיפים, הנייד עלינו, כל נושא הגיינה הוא לוקח מהבית, שיש בלאי של גרביים תחתונים ועוד אנחנו קונים, קשה לו עם האוכל אז אני קונה לו מנות חמות מרקים וכדומה. למרות שהוא לא מבקש אני מידי פעם קונה חולצות אזרחיות.

הבן שלי גבר רזה עם תאבון נוסע מהצפון לשפלה לפעמים חמש שש שעות תמיד קונה אוכל.

הבת היתה במערך הטכני של חייל האויר עבדה שתים עשרה ארבע עשרה שעות ביום והם לא הכורו כתומכות לחימה לכן המשכורת היתה 350 ש"ח בנושסף היא צמחונית אז גם לה עזרנו.

שערוריה מה שקורה עם שכר החיילים הכעס שלי במיוחד על המערכת הפוליטית לפני משתחילים את השוויון בנטל והצדק החברתי יעשו משהוא עבור חיילי החובה
 

לאונידס

Active member
זו לא המדינה, אלה אזרחי המדינה

הכנסת לא נבחרת יש מאין, האזרחים בוחרים אותה.
מבחינת האזרחים הנושא של תגמול חיילי חובה נמצא נמוך יותר מצינור תת קרקעי שנמצא מתחת למרתף של סולם העדיפויות וזו התוצאה.

אם לאזרחים היה חשוב שחייל יקבל שכר כמו שמקבל לפחות השומר בכניסה לקניון אז חברי כנסת שרוצים להבחר היו מתנהגים אחרת.

דרך אגב במקרה כזה גם כנראה שצה"ל היה מתנהגת אחרת. כשתקציב חייל מילואים לא היה על חשבון צה"ל אז צה"ל גייס מילואימניקים ל 60 ו 45יום בשנה כשיגרה, ברגע שהתקציב היה על חשבון צה"ל פתאום הצבא גילה שהוא לא צריך את כל המילואימניקים ולא לכל כך הרבה זמן.
כך יהיה גם עם שירות החובה. ברגע שהוא יהיה סעיף משמעותי יותר בתקציב הבטחון יכול להיות שקובעים בראש הפירמידה אולי יחליטו שצריך פחות חיילים וגם אלה שצריך אותם אולי לא צריך ל 3 שנים.
האימפקט של שחרור צעירים מוכשרים לשוק העבודה יקפיץ את המדינה רחוק מאוד קדימה.
 

HassiD

New member
באתי מהראשי...

בעקרון, יש צדק מסויים בדברייך, אבל אני לא כ"כ מסכים עם הכל...

אני לא יודע למה חישבו אז את החישוב הזה, אבל גם בימינו אפשר לשרוד איתו...

השאלה היא מה מתכוונים לעשות עם הכסף. אם אתה אוכל 3 ארוחות בצה"ל - אתה לא צריך אוכל. אם החלטת שאתה לא רוצה לאכול בחדר-האוכל - למה זה בעיה של צה"ל? הוא מספק לך אוכל סביר לחלוטין, אין ספק שזה לא כמו אוכל של הבית, אבל זה אוכל בהחלט מוצלח. והייתי בכמה בסיסים, וכשהגעתי לבסיס הסופי שלי, שהיה בסיס חיל-אוויר, "זכיתי" לאוכל שלדעתי היה בהחלט מעל הסביר, אבל כל החיילים שבאו לשם, בגלל שהחלופה שהם הכירו הייתה האוכל של אמא/מסעדה - החליטו שזה מעפן והלכן לאכול בשק"ם... זה פינוק מסויים. הכרתי מישהי שמעולם לא אכלה בחדר-האוכל, לדעתי, זה פינוק יתר... אפשר "פעם ב..." ללכת לשק"ם, אבל לא צריך להתפרע...

שירותי כביסה - קיימים בבסיס. זה שהחיילים לא מנצלים אותם - בעיה שלהם.

נסיעות - על חשבון צה"ל.

ביגוד - משתמשים במדים.

ככה שנשארו בדיוק 3 דברים:

מוצרי הגיינה.
לבנים.
בילויים.

250 ש"ח מספיקים ללבנים והגיינה לחודש עד כמה שידוע לי (הורדתי בכוונה 100 ש"ח של הוצאות סלולר)

והשאלה היחידה שנותרה היא - כמה בילויים צה"ל צריך לספק.....


אני יכול לומר שאני הרווחתי בצבא פחות מ-350 ש"ח לחודש (כי הייתי בחובות לצה"ל עקב יציאה מוקדמת מעתודה), וחשבון הטלפון שלי היה 100 ש"ח - ועברתי את השירות הצבאי בצורה נהדרת, בלי לקחת כלום מההורים...
 

katam

New member
שטויות,

אני אמא ללוחם ואמא לחיילת משוחררת.

1. טלפון סולולרי 120 ש"ח לחודש.

2. בנות זקוקות ליותר מוצרי הגיינה והם עולים יותר כסף .

3. שחייל נוסע שש שעות לכל מהבית לבסיס ומהבסיס הביתה הוא צריך לאכול . לפעמים יוצאים לפני הארוחה ולפעמים מגיעים אחרי הארוחה.

4. לרוב החיילים קשה עם האוכל בצבא לכן ההורים שולחים נותנים אוכל.

5. אי אפשר לצפות שבמשך כל השרות חייל חיילת לא ירכוש בגדים אזרחיים.

6. בלאי של הלבשה תחתונה יש הרבה וזה יקר.
 

HassiD

New member
התכוונתי

שאני יודע שאני חריג שהצלחתי להסתדר בלי שום עזרה, אבל אני לא חושב שיש צורך ב1000 ש"ח של תוספת, אלא חושב שאפשר להסתדר בפחות... נגיד 500 ש"ח תוספת...

לרוב החיילים קשה עם האוכל? אפשר להסתדר, זה בדיוק הפינוק שדיברתי עליו. בימינו לא אוכלים מנות קרב, ואת מוזמנת לקפוץ לבסיס הקרוב למקום מגורייך, ולחוות את דעתך בעצמך, האוכל לא ברמה של "אי-אפשר לאכול". נכון, הוא לא 5 כוכבים, אבל זה לא גרוע כמו שעושים אותו, השאלה למה משווים. אני הייתי בפנימיה 6 שנים. אצלנו היה דווקא קייטרינג איכותי בפנימיה, אבל התרגלתי לאוכל שאינו "אוכל בית", אז לא היתה לי בעיה עם הסטנדרט הצבאי. אפשר לאכול, הארוחה משביעה, וכן, אני מבין את זה שיהיה מי שירצה להתפנק פעם-פעמיים בשבוע באוכל שאינו מחדר-האוכל... אבל בימינו חיילים מגזימים קצת עם ההליכה לשק"ם....

לגבי הגיינת נשים, עשאני הייתי בצבא (לפני 2-3 שנים), נשים קיבלו 50 ש"ח יותר מגבר בשביל הגיינת נשים. אני לא יודע אם זה מספק - אבל אפשר להמשיך ו"להפלות" אף ביותר אם יש צורך... לא צריך להוסיף לגברים את הכסף הזה.
 

לאונידס

Active member
האם לחייל לא מגיע יותר מ"אפשר להסתדר"


אם כל עם ישראל היה משתכר לפי "אפשר להסתדר" השכר במשק היה הרבה הרבה הרבה יותר נמוך.
יש כאן ניצול ציני של 50% מהאוכלוסיה שחייבים בגיוס, זורקים עליהם פרוטות כי החוק לא מאפשר להם לבחור אם לשרת או לא לא לשרת.

החיילים צריכים לקבל לפחות כמו שומר בקניון כי כמעט כולם עושים יותר ממנו, הם יחליטו אם וכמה ללכת לשקם.
 

HassiD

New member
אבל זה לא תמיד אפשרי

הרי הכסף צריך להגיע מאיפהשהו, אז ו שבאמת אומרים רק חלק מתגייסים, והם מקבלים שכר רציני יותר, ואז זה ממש כמו עבודה לכל דבר, או שרוצים שיהיה שוויון, שכולם יעשו הכל, ואז מתפשרים בשכר... (כמובן שקיימת גם אפשרות שכולם יקבלו שכר גבוה, שזה אומר שהמיסים של כולנו יעלו, ואני לא בטוח שכולם יעדיפו את זה - אם כי לי אישית דווקא אין בעיה...).
בנוסף, זה חלק מהנק', אתה לא מגיע לצבא כדי לעשות כסף, אתה מגיע לצבא כדי לשרת את המדינה. הבעיה שנוצרת היא שיש משתמטים מסיבות שונות (מוצדקות או לא), ואז נוצר מצב בו "שווה לך" להשתמט, כי השכר בחוץ מתגמל יותר. אני לא חושב שזה ניצול ציני, זה בערך כמו שילדים בגילאים שונים מקבלים שכר מינימום נמוך יותר, כי אנחנו לא מתכוונים שהם יעבדו, אלא ילמדו. זה לא ניצול. במיוחד שהתחשב בעובדה שכל אזרח אמור לעבור את זה באופן שווה, ואז בעצם אפשר לומר שכל אחד תורם 3 שנים של 90% מס, במקום שבאותם 3 השנים יקבל 10% מס, ובשאר חייו ישלם עוד כמה אחוזים כל שנה....

ככה שלדעתי הבעיה העיקרית היא שבאמת אין "שוויון בנטל". אם רוצים להמשיך עם חוסר השוויון בנטל - באמת יש צורך לתגמל את אלו שמחליטים לעזור למדינה, ולא חושבים רק על עצמם...
 

לאונידס

Active member
כשהחליטו לממן בחורי ישיבות או קצבאות ילדים

מישהו החליט לשאול אותי אם מוצא חן בעיני לממן ובכמה לממן את העלות הזו?
המדינה החליטה שזו העדיפות שלה וכך חילקה את המשאבים.
אז אני אומר שלדעתי המדינה מתעדפת לא נכון והמשאבים צריכים להתחלק אחרת, אנחנו צריכים להראות את הערכתנו לאלה שמשרתים אותנו גם בצורת כספים.

המציאות כיום היא שרק חלק מתגייסים, אם מנרמלים שירות מקוצר של הסדרניקים (קרוב לשליש משירות של חייל רגיל) בחורי ישיבה שונים (שישית שירות) ועוד כל מיני קיצורים אז אחוז שירות החובה בארץ הוא אולי 50%.
כך שכל התאוריה על "אם נשלם נגייס רק חלק" לא קיימת כי ממילא מגייסים רק מחצית מהמועמדים לשירות בטחון.

תגמול כספי מינימלי למי שמשרת לדעתי איננו בא לטפל בשוויון בנטל.
אין שוויון בנטל כי חלק מהמועמדים לשירות ביטחון לפי חוק חייבים לשרת וחלק מחליטים לפי חוק אם מתחשק או לא מתחשק להם (האמור רשום בלשון זכר מטעמי נוחות אבל תקף עוד יותר לגבי נקבות).
עד שלא כולם יהיו חייבים או כולם יוכלו לבחור לא יהיה שוויון זכויות במדינה בסעיף המאוד בסיסי הזה, אבל חוסר השוויון איננו קשור למתן סכום מינימלי מכובד למי שכבר כן משרת.
 
ה"שכר" של החיילים אינו משכורת

אלא דמי כיס שחיילים מקבלים לכיסוי הוצאות אישיות.

אם הצבא היה צריך לשלם עבור תפוקה/תוצרת
יש להניח שהצבא היה מקצועי
לא היו מחזיקים כמויות של אוכלוסיה לא מתאימה (מסיבות חברתיות,ערכיות ואחרות)
וההתייחסות הייתה כלכלית.

בנתיים הצבא אינו כזה
ולכן המשכורת של חייל היא רק דמי כיס.
 

לאונידס

Active member
אני חושב שאת הסברת את הבעיה בצורה מדוייקת

ראשית הצבא איננו גוף יצרני, לא כשהחייל בשירות חובה ולא בקבע. אם מבחן הייצור/תפוקה לא תקף בשירות קבע אין סיבה שיהיה תקף בשירות חובה.

שנית נכון שמדובר בדמי כי וזו אכן הבעיה.
לדעתי חייל לא צריך לקבל טובות אלא לשרת בצורה מכובדת, לא צריך טובות של נסיעה חינם בתחבורה ציבורית או פיקדון או כל טריק אחר רק כדי לא לשלם לו שכר הוגן.
חיל צריך לקבל את שכרו בצורה הוגנת.
רוצה להתעסק במשחק מילים של דמי כיס ולא שכר? אין לי בעיה, דמי כיס לג'ובניק לפי עלות שכרו של שר בקניון, דמי כיס ללוחם לפי עלות שכרו של מאבטח אישים ודירוג באמצע.
מזכיר לי את ספרו של יורם טהרלב על המורה שמתוך אידיאל לא מחלק ציונים, אצלו יש רק "בסדר". סולם של בסדר גמור, כמעט בסדר גמור, בסדר, כמעט בסדר, בסדר בקושי ולא בסדר.
אז שיהיו דמי כיס ולא שכר אבל שדמי הכיס יהיו בסדר.

שלישית אני לא יכול לקבל את הנימוק של "זה הוגן כי זו המציאות" בשום עניין בחיים - כולל שירות בצבא.
המציאות במקרה הזה מעוותת וצריך לתקן אותה.
 
לא משחקת במילים-זוהי תפיסת עולם

כל עוד הצבא לא יהיה צבא דיפרנציאלי -לפי משימות ותפקידים (ותפוקה- כן הצבא אמור ליצר תוצרת שנקראת ביטחון,לא? )
אז הוא יחזיק חיילים שאין לו שום צורך בהם- וימציא עבורם חלקיקי תפקידים (מש"ק ממטרות) כי זה לא עולה לו (כסף)

כשמדינת ישראל תצליח להתבגר מעבר לשנות ילדותה
להבין כי מה שהיה תקף לשנת 1948 ,בעקרונות (צבא העם, כור היתוך) תפיסת עולם, ---היא תשנה את תפיסתה את הצבא
ובהתאמה גם את איפיון השירות הצבאי.

ואז יוכלו לשלם לחיילים שכר לפי תרומתם
הטייס הכי חשוב למערכת- יקבל הכי הרבה, אחריו פרח הטיס, אחריו לוחם מטכ"ל, אחריו טבח צבאי (רק לשם הדוגמה)
ואילו פקידה 22 לא תהיה נחוצה למערכת ולכן לא יוכלו להחזיק אותה או לשלם לה.
(אגב לא יצטרכו גם להחזיק בשבילה את מפקדן של 22 פקידות, להאכיל אותה, לדאוג לה לשמיכה, חדר, תנור חשמלי להכין טוסטים,הסעות ועוד הוצאות נלוות).

האם יש פגמים מוסריים בצבא מקצועי? כן.
האם יש פגמים מוסריים בצבא כמו שהוא מתנהל היום? גם כן.
ברירת מחדל.

נ.ב ממש לא כתבתי ש"זה הוגן כי זו המציאות"- לא טיעון רלוונטי בעיניי.
 

BrightEye

New member
הדרוג שאת מתארת כאן הוא טעות לדעתי

אני חושבת שמספיקה החלוקה לחיילים קרביים, תומכי לחימה ולא קרביים.
שלושה דרוגי שכר זה מעל ומעבר.
אי אפשר לדעתי להגדיר את "הטייס" (או מישהו אחר) כהכי חשוב מבחינת משכורת, כי זה ממש ימוטט את המערכת מבחינה חברתית.
 
דוגמית בלבד!

דווקא לצאת מהשבלונה של לוחם-תומך לחימה-ו...ג'ובניק.

אולי דווקא הטבח זה הכי חשוב -כי הצבא צועד על קיבתו ,הרבה יותר מהטייס?

סתם דוגמית -- שכל אחד מקבל בהתאם לחשיבות וחיוניות תפקידו במערכת.
 

BrightEye

New member
לא יודעת, לא נוח לי עם כזה פרוט של סדר חשיבות

ולא משנה מי יהיה בראש. הרי בעקרון הצבא מחלק את החיילים לשרות על פי צורך.
 
למעלה